Olajumoke Adenowo: “Η αρχιτέκτονας της Αφρικής”

Στο πλαίσιο του ιστορικού λόγου, η κοινωνία έχει επανειλημμένα αναθέσει ρόλους και ευθύνες σε διαφορετικά φύλα προκειμένου να κατασκευάσει και να διατηρήσει ταυτότητες στο πεδίο της. Από τα σπίτια έως τους χώρους εργασίας συχνά έχουν καθοριστεί χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει κάθε φύλο για να ταιριάζει στο κοινωνικά κατασκευασμένο δρώμενο. Κάτι αντίστοιχο θα μπορούσε κανείς να πει – αν και λίγο αυθαίρετα στις μέρες μας. – ότι ισχύει και στον χώρο της αρχιτεκτονικής.

Παλιότερα η  πειθαρχία των χώρων, αναφερόμαστε στην Αρχιτεκτονική, υπήρξε πατριαρχική, όπου οι γυναίκες απασχολήθηκαν σε κατώτερα επίπεδα.  Στην πορεία των χρόνων πολλά άλλαξαν. Εμείς σήμερα θα σταθούμε σε μια ιδιαίτερη γυναικεία προσωπικότητα στο χώρο της αρχιτεκτονικής. Πρόκειται για την Olajumoke Adenowo ή όπως την αποκαλούν “η αρχιτέκτονας της Αφρικής” ή ως “το πρόσωπο της αρχιτεκτονικής στη Νιγηρία” από τον Guardian.

Η Adenowo πιστεύει ότι η αρχιτεκτονική έχει να κάνει με την ταυτότητα και σύμφωνα με την ίδια κανένα έργο δεν μπορεί να καθορίσει την ταυτότητα της Αφρικής, δηλαδή δεν υπάρχει “αφρικανική αρχιτεκτονική”. Για την ίδια, η αφρικανική ήπειρος δεν έχει ακόμη συνεισφέρει σημαντικά σε έναν πολύ σημαντικό διάλογο για την αρχιτεκτονική, όπου κάτι είναι μοναδικό για το κοινωνικοπολιτισμικό περιβάλλον της και έχει εξελιχθεί από την πλούσια αρχιτεκτονική κληρονομιά της. Εξακολουθεί να λείπει η παγκόσμια προσοχή στον τομέα της αρχιτεκτονικής, σε αντίθεση με την αφρικανική μουσική και λογοτεχνία.

Πιστεύει επίσης ότι η αφρικανική αρχιτεκτονική θα πρέπει να αντανακλά την κοινωνικοπολιτισμική προσωπικότητα και την ιστορία της ηπείρου, ενώ η αρχική της έρευνα δείχνει ότι κάθε πολιτισμός έχει πολλά να διδάξει στο μέλλον, ιδίως όσον αφορά τη βιωσιμότητα. “Οι Αφρικανοί αρχιτέκτονες θα πρέπει να αρχίσουν να εξελίσσουν αυτό που λειτουργεί για την τεράστια και ποικιλόμορφη ήπειρό μας”. Για την ίδια η αρχιτεκτονική δεν είναι απλώς ένα αντίγραφο ενός αντιγράφου, αλλά ένα σύστημα που ξεδιπλώνει την πραγματικότητα με κάθε επίπεδο.

Από το κοινωνικοοικονομικό, τα διαφορετικά κλίματα, τις πολιτικές οικονομίες, τα πολιτιστικά περιβάλλοντα και τη διαθέσιμη τεχνολογία το καθένα θα πρέπει να υπολογίζεται στην προσδοκία του μέλλοντος και στην εξάλειψη των ανασφαλειών. Αν και έχει ήδη σχεδιάσει και εκτελέσει πάνω από 70 κτίρια, θα ήθελε να σχεδιάσει ένα εμβληματικό κτίριο που θα γίνει το σύμβολο της Νιγηρίας, καθορίζοντας την ταυτότητά της.

