Γιώργος Πανταζής /Το Φτέρωμα των Χρωμάτων

Επιμέλεια έκθεσης Θάλεια Στεφανίδου

Εγκαίνια έκθεσης: Παρασκευή 10 Μαΐου 17:30-22:30
Διάρκεια έκθεσης: 10 Μαΐου έως 7 Ιουνίου 2024

Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Γιώργου Πανταζή με τίτλο «Το Φτέρωμα των Χρωμάτων», σε επιμέλεια της Ιστορικού-Κριτικού Τέχνης Θάλειας Στεφανίδου. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα λάβουν χώρα την Παρασκευή 10 Μαΐου 17:30-22:30 και η έκθεση θα διαρκέσει έως την Παρασκευή 7 Ιουνίου 2024.

Χαρακτηριστικό στα έργα του Γιώργου Πανταζή είναι το έντονο χρώμα και το ζεστό φως αλλά και η ικανότητα του να αποτυπώνει τις ομορφιές της φύσης, ξεφεύγοντας από την πραγματική εικόνα και τοποθετώντας το θέμα του σε ένα περιβάλλον φαντασιακό, διατηρώντας συνάμα την αυθεντικότητα του. Ο καλλιτέχνης με αυτό τον τρόπο δηλώνει την εικαστική του ταυτότητα ενώ ταυτόχρονα προκαλεί στον θεατή ένα «σοκ» λόγω της έντασης των χρωμάτων, εν αντιθέσει με τα γαλήνια και αισιόδοξα συναισθήματα που του δημιουργεί.

H Ιστορικός-Κριτικός Τέχνης Θάλεια Στεφανίδου αναφέρει μεταξύ άλλων για την έκθεση: «Ό,τι μου είχε αποτυπωθεί στη μνήμη από το πρώτο ακόμη ίδωμα των έργων του Γιώργου Πανταζή ήταν οι αυθόρμητες, ζωντανές, άναρχες, χρωματικές εκρήξεις, αυτό που το είχα ονομάσει φτέρωμα των χρωμάτων. Ήταν διάφορα λουλούδια, ως η Άνοιξη της Φύσης, μέσα σε βάζα: αναγνωρίσιμα ή πλασματικά, πόζαραν σαν μοντέλα μπροστά σε ουδέτερο φόντο, χωρίς συνδηλώσεις—ο ζωγραφικός χώρος του Πανταζή είχα σκεφτεί τότε αρνείται την ταυτοποίηση και αυτό έχει τη γοητεία του.» και συνεχίζει λέγοντας «Η επιλογή των χρωμάτων του θα έλεγα πως ακολουθεί με όσο περισσότερη πιστότητα την αυθόρμητη κάθε φορά απόφασή του, προκειμένου να ερμηνευτεί με τη μεγαλύτερη ακρίβεια η αίσθηση της βιωμένης στιγμής. Σε αυτή τη διαδικασία, το θέμα, οποιοδήποτε θέμα κι αν προκύψει—λουλούδια σε βάζο και κάθε είδους αναγνωρίσιμη ή μη χλωρίδα, ένας αφαιρετικός ή τελείως αφηρημένος «κήπος»—είναι μία θεματική που σχετίζεται με την αντίληψη της αίσθησης των πραγμάτων. Έτσι ο Πανταζής μοιάζει να εισπράττει από τον φυσικό κόσμο αυτό που ονομάζουμε «μουσικό άκουσμα», με τη διευρυμένη σημασία της έννοιας, και εκείνα τα αρμονικά μοτίβα των αισθημάτων, ώστε να μπορέσει να τα μετατρέψει σε παρτιτούρες στη λογική χρωματικών ρυθμών.»
Ενώ ο καλλιτέχνης αναφέρει για τα έργα του «Κάθε έργο παρουσιάζει μια εικόνα των κοινωνικών σχέσεων, όπου τα διαφορετικά χρώματα και σχήματα εναρμονίζονται για να δημιουργήσουν ένα συνολικό εικαστικό τοπίο. Αυτή η ποικιλία δημιουργεί ένα συλλογικό δάσος, όπου η κάθε μονάδα συμβάλλει στο σύνολο με τον δικό της μοναδικό τρόπο. Στα έργα, εκτός των άλλων εντοπίζουμε έξι γυναικείες μορφές, οι οποίες συμβολίζουν την φύση σε διάφορες παραλλαγές, ενώ τα υπόλοιπα έργα εστιάζουν σε δάση και παραλλαγές του δάσους σε ποικίλους χρωματισμούς, καθώς και σε φυλλωσιές με τον ουρανό. Σας προσκαλώ να εξερευνήσετε αυτήν την εικόνα των κοινωνικών σχέσεων μέσα από το πρίσμα της τέχνης και να μοιραστείτε μαζί μου την εμπειρία αυτής της έκθεσης

