Ίδρυμα Β. και Ε. Γουλανδρή: Σπουδαίες εκθέσεις σε Άνδρο και Αθήνα
Χρόνης Μπότσογλου στην Άνδρο και διάσημοι καλλιτέχνες στην Αθήνα φέτος το καλοκαίρι
Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή: Αφιέρωμα Χρόνης Μπότσογλου «Η αδιάλλακτη ειλικρίνεια της ενσυναίσθησης» στην Άνδρο και «Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» στην Αθήνα
Γράφει η Ιωάννα Γκομούζα
Διπλό ραντεβού μας δίνει αυτό το καλοκαίρι το ΊδρυμαΒ&Ε Γουλανδρή στα μουσεία του στην Άνδρο και την Αθήνα. Από τις αρχές Ιουλίου στην όμορφη νησιωτική Χώρα το αφιέρωμα «Η αδιάλλακτη ειλικρίνεια της ενσυναίσθησης» θα ξετυλίξει περισσότερα από 65 χρόνια εικαστικής διαδρομής του Χρόνη Μπότσογλου (1941-2022) μέσα από εκατό και πλέον έργα (σχέδια με μολύβι, παστέλ, ελαιογραφίες, ακουαρέλες, μπρούντζινα, ορειχάλκινα και γύψινα). Από τον Αύγουστο, όμως, θα έχουμε επιπλέον αφορμές να επιστρέψουμε και στην έδρα τους στο Παγκράτι που θα πλημμυρίσει από «Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» και τη μαεστρία οκτώ κορυφαίων καλλιτεχνών του 19ου και του 20ού αιώνα στην τέχνη του πολλαπλού.
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Αυτοπροσωπογραφία», 2016.
Χρόνης Μπότσογλου στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Άνδρο
Το όνομά του φέρνει αυτόματα στον νου ανθρώπινες φιγούρες, από την προσωπική του Νέκυια στα πάμπολλα πορτραίτα που αποτύπωσε στο πέρασμα των χρόνων. «Τα έργα του γεννήθηκαν μέσα στον ασκητισμό, στην οδύνη και σε μια γνήσια έγνοια για ειλικρίνεια. Αυτή η αδιάλλακτη ειλικρίνεια, την οποία επέβαλλε συχνά και απέναντι στον ίδιο τον εαυτό του, δεν έπαψε ποτέ να συνοδεύεται από ενσυναίσθηση. Το στοιχείο του εύθραυστου, του τρωτού που αναδύεται από τα έργα του δεν έχει να κάνει μόνο με το μοντέλο που ποζάρει κάθε φορά. Αφοπλίζει επίσης τον θεατή ο οποίος, μπροστά σε μια αλήθεια τόσο ωμή, πιάνει τον εαυτό του να αναγνωρίζει και δικά του στοιχεία στο υλικό που έχει χρησιμοποιήσει ο καλλιτέχνης» αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσης Μαρία Κουτσομάλλη-Μορώ.
Η έκθεση, πάντως, που έρχεται από τις 2 Ιουλίου στην Άνδρο να ξεδιπλώσει τα ζωγραφικά κεφάλαια του Μπότσογλου, ξεκινά από μια όψιμη θεματική του, τα τοπία. Στο Πετρί της Λέσβου, όπου πέρναγε τα καλοκαίρια του, ο ζωγράφος, θαυμαστής του έργου του Σεζάν, θα βρει το δικό του όρος Σαιντ-Βικτουάρ και θα κυνηγήσει την πιστή απόδοση των χρωμάτων της Μεσογείου κάτω από τον ανελέητο ήλιο του ελληνικού καλοκαιριού.
Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη το 1941, από πατέρα Μικρασιάτη πρόσφυγα, ο Μπότσογλου σχεδίαζε ήδη από τα έξι του χρόνια. Παρά τις περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες της οικογένειας, οι γονείς του τον ενθάρρυναν να ζωγραφίζει και να γράφει. Σπουδάζει στην Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα και στη συνέχεια στο Παρίσι και αντλώντας έμπνευση τόσο από φωτογραφίες όσο και από αυθόρμητες στιγμιαίες πόζες απαθανατίζει τους κοντινούς του ανθρώπους του όπως και το πρόσωπό του. Αυτά τα νεανικά έργα, ορισμένα από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά, θα συντροφεύσουν τα επόμενα βήματά μας στην έκθεση, πριν φθάσουμε στον… Έρωτα.
Ο καλλιτέχνης αρχίζει να φτιάχνει ερωτικά σχέδια το 1986. Φθάνει, όμως, στα εξήντα, το 2001, για να εξερευνήσει πληρέστερα το θέμα με μια σειρά ανάγλυφων και έργων σε χαρτί. «Αντλώντας φύρδην μίγδην από τις παραδόσεις της αρχαίας Ελλάδας, της Ρώμης, αλλά και της Ιαπωνίας και της Ινδίας, χλευάζει τη σύγχρονη σεμνοτυφία, που ξέρει να κλείνει τα μάτια μπροστά στη χυδαιότητα, αλλά όχι στην αναισχυντία. Η αγάπη του για το ανθρώπινο σώμα αναδεικνύεται με μια αδιάλλακτη ειλικρίνεια που παραμερίζει όλα τα άλλα. Το να αναπαριστά την ερωτική πράξη με τον μεγαλύτερο δυνατό ρεαλισμό γίνεται στα μάτια του ο πιο εύγλωττος, ο πιο πιστός φόρος τιμής σε αυτή τη στιγμή που προσφέρει στον άνθρωπο τη φευγαλέα ευκαιρία να αρνηθεί τον θάνατο» σημειώνει η επιμελήτρια.