Home Blog

Δωρεάν στην πόλη το Σαββατοκύριακο και Διεθνής Ημέρα Μουσείων με ελεύθερη είσοδο

Δωρεάν στην πόλη το Σαββατοκύριακο και Διεθνής Ημέρα Μουσείων με ελεύθερη είσοδο

Προτείνουμε ενδιαφέρουσες δωρεάν βόλτες για το τριήμερο 17-19 Μαΐου σε ποικίλες εκδηλώσεις, συναντήσεις και εικαστικά δρώμενα, που πραγματοποιούνται στην πόλη από πολιτιστικούς οργανισμούς, γνωστές γκαλερί και φορείς.

Ιδού μερικές ευκαιρίες να ψυχαγωγηθείς της Παρασκευή 17 Μαΐου και το Σαββατοκύριακο 18 και 19 Μαΐου με δωρεάν είσοδο.

Στις 18 Μαΐου όπως κάθε χρόνο γιορτάζουμε τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων, που φέτος προωθεί την αντίληψη για έναν κόσμο βιώσιμο, με ενσυναίσθηση και χωρίς αποκλεισμούς.

Στο πλαίσιο του εορτασμού της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων, η είσοδος στους αρχαιολογικούς χώρους, τα μνημεία και μουσεία του δημοσίου, αλλά και σε όσα ιδιωτικά μουσεία συμμετέχουν στον εορτασμό, είναι δωρεάν.

Το μήνυμα της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων – Δωρεάν είσοδος σε Μουσεία που συμμετέχουν στον εορτασμό

Τα μουσεία, ως δυναμικοί φορείς πολιτισμού και εκπαίδευσης, έχουν τη δυνατότητα να καλλιεργούν και να αναπτύσσουν την περιέργεια, τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη, παρέχοντας στο κοινό μια ολοκληρωμένη εμπειρία γνώσης και ψυχαγωγίας. Χώροι ανοιχτοί για όλους τους πολίτες, προωθούν την έρευνα και τη διάδοση νέων καινοτόμων ιδεών.

Με την επιλογή του θέματος αυτού για το 2024, το ICOM επιθυμεί να αναδείξει τα μουσεία ως ζωτικούς χώρους σύγκλισης της εκπαίδευσης και της έρευνας, που καλύπτουν ένα ευρύτατο πεδίο, από την τέχνη και την ιστορία ως την επιστήμη και την τεχνολογία, όπου η καινοτομία ενώνεται με την παράδοση. Κατά συνέπεια, έχουν τη δυνατότητα να συμβάλουν σημαντικά στην κατανόηση του κόσμου.

Μουσείο Ακρόπολης – Δωρεάν εικαστική βόλτα

Το Μουσείο της Ακρόπολης

Το Μουσείο της Ακρόπολης ALEXANDROS MICHAILIDIS / SOOC

Το Μουσείο Ακρόπολης συμμετέχει στην φετινή Διεθνή Ημέρα Μουσείων, το Σάββατο 18 Μαΐου 2024 και την Κυριακή 19 Μαΐου 2024, με τις εξής δράσεις:

Το Σάββατο 18 Μαΐου 2024, το Μουσείο θα είναι ανοιχτό από τις 9 το πρωί έως τις 8 το βράδυ με ελεύθερη είσοδο για όλους τους επισκέπτες. Το εστιατόριο του δευτέρου ορόφου θα είναι ανοιχτό ως τα μεσάνυχτα (τηλεφωνικές κρατήσεις 210 9000915).

Όπως κάθε Σάββατο τις πρωινές ώρες, οι επισκέπτες θα μπορούν να παρακολουθήσουν τη θεματική παρουσίαση «Σάββατο στο Μουσείο με 20+1 αριστουργήματα». Πρόκειται για έναν περίπατο στους εκθεσιακούς χώρους του Μουσείου, κατά τον οποίο μύθοι και θρύλοι, δοξασίες και παραδόσεις, ιστορικά ορόσημα και ανθρώπινες ιστορίες μετουσιώνονται σε τέχνη και υφαίνουν μία ξεχωριστή βιωματική εμπειρία.

Ώρες: 12:30 π.μ. ελληνικά & 10:30 π.μ. αγγλικά / Κρατήσεις: https://events.theacropolismuseum.gr/

Την Κυριακή 19 Μαΐου 2024, το Μουσείο θα είναι ανοιχτό από τις 9 το πρωί έως τις 8 το βράδυ με κανονικό εισιτήριο γενικής εισόδου. Τις ίδιες ώρες θα λειτουργεί και το εστιατόριο. Επιπλέον, στο πλαίσιο της φετινής θεματικής της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων «Μουσεία, Εκπαίδευση και Έρευνα», οι οικογένειες με παιδιά ηλικίας 6-12 ετών θα έχουν την ευκαιρία να πάρουν μέρος σε μια περιπέτεια μέσα στους εκθεσιακούς του χώρους με τίτλο «Ένα μυστήριο… ζητά τη λύση του». Οι μικροί φίλοι του Μουσείου αναλαμβάνουν τον ρόλο ντετέκτιβ και με τη βοήθεια των κηδεμόνων τους και των αρχαιολόγων του Μουσείου αναζητούν τη λύση ενός φανταστικού μυστηρίου που θα σώσει τη γιορτή των Παναθηναίων. Η μάθηση υφαίνεται μέσα από το παιχνίδι, τα Παναθήναια και ο μύθος της Γιγαντομαχίας ‘ζωντανεύουν’ ξεδιπλώνοντας όλες τις διαστάσεις τους και τους συμβολισμούς τους και το Μουσείο γίνεται χώρος ψυχαγωγίας.

Εθνικό Ιστορικό Μουσείο – Δωρεάν είσοδος

Το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο συμμετέχει στον εορτασμό το Σάββατο 18 Μαΐου 2024 στις 12:00 με τη δράση “Αναζητώντας το χαμένο κειμήλιο”, για εφήβους 13-18 ετών. Παιχνίδι στα πρότυπα του escape room, στη Μόνιμη Έκθεση του Μουσείου. Παρέες και μεμονωμένοι συμμετέχοντες παρατηρούν, συλλέγουν στοιχεία, λύνουν γρίφους και εκπληρώνουν αποστολές αλληλεπιδρώντας με τον χώρο και τους ανθρώπους του Μουσείου, υπό την αφόρητη πίεση του χρόνου ώστε να αποδράσουν εγκαίρως. Αλλιώς, θα μείνουν για πάντα παγιδευμένοι στο Μουσείο! Δεν απαιτούνται ιστορικές γνώσεις. Δωρεάν συμμετοχή. Απαιτείται προκράτηση: Α. Κάνδια, 6938395635 και akandia@nhmuseum.gr. Τηρείται σειρά προτεραιότητας.

Την Κυριακή 19 Μαΐου 2024 (11:00-12:30) οι επιμελητές παρουσιάζουν στους επισκέπτες του Μουσείου τέσσερα κειμήλια της Μόνιμης Έκθεσης, προβάλλοντας τις ιστορίες τους μέσα από έρευνα που έχει γίνει για κάθε ένα ξεχωριστά:

  • Ν. Ζυγούρη: Το χιτώνιο του ιερολοχίτη Κων. Ξενοκράτη μας ταξιδεύει στην αρχή του Αγώνα της Ελληνικής Ανεξαρτησίας. (Αίθ. 3)
  • Κ. Καλαϊντζή: Ένα κόσμημα της Φωτεινής Αν. Μαυρομιχάλη. Πώς η δωρεά ενός οικογενειακού κειμηλίου γίνεται “αντίδωρο” πνοής μιας μικρής ανθρώπινης ιστορίας. (Αίθ. Λαογραφικού)
  • Αν. Κούλη: Η Παιδούλα, το επιτύμβιο μνημείο του Μάρκου Μπότσαρη. (Διάδρ. 6)
  • Φ. Μαζαράκης: Η αρματωσιά του Θεόδ. Κολοκοτρώνη. (Αίθ. 5)

Οι παρουσιάσεις θα επαναλαμβάνονται ανά 20′. Δήλωση συμμετοχής: 210 3237617 (εσωτ. 102 και 220), Τρ. – Παρ., 10:00-16:00. Η δράση προσφέρεται με την αγορά εισιτηρίου στη μόνιμη έκθεση του ΕΙΜ.