Επενδύει στη διάκριση και θεωρεί την καινοτομία- το πάθος, η δημιουργικότητα, η αριστεία και η δημιουργικότητα γίνονται τέσσερα βασικά συστατικά σε κάθε είδους διαδικασία σχεδιασμού. Ο σκοπός γι’ αυτήν πρέπει να είναι προκαθορισμένος, γι’ αυτήν οι λεπτομέρειες έχουν σημασία όχι μόνο στη λύση αλλά και στην κατανόηση του προβλήματος που χρειάζεται τη λύση. Θα πρέπει να υπάρχει μια συγκεκριμένη ποσότητα πίστης στον σκοπό και κάποιος θα πρέπει να απολαμβάνει και να είναι πρόθυμος να επενδύσει τα πάντα σε αυτόν, δηλαδή για εκείνη το πάθος είναι αδιαπραγμάτευτο. Κάποτε μετατράπηκε σε διευθύντρια ενός έργου για το οποίο ορίστηκε επικεφαλής τεχνικός συνεργάτης, καθώς ακολούθησε και επένδυσε περισσότερο ακόμη και από τους πελάτες.

Επενδύει στη διάκριση και πιστεύει στην καινοτομία- το πάθος, η δημιουργικότητα, η αριστεία και η δημιουργικότητα γίνονται τέσσερα βασικά συστατικά για κάθε είδους διαδικασία σχεδιασμού. Ο σκοπός γι’ αυτήν πρέπει να είναι προκαθορισμένος, γι’ αυτήν οι λεπτομέρειες έχουν σημασία όχι μόνο στη λύση αλλά και στην κατανόηση του προβλήματος που χρειάζεται τη λύση. Θα πρέπει να υπάρχει μια συγκεκριμένη ποσότητα πίστης στον σκοπό και κάποιος θα πρέπει να απολαμβάνει και να είναι πρόθυμος να επενδύσει τα πάντα σε αυτόν, δηλαδή για εκείνη το πάθος είναι αδιαπραγμάτευτο. Κάποτε μετατράπηκε σε διευθύντρια ενός έργου για το οποίο ορίστηκε επικεφαλής τεχνικός συνεργάτης, καθώς ακολούθησε και επένδυσε περισσότερο ακόμη και από τους πελάτες.

Οι γυναίκες σύμφωνα με αυτήν θα πρέπει να είναι έτοιμες να εργαστούν τέσσερις φορές πιο σκληρά από έναν άνδρα, ώστε ο πελάτης να μην μπορεί να αναφερθεί στο ερώτημα αν είναι “αυτός” ή “αυτή”. Κανείς δεν καταλαβαίνει τις γυναίκες όπως οι άλλες γυναίκες, πιστεύει ότι παρά τις ταξικές, πλούσιες και εθνικές διαφορές, υπάρχουν ορισμένοι παρόμοιοι λόγοι που έχουν οι γυναίκες στην επαγγελματική τους ζωή.

Για την ίδια, κάθε γυναίκα τα έχει όλα μέσα της, είτε πρόκειται για καριέρα είτε για οικογένεια, είναι αρκετά ικανές να ισορροπήσουν και τα δύο, αλλά υπάρχει και κάποια πραγματική πρόκληση που αντιμετωπίζουν για να ξεπεράσουν αυτό το ανδροκρατούμενο πλήθος. Λέει ότι οι εποχές των γυναικών μπορεί να είναι διαφορετικές, αλλά αυτό δεν σημαίνει πουθενά ότι πρέπει να εγκαταλείψουν το όραμά τους ή την οικογένειά τους, απλώς πρέπει να είναι πιο ευέλικτες και καινοτόμες. Θα πρέπει να γνωρίζουν τον σκοπό για τον οποίο γεννήθηκαν και ως λύση για τη γενιά τους.

Ιστορικό
Σήμερα αρχιτέκτονας, επιχειρηματίας και φιλάνθρωπος, δημόσιος ομιλητής, ραδιοφωνικός παρουσιαστής και ομιλήτρια, η Olajumoke Adenowo γεννήθηκε στις 16 Οκτωβρίου 1968 στο Ibadan της Νιγηρίας. Η Olajumoke ήταν πάντα ενθουσιασμένη από τις διαστάσεις της Αρχιτεκτονικής, καθώς άρχισε να ταξιδεύει με τους γονείς της στα πρώτα χρόνια της ζωής της, ανέπτυξε έναν αντιληπτό φακό για το σχεδιασμό και τα κτίρια. Πάντα πρόθυμη για μάθηση, πήγε στο Federal Government Girls College, Oyo για να ολοκληρώσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευσή της, όπου έλαβε διάφορα βραβεία, μεταξύ των οποίων το 1982, ως η καλύτερη μαθήτρια.

