Ολυμπιακοί Αγώνες: Περίπου το 1/4 των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα θα δημιουργηθεί από τα ταξίδια των θεατών
Η παρουσία των περίπου 2 εκατομμυρίων φιλάθλων που θα ταξιδέψουν από το εξωτερικό για να παρακολουθήσουν τους Ολυμπιακούς Αγώνες Παρίσι 2024 θα είναι αισθητή στα γήπεδα της πόλης. Δυστυχώς, ωστόσο, οι Ολυμπιακοί Αγώνες θα γίνουν αισθητοί και στο κλίμα.
Σύμφωνα με τους διοργανωτές των Ολυμπιακών Αγώνων, περίπου το ένα τέταρτο των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που σχετίζονται με τη διεξαγωγή του μεγαλύτερου αθλητικού γεγονότος στον κόσμο θα δημιουργηθεί από τα ταξίδια των θεατών, όπως μεταδίδει το Bloomberg.
Είναι ένα μακροχρόνιο πρόβλημα που δεν ξεκίνησε με τους Ολυμπιακούς του Παρισιού. Αλλά το Παρίσι 2024, όπως και οι προηγούμενοι Ολυμπιακοί Αγώνες, έχει υιοθετήσει τη βιωσιμότητα ως βασική αρχή. Στην πορεία, έχει σημειώσει καλή πρόοδο στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που σχετίζονται με την κατασκευή και τη λειτουργία των χώρων. Αλλά έχει γίνει ελάχιστα για την αντιμετώπιση των εκπομπών των θεατών στο εξωτερικό.
Υπάρχει, σύμφωνα με το Bloomberg, μια εφικτή, αν και ριζική, λύση που θα έκανε τους μελλοντικούς Ολυμπιακούς πολύ πιο ευχάριστους και προσβάσιμους: Το να γίνουν οι Ολυμπιακοί Αγώνες τοπικοί. Να περιοριστούν οι περισσότερες πωλήσεις εισιτηρίων στους κατοίκους της φιλοξενούσας πόλης και των γύρω περιοχών, παρέχοντας παράλληλα κάποια πρόσβαση σε τοπικούς οπαδούς που ταξιδεύουν πιο βιώσιμα.
Το επιχείρημα για την ανάληψη δράσης είναι σαφές: Στους αγώνες Λονδίνο 2012, οι εκπομπές που σχετίζονται με τους θεατές, οι περισσότερες από τις οποίες αφορούσαν αεροπορικά ταξίδια, ανήλθαν σε 913.000 μετρικούς τόνους ή το 28% των 3,3 εκατομμυρίων τόνων άνθρακα που εκπέμπονταν κατά τη διάρκεια των αγώνων (αυτό ισοδυναμεί με τις ετήσιες εκπομπές περίπου 696.000 τυπικών αμερικανικών αυτοκινήτων). Τέσσερα χρόνια αργότερα, οι διοργανωτές των Ολυμπιακών Αγώνων Ρίο 2016 υπολόγισαν ότι τα ταξίδια θεατών στο εξωτερικό θα παρήγαγαν τεράστιους 1,72 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, ή το 38% των εκπομπών που σχετίζονται με τους αγώνες (οι τελικοί αριθμοί δεν κυκλοφόρησαν ποτέ).
Αν και θα ήταν αναμφίβολα τρομακτικό για τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή να αναλάβει τις εκπομπές που παράγονται από ταξίδια, ο οργανισμός έχει ένα πραγματικό παράδειγμα του αντίκτυπου που θα μπορούσε να δημιουργήσει: Το Τόκιο 2020.
Όπως θα θυμάστε, αυτοί οι καλοκαιρινοί αγώνες καθυστέρησαν ένα χρόνο λόγω της πανδημίας. Οι διοργανωτές, απελπισμένοι να περιορίσουν τη μετάδοση του ιού, διέταξαν μείωση κατά 70% στους υπερπόντιους ταξιδιώτες που επιτρέπεται να βρεθούν στο Τόκιο. Σύμφωνα με μια ανάλυση μετά τους αγώνες, αυτή η μείωση (χωρίς τους αθλητές) μείωσε τον άνθρακα που παράγεται από τα αεροπορικά ταξίδια κατά σχεδόν 79%, από 165.051 μετρικούς τόνους σε 35.365 μετρικούς τόνους. Εν τω μεταξύ, η συνολική εξοικονόμηση άνθρακα από την απαγόρευση των περισσότερων θεατών ανήλθε συνολικά σε 800.000 μετρικούς τόνους, σύμφωνα με τη ΔΟΕ.