Μουσείο Μπενάκη – Δωρεάν δράσεις για την Ημέρα Μουσείων

 

Μουσείο Παιχνιδιών Μπενάκη

 

ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΙΣΟΔΟΣ σε όλα τα κτήρια του Μουσείου Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, Ισλαμικής Τέχνης, Πινακοθήκη Γκίκα, Πειραιώς 138, Μουσείο Παιχνιδιών, Εργαστήρι Γιάννη Παππά, Νηματουργία Μέντης Αντωνόπουλος ΝΗ.Μ.Α.) σε μόνιμες και κάποιες περιοδικές εκθέσεις.

  • Renée Revah TEHOM
  • Νίκος Αλεξίου. Η Συλλογή
  • Grand Tour
  • “Νομίζω ήρθε η ώρα ν’ ακούσουμε…”. Το ΙΕΜΚ στην Πινακοθήκη Γκίκα

Είδικαγια τον εορτασμό θα πραγματοποιηθούν δράσεις στο Μουσειο Μπενάκη Παιχνιδιών, στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού (Κουμπάρη 1) και στην Πειραιώς 138.

Αναλυτικά στο benaki.org

ΕΜΣΤ – Εγκαίνια 3ου μέρους του project “Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο”

Στις 17 Μαΐου 2024, στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων, εγκαινιάζονται δύο εκθέσεις ως τρίτο μέρος του κύκλου των εκθέσεων “Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;” Συγκεκριμένα πρόκειται για την αναδρομική έκθεση της σημαντικής Νοτιο-αφρικανής καλλιτέχνιδας Penny Siopis “For Dear Life” και την βιντεοεγκατάσταση του καλλιτεχνικού διδύμου Mary Reid Kelley και Patrick Kelley “O Βιασμός της Ευρώπης”. Εγκαίνια εκθέσεων: 19:30-23:30

Από τις 21.30 και μετά, ο Mo Laudi, πρωτοπόρος της Λονδρέζικης Afro-electro μουσικής, θα γεμίσει τον χώρο του ισογείου με ένα ξεχωριστό DJ set. Ο Mo Laudi είναι συνθέτης, MC, DJ, παραγωγός, και καλλιτέχνης πολυμέσων που έχει έχει ανοίξει νέους δρόμους στον τομέα του ήχου. Με επιρροές από τις νοτιοαφρικανικές ρίζες του, είχε καθοριστική συμβολή στην ανάπτυξη της αφρο-ηλεκτρονικής μουσικής του Λονδίνου κατά την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας, ενώ ήδη από το 2000, ήταν ο πρώτος Νοτιοαφρικανός που δημιούργησε και προώθησε εβδομαδιαία residencies στο Λονδίνο και το Παρίσι, παίζοντας νοτιοαφρικανική House, Kwaito και ένα υβρίδιο ήχων που αργότερα ορίστηκε ως Afro House.

Μέσω της δισκογραφικής του εταιρείας Globalisto έχει κυκλοφορήσει ένα μείγμα αφρο-ηλεκτρονικών grooves με στοιχεία Techno, Acid και House μουσικής. Τα τελευταία 20 χρόνια στον χώρο της μουσικής βιομηχανίας, ο Mo Laudi έχει εμφανιστεί σε πληθώρα κλαμπ και φεστιβάλ, σε πάνω από 50 χώρες. Επίσης, από το 2021, είναι ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Stellenbosch στο πρόγραμμα Africa Open – Institute for Music, Research and Innovation.

Δωρεάν εικαστική βόλτα στην Εθνική Πινακοθήκη

Η Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου συμμετέχει στην πρωτοβουλία του ελληνικού τμήματος του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων (ICOM) διοργανώνοντας στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2024, το Σάββατο 18 Μαΐου, μία σειρά από δράσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα στο Κεντρικό Κτήριο και στα Παραρτήματα που έχουν σχέση με τη φετινή θεματική της “Μουσεία για την εκπαίδευση και την έρευνα”.

Εθνική Πινακοθήκη: Το Μουσείο Μου

Η ΕΠΜΑΣ ανοίγει τις πόρτες της στα παιδιά 6-12 ετών, προσκαλώντας τα να ανακαλύψουν τον πολύχρωμο κόσμο του μουσείου. Μέσα από τις σελίδες του παραμυθιού της Emma Lewis με τίτλο: “The Museum of Me”, ένα ξεχωριστό ταξίδι ανακάλυψης στο χώρο του μουσείου ξεκινά.

Χώρος: Κεντρικό κτήριο ΕΠΜΑΣ, Ημερομηνία: Σάββατο, 18 Μαΐου. Κρατήσεις: edu.episkepseis@nationalgallery.gr.

Εθνική Γλυπτοθήκη: Το μυστικό της Πηνελόπης

Γιορτάζοντας τη φετινή Διεθνή Ημέρα Μουσείων, η Εθνική Γλυπτοθήκη προσκαλεί οικογένειες με παιδιά 8 – 12 ετών να γνωρίσουν τον αινιγματικό χαρακτήρα της Πηνελόπης, της μυθικής αυτής μορφής της Οδύσσειας. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί με δημιουργική απασχόληση.

Ημερομηνία: Σάββατο 18 Μαΐου, ‘Ωρα: 12:30 / Σχεδίαση & Διεξαγωγή: Φρύνη Καρζή, μουσειοπαιδαγωγός ΕΠΜΑΣ / Κρατήσεις: ekarzi@nationalgallery.gr.

Εθνική Γλυπτοθήκη: “Συντήρηση στο Πάρκο”

Εκπαιδευτική δράση που θα υλοποιηθεί στον αύλειο χώρο της Εθνικής Γλυπτοθήκης και περιλαμβάνει τη διαδικασία συντήρησης γλυπτών παρουσία κοινού. Οι παρευρισκόμενοι θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν ζωντανά τις ενέργειες συντήρησης που πραγματοποιούνται από εξειδικευμένους συντηρητές του μουσείου μαζί με φοιτητές του Τμήματος Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης του ΠΑΔΑ και να συνομιλήσουν μαζί τους.

Ημερομηνίες: 20 έως και 24 Μαΐου 2024, ‘Ωρες: 11:30 – 13:30 (Δευτέρα – Τρίτη – Πέμπτη – Παρασκευή) & 17:00-19:00 (Τετάρτη), Είσοδος ελεύθερη.

12ο Φεστιβάλ Νέων Καλλιτεχνών “Τα 12 Κουπέ” στο Τρένο στο Ρουφ

Μετά από 250 performances σε 12 διαφορετικούς σκηνικούς χώρους και 1300 νέους καλλιτέχνες, το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία πραγματοποιείται για 12η χρονιά στην Αμαξοστοιχία- Θέατρο το Τρένο στο Ρουφ.

Από την Κυριακή 19 Μαΐου έως και την Κυριακή 2 Ιουνίου 2024, δεκάδες νέες ομάδες και μεμονωμένοι καλλιτέχνες από όλες τις μορφές της Τέχνης (Θέατρο, Μουσική, Χορός, Εικαστικά) δημιουργούν πρωτότυπα καινοτομικά projects σύντομης διάρκειας (10-30 λεπτών) και τα παρουσιάσουν καθημερινά επί ένα συνεχές δεκαπενθήμερο σε όλους τους χώρους της καλλιτεχνικής Αμαξοστοιχίας. Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Το πολυμορφικό Φεστιβάλ “Τα 12 Κουπέ”, που ξεκίνησε την πορεία του το 2011, με στόχο να προσφέρει βήμα σε νέους καλλιτέχνες, αποτελεί πλέον θεσμό της πόλης και έχει γεννήσει και το sub-festival σύγχρονου χορού Compartments Dance Project, που πραγματοποιείται κάθε φθινόπωρο.

Όλες οι performances παρουσιάζονται σε καθημερινή βάση από τις 19.00 έως τις 23:30 σε ένα κυλιόμενο πρόγραμμα, για ένα συνεχές 15νθήμερο (19/5- 2/6/2024).

“Η αρμονία των κυμάτων” – Σειρά δωρεάν συναυλιών

Την Κυριακή 19 Μαΐου, στο πλαίσιο του φεστιβάλ Piano City Athens 2024, το Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή θα δώσει την ευκαιρία σε επτά νέους μουσικούς να αναδείξουν το ταλέντο τους αντλώντας έμπνευση από έργα της Συλλογής του Ιδρύματος που σχετίζονται με το νερό, σε επτά ξεχωριστά ρεσιτάλ που έχουν την καλλιτεχνική επιμέλεια της Ειρήνης Αναστασίου.

