Home Τριτη Ματια Τι θα απολαύσουμε φέτος και τον επόμενο χρόνο στο Μουσείο Μπενάκη

Τι θα απολαύσουμε φέτος και τον επόμενο χρόνο στο Μουσείο Μπενάκη

by bot

Τι θα απολαύσουμε φέτος και τον επόμενο χρόνο στο Μουσείο Μπενάκη

ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ 2021

Σεπτέμβριος – Νοέμβριος 2021

1821 ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ 

Υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Kατερίνας Σακελλαροπούλου

Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138  / Διάρκεια έκθεσης: έως 7 Νοεμβρίου 2021

Συνεχίζεται η σημαντικότερη έκθεση που έχει διοργανώσει το Μουσείο Μπενάκη και τη μεγαλύτερη έκθεση για το νεότερο Ελληνισμό που έχει παρουσιαστεί ποτέ.

Η έκθεση «1821 Πριν και Μετά» που διοργανώνεται από το Μουσείο Μπενάκη με τη σύμπραξη της Τράπεζας της Ελλάδος, της Εθνικής Τράπεζας και της Alpha Bank για τον εορτασμό της επετείου των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, άνοιξε τις πόρτες της στο κοινό με την επαναλειτουργία όλων των μουσείων στις 14 Μαΐου.

Οι πρωτόγνωρες συνθήκες που είχαν επικρατήσει μέχρι τότε στις μετακινήσεις είχαν καταστήσει αδύνατη την έγκαιρη μεταφορά δύο έργων του σημαντικού Γάλλου ζωγράφου Ευγένιου Ντελακρουά (1798-1863) από τη συλλογή του Μουσείου του Λούβρου, τα οποία είχαν προγραμματιστεί να συμπεριληφθούν στην έκθεση από την αρχή της.

Μέσα στο καλοκαίρι, και αφού η κίνηση ανθρώπων και έργων τέχνης είχε αποκατασταθεί, τα έργα του Ντελακρουά έφθασαν στην Ελλάδα συνοδευόμενα από έναν επιμελητή του Μουσείου του Λούβρου και πήραν τη θέση τους ανάμεσα σε άλλες δημιουργίες φιλελλήνων ρομαντικών ζωγράφων του 19ου αιώνα οι οποίοι συγκινήθηκαν από τον απελευθερωτικό Αγώνα των Ελλήνων, εμπνεύστηκαν από αυτόν και τον στήριξαν με πολλούς τρόπους.

 

Τα έργα εκτίθενται στην δεύτερη ενότητα της έκθεσης, η οποία είναι αφιερωμένη στα γεγονότα και τους πρωταγωνιστές της Ελληνικής Επανάσταση και είναι τα:

Δύο σπουδές για σουλιώτικες φορεσιές, λάδι σε χαρτόνι, 43×46 εκ., Μουσείο Λούβρου RF 3639

Σπουδή για μαροκινές παντόφλες, λάδι σε μουσαμά, 16,5×20,5 εκ., Μουσείο Λούβρου RF 1953_4

Πρόκειται για έργα μεγάλης ζωντάνιας καμωμένα με σβέλτες και τολμηρές πινελιές. Δείχνουν την προσπάθεια του καλλιτέχνη να ζωντανέψει την κίνηση των φορεσιών και να μελετήσει το φως πάνω στις χρυσοκέντητες παντόφλες πριν τα εντάξει σε κάποια μεγαλόπνοη σύνθεση.

Με έργα μεγάλης κλίμακας, όπως Η σφαγή της Χίου, αλλά και μικρότερης, όπως τα δύο που ταξίδεψαν από το Παρίσι στην Αθήνα, ο Ευγένιος Ντελακρουά κινητοποίησε την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη υπέρ της Επανάστασης αλλά παράλληλα εξασφάλισε για τις επόμενες γενιές την «οπτική μαρτυρία» των γεγονότων που διαδραματίστηκαν κατά τη διάρκεια του απελευθερωτικού Αγώνα των Ελλήνων.

