ΑΝΝΑ ΑΧΙΛΛΕΩΣ STÄUBLI – «MESOGEIOS» Ατομική Έκθεση

5 Αυγούστου – 4 Σεπτεμβρίου 2023
στο Καφέ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Επιμέλεια: Ίρις Κρητικού

Διοργάνωση: Αιμιλία Κουγιά

ἅλς (Α), ἁλός[ᾰ], ὁ, δοτ. πληθ. ἅλασιν· Λατ. SAL, τεμάχιο αλατιού, σε Ηρόδ.·
γενικά, αλάτι, συχνά στον πληθ., σε Όμηρ. κ.λπ.· ἁλὸς μέταλλον, ορυχείο

αλατιού, σε Ηρόδ., Ομήρ. Οδ. κ.λπ.

ἅλς (Β), ἁλός[ᾰ], ἡ, θάλασσα, σε Όμηρ.

«Σαράντα ζωγραφικά έργα δημιουργημένα από τη διεθνή εικαστικό Άννα Αχιλλέως-Staubli με εγκαυστική τεχνική ειδικά για τον χώρο του καφέ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, επιχειρούν να συλλαβίσουν και να νοηματοδοτήσουν συμβολικά και πλαστικά τη θάλασσα ως ομηρική λέξη.

Ως κέλυφος και έμβιο παλίμψηστο μαγικό περιεχόμενο. Ως θριαμβική αρχέγονη πηγή ζωής, ως διάπλου πολιτισμού και επικοινωνίας. Να την κατανοήσουν και να την τραγουδήσουν ως
Θάλασσα μικρή και ως ωκεανό, ως μύρα μαγική, ως πόρο και ως πόντο
ανεξάντλητο, ως ζάλη και γαλήνη.

Να τη μετρήσουν νοερά, ταξιδεύοντάς μας στη Μεσόγειο ολόκληρη του ελληνικού πολιτισμού, από το Ιόνιο και το Αιγαίο, ως το Λιβυκό και τη Μαύρη Θάλασσα. Να την αποτυπώσουν ως αρχέγονη πρώτη ύλη που διαπνέει και καθορίζει τόσα πολλά από τα πολύτιμα εκθέματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου».

«Σε μια πρωτότυπη εγκατάσταση, η θάλασσα ως στικτό οργανικό σώμα, ως τόξο ουράνιο αναρίθμητων αποχρώσεων του μπλε και ως κέλυφος μυστήριο πλασμάτων και μύθων, παρουσιάζεται θριαμβική, χωρίς την ανάγκη αφηγηματικών μέσων. Πλασμένη με ένα συναρπαστικό φάσμα διαφορετικών και αναπάντεχων χροιών και τόνων που ανάγουν στην
αρχαία ελληνική ζωγραφική, αντιμετωπίζεται από τη ζωγράφο ως πρωτόπλαστο εύρημα και δημιουργεί έναν μυθώδη κάμπο διαφορετικών ψυχογραφικών στιγμών και διηνεκών ωκεάνιων συντεταγμένων».

«Καθοδηγούμενη από την επιτακτική ανάγκη της να αποδώσει το μεγαλείο των χρωμάτων, τη ρυθμολογία του σχήματος, την επιθυμία της αφής, το ανεξάντλητο βάθος και πλάτος, η Άννα Αχιλλέως Stäubli αφοσιώθηκε εδώ και δεκαετίες στις εγγενείς δυσκολίες της τεχνικής και στις συναρπαστικές δυνατότητες της εγκαυστικής τέχνης. Ανακαλύπτοντας τις πολλαπλές επιστρώσεις της ιστορίας, την εξπρεσιονιστική συγκίνηση του ρευστού και
αυτοσχέδιου χρωστήρα, της έξεργης υλικότητας, της ανεπαίσθητης φωτοσκίασης και της εκφραστικής χειρονομίας, αναζήτησε στις σπουδές και τη μετέπειτα πορεία της τη δυνατότητα μιας νέας εκτέλεσης με αλάνθαστη τεχνική και υπερβατική καλλιτεχνική
ιδιότητα. Προσεγγίζοντας με τρόπο βραχύ, ευρηματικό και λιτό το κυρίαρχο αυτό διαχρονικό ελληνικό σύμβολο, η Άννα Αχιλλέως Staubli πλάθει από την αρχή μια εξαιρετική λιτή όσο και πυκνότατα απτή ζωγραφική σημειολογία που καθηλώνει τον θεατή», σημειώνει η
επιμελήτρια της έκθεσης Ίρις Κρητικού.