Το 2021, μια ευρέως αναφερόμενη μελέτη του Nature για τη βιωσιμότητα των Ολυμπιακών Αγώνων υποστήριξε ότι η μείωση του μεγέθους των αγώνων θα μείωνε την προσέλευση – και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις – των θεατών. Είναι καλή ιδέα, αλλά η μείωση του μεγέθους των αγώνων θα σήμαινε «τιμωρία» των αθλητών. Η μετάβαση σε ένα μοντέλο τοπικής θέασης θα αποφύγει τέτοιου είδους κολλήματα, ενώ θα δημιουργούσε επίσης ορισμένα σημαντικά οφέλη, μεταξύ των οποίων ένα αφοσιωμένο τοπικό κοινό που θα δώσει στους αγώνες μια πραγματική γεύση της πατρίδας τους.
Τα παιχνίδια που παρακολουθούνται σχεδόν εξ ολοκλήρου από ξένους τουρίστες αποτελούν εδώ και καιρό αγκάθι στα μάτια των ντόπιων. Στο Παρίσι, για παράδειγμα, τα παράπονα για τους αγώνες ήταν σημαντικά, εν μέρει λόγω της απογοήτευσης για την κίνηση και την εκτίναξη των τιμών που έρχεται με την εισροή οπαδών.
Εκτός από τους κατοίκους της διοργανώτριας πόλης, εισιτήρια θα μπορούσαν να διατεθούν και στους εγχώριους θεατές που μπορούν να φτάσουν στους αγώνες μέσω τρένου. Για το Παρίσι, αυτό θα επεκτείνει τη δεξαμενή εισιτηρίων σε ολόκληρη τη Γαλλία και σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Οι φίλαθλοι που μπορούν να φτάσουν στους αγώνες μόνο μέσω αεροπορικών ταξιδιών θα έχουν σοβαρή περιορισμένη πρόσβαση και θα υπόκεινται σε περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις (για την αντιστάθμιση των επιπτώσεών τους). Ναι, κάτι τέτοιο θα περιόριζε τους συμμετέχοντες στο εξωτερικό στους πλούσιους. Αλλά ρεαλιστικά το μεγάλο κόστος της παρακολούθησης μακρινών Ολυμπιακών Αγώνων είναι ήδη απαγορευτικό για τους περισσότερους ανθρώπους.
Οι πιο αποφασισμένοι θεατές πιθανότατα θα έβρισκαν και θα αγόραζαν εισιτήρια στις δευτερεύουσες αγορές. Αλλά ο επιτόπιος έλεγχος ταυτότητας θα αποθάρρυνε όλους εκτός από τους μεγαλύτερους ριψοκίνδυνους να εμφανιστούν στο αεροδρόμιο. Είναι σίγουρα εφικτό σε τεχνικό επίπεδο.
Φυσικά, θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν Ολυμπιακές δυσαρέσκειες, ξεκινώντας από αεροπορικές εταιρείες και ξενοδοχεία που ελπίζουν να επωφεληθούν από την τουριστική κίνηση των Ολυμπιακών Αγώνων. Αλλά αυτά τα κέρδη μπορεί να μην είναι τόσο σημαντικά όσο νομίζουν. Οι οικονομολόγοι που μελετούν τις καταλήψεις ξενοδοχείων γύρω από μεγάλα αθλητικά γεγονότα διαπιστώνουν ότι αυτές οι εκδηλώσεις συχνά απλώς εκτοπίζουν άλλους τουρίστες , οι οποίοι ταξιδεύουν αλλού αντί να ασχολούνται με τους αγώνες. Το Παρίσι φαίνεται να είναι το τελευταίο παράδειγμα. Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, η Air France-KLM προέβλεψε πτώση 14,8% στις αφίξεις ξένων στην πόλη τον Ιούλιο, σε σύγκριση με πέρυσι. Η αεροπορική εταιρεία κατηγορεί τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Αυτή είναι μια τυχαία νίκη για το κλίμα και για τους Παριζιάνους. Για να συνεχιστεί το σερί, οι Ολυμπιακοί Αγώνες πρέπει να διοργανώνονται σαν «ντόπιοι».