H Yayoi Kusama για τη Louis Vuitton. Μια συνεργασία που γίνεται όλο και πιο αμφιλεγόμενη
Από την περασμένη εβδομάδα περίπου, τα καταστήματα-ναυαρχίδες του διάσημου οίκου μόδας Louis Vuitton αποκάλυψαν τη νέα τους συνεργασία με τη Yayoi Kusama, ένα έργο γιγαντιαίων διαστάσεων και παγκόσμιας παρουσίας.
Πράγματι, αυτή η δεύτερη έκδοση – η πρώτη συνεργασία πραγματοποιήθηκε το 2012 – προβλέπει όχι μόνο μια ολόκληρη συλλογή αφιερωμένη στις διάσημες κουκκίδες του καλλιτέχνη, αλλά και ένα ολόκληρο εμβληματικό rebranding των καταστημάτων και μια σειρά δημόσιων εγκαταστάσεων στις οποίες οι διάσημες κολοκύθες διακοσμημένες με πουά και ιριδίζοντα χρώματα κατακλύζουν τις πλατείες των μεγαλύτερων πρωτευουσών του κόσμου. Επιπλέον, σε μια επιλογή καταστημάτων – συμπεριλαμβανομένου του καταστήματος της Νέας Υόρκης στην 5η Λεωφόρο και του καταστήματος του Παρισιού στην Place Vendôme – μπορεί κανείς να παρατηρήσει ένα ρομποτικό αντίγραφο της άνω των 90 ετών καλλιτέχνιδας να ζωγραφίζει τις διάσημες κουκκίδες στη βιτρίνα.
Στο Μιλάνο, μπορεί κανείς να βρει τις κολοκύθες με την υπογραφή του στην Piazza San Babila και στη συνέχεια να απολαύσει την καθηλωτική εμπειρία στο νέο κατάστημα που άνοιξε στους χώρους του πρώην Garage Traversi. Μια παγκόσμια επιχείρηση που, ενώ από τη μία γιορτάζει τη δημιουργικότητα ενός από τους πιο σεβαστούς καλλιτέχνες της εποχής μας, από την άλλη έχει προκαλέσει μια σειρά από προβληματισμούς σχετικά με τις ολοένα και πιο συχνές συνεργασίες μεταξύ της σύγχρονης τέχνης και της μόδας, υπό τη σημαία διαφόρων στρατηγικών μάρκετινγκ.
Αν και ιστορικά η Louis Vuitton έχει δημιουργήσει αμέτρητες συλλογές με διάσημους καλλιτέχνες, όπως ο Ιάπωνας Takashi Murakami ή ο Αμερικανός Jeff Koons, καμία επιχείρηση δεν έφτασε ποτέ στα επίπεδα αναγνωρισιμότητας αυτής με τη συμμετοχή της Yayoi Kusama, που αναπτύχθηκε για να τιμήσει μια απαράμιλλη δημιουργική ιδιοφυΐα.
Εξάλλου, η Γιαπωνέζα καλλιτέχνις, διάσημη για τα άπειρα δωμάτιά της (τα αναλογικά προγενέστερα των καθηλωτικών εμπειριών), τις κολοκύθες και τις τελείες της, αναγνωρίζεται ως μία από τις βασικές μορφές της τέχνης των τελευταίων δεκαετιών – επίσης όσον αφορά τη σχέση μεταξύ τέχνης και ψυχικής υγείας, για την οποία η καλλιτέχνις πάντα μιλούσε ανοιχτά. Στην πραγματικότητα, η εμμονή με τις άπειρες επαναλαμβανόμενες τελείες και τα μοτίβα είναι αποτέλεσμα ακουστικών και οπτικών ψευδαισθήσεων που είχε η Kusama από την παιδική της ηλικία – προβλήματα που τελικά την οδήγησαν να κλειστεί οικειοθελώς σε ψυχιατρική κλινική το 1975. Από το 1977, η καλλιτέχνης είναι μόνιμη κάτοικος του νοσοκομείου Seiwa στο Τόκιο, ενώ συνεχίζει να εργάζεται ακούραστα με την τέχνη της.
Ερωτηματικά για τη συνεργασία Kusama – VUITTON
Ακριβώς λόγω αυτής της εύθραυστης κατάστασης, που οφείλεται επίσης στην ηλικία της καλλιτέχνιδας, δημιουργήθηκαν κάποιες απορίες σχετικά με τη συνεργασία μεταξύ της με τη Vuitton. Πρώτα απ’ όλα, αναρωτήθηκαν πολλοί για το επίπεδο της συμμετοχής του καλλιτέχνη σε μια τόσο μεγάλη εκστρατεία επαναπροσδιορισμού της επωνυμίας του οίκου μόδας. Η Georgina Adam, αρχισυντάκτρια της εφημερίδας The Art Newspaper, έθεσε ένα ερώτημα: “Ποιος υπογράφει στην πουά γραμμή για τις συμφωνίες των μεγαλοεμπορικών σημάτων των καλλιτεχνών;”. – Ποιος υπέγραψε τη συμφωνία για αυτή τη συνεργασία μεταξύ του καλλιτέχνη και του mega-brand; Μέχρι σήμερα, δεν έχει δοθεί καμία επίσημη απάντηση από την ομάδα Kusama, παρά τις ερωτήσεις του διεθνούς Τύπου. Επιπλέον, το μόνο επίσημο σχόλιο από την ομάδα της Kusama ήταν ότι “είμαστε πολύ χαρούμενοι με αυτή τη συνεργασία”, χωρίς να διαλύει τις αμφιβολίες που διατυπώνονται από τους επαγγελματίες της τέχνης.
Το δεύτερο σημείο προβληματισμού αφορά την κλίμακα του έργου, η οποία για πολλούς θυμίζει ένα επίπεδο εμπορευματοποίησης της τέχνης , κάτι σαν το φαινόμενο της McDonaldization που έχουμε ζήσει. Στον τομέα της μόδας και της πολυτέλειας, ιδίως τα τελευταία χρόνια, αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο. Στην πραγματικότητα, με στόχο την αύξηση της αναγνωρισιμότητας και της δέσμευσης του εμπορικού σήματος, πολλοί οίκοι μόδας προσανατολίζονται όλο και περισσότερο προς την έννοια των καθηλωτικών και πάντα στο Instagram) εμπειριών.
Αναλύοντας τις διαστάσεις της συνεργασίας με την Kusama, αναρωτιόμαστε αν αυτό θα είναι το “νέο φυσιολογικό” και αν αυτή η κανονικότητα είναι η κατεύθυνση που θέλουμε να ακολουθήσουμε όταν μιλάμε για συνέργειες μεταξύ τέχνης και μόδας. Ιδιαίτερα επειδή είναι πολύπλοκο να επανεξετάσουμε αυτές τις δυναμικές σύμφωνα με συγκεκριμένα κριτήρια, όπως η προστασία των καλλιτεχνών και των πνευματικών δικαιωμάτων, ειδικότερα δε όταν οι συνεργασίες αυτές τυχαίνει να έχουν παγκόσμιο αντίκτυπο.
Ποια είναι η διάσημη και εκκεντρική Yayoi Kusama
https://en.wikipedia.org/wiki/Yayoi_Kusama