Foti Kllogjeri Δεν είμαι αυτό που βλέπεις

23/10/2025

Foti Kllogjeri
Δεν είμαι αυτό που βλέπεις

Εγκαίνια έκθεσης: Πέμπτη 6 Νοεμβρίου17:30-22:30
Διάρκεια έκθεσης: 6 έως 29 Νοεμβρίου 2025

Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος παρουσιάζει την νέα ατομική  έκθεση ζωγραφικής του Foti Kllogjeri με τίτλο «Δεν είμαι αυτό που βλέπεις». Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα της πρεσβείας της Αλβανίας και τα εγκαίνια της θα λάβουν χώρα την Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 17:30-22:30, ενώ το κοινό μπορεί να επισκεφθεί την έκθεση έως τις 29 Νοεμβρίου. Το κείμενο τεκμηρίωσης της έκθεσης υπογράφει ο Επιμελητής Τέχνης Πάρης Καπράλος.

Ο Foti Kllogjeri επιστρέφει στον Τεχνοχώρο με μια νέα σειρά έργων μέσω της οποίας αναζητά την γνήσια εικόνα του εαυτού μας, στα πλαίσια του σύγχρονου αστικού κόσμου, που ακροβατεί ανάμεσα στην πραγματικότητα και την ψευδαίσθηση της τεχνολογίας. Ο καλλιτέχνης ζητά να ανακαλύψουμε αυτό που κρύβεται μέσα στα έργα του και όχι αυτό που παρουσιάζεται εκ πρώτης όψεως. Ζητά να ανακαλύψουμε και να αναδείξουμε τον αυθεντικό εαυτό μας και όχι την «φθηνή» απομίμηση του, αυτό δηλαδή που μας  προστάζει η βιομηχανία της μόδας και η συνεχώς αναπτυσσόμενη τεχνολογία που στρέφει τον άνθρωπο προς τη μαζοποίηση, αφαιρώντας του κάθε προσωπικό στοιχείο ιδιαιτερότητας. Παρατηρώντας λοιπόν κανείς τα έργα του καλλιτέχνη ίσως βρει την αφορμή για να ταξιδέψει στον βαθύτερο εσωτερικό του κόσμο αφήνοντας για λίγο την επιφάνεια και αποβάλλοντας την persona που η κοινωνία θεωρεί αποδεχτή.

Στο κείμενο τεκμηρίωσης της έκθεσης ο Επιμελητής Τέχνης Πάρης Καπράλος αναφέρει μεταξύ άλλων: «Η παρούσα ενότητα έργων του Kllogjeri συγκροτεί έναν εικαστικό στοχασμό γύρω από τη σχέση του ανθρώπου με τον σύγχρονο αστικό του περίγυρο, την εμπορευματοποίηση της καθημερινότητας και την αργή, σχεδόν ανεπαίσθητη αλλοτρίωση που προκαλεί αυτή η σχέση. Η ενότητα των έργων που παρουσιάζονται στην έκθεση βασίζονται στην καθοδηγητική ιδέα ότι ο εικονικός κόσμος που χτίσαμε για να προβάλουμε τις αξίες και τις ποιότητές μας, έχει αναπτυχθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε σταδιακά σβήνει τη παρουσία του ίδιου του ανθρώπου από τη πραγματικότητα υποκαθιστώντας τον. Αυτά που βλέπουμε γύρω μας είναι περισσότερο οι αναπαραστάσεις μιας εικονικής πραγματικότητας του Εαυτού, παρά οι άνθρωποι που βαδίζουν δίπλα μας.


Σε αυτό το πλαίσιο, η ζωγραφική του αναπτύσσεται με έντονη προσωπική γραφή, συνδυάζοντας στοιχεία αφηρημένου εξπρεσιονισμού με ψήγματα νεορεαλισμού και χαρακτηριστικά κοινωνικού σχολίου. Αν και τα έργα παρουσιάζουν οπτική ετερογένεια σε επίπεδο χρωματικής παλέτας και σύνθεσης, συγκλίνουν οπτικά ως προς τη χειρονομία και θεματικά σε έναν κοινό πυρήνα: την ανθρώπινη παρουσία, σταδιακή εξαΰλωση,
που κάποια στιγμή καταντά απουσία, σε έναν κόσμο που βομβαρδίζει ασταμάτητα με εικόνες, λέξεις και εμπορευματοποίηση της καθημερινότητας.
Μέσα από επιγραφές όπως “SALE”, “BLACK FRIDAY”, και αριθμητικές ενδείξεις, οι λέξεις λειτουργούν όχι μόνο ως πληροφορία αλλά και ως εικαστική πρόταση – κραυγές μέσα στον καμβά. Η χρήση τους δεν είναι απλώς περιγραφική. Στις περισσότερες περιπτώσεις, μετατρέπονται σε πρωταγωνιστές της σύνθεσης, επισκιάζοντας την ανθρώπινη μορφή. Εκεί όπου η φιγούρα υποχωρεί, σβήνει, συγχωνεύεται με το φόντο ή μοιάζει φάντασμα, η λέξη παραμένει σταθερή, κυρίαρχη. Η «έκπτωση» στην οποία αναφέρεται η ζωγραφική του Kllogjeri δεν είναι μόνο οικονομική. Είναι υπαρξιακή. Ο άνθρωπος που στέκεται μπροστά στη βιτρίνα είναι ο ίδιος σε έκπτωση.»


