Κώστας Λευκόχειρ: Με αφορμή τις εκθέσεις “Στον δρόμο της αναζήτησης” & “Γράμματα στον El Greco”

13/10/2025

Με αφορμή την επιστροφή του Κώστα Λευκόχειρ στην Ελλάδα έπειτα από δύο δεκαετίες και την παρουσίαση των δύο εκθέσεών του στην Αθήνα —«Στο δρόμο της αναζήτησης» στο Art Project Space και «Γράμματα στον El Greco» στην Ελληνοαμερικανική Ένωση— απευθύναμε ερωτήσεις γύρω από την πορεία, το βλέμμα και τη σκέψη που διατρέχουν το έργο του. Η επιστροφή του συμπίπτει με μια εποχή όπου η τέχνη αναζητά εκ νέου το νόημα της πνευματικότητας, της μνήμης και της εσωτερικής σιωπής. Οι παρακάτω ερωτήσεις επιδιώκουν να φωτίσουν αυτήν την αναζήτηση μέσα από τη δική του οπτική.

Συνέντευξη στη Ρίτσα Μασούρα

-«Στο δρόμο της αναζήτησης» – ο τίτλος της έκθεσης υποδηλώνει μια συνεχή πορεία, μια κατάσταση μη ολοκλήρωσης. Ποιον δρόμο αναζητά σήμερα ο Κώστας Λευκόχειρ; Είναι μια διαδρομή προσωπική, υπαρξιακή ή αισθητική;

Ο δρόμος που ακολουθώ εδώ και πολλά χρόνια είναι γεμάτος απρόβλεπτα. Θα μου ήταν αδύνατο να τον ορίσω με ακρίβεια-και αυτό μου αρέσει. Φυσικά πρόκειται για έναν δρόμο που έχω επιλέξει με την ελπίδα ότι θα με οδηγήσει στην πραγμάτωση ορισμένων ονείρων. Όμως αυτή η πορεία είναι επίσης υπαρξιακή, γιατί ζω σε έναν κόσμο που δεν αντιπροσωπεύει τις αξίες μου-το πολύτιμο κληροδότημα των γονιών μου. Η κοινωνία μέσα στην οποία ζώ προτείνει έναν τρόπο ζωής πολύ υλιστικό, παραμερίζοντας τις θεμελιώδεις αξίες που θα έπρεπε να αποτελούν τα θεμέλια του ανθρώπου: τον σεβασμό, την καλοσύνη, την φιλία, την ΑΓΑΠΗ. Όταν εισέρχομαι στον προνομιούχο χώρο του εργαστηρίου μου, μέσα από τον καθημερινό διαλογισμό προσπαθώ να απομακρύνω τις αρνητικές σκέψεις, ώστε να απενεργοποιήσω τις αξίες του εσωτερικού μου είναι.Η ζωγραφική γίνεται τότε το ευγενές, αποτελεσματικό και όμορφο μέσο – (η ομορφιά έχει άπειρες μορφές) – που μου επιτρέπει να αποκαλύψω τον εσωτερικό μου κόσμο, τους τόνους της ψυχής μου.Τα έργα μου αναζητούν απεγνωσμένα αυτήν την ιδιαίτερη ομορφιά των προγόνων μου, εκείνη την ομορφιά που οδηγεί αναπόφευκτα προς την καλοσύνη και αντιστρόφως.