 

 

Στο φετινό Piano City Athens, που φιλοξενείται για δεύτερη χρονιά στο Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή, κοινός παρονομαστής ανάμεσα στη μουσική και την ζωγραφική είναι το νερό. Επτά νέοι, ανερχόμενοι πιανίστες παρουσιάζουν τις ερμηνευτικές τους ικανότητες και αποτυπώνουν στοιχεία από επιλεγμένα έργα της Συλλογής του Ιδρύματος σε εκφραστικές και υποβλητικές μουσικές εκτελέσεις που μεταφέρουν την αίσθηση της αφήγησης και των εικόνων. Χρησιμοποιώντας εκφραστικές τεχνικές όπως το rubato, οι δυναμικές και η φρασεολογία, οι πιανίστες μεταφέρουν τις μεταβαλλόμενες διαθέσεις και υφές των υδάτινων τοπίων στις εκτελέσεις τους. Περισσότερα στο goulandris.gr.

Comicdom CON Athens 2024 – Τιμώμενη χώρα Ιαπωνία

170 δημιουργοί comics και εικονογράφοι, διεθνείς και ελληνικές εκθέσεις comics και εικονογράφησης, καταστήματα και εκδοτικές, προβολές animation, εργαστήρια για μικρούς και μεγάλους, sketch events, Διαγωνισμός Cosplay, Απονομή Ελληνικών Βραβείων Κόμικς, ομιλίες και panels, συνθέτουν το πρόγραμμα της μεγάλης γιορτής των comics, που φέτος μεγαλώνει και επεκτείνεται σε -σχεδόν- όλους τους χώρους της Τεχνόπολης Δήμου Αθηναίων.

Όπως πάντα, έτσι και στη φετινή 18η διοργάνωσή του, το μακροβιότερο διεθνές φεστιβάλ comics της Αθήνας παραμένει το μόνο αυτής της κλίμακας, με ελεύθερη είσοδο σε όλες τις δράσεις του!

Τιμώμενη χώρα η Ιαπωνία, γενέτειρα των παγκοσμίως δημοφιλών manga και anime, θα είναι η Τιμώμενη Χώρα του φετινού φεστιβάλ, με ένα πλούσιο πρόγραμμα, τόσο για τους φίλους της ιαπωνικής κουλτούρας, όσο και για όσους θέλουν να την ανακαλύψουν. Οι δράσεις εντάσσονται στο πλαίσιο της συνεργασίας με την Πρεσβεία της Ιαπωνίας στην Ελλάδα, με αφορμή το Έτος Πολιτισμού και Τουρισμού Ελλάδας-Ιαπωνίας 2024. Τρεις εκθέσεις, δύο διεθνείς και μια ελληνική αποτελούν τον κορμό του αφιερώματος στην Ιαπωνία, με το πρόγραμμα να συμπληρώνουν panels, sketch event με Έλληνες και διεθνείς καλλιτέχνες, και ένα πλούσιο παιδικό πρόγραμμα. Περισσότερα στο comicdom-con.gr.

Ρεσιτάλ στο Νοσοκομείο Ερρίκος Ντυνάν

Πόσο συχνά συναντάτε ένα πιάνο στη Λεωφόρο Μεσογείων; Το Ερρίκος Ντυνάν αναγνωρίζοντας τα πολλαπλά οφέλη της μουσικής στη Υγεία, συμμετέχει στο Piano City Athens. Έξω από το νοσοκομείο, ένα πιάνο προσκαλεί τη γειτονιά και τους περαστικούς σε μια μουσική εμπειρία.

Για μία μέρα, την Παρασκευή 17 Μαΐου από τις 11:00 ως τις 13:30, η κεντρική είσοδος του Νοσοκομείου θα πλημμυρίσει μελωδίες, που θα “μιλήσουν”… θεραπευτικά στην καρδιά και στο μυαλό όσων παρευρεθούν.

O πιανίστας Αντώνης Παλαμάρης θα παίξει γνωστά κομμάτια που όλοι γνωρίζουμε και σιγοτραγουδάμε. Αγαπημένες μελωδίες, κινηματογραφική μουσική και αγαπημένα κλασσικά κομμάτια μας ταξιδεύουν! Ένα πρόγραμμα με έντονες εναλλαγές και διαφορετικούς ρυθμούς σας προσκαλεί σε ένα μουσικό διάλειμμα στο κέντρο της πόλης. Στο πλαίσιο του Piano City Athens 2024.

Η Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία τιμά τον ιδρυτή και πρώτο χοράρχη της Λυκούργο Αγγελόπουλο (1941-2014), πολύπλευρη καλλιτεχνική και μουσική προσωπικότητα, που διακόνησε για πάνω από μισό αιώνα τη μουσικολογική έρευνα και την ψαλτική, μέσα από το αναλόγιο, την εκπαίδευση, και τον βυζαντινό χορό.

ΠΗΓΗ

Πόλεμος στο Ισραήλ: Βρέθηκαν οι σοροί τριών ομήρων – Ανάμεσά τους και της Σάνι Λουκ

Πόλεμος στο Ισραήλ: Βρέθηκαν οι σοροί τριών ομήρων – Ανάμεσά τους και της Σάνι Λουκ

Ο εκπρόσωπος των IDF, ταξίαρχος Ντανιέλ Χαγκάρι, ανακοίνωσε σήμερα (17/5) ότι οι σοροί των ομήρων Σάνι ΛουκΑμίτ Μπουσκίλα και Ιτζάκ Γκελερέντερ, οι οποίοι ήταν όμηροι από το φεστιβάλ Nova, εντοπίστηκαν από τον ισραηλινό στρατό στη Λωρίδα της Γάζας.

Ο ισραηλινός στρατός, σύμφωνα με τον εκπρόσωπό του Ντανιέλ Χαγκάρι, εντόπισε τις σορούς κατά τη διάρκεια επιχείρησης τη νύχτα της Πέμπτης προς την Παρασκευή. «Ο Ιτζάκ Γκελερέντερ, η Σάνι Λουκ και ο Αμίτ Μπουσκίλαδολοφονήθηκαν κατά τη βάναυση τρομοκρατική επίθεση στις 7 Οκτωβρίου στην πολιορκία του Mefalim και τα σώματά τους απήχθησαν στη Γάζα από τρομοκράτες της Χαμάς».

Μετά από διαδικασία ταυτοποίησης που πραγματοποιήθηκε από ιατρικούς αξιωματούχους στο Εθνικό Ινστιτούτο Ιατροδικαστικής και στο Υπουργείο Υγείας, εκπρόσωποι των IDF ειδοποίησαν τις οικογένειές τους κατά τη διάρκεια της ημέρας. Η IDF και η Shin Bet μοιράζονται τη θλίψη των οικογενειών αυτή τη δύσκολη στιγμή.

Εντωμεταξύ, οι Ισραηλινοί συνεχίζουν να σφυροκοπούν τη Γάζα από άκρη σε άκρη και να αναπτύσσονται όλο και πιο βαθιά στη Ράφα, αγνοώντας τις διεθνείς πιέσεις για συμμόρφωση με το ανθρωπιστικό δίκαιο. Τα πρώτα φορτηγά με ανθρωπιστική βοήθεια άρχισαν να διασχίζουν την προσωρινή προβλήτα που έφτιαξε ο αμερικανικός στρατός σε παραλία της Γάζας, προσπαθώντας να βοηθήσουν τους χιλιάδες αμάχους που παραμένουν αποκομμένοι από νερό και τρόφιμα.

Ο ισραηλινός στρατός ανέφερε σήμερα στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι διεξάγονται στη Τζαμπάλια «ίσως οι σφοδρότερες» μάχες στη ζώνη αυτή της βόρειας Λωρίδας της Γάζας από την έναρξη της χερσαίας επιχείρησης στον παλαιστινιακό θύλακα, στις 27 Οκτωβρίου.