«Τι σημαίνει ζωγραφίζω; Πώς τα καταφέρνει κανείς;

Είναι η πράξη του να ανοίγεις ένα πέρασμα διαμέσου ενός αόρατου σιδερένιου τοίχου,

που φαίνεται να βρίσκεται ανάμεσα σε αυτό που νιώθεις και σε αυτό που μπορείς.»

[ απόσπασμα από επιστολή του Βαν Γκογκ στον αδελφό του Τεό ]

Ό,τι μου είχε αποτυπωθεί στη μνήμη από το πρώτο ακόμη ίδωμα των έργων του Γιώργου Πανταζή ήταν οι αυθόρμητες, ζωντανές, άναρχες, χρωματικές εκρήξεις, αυτό που το είχα ονομάσει φτέρωμα των χρωμάτων. Ήταν διάφορα λουλούδια, ως η Άνοιξη της Φύσης, μέσα σε βάζα: αναγνωρίσιμα ή πλασματικά, πόζαραν σαν μοντέλα μπροστά σε ουδέτερο φόντο, χωρίς συνδηλώσεις -ο ζωγραφικός χώρος του Πανταζή είχα σκεφτεί τότε αρνείται την ταυτοποίηση και αυτό έχει τη γοητεία του.

Η διαπίστωσή μου αυτή εμπεδώθηκε παρακολουθώντας τις επόμενες εκθέσεις έργων του και τις επεμβάσεις που έκανε στους χώρους όπου εργάζεται, καθώς και στις δράσεις του στο δημόσιο χώρο. Η Φύση, αν και είναι πανταχού παρούσα στα έργα του, ωστόσο στην αποτύπωση και απόδοσή της ζωγραφικής της μεταφοράς δεν αποτελεί καθόλου αυτό που ονομάζουμε ζωγραφική εκ του φυσικού, ούτε καν ζωγραφική του φυσικού τοπίου από μνήμης. Θεωρώ πως πρόκειται πολύ περισσότερο για μία απολύτως εικαστική αναζήτηση, η οποία λειτουργεί πολύ πέραν μιας θεματικής αναφορικά στη χλωρίδα. Μια αναζήτηση που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το χρώμα/φως, με ό,τι δηλαδή αγγίζει το βλέμμα και συγκινεί τη συνείδηση.

Η χρωματική του παλέτα είναι πληθωρική, κραυγαλέα, με εκείνους τους αφηγηματικούς υπαινιγμούς του έντονα ομιλούντος χρώματος, αυτού που σε κάνει να αισθάνεσαι πως το υπερβολικό δεν είναι ποτέ αρκετό. Έτσι πετυχαίνει παρεκκλίσεις και ανατροπές από τη μονοσήμαντη αληθοφάνεια μιας εικόνας, καθώς και την ανάδυση οπτικών εκδοχών πλασματικής τοπογραφίας. Εξάλλου οι πινελιές του αποπνέουν μια αίσθηση ρευστότητας και μετασχηματισμών, καθώς αφήνουν να ανιχνεύσει κανείς ποικίλες εκδοχές παιχνιδιών φωτεινότητας στις ενεργειακές γειτνιάσεις ανάμεσα στις αποχρώσεις.