– Στην έκθεση «Γράμματα στον El Greco» συνομιλείτε μ’ έναν καλλιτέχνη που μετέφερε την πνευματικότητα της Ανατολής στη δραματικότητα της Δύσης. Τι σημαίνει για εσάς αυτός ο διάλογος; Είναι μια εικαστική αναμέτρηση, ένας διάλογος πίστης ή ένας τρόπος να κατανοήσετε τον ίδιο σας τον τόπο;

Ήθελα αυτόν τον διάλογο, γιατί αυτός ο μεγάλος ζωγράφος ενσαρκώνει για μένα τη σπάνια ένωση ανάμεσα στην ζωγραφική και την εσωτερική ζωή. Στο έργο του, κάθε γραμμή, κάθε εστία φωτός, φαίνεται να γεννιέται από βαθιά αναγκαιότητα, από μια επείγουσα ανάγκη να αγγίξει το αόρατο. Δεν απεικόνισε απλώς τον κόσμο-τον μετουσίωσε. Για μένα, ως ζωγράφο αποτελεί έναν μεγάλο οδηγό-ΟΧΙ στην μορφή ή στο ύφος, αλλά στην στάση της ψυχής απέναντι στην δημιουργία. Μου υπενθύμισε ότι η ζωγραφική είναι πριν απ’ όλα μία εμπειρία ανύψωσης, μία προσπάθεια μεταμόρφωσης της ύλης. Ως πνευματικό όν, αντιπροσωπεύει την συνεχή αναζήτηση του φωτός και εξακολουθεί να ζει μέσα από τα έργα του.

– Ζείτε και εργάζεστε εδώ και χρόνια στο Βέλγιο. Πώς επηρέασε αυτή η ευρωπαϊκή απόσταση τον τρόπο που βλέπετε σήμερα την Ελλάδα —και πώς μεταφράζεται αυτή η απόσταση στο χρώμα, στο φως ή στη θεματολογία του έργου σας;

Η ζωή μου στο Βέλγιο εδώ και πενήντα πέντε χρόνια μου επέτρεψε να δω την Ελλάδα με άλλο μάτι. Η απόσταση γέννησε μέσα μου μία Ελλάδα ίσως υπερβολικά πνευματική. Όταν εγκαταλείπει κανείς το φως της παιδικής του ηλικίας η μνήμη μετατρέπεται σε δημιουργική νοσταλγία. Αυτή η απόσταση εξευγένισε το βλέμμα μου. Μου έμαθε ότι είμαι πολλαπλός.  Μπορεί κάποιος να ζήσει μία νέα πραγματικότητα χωρίς να ξεχνά την πραγματικότητα της νεανικής του ηλικίας, η οποία γίνεται ανεξάντλητη πηγή. Όσο για το φως του Βορρά, με βοήθησε να εμπλουτίσω την ζωγραφική μου γλώσσα.  Είναι πιο διάχυτο, πιο εσωτερικό, σίγουρα λιγότερο θεαματικό από το φως της Μεσογείου. Με οδήγησε στην αναζήτηση ενός πιο διακριτικού φωτός. ΄Έμαθα να παρακολουθώ προσεχτικά την παρουσία του χρώματος και να αντιλαμβάνομαι την θέλησή του.

-Στο έργο σας συνυπάρχουν η ύλη και η πνευματικότητα, το χειροπιαστό και το άυλο. Πιστεύετε ότι η τέχνη μπορεί να λειτουργήσει ως πράξη συμφιλίωσης ανάμεσα σε αυτά τα δύο; Και ποιο είναι το σημείο όπου η ύλη μεταμορφώνεται σε πνεύμα μέσα στη δική σας διαδικασία;

Στο έργο μου η ύλη συνυπάρχει με το άυλο, γιατί για μένα η ζωγραφική δεν είναι απλώς μία επιφάνεια προς επεξεργασία, αλλά κυρίως χώρος που εμπλουτίζεται  με την πνοή της ζωής. Η ύλη αρχικά είναι μία πυκνότητα, μία αντίσταση, αν παρατηρήσω και σεβαστώ τον τρόπο που αντιδρά και ζει μέσα στην κίνηση, τότε μετατρέπεται  σε δόνηση. Το άυλο γλιστρά μέσα της και μπορεί να την μετατρέψει σε φως που αναδύεται από το βάθος του χρώματος.΄Ίσως ο λόγος ύπαρξής μου σαν ζωγράφος να έγκειται στο να ανοίγω ένα μικρό πέρασμα που προσκαλεί  το βλέμμα να διαπεράσει την παρουσία της ύλης για να φτάσει σε μια άλλη διάσταση.

