Το πρώην παιδί-θαύμα Ruth Slenczynska πρόκειται να κυκλοφορήσει νέο άλμπουμ σε ηλικία 97 ετών

Έπαιξε ένα ντουέτο Μότσαρτ με τέσσερα χέρια με τον Πρόεδρο Χάρι Σ Τρούμαν, εμφανίστηκε στην ορκωμοσία του Προέδρου Τζον Φ Κένεντι και αναγνωρίστηκε από τον Πρόεδρο Ρόναλντ Ρίγκαν ως η πρώτη Αμερικανίδα που γιόρτασε μια 50χρονη συναυλιακή καριέρα.

Το πρώην παιδί-θαύμα Ruth Slenczynska πρόκειται να κυκλοφορήσει νέο άλμπουμ σε ηλικία 97 ετών, αφού υπέγραψε συμφωνία με τη δισκογραφική εταιρεία Decca.

Η πιανίστα, που έδωσε το πρώτο της ρεσιτάλ σε ηλικία τεσσάρων ετών, ηχογράφησε πέρυσι το My Life In Music σε μουσική Σεργκέι Ραχμάνινοφ και Φρεντερίκ Σοπέν.

Χαρακτήρισε το έργο «απίστευτο», προσθέτοντας: «Ποιος άκουσε για έναν πιανίστα της ηλικίας μου να κάνει άλλο άλμπουμ;»

Η Slenczynska γίνεται 97 το Σάββατο και το άλμπουμ της αναμένεται στις 18 Μαρτίου.

Έχει εμφανιστεί από τη δεκαετία του 1920, όταν ανακηρύχθηκε ένα από τα μεγαλύτερα παιδιά θαύματα μετά τον Μότσαρτ.

Οι συναυλίες της ήταν «μια ηλεκτρισμένη εμπειρία», έγραψαν οι New York Times μετά από μια πρώιμη συναυλία της, «κάτι που η φύση έχει δημιουργήσει σε μια από τις πιο γενναιόδωρες διαθέσεις της».

Παιδική ηλικία
Ο πατέρας της Slenczynska, Josef Slenczynski, ήταν γνωστός βιολιστής και επικεφαλής του Ωδείου της Βαρσοβίας πριν τραυματιστεί κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Αφού μετακόμισε στην Αμερική, αποφάσισε να μεγαλώσει μια μουσικό και θεώρησε την κόρη του πιθανή πιανίστα ή βιολονίστα μέσα σε λίγες ώρες μετά τη γέννησή της.

Στην ηλικία των τριών ετών, το παιδί ήταν ήδη προχωρημένο στη βασική μουσική θεωρία και αρμονία – ωστόσο το αυστηρό σχεδόν τιμωρητικό πρόγραμμα  περιοδειών και πρακτικής που του επέβαλε ο πατέρας του προκάλεσε μεγάλο συναισθηματικό στρες και η Ruth στα 15 της αποσύρθηκε από τις εμφανίσεις.

Στην αυτοβιογραφία της, το 1957, “Απαγορευμένη παιδική ηλικία”, η Slenczynska αποκάλυψε πόσο αυστηρό ήταν το καθεστώς του πατέρα της.

«Ο λόγος που ο κόσμος τρόμαξε με το τι μπορούσα να κάνω στο πιάνο ήταν πολύ απλός», έγραψε. «Ο πατέρας μου με έβαζε να εξασκούμαι εννέα ώρες την ημέρα, κάθε μέρα όλη την εβδομάδα”

«Αν έδειχνα σημάδια ότι θέλω να γίνω ένα συνηθισμένο κοριτσάκι, όπως να ήθελα να αγκαλιάσω τις κούκλες των αδελφών μου ή να κάνω λίγο θόρυβο ή να πηδήξω πάνω κάτω και να τρέχω με τα παιδιά της γειτονιάς, ο πατέρας μου θα αντιδρούσε και θα μου πέταγε έναν κουβά παγωμένο νερό: “Αυτά είναι όλα μωρά! Δεν είσαι μωρό. Είσαι μουσικός. Μείνε μακριά από αυτά τα παιδιά και τα ανόητά τους παιχνίδια. Είναι χάσιμο χρόνου! Πρέπει να συμπεριφέρεσαι σαν ενήλικας – πάνω γρήγορα νεαρή κυρία.»