 

Σήμερα, η έκθεση «1821 Πριν και Μετά» ανανεωμένη με τις νέες αφίξειςπαραμένει ανοικτή στο κοινό από την Τρίτη έως την Κυριακή, μέχρι τις 7 Νοεμβρίου 2021. 

Η έκθεση είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Άγγελου Δεληβορριά και του Μαρίνου Γερουλάνου και εντάσσεται στο Εθνικό Πρόγραμμα Εορτασμού της Επετείου που συντονίζει η Επιτροπή « Ελλάδα 2021».

ΕΠΙΣΗΣ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΟΙ ΕΚΘΕΣΕΙΣ:

ΕΝΘΥΜΙΟΝ ΚΙΟΥΤΑΧΕΙΑΣ

Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης 

Διάρκεια έκθεσης: μέχρι 16 Ιανουαρίου 2022

Η έκθεση αφορά την κεραμική της Κιουτάχειας από τα τέλη του 19ου έως τις αρχές του 20ού αιώνα.  Παρουσιάζει αγγεία και πλακίδια με πολύχρωμα μοτίβα επηρεασμένα από τα κεραμικά Ιζνίκ, ενώ εστιάζει στην περίοδο της Ελληνικής Κατοχής της πόλης και στην παραγωγή ενεπίγραφων αγγείων με την έκφραση «Ενθύμιον Κιουτάχειας» για Έλληνες παραγγελιοδότες.

Εσωτερικό του εργαστηρίου Şark Çini 
Κιουτάχεια, μέσα δεκαετίας 1920 | 
Ιδιωτική συλλογή

Ενεπίγραφος δίσκος σερβιρίσματος με τη φράση «Ενθύμιον Κιουτάχειας Ζωή Γ. Μωραΐτου 1921» πιθανόν από το εργαστήριο των αδελφών Hadjiminasian. Αποτελούσε μέρος προικώου σερβίτσιου τσαγιού.
 Κιουτάχεια, 1921
 Διαστάσεις: 45,7 x 27 εκ. | 
Ιδιωτική συλλογή

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΚΟΡΟΣ. 1821, Η ΓΙΟΡΤΗ

Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού 

Διάρκεια έκθεσης: έως 10 Οκτωβρίου 2021

Η έκθεση παρουσιάζει το πρωτότυπο αρθρωτό έργο του Χρήστου Μποκόρου με τον τίτλο “1821, η γιορτή”, σε τέσσερις ενότητες.

Η Γαλανόλευκη: ο απόηχός της, η Ιστορία: το φως και το σκοτάδι της, οι Ήρωες, επιφανείς και αφανείς: ο ίσκιος και το αίμα τους και η Δόξα μονάχη: ψηλά στην κεφαλή μιας μεγάλης έρημης τράπεζας, Μνήμη δαφνοφόρος, και μπροστά της ένα αρνάκι που μας κοιτάει κατάματα.

Tα έργα έγιναν ειδικά για την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση και παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό.

Η έκθεση συνδιοργανώνεται με την Εταιρεία Κοινωνικού Έργου και Πολιτισμού (ΕΚΕΠ), στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας 1821-2021, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη. Συνοδεύεται από αναλυτικό κατάλογο.

 

ΓΙΑΝΝΗΣ ΨΥΧΟΠΑΙΔΗΣ. ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥ ‘21 

Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138 

Διάρκεια έκθεσης: έως 31 Οκτωβρίου 2021

Η έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη με τίτλο «Μορφές του ‘21» περιλαμβάνει ζωγραφικά έργα, χαρακτικά και σχέδια.

Πρόκειται για την πρόσφατη ζωγραφική δουλειά του καλλιτέχνη, την οποία δημιούργησε κατά τη διάρκεια της πολύμηνης καραντίνας, με αφορμή σκέψεις και προβληματισμούς που ενεργοποίησε και ζωντάνεψε δημιουργικά η επέτειος των διακοσίων ετών από το 1821.

 

ΝΕΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

ΛΗΔΑ ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ 

Υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Kατερίνας Σακελλαροπούλου

Μουσείο Μπενάκη, Πινακοθήκη Γκίκα 

Διάρκεια έκθεσης:

22 Σεπτεμβρίου 2021 έως 8 Ιανουαρίου 2022

Στις 20 Σεπτεμβρίου φέτος, συμπληρώνονται πενήντα χρόνια (1971-2021) από τον θάνατο του κορυφαίου μας Γιώργου Σεφέρη. 