Αργότερα, για να ολοκληρώσει το πάθος της, μπήκε στο Πανεπιστήμιο Obafemi Awolowo (OAU), για να αποκτήσει πτυχίο Bachelor of Science στην Αρχιτεκτονική σε ηλικία 14 ετών και αποφοίτησε στα 19 της χρόνια με άριστες ακαδημαϊκές επιδόσεις. Ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό της στην αρχιτεκτονική από το ίδιο πανεπιστήμιο και απέκτησε αρκετά ρεκόρ, ενώ αναγνωρίστηκε επίσης από το Διεθνές Κέντρο Βιογραφίας της Αγγλίας στην έκδοση “Who will be Who in the 21st Century”.

Η μητέρα της, Olufunmilayo Oloruntimilehin, την ώθησε προς τον στόχο της, καθώς την ανέθρεψε να πιστεύει ότι κάθε άτομο έχει ξεχωριστές ικανότητες που πρέπει να αναπτυχθούν ανεξάρτητα από το φύλο του και ότι μπορεί να φιλοδοξεί και να επιτύχει ό,τι επιθυμεί σπάζοντας τα όρια των κοινωνικοπολιτισμικών προτύπων στα οποία είναι εγγενώς ενταγμένα.

Εργασία και καριέρα | Olajumoke Adenowo
Το πάθος και ο ενθουσιασμός της για την Αρχιτεκτονική και το Design την κρατούσαν πάντα σε κίνηση, όπως αποκάλυψε σε συνέντευξή της στο CNN: “Ήμουν πάντα έτοιμη. Θα ήμουν στο γραφείο στις 11 το βράδυ της Κυριακής, όταν τα άλλα κορίτσια θα χόρευαν ή κάτι τέτοιο”. Σχεδίασε το πρώτο της κτίριο σε ηλικία 23 ετών, υπό το αφεντικό της που ήταν πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων, της δόθηκε η μοναδική ευκαιρία να αναλάβει το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών στην Αμπούτζα. Αυτό αποτέλεσε ένα τεράστιο ορόσημο στην καριέρα της.

Αργότερα, γύρω στο 1994, ίδρυσε τη δική της εταιρεία, την AD Consulting, μια εταιρεία εσωτερικών χώρων και αρχιτεκτονικής. Έκανε μια τεράστια ποικιλία εργασιών, από ιδιωτικές κατοικίες μέχρι εκπαιδευτικές εγκαταστάσεις και εταιρικά και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένων κυβερνητικών κτιρίων της Νιγηρίας, της Coca-Cola, της L’oreal και τραπεζών. Τα κτίριά της ήταν πάντα η αντανάκλαση της πολιτιστικής της κληρονομιάς που συνδεόταν με το νόημα και την ταυτότητα, λαμβάνοντας υπόψη διάφορους παράγοντες όπως το κλίμα, το κοινωνικοοικονομικό πεδίο, το πολιτικό περιβάλλον κ.λπ.

Παράλληλα, είναι επίσης παθιασμένη με την εθνική ανάπτυξη. Το 1999 ίδρυσε το Awesome Treasure Foundation για την ανάπτυξη και την κατάρτιση ηγετών για την εθνική ανάπτυξη. Το ίδρυμα φιλοξένησε πάνω από 911 συνόδους κορυφής, εκπαίδευσε σχεδόν 1.000 παιδιά των εσωτερικών πόλεων και ενδυνάμωσε πάνω από 11.000 γυναίκες τα τελευταία 15 χρόνια στη Νιγηρία, ενώ είναι παρουσιάστρια μιας εβδομαδιαίας ραδιοφωνικής εκπομπής στον Classic FM, “Voice of Change”, για να επιτρέψει στους νέους να αμφισβητήσουν τους ηγέτες τους και να τους θέσουν προ των ευθυνών τους. Μαζί με αυτό, είναι επίσης συγγραφέας πέντε δημοσιευμένων βιβλίων που είναι: The Mother’s Prayer Manual, The Mysterious Seed, Secrets of Financial Increase, Designed for Marriage και Covenant Forces.

Έχει λάβει πολλά τοπικά και παγκόσμια βραβεία για την αποφασιστικότητα και το πάθος της απέναντι στη δουλειά της και στον σκοπό στον οποίο πιστεύει και έτσι γίνεται έμπνευση για τους ανθρώπους όχι μόνο στη Νιγηρία αλλά σε όλο τον κόσμο, ανεξάρτητα από την ειδικότητα και το φύλο στο οποίο ανήκουν.

πηγη