Διαφήμιση
This is a Trial Version of Social Share & Locker Pro plugin. Please add your purchase code into Licence section to enable the Full Social Share & Locker Pro Version.

Γράφει η Μαριλένα Γεραντώνη στο Βήμα της Κυριακής 

Η καταστροφή (των αγαλμάτων) είναι ο κανόνας και η διατήρησή τους η σπάνια εξαίρεση. Εμείς, ως άνθρωποι φτιάχνουμε μνημεία για να δοξάσουμε ανθρώπους και ιδέες. Από τότε που αρχίσαμε να δημιουργούμε τέχνη και να κατασκευάζουμε αγάλματα, άλλοι άνθρωποι άρχισαν να τα γκρεμίζουν.

Δεν αποτελεί λοιπόν έκπληξη το να βλέπουμε ανθρώπους να επαναστατούν ενάντια σε ιδέες που εκπροσωπούνται από αυτά τα αγάλματα σήμερα» σχολιάζει στους «New York Times» ο ιστορικός τέχνης και καθηγητής στο δημόσιο κολέγιο της Νέας Υόρκης John Jay College of Criminal Justice Εριν Τόμσον.

Είναι καθαρτικός ο βανδαλισμός;

Αν και διαφωνεί με τη βίαιη εκθρόνιση των αγαλμάτων, ο Τόμσον παρατηρεί πως ο βανδαλισμός τους ικανοποιεί σε μεγάλο βαθμό την επιθυμία μεγάλης μερίδας του κόσμου απόρριψης του οδυνηρού ιδεολογικού φορτίου που αυτά φέρουν και αναζήτησης νέων κατευθύνσεων.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες εν προκειμένω, πρόκειται για την απόρριψη του δόγματος της λευκής υπεροχής, των φυλετικών διακρίσεων, των κοινωνικών ανισοτήτων και ό,τι έχει να κάνει με το σκοτεινό και διχαστικό παρελθόν της χώρας. Πράγματι.

Καθώς συμπληρώνονται πλέον τρεις εβδομάδες από τον θάνατο του Αφροαμερικανού Τζορτζ Φλόιντ από λευκό αστυνομικό, χιλιάδες διαδηλωτές σε δεκάδες πόλεις των ΗΠΑ βάζουν στο στόχαστρο αγάλματα, σύμβολα και σημαίες που απεικονίζουν αμφιλεγόμενες προσωπικότητες της αμερικανικής Ιστορίας, οι οποίες ταυτίστηκαν με τις πιο δυσάρεστες και αποκρουστικές στιγμές της που γέννησαν τις φυλετικές διακρίσεις, τον ρατσισμό, τον λεγόμενο νατιβισμό, που έφθασε στο αποκορύφωμα με την εκλογή του Τραμπ. «Το κίνημα είναι μεγαλειώδες» γράφει η γαλλική «Le Monde» σε κύριο άρθρο της, καθώς πολύ σύντομα εξαπλώθηκε σε πολλές δυτικές χώρες του κόσμου.

Οι εκδηλώσεις αποκαθήλωσης αγαλμάτων διχαστικών και μισητών προσωπικοτήτων, από τον Κολόμβο ως τους επιφανείς δουλεμπόρους του αμερικανικού εμφυλίου, πέρασαν εν μιά νυκτί στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού παρασύροντας στη δίνη της οργής φιγούρες ιστορικών προσώπων στη Γηραιά Ηπειρο.

Τα σύμβολα που διχάζουν Στο κάδρο μπήκαν το άγαλμα του Ερρίκου Δ’ της Γαλλίας, του βασιλιά του Βελγίου Λεοπόλδου Β’, που έμεινε γνωστός στην Ιστορία ως ο «σφαγέας του Κονγκό», του εμπόρου σκλάβων Εντουαρντ Κόλστον, μέχρι και του Ουίνστον Τσόρτσιλ, ο οποίος κατηγορήθηκε για ρατσισμό.

Δεκάδες σύμβολα ιστορικής μνήμης απορρόφησαν τους κραδασμούς μιας ευρείας απαίτησης για βαθιές αλλαγές στις δυτικές κοινωνίες. Το hashtag #statuesmustfall (τα αγάλματα πρέπει να πέσουν) έγινε trend στο Διαδίκτυο και η συζήτηση για το κατά πόσο η Ιστορία πρέπει να ανασκευαστεί έχει ανάψει για τα καλά. Ωστόσο η απομάκρυνση των συμβόλων της από τη δημόσια θέα δεν βοηθάει, εκτιμούν ειδικοί.

Διαφήμιση