-Το λεύκωμα που συνοδεύει τις εκθέσεις σας λειτουργεί σαν ένας εικαστικός «βίος». Αν κοιτούσατε πίσω σε αυτή τη διαδρομή, ποια στιγμή ή ποιο έργο θα λέγατε ότι σηματοδότησε τη μετάβασή σας —από την αναπαράσταση στην εσωτερική θέαση, από την εικόνα στο βίωμα; Αυτός ο κατάλογος είναι μία σιωπηλή μαρτυρία της προγενέστερης πορείας μου.

Αυτός ο κατάλογος είναι μία σιωπηλή μαρτυρία της προγενέστερης πορείας μου.   Αν έπρεπε να διαλέξω ένα μόνο έργο  που να αντιπροσωπεύει μία σημαντική  στιγμή  της ζωής μου, όπου η εικόνα μεταμορφώνεται σε εσωτερικό όραμα, ομολογώ πως θα μου ήταν αδύνατο να διαλέξω ένα.   Αυτή η εξαιρετική στιγμή  δεν μετριέται με την τελειότητα της τεχνικής, αλλά με ένα όραμα που κυριεύει την εικόνα και ακτινοβολεί μυστηριωδώς. Το ορατό «σβήνει» μπροστά σ’ ένα ουσιώδες φως.  Τα έργα μου είναι όπως οι διαδοχικές σελίδες ενός βιβλίου που αφηγείται σημαντικές στιγμές της πορείας μου και τις ελπίδες μου για το καλύτερο.

Επιστρέφετε στην Ελλάδα έπειτα από είκοσι χρόνια. Αυτή η επιστροφή δεν είναι μόνο γεωγραφική αλλά και ψυχική — σαν να επιστρέφει κανείς σε έναν εσωτερικό τόπο. Τι σημαίνει για εσάς η “επιστροφή”; Είναι μια συνάντηση με το παρελθόν ή μια νέα αρχή; Και πώς νιώθει ένας καλλιτέχνης όταν κοιτάζει τη χώρα του όχι πια με τα μάτια της μνήμης, αλλά με τα μάτια της απόστασης;

Η επιστροφή μου στην Ελλάδα με τα έργα μου δεν είναι απλώς μια γεωγραφική μετακίνηση.  Είναι κυρίως μια ανάγκη να ξαναεπισκεφθώ τις ρίζες μου. Δεν πρόκειται για μια νοσταλγική επιστροφή, αν και η μνήμη είναι παρούσα διακριτικά, σαν ένα παλιό συναίσθημα που αναζωπυρώνεται. Είναι η επιστροφή ενός ανθρώπου που έζησε για πολλά χρόνια (55) αλλού κάτω από άλλα φώτα, και που ξαναβρίσκει το δικό του ελληνικό φως, όχι όπως το άφησε αλλά όπως το αναδημιούργησε μέσα του. Η Ελλάδα δεν είναι πλέον μόνο η χώρα της καταγωγής μου, αλλά ο τόπος που με σπρώχνει για μια νέα αρχή. Δεν πρόκειται λοιπόν για ένα τέλος διαδρομής, αλλά σίγουρα για μια νέα ανθρώπινη και καλλιτεχνική  αφετηρία.

 Οι πληροφορίες για τις δύο εκθέσεις:

Το Art Project Spaceυποδέχεται τη νέα σεζόν διοργανώνονταςδυο εξαιρετικές εκθέσεις του Κώστα Λευκόχειρ.

Η πρώτη έκθεση θα λάβει χώρα στο Art Project Space στις 14 Οκτωβρίου ενώ λίγες ημέρες αργότερα στις 20 Οκτωβρίου θα εγκαινιαστεί η δεύτερη έκθεση του στην γκαλερί Κέννεντυ της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης.

