“Επανασχεδιάστε την πόλη για τους ανθρώπους”: Αυτοί οι ακτιβιστές του ποδηλάτου αγωνίζονται για χώρο στο γεμάτο αυτοκίνητα Μιλάνο.

Μέσω διαδηλώσεων και αστικών προτάσεων, οι ακτιβιστές του ποδηλάτου ανοίγουν το δρόμο για ένα ασφαλέστερο, λιγότερο μολυσμένο και φιλικό προς το ποδήλατο Μιλάνο.

Οδηγώντας ποδήλατο ένα ηλιόλουστο καλοκαιρινό απόγευμα, ο Davide Branca φτάνει σε  καφετέρια δίπλα στην Ponte della Ghisolfa στο Μιλάνο, μια γέφυρα όπου τα αυτοκίνητα περνούν με μεγάλη ταχύτητα. H γέφυρα έχει γίνει σύμβολο του αγώνα της ποδηλατικής κοινότητας του Μιλάνου, η οποία περιμένει να δει έναν ποδηλατόδρομο από το 2018.

Η πόλη έχει μακρά ιστορία ακτιβισμού του ποδηλάτου. Ο ίδιος ο Branca είναι μέλος του Massamarmocchi, ενός προγράμματος βάσης που προβλέπει ότι οι ενήλικες φέρνουν τα παιδιά στο σχολείο κάθε πρωί με ποδηλατικές φάλαγγες.

Όμως, παρά την αύξηση των δημόσιων συγκοινωνιών και των ποδηλατοδρόμων, η οικονομική πρωτεύουσα της Ιταλίας, γνωστή για την κουλτούρα της ταχύτητας και της εργασίας, είναι συχνά μποτιλιαρισμένη από την κυκλοφορία. Είναι η πέμπτη σε συμφόρηση πόλη στον κόσμο, όπως δείχνει ο ετήσιος δείκτης κυκλοφορίας της TomTom.

Στο καφέ, ο θόρυβος από τα αυτοκίνητα υψηλής ταχύτητας στην Ponte della Ghisolfa αντηχεί. Το ποδήλατο της Ilaria Lenzi στηρίζεται σε έναν στύλο εκεί κοντά, με το κράνος της τοποθετημένο στο τιμόνι. Είναι ακτιβίστρια του ποδηλάτου και υπεύθυνη για την εκστρατεία Clean Cities Campaign – έναν ευρωπαϊκό συνασπισμό που προωθεί την κινητικότητα χωρίς εκπομπές ρύπων στις πόλεις μέχρι το 2030.

Καθισμένη στη σκιά, η Lenzi απαριθμεί τους τυπικούς κινδύνους που αντιμετωπίζει κατά τη διάρκεια της ποδηλασίας: “Ταχύτητα, μικρή ευαισθητοποίηση από τα αυτοκίνητα που περνούν πολύ κοντά, έλλειψη ορατότητας όταν τα αυτοκίνητα είναι “άγρια παρκαρισμένα” ή έλλειψη συνέχειας του δικτύου ποδηλατοδρόμων”.

Αρκεί μια βόλτα στην πόλη για να εντοπίσει κανείς αυτοκίνητα διπλοπαρκαρισμένα, αφημένα στα πεζοδρόμια ή μπλοκαρισμένα στους ποδηλατόδρομους με τους ποδηλάτες να αναγκάζονται να κάνουν επικίνδυνο σλάλομ έξω από αυτούς. Πρόκειται για μια απογοητευτική πραγματικότητα για τον Branca που κινείται στην πόλη μόνο με ποδήλατο.

Ποδηλάτες βγαίνουν στους δρόμους για να διαμαρτυρηθούν στο Μιλάνο

Η Ιταλία έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά μηχανοκίνησης στην Ευρώπη. Έρευνα της εκστρατείας “Καθαρές πόλεις” δείχνει ότι η κυβέρνηση επενδύει σχεδόν 100 φορές περισσότερο στα αυτοκίνητα από ό,τι στην ποδηλασία.

Οι πόλεις διαθέτουν κατά μέσο όρο 2,8 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων για κάθε 10.000 κατοίκους. Στο Μιλάνο, η αναλογία είναι 2,1 χιλιόμετρα, υστερώντας σε σχέση με άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις όπως η Γάνδη (20,2), το Ελσίνκι (19,8), το Στρασβούργο (7,0) ή οι Βρυξέλλες (3,1).

Νέα έρευνα του Politecnico του Μιλάνου με επικεφαλής τον Paolo Bozzuto – ο “Άτλας των νεκρών και βαριά τραυματισμένων ποδηλατών στην Ιταλία” – δείχνει ότι τα ατυχήματα με ποδήλατο αυξάνονται και στην πόλη.

Αλλά μόνο το 24,1% όλων των ατυχημάτων με ποδήλατο αφορά μεμονωμένους ποδηλάτες, ενώ το 48,77% συμβαίνει με αυτοκίνητα. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 68% αν ληφθούν υπόψη και τα ατυχήματα με μοτοσικλέτες και βαρέα μέσα μεταφοράς.

euronews.com