Στις αρχές Ιανουαρίου ωστόσο ο στρατός είχε ανακοινώσει ότι «ολοκλήρωσε τη διάλυση της στρατιωτικής δομής του ισλαμιστικού παλαιστινιακού κινήματος Χαμάς στη βόρεια Λωρίδα της Γάζας» και πλέον επικεντρωνόταν «στο κεντρικό και νότιο» τμήμα του θύλακα. Όμως οι μάχες ξανάρχισαν πριν από περίπου μία εβδομάδα στην Τζαμπάλια, τη μεγαλύτερη πόλη της βόρειας Γάζας, μετά την ίδια την Πόλη της Γάζας.

«Η Χαμάς είχε τον πλήρη έλεγχο της Τζαμπάλια μέχρι την άφιξή μας πριν από μερικές ημέρες», ανέφερε σήμερα ο στρατός, τέσσερις μήνες αφότου ο εκπρόσωπός του, ο αντιναύαρχος Ντάνιελ Χαγκάρι διαβεβαίωνε ότι στη βόρεια Γάζα υπήρχαν πλέον μόνο «τρομοκράτες που δρουν σποραδικά και χωρίς διοίκηση».

Οι μάχες στην Τζαμπάλια από τις 12 Μαΐου «είναι ίσως οι σφοδρότερες» στην περιοχή αυτή από την έναρξη της χερσαίας επιχείρησης, πρόσθεσε ο στρατός, διευκρινίζοντας ότι τώρα επικεντρώνεται στον καταυλισμό των προσφύγων. Πριν από τον πόλεμο αυτός ο καταυλισμός ήταν ο μεγαλύτερος καταυλισμός εκτοπισμένων, με περισσότερους από 110.000 ανθρώπους να συνωστίζονται σε μια έκταση 1,4 τετραγωνικού χιλιομέτρου, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. «Μέχρι τώρα υπολογίζουμε ότι έχουμε σκοτώσει περίπου 200 τρομοκράτες» αφότου ξεκίνησαν και πάλι οι μάχες, πρόσθεσε ο στρατός.

ΕΡΤ

Λύθηκε το μυστήριο για το πως χτίστηκαν οι πυραμίδες της Αιγύπτου

Λύθηκε το μυστήριο για το πως χτίστηκαν οι πυραμίδες της Αιγύπτου

 

Υπήρχε ένα μυστήριο γύρω από το πως κατάφεραν να χτίσουν τις πυραμίδες της Αιγύπτου με τα μέσα της τότε εποχής, με μια σημαντική μερίδα του κοινού να πιστεύει πως κάποιος άλλος ήταν υπεύθυνος για την κατασκευή τους, όπως ένας εξωγήινος πολιτισμός. Τώρα όμως η επιστήμη ήρθε για να μας δώσει τις απαντήσεις, καθώς ανακάλυψαν ένα θαμμένο παρακλάδι του Νείλου, που κάποτε έρεε δίπλα σε περισσότερες από 30 πυραμίδες της Αιγύπτου. Έτσι, λύνεται το μυστήριο για το πως κατάφεραν οι Αιγύπτιοι να μεταφέρουν τους τεράστιους πέτρινου ογκόλιθους για το χτίσιμο των τεράστιων κατασκευών.

Την εποχή της κατασκευής, τα παρακλάδι του ποταμού είχε μήκος 64 χιλιομέτρων, και πέρναγε από το εμβληματικό συγκρότημα της πυραμίδας της Γκίζας, μεταξύ των άλλων κατασκευών. Ο ποταμός είχε παραμείνει θαμμένος κάτω από την έρημο για χιλιετίες, σύμφωνα με μια νέα μελέτη που αποκάλυψε το μεγάλο εύρημα εχθές, 16 Μαΐου 2024.

Μάλιστα, η ύπαρξη του ποταμού εξηγεί και τον λόγο που ένα συγκρότημα από 31 πυραμίδες χτίστηκαν σε μια αλυσίδα, κατά μήκους μια αφιλόξενης πλέον λωρίδας ερήμου, 3.700 με 4.700 χρόνια πριν.

Η λωρίδα κοντά στην αρχαία αιγυπτιακή πρωτεύουσα Μέμφις περιλαμβάνει τη Μεγάλη Πυραμίδα της Γκίζας – τη μοναδική σωζόμενη κατασκευή από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου – καθώς και τις πυραμίδες Khafre, Cheops και Mykerinos.

Οι αρχαιολόγοι θεωρούσαν πως πρέπει να έχει γίνει χρήση μιας πλωτής οδού για την μεταφορά των τεράστιων ογκόλιθων, όμως μέχρι σήμερα δεν είχαν στοιχεία για την ύπαρξη ενός υδάτινου δρόμου στην περιοχή.

“Αλλά κανείς δεν ήταν σίγουρος για την τοποθεσία, το σχήμα, το μέγεθος ή την εγγύτητα αυτής της μεγάλης υδάτινης οδού με την πραγματική τοποθεσία των πυραμίδων”, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Eman Ghoneim από το Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας Wilmington στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η διεθνής επιστημονική ομάδα έκανε χρήση από δορυφορικές εικόνες ραντάρ, για να χαρτογραφήσει το παρακλάδι του ποταμού, στον οποίο έδωσαν το όνομα Ahramat, που σημαίνει Πυραμίδα στα αραβικά.

Το ραντάρ τους έδωσε τη «μοναδική ικανότητα να διεισδύουν στην επιφάνεια της άμμου και να παράγουν εικόνες από κρυφά χαρακτηριστικά, συμπεριλαμβανομένων θαμμένων ποταμών και αρχαίων κατασκευών», είπε ο Ghoneim.

Έτσι λοιπόν, λύθηκε το μυστήριο για το πως χτίστηκαν οι μεγάλες πυραμίδες της Αιγύπτου, κάτι που αποτελεί μεγάλη απόδειξη πως όταν δεν καταλαβαίνουμε πως έγινε κάτι, δεν σημαίνει πως κάτι μεταφυσικό έχει συμβεί. Η επιστήμη είναι η μόνη που μπορεί να μας δώσει τις απαντήσεις που χρειαζόμαστε και αργά ή γρήγορα θα το κάνει.

ΠΗΓΗ 

Η έρευνα δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nature.

Γιώργος Πρεβελάκης: Η θνητή Ευρώπη

Η θνητή Ευρώπη

Μαζί με την ευρωπαϊκή σημαία, τον ευρωπαϊκό ύμνο και το έμβλημα “Ενωμένη στην
Πολυμορφία”, η “Ημέρα της Ευρώπης” αποτελεί μέρος του ευρωπαϊκού εικονογραφικού
οπλοστασίου. Η αναφορά στη δήλωση Σουμάν ως αφετηρία της ευρωπαϊκής οικοδόμησης
υπαινίσσεται μια γραμμική διαδικασία προόδου.
Όμως, λίγο πριν από την 74η επέτειο της δήλωσης Σουμάν, ο Γάλλος Πρόεδρος, στην
ομιλία του στην Σορβόννη, αμφισβήτησε το ευρωπαϊκό τελεολογικό δόγμα. Προειδοποίησε
ότι “η Ευρώπη μπορεί να πεθάνει”. Η δήλωση αυτή σηματοδοτεί την τομή την οποία βιώνει
η Ευρώπη. Ο ρωσικός παράγων, δομικό στοιχείο της ευρωπαϊκής γεωπολιτικής από την
εποχή του Μεγάλου Πέτρου, επανήλθε, μετά από μια περίοδο σχετικής αδράνειας. Καθώς
οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επικεντρωθεί στην αντιπαράθεση με την Κίνα, ανοίγεται ένα
ευρωπαϊκό παράθυρο ευκαιρίας για τη Μόσχα.

Η Ρωσία απειλείται, επίσης, από την κινεζική άνοδο. Με σοβαρό δημογραφικό πρόβλημα
και τεράστιες αραιοκατοικημένες εκτάσεις όμορες με την Κίνα, έχει ανάγκη από την
Ευρώπη. Η επίδειξη στρατιωτικής ισχύος και αποφασιστικότητας από τη μια και τα
οικονομικά συμφέροντα από την άλλη δημιουργούν ένα μείγμα εκφοβισμού/πρόσκλησης, η
επίδραση του οποίου θα γίνει φανερή όταν λήξει ο ρωσο-ουκρανικός πόλεμος. Στόχος είναι
η “φινλανδοποίηση”.