Στον χώρο του Art project space ο Κώστας Λευκόχειρ παρουσιάζει δουλειά των τελευταίων ετών, με έργα ζωγραφικής και γλυπτικής με τίτλο «Στον δρόμο της αναζήτησης».

Την καλλιτεχνική διεύθυνση της έκθεσης έχει ο Πέτρος Δουμάς και τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Τρίτη 14 Οκτωβρίου 19:00-22:00 ενώ η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 8 Νοεμβρίου 2025.

Στην Ελληνοαμερικανική Ένωση στηνγκαλερί Κέννεντυ παρουσιάζεται μία έκθεση ζωγραφικής με παλαιότερα έργα του Κώστα Λευκόχειρ που δημιουργήθηκαν κυρίως από το 2001-2005 σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Λουΐζας Καραπιδάκη.

Πρόκειται για μια σειρά έργων εμπνευσμένη από το έργο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου (El Greco) με τίτλο «Άποψη του όρους Σινά και της Μονής της Αγίας Αικατερίνης», που υπάρχει στην συλλογή του Ιστορικού Μουσείου Κρήτης στο Ηράκλειο.

Από εκεί προέκυψε και ο τίτλος της έκθεσης Letters to El Greco”.

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα λάβουν χώρα την Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 18:00, ενώ η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή για το κοινό έως τις 15 Νοεμβρίου 2025.

Art Project Space

Φαλήρου 66, Κουκάκι
info@artprojectspace.gr | +30 211 750 41 80

Σύντομο βιογραφικό

Ο Κώστας Λευκόχειρ γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης το 1952. Σπούδασε Αρχιτεκτονική (1970-1971) και μετέπειτα στην Ακαδημία Καλών Τεχνών Λιέγης στο Βέλγιο (1971-1976) έχοντας λάβει το πρώτο βραβείο αποφοίτησης. Έργα του θα δει κανείς σε συλλογές όπως: το Υπουργείο της Βαλλωνίας (Τοιχογραφία 80 τμ στην κεντρική είσοδο του κτιρίου 1995). Υπουργείο Προεδρίας της Βαλλωνίας Γαλλόφωνη κοινότητα του Βελγίου – Βρυξέλλες, Βασιλική Όπερα της Βαλλωνίας – Λιέγη, Βιβλιοθήκη Αλμπέρ 1ου, Μουσείο Μαριμόν, Εθνική Πινακοθήκη του Λουξεμβούργου, Μουσείο του βιβλίου – Βρυξέλλες, Βιβλιοθήκη του Carre d’Art – Νιμ (Γαλλία), Πινακοθήκη – Ηράκλειο Κρήτης, Πινακοθήκη των Αθηνών (Δημοτική), Μουσείο Μπενάκη – Αθήνα, Fortis Banque (Βελγίου) – Μόνιμη εγκατάσταση 21 πινάκων στην αίθουσα υποδοχής του κεντρικού μεγάρου της Τράπεζας στις Βρυξέλλες) κ.λ.π. Αλλά και σε Ιδιωτικές συλλογές στο Βέλγιο, στην Ελλάδα, στην Γερμανία, στην Ολλανδία, στην Αυστρία, στην Ιταλία, στην Ελβετία, στην Ισπανία, στο Λουξεμβούργο, στην Αγγλία, στον Καναδά, στις Η.Π.Α και στην Ουρουγουάη. Από το 1979 έχει πραγματοποιήσει 103 ατομικές εκθέσεις στο Βέλγιο, Γαλλία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Γερμανία, Σουηδία, Ισπανία, Ελλάδα και έχει συμμετάσχει σε 94 ομαδικές ανά την Ευρώπη.

Previous Story

Νόμπελ Ειρήνης: Απονεμήθηκε στη Μαρία Κορίνα Ματσάδο