Το Μουσείο Μπενάκη αποτίει φόρο τιμής στον ποιητή με την έκθεση της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Το Σπίτι της Μνήμης, στην Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, εκεί όπου φυλάσσεται και το Νόμπελ του 1963. 

Με την έκθεση Το Σπίτι της Μνήμης κλείνει ένας πενταετής κύκλος δουλειάς της Κοντογιαννοπούλου. Από τα τέλη του 2015 και μέχρι τις αρχές του 2021, η Λήδα Κοντογιαννοπούλου επισκέφθηκε και αποτύπωσε ζωγραφικά τα σπίτια τριών κορυφαίων της τέχνης του 20ού αιώνα, του Παναγιώτη Τέτση, της Ναταλίας Μελά, του Γιώργου Σεφέρη. Τους δύο πρώτους τούς γνώρισε προσωπικά και τους συναναστράφηκε, στην έκθεση όμως πρωταγωνιστεί το σπίτι του Σεφέρη, η θρυλική «Άγρας 20». 

Στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη: Το γραφείο, 45Χ60 εκ., λάδι σε καμβά, 2017, ιδιωτική συλλογή, Αθήνα. Στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη: Το γραφείο, 45Χ60 εκ., λάδι σε καμβά, 2017, ιδιωτική συλλογή, Αθήνα.

Στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη: Νυχτερινή σύνθεση, 30Χ50 εκ., λάδι σε καμβά, 2019. Συλλογή Νάσου και Άντας Μιχελή, Αθήνα.

Από τα εσωτερικά των σπιτιών αυτών, η Κοντογιαννοπούλου δεν μας δίνει απλές απεικονίσεις τους, αλλά, με τα λόγια του Δημήτρη Πικιώνη για τον Νίκο Εγγονόπουλο και τις δικές του προσόψεις ελληνικών σπιτιών, «ψυχογραφίες σπιτιών» με «διεισδυτική και ποιητική απόδοση του θέματος». 

Πηγές αναφοράς της Κοντογιαννοπούλου είναι τα ανήσυχα εσωτερικά του Edward Hopper και οι γαλήνιες νεκρές φύσεις του Giorgio Morandi. 

Την έκθεση συνοδεύει κατάλογος και σειρά εκδηλώσεων.

 Σχεδιασμός έκθεσης: Διονύσης Φωτόπουλος 

 Σκηνοθεσία συνοδευτικής προβολής στον εκθεσιακό χώρο: Λάκης Παπαστάθης 

Διοργάνωση: Μουσείο Μπενάκη 

Μεγάλο εσωτερικό στο σπίτι της Ναταλίας Μελά, 40Χ80 εκ., λάδι σε καμβά, 2016, ιδιωτική συλλογή, Αθήνα.

Μικρό εσωτερικό στο σπίτι της Ναταλίας Μελά, 45Χ35 εκ., λάδι σε καμβά, 2016, Συλλογή Διονύση Φωτόπουλου, Αθήνα.

το σπίτι του Παναγιώτη Τέτση: Μικρό εσωτερικό, 35Χ50 εκ., λάδι σε καμβά, 2017, ιδιωτική συλλογή, Αθήνα.

ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΡΕΑ

Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138

Εκθεσιακός χώρος Πωλητηρίου

Διάρκεια έκθεσης: 23 Σεπτεμβρίου – 7 Νοεμβρίου 2021

Η συλλογή κορεατικής τέχνης του Μουσείου Μπενάκη περιλαμβάνει μόλις έντεκα κεραμικά κατασκευασμένα από τον 11ο έως τον 18ο αιώνα. Η αποκρυπτογράφηση των παραστάσεών τους μας επιτρέπει να προσεγγίσουμε κάποιες από τις αντιλήψεις και τις δοξασίες των Κορεατών.