Σύντομο βιογραφικό

Ο Foti Kllogjeri είναι ζωγράφος, απόφοιτος της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών των Τιράνων, που ζει και εργάζεται στην Θεσσαλονίκη. Είναι ακουαρελίστας διεθνούς αναγνώρισης, και παράλληλα ιδιαίτερα γνωστός και αγαπητός στην Ελλάδα για τις ελαιογραφίες του. Έχει δείξει την δουλειά του σε 9 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα, ενώ έχει λάβει μέρος σε περισσότερες από 70 ομαδικές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο. Ο Foti Kllogjeri εκπροσωπεί την Ελλάδα ως Εθνικός Επικεφαλής στην International Watercolor Society (IWS), είναι ο Επικεφαλής της Αλβανικής αποστολής εικαστικών που συμμετέχουν στο Συμπόσιο του Fabriano σε ετήσια βάση από το 2017 και εξής, έχει διατελέσει Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βορείου Ελλάδος την περίοδο 2019 – 2022, είναι μέλος του Εικαστικού Επιμελητηρίου Τεχνών Ελλάδας, και συμπράττει με την συλλογικότητα εικαστικών καλλιτεχνών ARC – Art Revisited Collective. Έργα του ανήκουν σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές.

Χορηγός εγκαινίων Κτήμα Παλυβού
Χορηγοί Επικοινωνίας Art22, Art views

Εγκαίνια έκθεσης: Πέμπτη 6 Νοεμβρίου, 17:30-22:30

Ημέρες και ώρες λειτουργίας:

Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 12:00 – 20:00
Τετάρτη, Σάββατο 10:00-18:00
Κυριακή, Δευτέρα κλειστά

Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
Λεμπέση 12, Αθήνα | metro Ακρόπολη
Τηλέφωνο 211 182 38 18
www.technohoros.org | info@technohoros.org

 

Foti Kllogjeri | Δεν Είμαι Αυτό που Βλέπεις -Κείμενο τεκμηρίωσης της έκθεσης

Τα έργα της νεότερης έκθεσης του Foti Kllogjeri αμφισβητούν την εικόνα, προκαλούν το βλέμμα, μιλούν ευθέως στον θεατή, με γλώσσα αναγνωρίσιμη αλλά και αινιγματική. Σε έναν κόσμο υπερέκθεσης και συνεχούς αναπαράστασης, τα έργα του λειτουργούν σαν ρωγμές στην επιφάνεια: αναδεικνύουν το χάσμα ανάμεσα σε αυτό που φαίνεται και αυτό που είναι. Η ζωγραφική του δεν ζητά να πιστέψεις αυτό που βλέπεις, αλλά να υποψιαστείς αυτό που υποχωρεί, διαφεύγει ή σιωπά πίσω από την εικόνα.

Η παρούσα ενότητα έργων του Kllogjeri συγκροτεί έναν εικαστικό στοχασμό γύρω από τη σχέση του ανθρώπου με τον σύγχρονο αστικό του περίγυρο, την εμπορευματοποίηση της καθημερινότητας και την αργή, σχεδόν ανεπαίσθητη αλλοτρίωση που προκαλεί αυτή η σχέση. Η ενότητα των έργων που παρουσιάζονται στην έκθεση βασίζονται στην καθοδηγητική ιδέα ότι ο εικονικός κόσμος που χτίσαμε για να προβάλουμε τις αξίες και τις ποιότητές μας, έχει αναπτυχθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε σταδιακά σβήνει τη παρουσία του ίδιου του ανθρώπου από τη πραγματικότητα υποκαθιστώντας τον. Αυτά που βλέπουμε γύρω μας είναι περισσότερο οι αναπαραστάσεις μιας εικονικής πραγματικότητας του Εαυτού, παρά οι άνθρωποι που βαδίζουν δίπλα μας.