Η επιλογή των χρωμάτων του θα έλεγα πως ακολουθεί με όσο περισσότερη πιστότητα την αυθόρμητη κάθε φορά απόφασή του, προκειμένου να ερμηνευτεί με τη μεγαλύτερη ακρίβεια η αίσθηση της βιωμένης στιγμής. Σε αυτή τη διαδικασία, το θέμα, οποιοδήποτε θέμα κι αν προκύψει—λουλούδια σε βάζο και κάθε είδους αναγνωρίσιμη ή μη χλωρίδα, ένας αφαιρετικός ή τελείως αφηρημένος “κήπος”—είναι μία θεματική που σχετίζεται με την αντίληψη της αίσθησης των πραγμάτων. Έτσι ο Πανταζής μοιάζει να εισπράττει από τον φυσικό κόσμο αυτό που ονομάζουμε “μουσικό άκουσμα”, με τη διευρυμένη σημασία της έννοιας, και εκείνα τα αρμονικά μοτίβα των αισθημάτων, ώστε να μπορέσει να τα μετατρέψει σε παρτιτούρες στη λογική χρωματικών ρυθμών.

Θάλεια Στεφανίδου

Ιστορικός – Κριτικός Τέχνης
επιμελήτρια εκθέσεων


Σύντομο Βιογραφικό:

Ο Γιώργος Πανταζής είναι εικαστικός καλλιτέχνης και υποψήφιος διδάκτορας του Π.Τ.Δ.Ε του Πανεπιστημίου Κρήτης. Αποφοίτησε από το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στη Φλώρινα το 2016 με «Άριστα». Τo 2021 ολοκλήρωσε το Master του στις Επιστήμες της Αγωγής, Κριτική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών, του Πανεπιστημίου Κρήτης. Έχει στο ενεργητικό του επτά ατομικές εκθέσεις, στην αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος, Αθήνα (Το φτέρωμα των χρωμάτων,2024, Street Market, 2019 και Μικρομέρια, 2016), στην γκαλερί Λόλα Νικολάου, Θεσσαλονίκη (Νέα Ισημερία, 2016, Άτροπος, 2017, Το κοντινό υπερπέραν, 2019 και Γιώργος Πανταζής x Φώτιος Μπάλας, 2023), και στην γκαλερί Μορφές, Ρέθυμνο (Φοίνικες: Η παλέτα του Ρεθύμνου, 2023). Έχει συμμετάσχει επίσης σε ομαδικές και συνεργατικές εκθέσεις και διοργανώσεις μεταξύ άλλων και στην Αrt Athina. Διακρίθηκε στην Διεθνή Μπιενάλε Σχεδίου του Όστεν των Σκοπίων του 2016 και στην Διεθνή Μπιενάλε ακουαρέλας της Ινδίας του 2017. Από το 2018 υπηρετεί ως αναπληρωτής καθηγητής εικαστικών στην Πρωτοβάθμια Ρεθύμνης διοργανώνοντας παράλληλα παιδικά workshop και εικαστικά-εκπαιδευτικά Residency οπως (Plakias Art Residency 2019). Επίσης τα τελευταία χρόνια είναι στενός συνεργάτης-ερευνητής στο Κέντρο Μελέτης και Έρευνας της Ιστορίας της Εκπαίδευσης και του Διδασκαλικού Επαγγέλματος (ΚΕ.Μ.Ε.Ι.Ε.Δ.Ε) του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Χορηγοί επικοινωνίας είναι οι Art22, www.artpointview.gr 

Χορηγός οίνου είναι το Fragospito winery

Χορηγοί έκθεσης είναι οι Acropolis Hill Athens, TourHotel.gr

 

Εγκαίνια έκθεσης: Παρασκευή 10 Μαΐου 17:30-22:30

 

Ημέρες και ώρες λειτουργίας:

Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 11:00 – 14:30 & 17:30 – 20:30
Τετάρτη 11:00-17:00, Σάββατο 11:00-16:00

Κυριακή, Δευτέρα κλειστά

Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
Λεμπέση 12, Αθήνα | metro Ακρόπολη
Τηλέφωνο 211 182 38 18
www.technohoros.org | info@technohoros.org