Στο σημερινό πολεμικό κλίμα και σε προέκταση των μετα-ψυχροπολεμικών
ψευδαισθήσεων ως προς τη διάλυση του ρωσικού συνόλου, καλλιεργείται η εντύπωση ότι,
με μερικές εδαφικές αβαρίες, η Ευρώπη μπορεί να απαλλαγεί από τη ρωσική πρόκληση.
Όμως, η Γεωγραφία δεν αλλάζει και οι λαοί δεν εξαφανίζονται από τη μια ημέρα στην
άλλη. Στο μεταπολεμικό μέλλον η Ευρώπη θα επηρεαστεί δομικά από τη δυναμική που θα
διαμορφώσει με τη Ρωσία.

“Η Ευρώπη θα γίνει άραγε αυτό που είναι πραγματικά, δηλαδή ένα μικρό ακρωτήρι της
ασιατικής ηπείρου* ή, αλλοιώς, θα παραμείνει αυτό που φαίνεται να είναι, δηλαδή το
πολύτιμο τμήμα του γήινου κόσμου, το μαργαριτάρι της σφαίρας, ο νους ενός τεράστιου
σώματος”, αναρωτιόταν ο Paul Valéry (La crise de l’esprit, 1919).

Με τη Ρωσία να απειλεί/δελεάζει την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες να
διακυμαίνονται, το δίλημμα του Paul Valéry επανέρχεται. Ο Γάλλος Πρόεδρος μοιάζει να
τον είχε κατά νουν και ως προς τις θέσεις του για τη θνητότητα των πολιτισμών: « Εμείς, οι
πολιτισμοί, γνωρίζουμε τώρα ότι είμαστε θνητοί” (La crise de l’esprit, 1919).

Τα νέα διακυβεύματα ξεπερνούν κατά πολύ τις οικονομικο-κοινωνικές αναλύσεις που
κυριάρχησαν στο παρελθόν. Για να τιμήσουμε την ημέρα της Ευρώπης, εκτός από τις
τρέχουσες οικονομικές προτάσεις, οφείλουμε να εγκύψουμε στους προβληματισμούς των
Ευρωπαίων διανοουμένων του Μεσοπολέμου. Ακόμη και με οικονομική ευρωστία, η
Ευρώπη παραμένει θνητή.

ΠΗΓΗ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

 

«Κύκλοι Επιστημονικών Συναντήσεων. Μουσεία και Κοινωνία. Με το βλέμμα στο 2050»

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο εγκαινιάζει για την περίοδο 2024-25 τη νέα δράση του με τίτλο «Κύκλοι Επιστημονικών Συναντήσεων. Μουσεία και Κοινωνία. Με το βλέμμα στο 2050».

Το 2024 θα πραγματοποιηθούν δύο (2) Κύκλοι Επιστημονικών Συναντήσεων. Ο πρώτος με τίτλο «Κλιματική Αλλαγή και Μουσεία» θα διεξαχθεί το διάστημα Μαΐου – Ιουνίου, και ο δεύτερος με τίτλο: «Μουσεία και Αρχιτεκτονική» το διάστημα Σεπτεμβρίου – Νοεμβρίου.

Η δράση αυτή στοχεύει στην ανάδειξη των πολλαπλών προκλήσεων και πολυεπίπεδων ρόλων που καλείται να παίξει σήμερα ένα Μουσείο σε τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Οι Κύκλοι Επιστημονικών Συναντήσεων θα επιχειρήσουν να δώσουν απάντηση σε καίρια ερωτήματα που αφορούν στην διασύνδεση της κοινωνίας με τα μουσειακά ιδρύματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στον 21ο αιώνα.

Ο πρώτος Κύκλος Επιστημονικών Συναντήσεων περιλαμβάνει τρεις (3) ομιλίες, οι οποίες θα λάβουν χώρα στην Αίθουσα του Βωμού του ΕΑΜ, ημέρα Πέμπτη και ώρα 19:00.

 

9/05/2024: «How doomed are we: climate change and the limits of science». [Κατεβάστε την περίληψη εδώ]
Dr. Adam SOBEL (Καθηγητής Εφαρμοσμένης Φυσικής και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Επιστημών της Γης και του Περιβάλλοντος στο Πανεπιστήμιο Columbia της Νέας Υόρκης).

 

23/05/2024: «Τόπος, έθνος, θρησκεία. Ο χώρος και ο χρόνος στις ελληνικές εικονογραφίες». [Κατεβάστε την περίληψη εδώ]
Δρ Γεώργιος – Στυλιανός ΠΡΕΒΕΛΑΚΗΣ (Ομότιμος Καθηγητής Γεωγραφίας και Γεωπολιτικής στο Πανεπιστήμιο Panthéon-Sorbonne (Paris 1)  και ερευνητής στο CNRS (UMR Géographie-cités).

Για κρατήσεις θέσεων πατήστε εδώ>>

 

13/06/2024: «Προστατεύοντας την πολιτιστική κληρονομιά από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής – προκλήσεις και προοπτικές». [Κατεβάστε την περίληψη εδώ]
Δρ Κωνσταντίνος ΚΑΡΤΑΛΗΣ (Καθηγητής Φυσικής Περιβάλλοντος και Κλίματος στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών).

Για κρατήσεις θέσεων πατήστε εδώ>>

 

Τις ομιλίες και τη συζήτηση που θα ακολουθήσει συντονίζει ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ και συγγραφέας Κώστας Λασκαράτος.

 

Χορηγοί:

Marketing Greece  – Radisson Park Hotel

 

Σλοβακία: «Μεταξύ ζωής και θανάτου ο Φίτσο», λέει ο Ούγγρος Όρμπαν

«Μεταξύ ζωής και θανάτου ο Φίτσο», λέει ο Όρμπαν – Ίσως μεταφερθεί στην Μπρατισλάβα τη Δευτέρα

Σλοβάκοι γιατροί θα συναντηθούν τη Δευτέρα για να αξιολογήσουν την υγεία του πρωθυπουργού Ρόμπερτ Φίτσο και να συζητήσουν το ενδεχόμενο μεταφοράς του από την Μπάνσκα Μπίστριτσα στην πρωτεύουσα Μπρατισλάβα, ανέφεραν την Παρασκευή τοπικά μέσα ενημέρωσης.

Ο Φίτσο παραμένει σε σοβαρή αλλά σταθερή κατάσταση και μπορεί να μιλήσει λίγο, δήλωσε την Πέμπτη ο εκλεγμένος πρόεδρος της χώρας Πίτερ Πελεγκρίνι, μια ημέρα μετά από μια απόπειρα δολοφονίας που προκάλεσε σοκ σε όλη την Ευρώπη.

Τοπικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι ιατρικό συμβούλιο θα συγκληθεί τη Δευτέρα για να αξιολογήσει την κατάστασή του και να αποφασίσει εάν θα μπορούσε να μεταφερθεί από την Μπάνσκα Μπίστριτσα στο κέντρο της Σλοβακίας, στην πρωτεύουσα Μπρατισλάβα. Ο ειδησεογραφικός ιστότοπος aktualit.sk απέδωσε αυτές τις πληροφορίες σε διευθυντή νοσοκομείου.

Ο πυροβολισμός ήταν η πρώτη μεγάλη απόπειρα δολοφονίας ενός Ευρωπαίου πολιτικού ηγέτη για περισσότερα από 20 χρόνια, και έχει προκαλέσει διεθνή καταδίκη. Πολιτικοί αναλυτές και νομοθέτες λένε ότι έχει αποκαλύψει ένα όλο και πιο εμπύρετο και πολωμένο πολιτικό κλίμα τόσο στη Σλοβακία όσο και σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Ο Ούγγρος πρωθυπουργός Βίκτορ Όρμπαν δήλωσε στο δημόσιο ραδιόφωνο την Παρασκευή ότι ο Φίτσο βρίσκεται «μεταξύ ζωής και θανάτου». Ο Όρμπαν είπε ότι ακόμη και αν ο Φίτσο αναρρώσει, θα μείνει χωρίς δουλειά για μήνες σε μια κρίσιμη στιγμή ενόψει των εκλογών για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο που θα γίνουν στις αρχές του επόμενου μήνα. «Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια εκλογή που θα αποφασίσει όχι μόνο για τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αλλά μαζί με τις εκλογές στις ΗΠΑ μπορεί να καθορίσει την πορεία του πολέμου και της ειρήνης στην Ευρώπη», είπε ο Όρμπαν.