Σε αυτό το πλαίσιο, η ζωγραφική του αναπτύσσεται με έντονη προσωπική γραφή, συνδυάζοντας στοιχεία αφηρημένου εξπρεσιονισμού με ψήγματα νεορεαλισμού και χαρακτηριστικά κοινωνικού σχολίου. Αν και τα έργα παρουσιάζουν οπτική ετερογένεια σε επίπεδο χρωματικής παλέτας και σύνθεσης, συγκλίνουν οπτικά ως προς τη χειρονομία και θεματικά σε έναν κοινό πυρήνα: την ανθρώπινη παρουσία, σταδιακή εξαΰλωση, που κάποια στιγμή καταντά απουσία, σε έναν κόσμο που βομβαρδίζει ασταμάτητα με εικόνες, λέξεις και εμπορευματοποίηση της καθημερινότητας.

Μέσα από επιγραφές όπως “SALE”, “BLACK FRIDAY”, και αριθμητικές ενδείξεις, οι λέξεις λειτουργούν όχι μόνο ως πληροφορία αλλά και ως εικαστική πρόταση – κραυγές μέσα στον καμβά. Η χρήση τους δεν είναι απλώς περιγραφική. Στις περισσότερες περιπτώσεις, μετατρέπονται σε πρωταγωνιστές της σύνθεσης, επισκιάζοντας την ανθρώπινη μορφή. Εκεί όπου η φιγούρα υποχωρεί, σβήνει, συγχωνεύεται με το φόντο ή μοιάζει φάντασμα, η λέξη παραμένει σταθερή, κυρίαρχη. Η «έκπτωση» στην οποία αναφέρεται η ζωγραφική του Kllogjeri δεν είναι μόνο οικονομική. Είναι υπαρξιακή. Ο άνθρωπος που στέκεται μπροστά στη βιτρίνα είναι ο ίδιος σε έκπτωση.

Η παρουσία της μορφής είναι συνεχής, αλλά μεταβαλλόμενη: άλλοτε καθαρά αναγνωρίσιμη, άλλοτε σχεδόν άυλη, αποσυντεθειμένη μέσα στο χρώμα ή τη σύνθεση. Πεζοδρόμια, διαβάσεις, βιτρίνες, φωτεινές επιγραφές – όλα τα στοιχεία του σύγχρονου αστικού τοπίου συνυπάρχουν με τον άνθρωπο, αλλά όχι ισότιμα. Η μορφή μοιάζει να διαλύεται μέσα στο περιβάλλον, να εγκλωβίζεται, να εξαφανίζεται κάτω από τη φθορά των σημείων και τη βία της επανάληψης.

Το χρώμα έχει καθοριστικό ρόλο στη σύνθεση. Από ψυχρά πράσινα και γκρίζα μέχρι θερμές εκρήξεις κόκκινου και κίτρινου, η παλέτα αντανακλά συναισθηματικές καταστάσεις και ψυχικά τοπία. Η υλικότητα του λαδιού πάνω στον καμβά λειτουργεί όχι μόνο ως φορέας εικόνας αλλά και ως τόπος χειρονομίας: πηχτό, πλούσιο, άλλοτε γραμμικό και άλλοτε άναρχο, αποκαλύπτει την επιθυμία για αναπαράσταση και ταυτόχρονα την αδυναμία της.

 

Η ζωγραφική του Kllogjeri δεν προσφέρει εύκολες απαντήσεις. Αντίθετα, στήνει ερωτήματα που παραμένουν ανοιχτά: ποια είναι η θέση του σύγχρονου ανθρώπου μέσα στο φαντασμαγορικό, πληθωρικό περιβάλλον της πόλης; Ποια είναι η αξία του βλέμματός του, όταν διαρκώς κατακλύζεται από προσκλήσεις κατανάλωσης; Υπάρχει χώρος για ουσιαστική εμπειρία, όταν όλα γύρω του έχουν μετατραπεί σε θέαμα;

 

Χωρίς καταγγελτική διάθεση ή ρητορική απόρριψη, ο δημιουργός επιλέγει τη ζωγραφική ως τρόπο συνομιλίας με την εποχή του. Η στάση του απέναντι στο θέμα δεν είναι απόλυτη ούτε μονοσήμαντη. Υπάρχει ανησυχία, υπάρχει αμφιβολία, υπάρχει η αίσθηση ότι κάτι έχει λοξοδρομήσει, αλλά μαζί και η δύναμη της παρατήρησης, της καταγραφής και, τελικά, της τέχνης ως πράξη συνείδησης. Ο Άνθρωπος ζητά από τον άνθρωπο να μην κοιτάζει μόνο την εικονική πραγματικότητα: Δεν Είμαι Αυτό που Βλέπεις.

 

Πάρης Καπράλος,
Επιμελητής Τέχνης

 

 

 

 

 

 

Previous Story

Μ’ αεροπλάνα και βαπόρια ταξιδεύει τώρα ο Διονύσης Σαββόπουλος

Next Story

Σώτη Τριανταφύλλου: «Έχουμε αυτοκαταστροφική συμπεριφορά, αντιστεκόμαστε στην ομαλότητα»

Don't Miss