Αφού απέρριψε τη συναυλιακή της καριέρα, έκοψε τις επαφές με τον πατέρα της, γράφτηκε για πτυχίο ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια και έφυγε με έναν συμφοιτητή της.

Όμως δεν σταμάτησε ποτέ να παίζει και επανεμφανίστηκε στη σκηνή της συναυλίας το 1951, με μια παράσταση στο Φεστιβάλ Carmel Bach.

Στη συνέχεια, περιόδευσε με την ορχήστρα Boston Pops για τέσσερα χρόνια, απολαμβάνοντας μια επί σκηνής αντιπαλότητα με τον μαέστρο Arthur Fiedler.

«Στην αρχή, ο Φίντλερ έλαβε όρθιους χειροκροτητές, και εγώ όχι», είπε στο St. Louis Post-Dispatch το 1999. «Μέχρι τον τρίτο χρόνο, άρχισα να δέχομαι και εγώ χειροκροτήματα.  Έμαθα πώς να διαχειρίζομαι ένα κοινό, πώς να τους λέω πόσο χαίρομαι που είστε εκεί μαζί μου ».

Τέλος, υπήρξε μια συναυλία στο Σικάγο όπου ένας κριτικός επαίνεσε τη Slenczynska με έξοδα του Fiedler, γράφοντας: «Δεν σερβίρεις σαμπάνια και μπύρα μαζί».

«Μετά δεν ανανεώθηκα», παρατήρησε αργότερα. «Υπήρχε χώρος μόνο για ένα αστέρι σε εκείνη την περιοδεία».

Απτόητη συνέχισε ηχογραφώντας 10 LP για την Decca, δείχνοντας την αίσθηση του δράματος και τον ρυθμικό έλεγχο, ειδικά όταν παίζει την ειδικότητά της – τα έργα του Σοπέν.

Το 1961 έγραψε ένα εγχειρίδιο – Music at Your Fingertips: Aspects of Pianoforte Technique – το οποίο παραμένει υπό έκδοση και αργότερα εντάχθηκε στο Πανεπιστήμιο του Νότιου Ιλινόις στο Edwardsville, αρχικά ως καλλιτέχνιδα και μετά ως μέλος ΔΕΠ.

Μέχρι σήμερα παραμένει μια λυρική παίκτρια – και κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown Covid-19 το 2020 ανέβασε εγχώριες ηχογραφήσεις με τις Σονάτες του Μπετόβεν στο YouTube, για να γιορτάσει την 250η επέτειό του.

Η Slenczynska θα γιορτάσει τα 97α γενέθλιά της και με ένα ρεσιτάλ στο Lebanon Valley College, Πενσυλβάνια, στις 6 Φεβρουαρίου

«Είναι αξιοσημείωτο να πιστεύει κανείς ότι η Ρουθ έκανε το ντεμπούτο της στη συναυλία πριν από την έλευση των έγχρωμων ταινιών και περίπου την ίδια εποχή με τη γέννηση της τηλεόρασης», είπαν η Λόρα Μονκς και ο Τομ Λιούις, συμπρόεδροι του Ομίλου Decca Label.

“Το γεγονός ότι εξακολουθεί να βρίσκεται στην κορυφή του παιχνιδιού πάνω από εννέα δεκαετίες αργότερα είναι εξαιρετικό. Είναι πολύ δύσκολο να σκεφτείς κάποιον, σε οποιοδήποτε επάγγελμα, που έχει επιτύχει μια τέτοια διαρκή περίοδο αριστείας.”

Ο διευθυντής της εταιρείας Decca Classics, Dominic Fyfe, πρόσθεσε: «Έχουμε το προνόμιο η Ruth να ηχογραφεί ξανά για την Decca, περίπου 66 χρόνια από τότε που ηχογράφησε για πρώτη φορά για τη δισκογραφική στη Νέα Υόρκη.

«Ένας από τους πρώτους παραγωγούς της ήταν ο Thomas Frost και ήμασταν στην ευχάριστη θέση να την ενώσουμε με τον γιο του Thomas, David, τον πολυβραβευμένο παραγωγό Grammy, για αυτό το νέο άλμπουμ».

BBC