Ο Φίτσο και ο Όρμπαν επέκριναν και οι δύο τις προμήθειες όπλων της Δύσης στην Ουκρανία.

Αντιπαράθεση για το μέλλον της Γάζας μεταξύ Νετανιάχου και Γκάλαντ

Αντιπαράθεση για το μέλλον της Γάζας μεταξύ Νετανιάχου και Γκάλαντ

Ο υπουργός Άμυνας του Ισραήλ Ιώβ Γκάλαντ εξέφρασε δημόσια την δυσαρέσκειά του για την καθυστέρηση της κυβέρνησης του Μπενιαμίν Νετανιάχου να απαντήσει στο κρίσιμο ερώτημα ποιος θα κυβερνήσει τη Γάζα μετά την λήξη του πολέμου.

Τα πρώτα σημάδια διαφωνιών στο εσωτερικό της κυβέρνησης Νετανιάχου φάνηκαν κατά την διάρκεια της πρόσφατης σύγκλισης του πολεμικού συμβουλίου, όταν ο Γκάλαντ κάλεσε τον Ισραηλινό πρωθυπουργό να δηλώσει δημόσια πως το Ισραήλ δεν έχει κανένα σχέδιο να κυβερνήσει τη Γάζα μετά το τέλος του πολέμου. «Από τον Οκτώβριο, θέτω το θέμα διαρκώς στο συμβούλιο και δεν έχω λάβει καμία απάντηση», δήλωσε ο Ιώβ Γκάλαντ.

Νετανιάχου: «Δεν είμαι έτοιμος να ανταλλάξω το Χαμαστάν με το Φατάχσταν»

Ο πρωθυπουργός Μπενιαμίν Νετανιάχου απάντησε σε αυστηρό τόνο πως «δεν είναι έτοιμος να ανταλλάξει το Χαμαστάν με το Φατάχσταν», εννοώντας προφανώς τις δύο αντίπαλες παλαιστινιακές οργανώσεις Χαμάς και Φατάχ. Από την πλευρά του ο Ισραηλινός υπουργός Άμυνας Ιώβ Γκάλαντ προειδοποίησε πως η αναποφασιστικότητα θα αφήσει στη Γάζα μόνο δύο κακές επιλογές: Την κυριαρχία από τη Χαμάς ή την κυριαρχία από τον Ισραηλινό στρατό. Όποιο από τα δύο συμβεί «θα αποδυναμώσει τις στρατιωτικές μας επιτυχίες, θα μειώσει την πίεση στην Χαμάς και θα σαμποτάρει τις ευκαιρίες για την επιτυχία ενός σχεδίου απελευθέρωσης των ομήρων», δήλωσε ο Γκάλαντ.

Ο Μπένι Γκαντζ, υπουργός άνευ χαρτοφυλακίου και μέλος του πολεμικού συμβουλίου, τάχθηκε στο πλευρό του Ιώβ Γκάλαντ και δήλωσε: «Ο Γκάλαντ λέει την αλήθεια. Είναι ευθύνη της εξουσίας να κάνει το σωστό για τη χώρα με κάθε κόστος». Ο υπουργός Άμυνας Ιώβ Γκάλαντ τόνισε πως το αμυντικό επιτελείο, στο οποίο είναι επικεφαλής, είχε παρουσιάσει ένα πολεμικό σχέδιο στο υπουργικό συμβούλιο, ήδη, από τη νύχτα που το Ισραήλ εισέβαλε στο έδαφος της Γάζας τον περασμένο Οκτώβριο. Ο Γκάλαντ ανέφερε πως το σχέδιο περιελάμβανε προτάσεις «για την εγκατάσταση μιας τοπικής, μη εχθρικής, παλαιστινιακής κυβερνητικής λύσης». «Η μέρα μετά τη Χαμάς, θα πετύχει μόνο με παλαιστινιακούς φορείς, που θα έχουν τον έλεγχο της Γάζας με την συνεργασία διεθνών παραγόντων», δήλωσε ο Ισραηλινός υπουργός Άμυνας και τόνισε πως οι προτάσεις του υπουργείου του δεν συζητήθηκαν ποτέ ενώ δεν υποβλήθηκαν προτάσεις από άλλους φορείς.

Ιώβ Γκάλαντ: H έλλειψη ενός σχεδίου για τη Γάζα οδηγεί το Ισραήλ σε επικίνδυνη πορεία

Ο ίδιος, ανέφερε πως η έλλειψη ενός σχεδίου για τη Γάζα (μετά τη λήξη του πολέμου) οδηγεί το Ισραήλ σε επικίνδυνη πορεία. «Αυτή η προοπτική είναι αρνητική και επικίνδυνη για το Κράτος του Ισραήλ στρατηγικά, στρατιωτικά και από άποψη ασφάλειας», δήλωσε ο Γκάλαντ και τόνισε: «Πρέπει να επαναλάβω: Δεν θα συμφωνήσω στην εγκατάσταση ισραηλινής στρατιωτικής διακυβέρνησης στη Γάζα. Το Ισραήλ δεν πρέπει να εγκαταστήσει πολιτική κυριαρχία στη Γάζα. Καλώ τον πρωθυπουργό Μπενιαμίν Νετανιάχου να πάρει μια απόφαση και να διακηρύξει πως το Ισραήλ δεν θα εγκαταστήσει πολιτικό έλεγχο στη Λωρίδα της Γάζας, το Ισραήλ δεν θα εγκαταστήσει  στρατιωτική κυβέρνηση στη Λωρίδα της Γάζας και πως μια διακυβέρνηση αντί για τη Χαμάς θα εγκατασταθεί άμεσα στη Λωρίδα της Γάζας».

Το τελευταίο διάστημα δημοσιεύματα στον ισραηλινό Τύπο αναφέρουν πως οι στρατιωτικοί αρχηγοί έχουν εκφράσει σοβαρές αμφιβολίες για την έλλειψη ενός βιώσιμου σχεδίου για τη Γάζα μετά το τέλος του πολέμου. Σύμφωνα με το BBC τα σχόλια του Ιώβ Γκάλαντ στο πολεμικό συμβούλιο έφεραν αυτές τις αμφιβολίες στο προσκήνιο με πολιτικά εκρηκτικό τρόπο.

Ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Άντονι Μπλίνκεν σε επίσκεψη στην Ουκρανία που πραγματοποίησε την Τετάρτη δήλωσε πως το Ισραήλ πρέπει να παρουσιάσει ένα ξεκάθαρο σχέδιο για το μέλλον της Γάζας. «Δεν μπορούμε να έχουμε αναρχία και ένα κενό το οποίο πιθανώς να καλυφθεί με χάος», δήλωσε ο Αμερικανός ΥΠΕΞ.

Ο Ισραηλινός πρωθυπουργός Μπενιαμίν Νετανιάχου έχει δηλώσει στο παρελθόν πως οι συζητήσεις για το μέλλον της διακυβέρνησης στη Γάζα είναι απλώς «κενές συζητήσεις» για όσο διάστημα η Χαμάς παραμένει στα εδάφη της Γάζας.

Mε πληροφορίες από BBC

Δημήτρης Παπαδημητρίου – Κ. Π. Καβάφης | «…που γι’ Αλεξανδρινό γράφει Αλεξανδρινός»

Δημήτρης Παπαδημητρίου – Κ. Π. Καβάφης | «…που γι’ Αλεξανδρινό γράφει Αλεξανδρινός»

 

Ο Δημήτρης Παπαδημητρίου μελοποιεί ποιήματα του μεγάλου Αλεξανδρινού ποιητή Κ. Π. Καβάφη σε εκδοχή ενδεκαμελούς ορχήστρας δωματίου, με λίγες πρωτότυπες και περισσότερες νεότερες φωνητικές ερμηνείες.

Ένας Αλεξανδρινός γράφει μουσική για έναν Αλεξανδρινό. Το Σάββατο 25 Μαΐου, μια μοναδική συναυλία έρχεται στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης με την καλλιτεχνική υπογραφή του μεγάλου συνθέτη Δημήτρη Παπαδημητρίου. Το έργο «…που γι’ Αλεξανδρινό γράφει Αλεξανδρινός» γράφτηκε και πρωτοπαρουσιάστηκε στα επίσημα εγκαίνια της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας. Στη συνεχεία, παίχτηκε σε μεγάλους χώρους σε όλο τον κόσμο, όπως στο Alice Tully Hall του Lincoln Center (με ερμηνευτή, μεταξύ άλλων, τον Rolando Villazón), στη Salle de Conférences II στην έδρα της UNESCO στο Παρίσι με τους ίδιους ερμηνευτές, στο Μέγαρο Μουσικής, στο Ηρώδειο και σε πολλές άλλες αίθουσες.