Η ατένιση των μορφών τους μας φανερώνει την ιδιαίτερη αισθητική των καλλιτεχνών τους. Και η ανάλυση της κατασκευής τους μας εξοικειώνει με τις μοναδικές τεχνικές που ανέπτυξαν οι τεχνίτες τους. Ένα βίντεο με σημερινούς κεραμείς που αναβιώνουν αρχαίες μεθόδους συσχετίζεται με σύγχρονα έργα από τη συλλογή της Πρεσβείας της Δημοκρατίας της Κορέας.

Πιθάρι. Ενδεκάεδρο σφαιρικό σώμα από πορσελάνη με γραπτή διακόσμηση δύο ανθισμένων κλαδιών σε κόκκινο χαλκού κάτω από διάφανη εφυάλωση.
Κορέα. Δυναστεία Τζοσάν (1392-1910), δέκατος όγδοος αιώνας. Διάμετρος 20,6 εκ. Μουσείο Μπενάκη 2910. Δωρεά Γεωργίου Ευμορφόπουλου

Η έκθεση αυτή παρουσιάζει για πρώτη φορά μετά από τριάντα χρόνια τα έντεκα κεραμικά του Μουσείου Μπενάκη, τα οποία δώρισε ο Γεώργιος Ευμορφόπουλος το 1936. Ο ελληνικής καταγωγής βρετανός επιχειρηματίας υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους συλλέκτες ασιατικής τέχνης της εποχής του και είναι γνωστός για τη δωρεά στο Μουσείο Μπενάκη μέρους της κινεζικής συλλογής του, η οποία παρουσιάστηκε στην έκθεση «Κεραμική από την Κίνα» το 2016.

Η παρούσα έκθεση επαναχρησιμοποιεί μια προθήκη κατασκευασμένη στο Λονδίνο και επίσης δωρισμένη από τον Ευμορφόπουλο, προσπαθώντας να δει τα αντικείμενα όχι μόνο στο πλαίσιο της Κορέας των δυναστειών Κόρυο και Τζοσάν, όταν κατασκευάστηκαν, αλλά και σε αυτό της μεσοπολεμικής Ευρώπης, όταν η κορεατική τέχνη έγινε ευρύτερα γνωστή στη Δύση.

Η έκθεση συνοδεύεται από μικρό επιστημονικό κατάλογο.

Επιμέλεια έκθεσης και συγγραφή καταλόγου, Γιώργης Μαγγίνης, Επιστημονικός Διευθυντής Μουσείου Μπενάκη.

10Η BIENNALE ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ

Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138 

Η Biennale Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων αποτελεί ένα είδος περιοδικής απογραφής, η οποία στοχεύει στην ανθολόγηση της καλύτερης τρέχουσας παραγωγής των νέων δημιουργών και προβάλλει ορισμένα έργα από ένα ευρύτερο σύνολο ως τα πλέον αξιόλογα, αποτυπώνοντας μέσα από τις επιλογές της εκάστοτε επιτροπής το «στίγμα» της διετίας.

Παράλληλα, στόχος των εκδηλώσεων της Biennale είναι η συγκέντρωση ενός αντιπροσωπευτικού δείγματος των δραστηριοτήτων των νέων αρχιτεκτόνων, η ανάδειξη νέων δημιουργών και η ανταλλαγή απόψεων σχετικά με την ανάπτυξη της αρχιτεκτονικής σκέψης και την παραγωγή αρχιτεκτονικού έργου στην Ελλάδα σήμερα.

Στη 10η Biennale Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων εγκαινιάζεται το Βραβείο κριτικού δοκιμίου για την πορεία της αρχιτεκτονικής στον 21ο αιώνα στην Ελλάδα και τις προοπτικές της. Τα βραβευμένα δοκίμια μαζί με τα επιλεγμένα έργα θα παρουσιαστούν αναλυτικά και θα δημοσιευθούν στον κατάλογο που θα εκδώσει το ΕΙΑ.

Η πενταμελής επιτροπή αποτελείται από τους αρχιτέκτονες: Κώστα Αδαμάκη, Νίκο Βρατσάνο, Ζήση Κοτιώνη, Δημήτρη Ποτηρόπουλο και Σοφία Τσιράκη.