Η Άννα Αχιλλέως Staeubli γεννήθηκε στην Πάφο της Κύπρου το 1958.
Δραστηριοποιείται στη ζωγραφική μεταξύ Πάφου, Βέρνης και Αθήνας από
το έτος 2000.
Αποφοίτησε από τη σχολή ξεναγών Κύπρου όπου σπούδασε Ιστορία της Τέχνης, Ιστορία, Αρχαιολογία, Βυζαντινή Τέχνη, Πανίδα, Χλωρίδα και Γεωλογία. Παρακολούθησε μαθήματα τέχνης στη Βέρνη της Ελβετίας, στην Αθήνα και στη Βοστώνη των ΗΠΑ.

Εμπνευσμένη από τη θάλασσα, τη φύση, τα λουλούδια, τα μεταλλεία και τη βυζαντινή τέχνη, δημιουργεί έργα Εγκαυστικής τέχνης – μια αρχαία τεχνική με κερί μέλισσας και χρωστικές ουσίες, ακρυλικά και λάδι.
Η Άννα Αχιλλέως Staeubli έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες ομαδικές εκθέσεις σε Μουσεία, Ιδρύματα και Ιδρύματα Τέχνης καθώς και σε Γκαλερί στην Ελβετία, τη Γαλλία, την Ελλάδα και την Κύπρο. Έργα της ανήκουν σε Μουσεία, δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελβετία, τη Γερμανία, την Αυστρία, το Ηνωμένο
Βασίλειο, την Ισπανία, τη Μάλτα, την Ελλάδα και την Κύπρο.

Εγκαίνια έκθεσης: Σάββατο 5 Αυγούστου 2023, ώρα 18:00-20.00
Διάρκεια έκθεσης: 5 Αυγούστου – 4 Σεπτεμβρίου 2023
Επιμέλεια: Ίρις Κρητικού
Συντονισμός: Αιμιλία Κουγιά

Είσοδος ελεύθερη
Στοιχεία επικοινωνίας:
Διεύθυνση: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Πατησίων 44, Αθήνα 10682
Τηλ: 213214 4856/-4858
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη 13:00-20:00, Τετάρτη-Δευτέρα 08:00-20:00
Email: eam@culture.gr
www.namuseum.gr

Χορηγοί επικοινωνίας:ΕΡΤ ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

The Sea as a bodily substance in the works of Anna Achilleos-Stäubli

 

                            ἅλς (A), ᾰος[ᾰ], ὁ, dat. plur. ἅλασιν· Lat. SAL, piece of salt, in Herod.; generally, salt, often in the plur., in Homer. etc.; ἁλὸς μεταλλον, salt mine, in Herod., Homer etc.

ἅλς (B), ἁλός [ᾰ], ἡ sea, in Homer

ἅλσις, –εως, ἡ (ἅλλομαι), leap, bounce, in Arist.

 

Forty paintings created with encaustic technique by the international artist Anna Achilleos-Stäubli especially for the recreation area of ​​the National Archaeological Museum in Athens, attempt to spell out and give meaning both symbolically and literally to the sea in its Homeric substance: ἅλς with a windy alpha of beginning, a fluid lambda of continuity, a serene sigma of saltiness. Sea, as a shell and living palimpsest with magical content. As a triumphant primordial source of life, as an eternal nurturer but also as a live crossing of cultures, a vibrant claimer of borders and a dynamic mean of communication. To understand and sing it as a deep sea and an ocean, as a magical myrrh and a pelagos, as a faraway poros and as an inexhaustible pontos, as chaos and as vibration, as dizziness and peace.

 

They attempt to measure it mentally, taking us on a journey through the Mediterranean of the entire Greek civilization, from the Ionian and the Aegean, the Propontis and the Black Sea, to the Myrtle and the Libyan Sea. To capture it as the primordial raw material that permeates and defines so many of the precious exhibits of the National Archaeological Museum.

 

In this original installation by the painter, the sea expressed as a dotted organic body, as a rainbow of innumerable shades of blue and as a mysterious shell of creatures and myths, is presented triumphantly, without the need for narrative means. Created with a fascinating spectrum of different and unexpected colors and tones that go back to ancient Greek painting, it is treated as a first-of-its-kind find and creates a mythical plain of successive psychographic instants and eternal oceanic coordinates.

 

Driven by her imperative need to render the majesty of colors, the rhythm of shape, the desire of touch, the ecstatic moisture, the permanence, the inexhaustible depth and breadth and the primordial secret undulation, Anna Achilleos-Stäubli has devoted herself for decades to both inherent difficulties of the technique and the exciting possibilities of encaustic art.

 

Within her yet unexplored seas, we discover the possibility of a new execution carried out with unerring technique and transcendent artistic quality. Thus illuminating the multiple layers of history, the expressionist emotion of the fluid and improvised pigment, the extreme materiality, the imperceptible shading and the expressive gesture of painting in its finest.

 

Approaching this dominant timeless Greek symbol in a non-narrative and inventive way, Anna Achilleos-Stäubli creates from the beginning an excellent sparse but densely tangible painting semiology that captivates the viewer from its first sparkle to its very depth.

 

 

Iris Kritikou

Archaeologist & Art Historian

Curator of the exhibition