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΥΝΘΕΤΗ

«Κατόπιν αυτών, η ανάγκη να παιχτούν και τα μεταγενέστερα έργα μου υποχρέωσε τον “Καβάφη” μου να αφήσει “χώρο” και σε αυτά. Ώσπου ξαφνικά, από εξωγενείς πηγές που εμπιστεύομαι πολύ καλλιτεχνικά, μου υπενθυμίστηκε η ανάγκη επανεκτέλεσής του και μου ξύπνησε η ενθύμησή του σαν μια παλιά έξις, ένας εφηβικός έρωτας που δύσκολα ξεπεράστηκε μα διόλου δεν ξεχάστηκε.

Ο Καβάφης είναι ένα ουράνιο σώμα με τεράστιο πεδίο βαρύτητας. Αν μπεις σε αυτό, δύσκολα ξεφεύγεις. Σου φαίνεται περίεργο μερικές φορές και που υπάρχει άλλη ποίηση.

Εδώ, το στοίχημά μου το αρχικό δεν ισχύει πια: Ο Καβάφης μελοποιείται. Καθόλου εύκολο έως αδύνατο αν δεν είσαι Αιγυπτιώτης. Δύσκολο και εάν είσαι. Αλλά μελοποιείται. Όμως, το πολυεπίπεδο μέσον που λέγεται Συμφωνική Ορχήστρα εδώ εγκαταλείπεται. Μια Ορχήστρα Ελληνικού Τραγουδιού 11 οργάνων παίρνει τη σκυτάλη. Άλλες φωνές προστίθενται στο στερέωμα του έργου. Γίνεται μια ελαφρύτερη μουσική ματιέρα, πιο υπαινικτική, ακόμη λιγότερο “καλλιεπής” από ό,τι ηθελημένα στην πρώτη εκδοχή είχα ορχηστρικά απογυμνώσει την ορχήστρα από τους βερμπαλισμούς στους οποίους τόσο ωραία διαπρέπει, όταν ωστόσο πρέπει. Εδώ, την ορχηστρική διασκευή την έκανε ο Τάσος Ρωσόπουλος με αυτήν ακριβώς την περίμετρο. Απομένει να δούμε τώρα έναν Καβάφη πιο κοντά στο είδος τραγουδιού που οραματίζεται ο Μεγάλος Αιρετικός μου στα τρία του μέρη, ή οι Μετασχηματισμοί μου (“Τα Τραγούδια της Αιώνιας Φυγής”, “Του Έρωτα η Μαύρη Δόξα”) ή και “Οι Μπαλάντες της οδού Ατθίδων”. Άλλωστε, τι κι αν ο “Αλεξανδρινός” προηγήθηκε της υφολογικής “επανάστασής” μου αυτής, υπήρξε αυτός μέγας εμπνευστής της».

-Δημήτρης Παπαδημητρίου

ΤΡΑΓΟΥΔΟΥΝ ΚΑΙ ΥΠΟΔΥΟΝΤΑΙ

η Γιώτα Νέγκα, η Άρτεμις Μπόγρη, ο Μπάμπης Βελισσάριος, η Βερόνικα Δαβάκη, ο Αιμιλιανός Σταματάκης και ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης.

«Ο Καβάφης είναι ένα ουράνιο σώμα με τεράστιο πεδίο βαρύτητας. Αν μπεις σε αυτό, δύσκολα ξεφεύγεις.»

Δημήτρης Παπαδημητρίου
ΕΙΚΟΝΑ1/6
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΛΦΑΜΑΝΩΛΗΣ
ΓΙΩΤΑ ΝΕΓΚΑ

“Art Project Space” Βασίλης Νικολάου «Σώματα από Ύλη, Πνεύμα και Χρόνο»

“Art Project Space” Βασίλης Νικολάου «Σώματα από Ύλη, Πνεύμα και Χρόνο»
Μία υπέροχη και πολύ αξιόλογη έκθεση με γλυπτά – σμιλεμένες ανδρικές και γυναικείες φιγούρες, διαφόρων μεγεθών, διαφορετικών υλικών και τεχνικών – συγκροτούν την ατομική, αναδρομική έκθεση του Βασίλης Νικολάου, η οποία θα φιλοξενείται έως τις 25 Μαϊου στην γκαλερί “Art Project Space”.

Ο Βασίλης Νικολάου δημιουργεί φιγούρες με μια υποβόσκουσα κίνηση ακόμα και αν τις χαρακτηρίζει η μνημειακότητα, γεγονός που τις καθιστά απόλυτα ξεχωριστές. Χρησιμοποιώντας ως βασικά υλικά την πέτρα τον γύψο και τον ορείχαλκο σμιλεύει σώματα «ζωντανά» που μιλάνε στον θεατή με τη στάση του σώματος τους εκφράζοντας τα συναισθήματα τους. Στόχος του καλλιτέχνη είναι τα γλυπτά να εναρμονίζονται με τον χώρο στον οποίο βρίσκονται ώστε να προκαλούν στον θεατή την δυνατότητα ταύτισης και επικοινωνίας. Πρόκειται ουσιαστικά για αυτόνομες φιγούρες με προσωπικά βιώματα και αληθινά συναισθήματα. Η ερμηνεία των γλυπτών αφήνεται στην προσωπική κρίση του καθενός. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης αναφέρει για τα έργα του: «Μέσα από τα έργα μου σηματοδοτείται και η εξελικτική μου πορεία. Με τις φιγούρες που διαφοροποιούνται κατά το μέγεθος, αλλά και με τα υλικά και τις τεχνικές που χρησιμοποιώ, προσπαθώ να καταλήγει το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα σε μια αβίαστη πλαστικότητα.»

Οι φιγούρες, φτιαγμένες από ορείχαλκο, χαλκό, γυψοκονίαμα και πέτρα, χαρακτηρίζονται από μνημειακότητα και μία εκπληκτική πλαστικότητα και αναδεικνύονται άψογα μέσα στην όμορφη και ευρύχωρη γκαλερί.
Οι μικρές φιγούρες, δίνουν την αίσθηση της κινητικότητας, ενώ είναι εντυπωσιακό το πόσο αρμονικά “δένει” ο γύψος με την πέτρα που ο καλλιτέχνης έχει ενθέσει και έχει πλάσει μαζί μ’αυτόν, δημιουργώντας τις συμπαγείς ή λεπτοπίλεπτες ανθρώπινες σιλουέτες. Αγγίζοντας δε κάποιος το γλυπτό νιώθει ότι αγγίζει το υλικό του μαρμάρου.
Οπως γράφει ο ίδιος “Θέλω τα σχήματα να αποκτούν σαφήνεια, έτσι ώστε και με την ευαισθησία της ανθρώπινης μορφής να μας μεταφέρουν στο χώρο της γλυπτικής, που δεν δέχεται τίποτα το τυχαίο και το ανούσιο. Στο παιχνίδι αυτό της πλαστικότητας με τις γραμμές των όγκων, η πρόθεσή μου είναι να αποπνέουν μία διάθεση ερωτική και έτσι, αδιόρατα, μέσα μου γεννιέται ένα αίσθημα οικειότητας που ψάχνει την οργανική σχέση με την Αρχαϊκή γλυπτική. Και επιπλέον, επιδιώκω να αφήνω εντελώς ελεύθερο τον θεατή να μπορεί εκείνος να εξερευνήσει τα αίτια της δημιουργίας των έργων μου”.
Η επιμέλεια της έκθεσης είναι της Αρχαιολόγου & Ιστορικού Τέχνης Iris Kritikou
Art Project Space (Φαλήρου 66, Κουκάκι),
‘Ελενα Ντάκουλα

Σύντομο Βιογραφικό:

