Mendelssohn’s Elijah: ένας οδηγός για το χορωδιακό αριστούργημά του και τις καλύτερες ηχογραφήσεις του

Μετά την τεράστια επιτυχία που σημείωσε το 1836 με την πρεμιέρα του Αγίου Παύλου, ο Μέντελσον σκέφτηκε να γράψει περαιτέρω μεγάλης κλίμακας χορωδιακά έργα βασισμένα σε βιβλικά θέματα.

Πότε συνέθεσε ο Μέντελσον το έργο Elijah;

Ο Mendelssohn προσελκύστηκε ιδιαίτερα από τις δραματικές δυνατότητες που είχε η απεικόνιση της εξαιρετικής ζωής του προφήτη Ηλία, ωστόσο τα σχέδια για τη συγγραφή του έργου παρέμειναν στάσιμα για πολλά χρόνια, για να αναζωπυρωθούν μόλις έλαβε μια παραγγελία για ένα νέο έργο που θα παρουσιαζόταν στο Φεστιβάλ του Μπέρμιγχαμ το 1846.

Η πολυαναμενόμενη πρεμιέρα του έργου, που δόθηκε στο Δημαρχείο της πόλης ενώπιον 2.000 θεατών, αποδείχθηκε θρίαμβος και το ορατόριο, που αναθεωρήθηκε επιδεικτικά από τον συνθέτη του τον επόμενο χρόνο, καθιερώθηκε γρήγορα ως το αγαπημένο της βρετανικής χορωδιακής κοινωνίας.

Με μια γενική αντίδραση κατά των βικτοριανών αντιλήψεων περί θρησκευτικότητας να εγκαθίσταται κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα, το έργο Elijah γνώρισε μια απότομη πτώση της δημοτικότητάς του. Όμως τα τελευταία χρόνια έχει βρει την εύνοια της Γερμανίας, όπου δικαιολογημένα θεωρείται άξιος διάδοχος των χορωδιακών έργων του Μπαχ και του Χέντελ που αποτέλεσαν καθοριστικές επιρροές για τον συνθέτη.

Είναι θέμα γούστου αν προτιμάτε να απολαύσετε το αριστούργημα του Mendelssohn στο πρωτότυπο γερμανικό ή στην αγγλική μετάφρασή του, αφού και οι δύο εκδοχές κρίθηκαν αυθεντικές από τον συνθέτη.

Hans-Christoph Rademann (conductor)

Oliemans, Petersen et al; RIAS Kammerchor, Akademie für Alte Musik Berlin (2015)

Accentus ACC30356

Αυτή η εκτέλεση, ηχογραφημένη ζωντανά στο Konzerthaus του Βερολίνου τον Ιούλιο του 2015, αποδεικνύεται ιδιαίτερα καθηλωτική, ξεπερνώντας τις υψηλά αξιολογημένες εκδόσεις που τραγουδήθηκαν στα γερμανικά υπό τη διεύθυνση των Frieder Bernius και Thomas Hengelbrock. Η 40μελής RIAS Kammerchor είναι εξαιρετική καθ’ όλη τη διάρκεια, προβάλλοντας το κείμενο όχι μόνο με πρωτοφανή σαφήνεια και ευαισθησία, αλλά και χρησιμοποιώντας ένα ευρύ φάσμα δυναμικών και χρωματισμών, ώστε να δημιουργείται η ψευδαίσθηση ότι συμμετέχει ένα πολύ μεγαλύτερο σώμα τραγουδιστών.

Εξίσου, η Akademie für Alte Musik Berlin είναι ειδική στο να αναδεικνύει τις λεπτές αποχρώσεις της ενορχήστρωσης του Mendelssohn και προσφέρει αναμφισβήτητα το καλύτερο παίξιμο οργάνων εποχής στο δίσκο. Εκτός από την υπέροχη Marlis Petersen, οι σολίστες μπορεί να μην είναι γνωστά ονόματα, αλλά όλοι τους καλύπτονται με δόξα και δόξα με εκφραστικό και δραματικά εστιασμένο τραγούδι.

Αλλά τα κύρια εύσημα πρέπει να δοθούν στον μαέστρο Hans-Christoph Rademann, ο οποίος είναι ιδιαίτερα ικανός στο να διατηρεί τη δραματική ορμή μέσα από τα πιο στατικά τμήματα του δεύτερου μέρους του ορατόριου. Δεν υπάρχει αμφιβολία επίσης ότι η απόλυτη αδρεναλίνη μιας ζωντανής παράστασης, με τη βοήθεια μιας ζωντανής ηχογράφησης, κάνει αυτό το έργο ένα από τα πιο σημαντικά της ορχήστρας.

Paul McCreesh (μαέστρος)
Simon Keenlyside, Rosemary Joshua κ.ά., Φιλαρμονική Χορωδία του Wroclaw, Gabrieli Consort & Players (2012)

Signum Winged Lion SIGCD300

Ο McCreesh επέλεξε να αναδημιουργήσει την εκτέλεση του Elijah στο Φεστιβάλ του Μπέρμιγχαμ το 1846. Δεν πρόκειται όμως για μια απλή άσκηση ιστορικής ορθότητας, καθώς ο μαέστρος διευθύνσει τον τεράστιο αριθμό τραγουδιστών και μουσικών με αριστοτεχνική δεξιοτεχνία, φροντίζοντας να διασφαλίσει ότι οι υφές παραμένουν όσο το δυνατόν πιο καθαρές.

Ομολογουμένως, υπάρχουν μερικές στιγμές όπου οι λέξεις δεν είναι πάντα απολύτως σαφείς, αλλά στις μεγάλες κορυφώσεις, για παράδειγμα στο εναρκτήριο ρεφρέν, η σπλαχνική δύναμη του χορωδιακού ήχου προκαλεί ανατριχίλα στη σπονδυλική στήλη.

 

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A6%CE%AD%CE%BB%CE%B9%CE%BE_%CE%9C%CE%AD%CE%BD%CF%84%CE%B5%CE%BB%CF%83%CE%BF%CE%BD_%CE%9C%CF%80%CE%B1%CF%81%CF%84%CF%8C%CE%BB%CE%BD%CF%84%CE%B9