Περισσότερες πληροφορίες στο heliarch.gr

Οργάνωση: Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής με την ευγενική υποστήριξη του Μουσείου Μπενάκη

ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΦΙΛΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΛΛΟΓΗ ΤΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΑΝΤΩΝΗΣ Ε. ΚΟΜΝΗΝΟΣ

Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Διάρκεια έκθεσης: 2 Νοεμβρίου 2021 – 9 Ιανουαρίου 2022

Θησαυροί φιλελληνικής ζωγραφικής από τη συλλογή του Ιδρύματος Αντώνης Ε. Κομνηνός

Η φιλελληνική συλλογή του Ιδρύματος Αντώνιος Ε. Κομνηνός είναι μια μοναδική συλλογή έργων ζωγραφικής υψηλής ποιότητας που έχουν φιλοτεχνηθεί από διάσημους Ευρωπαίους ζωγράφους του 19ου αιώνα. Η θεματική τους επεκτείνεται σε όλες τις πτυχές του φιλελληνικού ρεπερτορίου. Τα έργα είναι αδημοσίευτα και εκτίθενται για πρώτη φορά. Πρόκειται για μια φιλελληνική πινακοθήκη πολύτιμη τόσο για τους ερευνητές, όσο και για το φιλότεχνο κοινό.

Η επιμέλεια της έκθεσης οφείλεται στην Δρ. Φανή-Μαρία Τσιγκάκου η οποία έχει επιμεληθεί και τον σχετικό λεπτομερή κατάλογο.

Οργάνωση: Μουσείο Μπενάκη

Denis Dighton (1792-1827), Η ήττα των Οθωμανών στην Κλεισούρα, 1823

TERRY TSIOLIS-PORTRAITS PROJECT* (tbc)

Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138

Διάρκεια έκθεσης: 18 Νοεμβρίου – 5 Δεκεμβρίου 2021

Ο Ελληνοαμερικάνος φωτογράφος Terry Tsiolis ασχολείται με τη φωτογραφία πορτρέτου από το 2017 ως ένα τρόπο επανασύνδεσης με το μέσο.

Συνεργάζεται πολλά χρόνια με πολλά από τα μεγαλύτερα περιοδικά, αναλαμβάνοντας εξώφυλλα μερικών από τα πιο αναγνωρίσιμα και εμβληματικά πρόσωπα στον κόσμο.

Ωστόσο, καθώς η καριέρα του εδραιωνόταν και ο φόρτος εργασίας μεγάλωνε, συνειδητοποίησε ότι του έλειπε ο χρόνος για την ανάπτυξη μιας ιδιαίτερη σχέσης μεταξύ φωτογράφου και του εικονιζόμενου προσώπου. Ένιωθε ότι τα συνεργεία συντακτών, δημοσιογράφων, παραγωγών, καλλιτεχνών μαλλιών και μακιγιάζ – αν και είναι εύλογο να υπάρχουν σε ένα σετ φωτογράφισης για περιοδικά, στέκονταν εμπόδιο στην προσωπική του επαφή με το μοντέλο του.

Για το λόγο αυτό, ξεκίνησε μια ιδιαίτερη σειρά πορτρέτων χωρίς να στρέφεται αποκλειστικά σε διασημότητες, μοντέλα ή επιφανή πρόσωπα από το χώρο της μόδας. Αποφάσισε να χρησιμοποιήσει την πλατφόρμα του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (instagram) ως όχημα για τη μετάδοση αυτού του έργου, δημοσιεύοντας μια ανοικτή πρόσκληση ενδιαφέροντος.

Ως εκ τούτο η γνωριμία με το μοντέλο πραγματοποιείται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ συνδέεται προσωπικά με το εικονιζόμενο πρόσωπο μέσα από φακό της φωτογραφικής του μηχανής.

Ο κατάλογος των θεμάτων και οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από αυτά, αυξάνονται διαρκώς καθώς το έργο του είναι σε εξέλιξη.

Οργάνωση: Μουσείο Μπενάκη

 

You may also like

artpointview.gr @ 2024