Ο Βασίλης Νικολάου γεννήθηκε στα Ιωάννινα το 1957. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1977-1983) Σχέδιο και Ζωγραφική με καθηγητή τον Δημήτρη Μυταρά και τον Λευτέρη Κανακάκη. Γλυπτική με καθηγητή τον Γιώργο Νικολαΐδη και τον Θεόδωρο Παπαγιάννη. Παράλληλα παρακολούθησε τα ειδικά εργαστήρια της σχολής γυψοτεχνίας, χαλκοχυτικής με καθηγητές τον Θ.Βασιλόπουλο και Ν.Κερλή καθώς επίσης και τα εργαστήρια μαρμαροτεχνίας με καθηγητή τον Ν.Παρασκευά. Επίσης τα μαθήματα θεωρητικών σπουδών ιστορία της Τέχνης, ιστορία της Αρχιτεκτονικής και ρυθμολογίας, εισαγωγή στην Αισθητική, τη θεωρία της Τέχνης και Φιλοσοφίας και Παιδαγωγική Ψυχολογία και διδακτική. To 1986-2021 δίδαξε το μάθημα των Εικαστικών στη Μέση Εκπαίδευση. Το 1996 πραγματοποίησε ατομική έκθεση γλυπτικής στην Αίθουσα Τέχνης «ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ – Πειραιά». Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές στη Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Βασίλης Νικολάου: «Σώματα από Ύλη, Πνεύμα και Χρόνο». Τεχνοχώρος – Art Project Space

Gallery CITRONNE, Αννα Αμπαριώτου Η Τέχνη του να μην κάνεις τίποτα και η παράλληλη πεζοπορία

“Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΝΕΙΣ ΤΙΠΟΤΑ ΚΑΙ Η ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΠΕΖΟΠΟΡΙΑ”
Η νέα ατομική έκθεση της Αννας Αμπαριώτου αποτελείται από μία σειρά δισδιάστατων ψηφιακών έργων, συνοδευόμενα από ένα αμάγαλμα νέων κεραμικών γλυπτών.
Πρόκειται για μια νέα ενότητα από ψηφιακά έργα και κεραμικά γλυπτά. Στην έκθεση αποτυπώνεται η διαδικαστική προσπάθεια της καλλιτέχνιδας να ανακαλύψει και να αποκαλύψει έναν «άλλον», μη προφανή κόσμο. Ο εκτεταμένος τίτλος λειτουργεί ως μέρος της εικαστικής δημιουργίας, καθώς παραπέμπει στην αφετηρία, δηλαδή στην αρχική ιδέα της καλλιτεχνικής αναζήτησης.
Η Άννα Αμπαριώτου εξηγεί αναλυτικά τον τίτλο αυτόν. Προσδιορίζει την «Τέχνη του να μην κάνεις τίποτα» ως τον χώρο και τον χρόνο που δίνει κανείς στον εαυτό του να αντιληφθεί, να κατανοήσει και να αξιολογήσει αυτά που έχουν συμβεί και αυτά που συμβαίνουν.
Η «Παράλληλη Πεζοπορία» είναι ο χρόνος και ο χώρος που δίνει κανείς στον εαυτό του να ζήσει με την διαύγεια που του προσφέρουν όσα έχει ανακαλύψει.

Στον χώρο της CITRONNE Gallery αναπτύσσεται μία εγκατάσταση η οποία επιχειρεί να εκφράσει το κυρίαρχο αφήγημα της καλλιτέχνιδας, το οποίο εμπεριέχει εξίσου στοιχεία φαντασίας, όπως και στοιχεία ρεαλισμού. Η συνύπαρξη αυτή δείχνει στον θεατή μια πραγματικότητα σύνθετη, όπως την προσλαμβάνει και την εξελίσσει η υποκειμενικότητα. Τα έργα της Άννας Αμπαριώτου, παραπέμπουν σε ένα απολύτως προσωπικό παράλληλο σύμπαν, με μια ελεύθερη ερμηνευτική προσέγγιση της καθημερινής πορείας των ανθρώπων. Ο θεατής καλείται να αποκρυπτογραφήσει αυτήν την προσωπική εικαστική γλώσσα.

Ο Κώστας Πράπογλου, ο επιμελητής της έκθεσης, θεωρεί ότι με τα έργα αυτά «γινόμαστε μάρτυρες μιας ανταλλαγής φιλοσοφικών νοημάτων, αμφισβητούμε, διαπραγματευόμαστε και επαναπροσδιορίζουμε τη συνύπαρξη και τη σχέση μας με το περιβάλλον και την ίδια τη φύση».

Citronne Gallery, 4ος όροφος, Πατριάρχου Ιωακείμ 19, Κολωνάκι

Από: 16/05/2024 Εως: 29/06/2024

Εγκαίνια: Πέμπτη 16 Μαΐου, 2024, 19:30 – 22:00
Ωράριο λειτουργίας: Τρί, Πέμ, Παρ: 11.00 – 20.00 και Τετ, Σάβ: 11.00 – 16.00

Άννα Αμπαριώτου – Βιογραφικό:

Η Άννα Αμπαριώτου γεννήθηκε στην Αθήνα όπου και ζει. Σπούδασε Έσωτερική Διακόσμηση και Γραφικές Τέχνες στην σχολή Βακαλό και συνέχισε τις σπουδές στη Ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών στα εργαστήρια του Χρόνη Μπότσογλου και του Τάσου Χριστάκη. Παρακολούθησε επίσης γλυπτική στο εργαστήριο του Νίκου Τρανού και multimedia στο εργαστήριο του Μάνθου Σαντοριναίου. Η δουλειά της περιλαμβάνει ζωγραφική, γλυπτική, Video Art, εγκαταστάσεις και ψηφιακά έργα. Έχει παρουσιάσει τα έργα της σε πέντε ατομικές, και έχει συμμετάσχει σε περισσότερες απο τριάντα ομαδικές εκθέσεις και φεστιβάλ στην Έλλάδα και στο εξωτερικό.

  • ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

2022 The unknown soul of an Architectural mind and My Follies Gallery Genesis, Athens, Greece
2015 Sophronia, a script, the Trojan Lamb and other deeds Gallery Genesis
2011 Mr. X and the lack of gravity Gallery Genesis
2008 Scissor’s Stories, Center of Fine Arts “G. Karydis”, Athens
2006 Edges, Pontoporos Gallery, Paros, Greece

  • ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ & ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ (ΕΠΙΛΕΓΕΜΕΝΑ)

2022 Have a seat Anti Gallery – Hellenic American Union, Athens
2021 Gallery Genesis, ART ATHINA
2021 Our secret garden, Gallery Genesis
2021 In black and white Marginalia gallery, Strovolos, Cyprus
2020 Gallery Genesis ART ATHINA
2020 Anti Gallery, Antiparos, Greece
2018 Gallery Genesis ART ATHINA
2016 FONLAD International Festival Video art, Coimbra, Portugal
2016 Carbonated Gallery Genesis
2016 Barley: Seedtime ΑΘΗΝΈΟ, Athens
2015 Guess Who’s Coming to dinner Gallery Genesis
2014 Miden Miden festival, Kalamata, Greece
2014 An actor out alone Gallery Genesis
2014 I am not the cancer Gazarte, Athens
2013 Talking about the future Melina Cultural Center, Athens
2013 NOW & AFTER FESTIVAL Moscow Museum of Modern Art, Moscow, Russia
2013 I never promised you a rose garden Gallery Genesis
2013 Beyond Perception Cologne Art & Animation Festival,
Cologne OFF IX – 9th Cologne International Videoart Festival animate Cologne, Germany
2012 To be… (An Art Tribute to William Shakespeare) Ianos Art Center, Athens
2012 and back to zero Miden festival
2012 Human resources Gallery Genesis
2011 Τhe Exquisite Corpse Booze, Athens
2011 The truth is always irrational (An Art Tribute to Alexandros Papadiamantis) Melina Cultural Center, Athens 2011 Cet enfant by Joël Pommerat Theatrical-Artistic Performance, Hellenic Cosmos – Cultural Centre, Athens 2011 Animacall – Τhe Animation Project 2011 National Museum of Contemporary Art Center, Thessaloniki, Greece 2010 Human Meters Melina Cultural Center
2006 WO(+)MAN=? 5th Human Rights Art Festival, Cheap Art Gallery, Athens
2006 Light XXII International Festival Sarajevo, Sarajevo, Bosnia and Herzegovina
2005 Factory ASFA, Athens
2004 4th Human Rights Art Festival, Eygenides Foundation, Αthens