Home Life & Art ΣΥΜΒΑΝΤΑ Ατομική έκθεση Μάριος Σπηλιόπουλος ALMA GALLERY TRIKALA

ΣΥΜΒΑΝΤΑ Ατομική έκθεση Μάριος Σπηλιόπουλος ALMA GALLERY TRIKALA

by bot

ΣΥΜΒΑΝΤΑ Ατομική έκθεση Μάριος Σπηλιόπουλος ALMA GALLERY TRIKALA

 

Διάρκεια | Duration

16 Δεκεμβρίου  – 29 Φεβρουαρίου  του 2024 | 16 December – 29 February of 2024

Εγκαίνια | Opening

Σάββατο 16/12, 11:00 – 15:00 | Saturday 16/12, 11:00 – 15:00

Τοποθεσία | Location

Γκαλερί ΑΛΜΑ | ALMA Gallery Καρανάσιου 13, Τρίκαλα 42100 | Karanasiou 13,Trikala 42100
2431 074586

Ωράριο Γκαλερί | Gallery Hours:

Mon – Wed – Fri
10:00 – 14:00 & 18:00 – 21:00
Tue – Thu – Sat
10:00 – 14:00

ΣΥΜΒΑΝΤΑ

 “ἰδοὺ ἐγὼ σκελίζω τοὺς κατοικοῦντας τὴν γῆν ταύτην ἐν θλίψει, ὅπως εὑρεθῇ ἡ πληγή σου·”

-Ιερεμίας 10,18

 Οι πόλεμοι είναι τα μεγάλα συμβάντα της ιστορίας. Είναι τα συμβάντα που καθορίζουν τις ιστορικές στιγμές. Στα “σχέδια πολέμου” που άρχισαν το 2003 με τον 2ο πόλεμο του Κόλπου, που κατέληξε στη σύλληψη και στον απαγχονισμό του Σαντάμ Χουσείν, η αφήγησή μου εκτρέπεται προς τον εφιάλτη της ωμής βίας.

Σχεδιασμένα με κόκκινο μελάνι, τα σχέδια αυτά είναι βασανιστικά, γυμνά, άγρια, χωρίς καλαισθησία, κόκαλα και σάρκινα ράκη. Σαν κόμικ της γυμνής ζωής, ένα ιδιότυπο memento mori, όπου ο καθένας νιώθει “σοκ και δέος” μπροστά στην ανεξέλεγκτη βία της τρομοκρατίας και στο θάνατο που σκορπά ο πόλεμος. Και η φρίκη του πολέμου συνεχίζεται, επιμένει. Το 2014 με τον πόλεμο της Κριμαίας, που οδήγησε πέρσι στις 24 Φεβρουαρίου του 2022, στην εισβολή στην Ουκρανία, ένας πόλεμος που συνεχίζεται αφήνοντας πίσω του σωρούς ερειπίων, νεκρών αμάχων υπό το φως των τηλεοπτικών συνεργείων. Σήμερα, τα φώτα της δημοσιότητας στράφηκαν πάνω στη σφαγή των νέων στην έρημο του Ισραήλ από τη Χαμάς και στην επίθεση στα κιμπούτς στις 7 Νοεμβρίου του 2023, που προκάλεσαν ως αντίποινα τους ανελέητους βομβαρδισμούς στη Γάζα.

Τα 4 φωτεινά κουτιά με τα αιμάτινα σχέδια είναι οι παγωμένες εικόνες της τηλεοπτικής φρίκης που συνεχίζεται και μπαίνει στα σπίτια μας, όπου εμείς οι θεατές καθρεφτιζόμαστε πάνω στην στιλπνή επιφάνειά τους, όπως μπροστά στην οθόνη της σβηστής τηλεόρασης. Αυτά τα μεγάλα συμβάντα αναστατώνουν την καθημερινότητά μας, μας βυθίζουν στην αβεβαιότητα και φέρνουν εφιάλτες στον ύπνο μας.

Τα 5 γαλάζια φωτεινά κουτιά, είναι τα σχέδια από τα όνειρα που έβλεπα μετά τον θάνατο του πατέρα μου, όνειρα που με αναστάτωναν και τα ονόμασα “Εφιάλτες”. Τα “σχέδια πολέμου” και τους “Εφιάλτες” τα ενώνει υποδόρια ο θάνατος. Ταυτόχρονα, τα καθημερινά και εφήμερα συμβάντα καταγράφονται στα “Dazibao”, μια δουλειά που παρουσιάστηκε τον Ιανουάριο του 2020 και συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

Η λέξη “Dazibao” προέρχεται από την κινεζική λέξη που σημαίνει εφημερίδα τοίχου. Ξεκινώντας λοιπόν από την διαδικασία της επιλογής των σελίδων των εφημερίδων συνειδητοποίησα πως πολλά από τα καθημερινά συμβάντα δεν υστερούν σε βιαιότητα από αυτά του πολέμου, ενώ την ίδια στιγμή, με τα πολλά αταίριαστα και αντιφατικά θέματα να συνυπάρχουν στην ίδια σελίδα, αναδύονταν μαζί με την τραγικότητα, η γελοιότητα, η ματαιότητα, η ειρωνεία, ακριβώς όλα αυτά μαζί που θέλησα να φέρω στην επιφάνεια επεμβαίνοντας στις χειροποίητες εφημερίδες μου.

Σαν τον δεκατετράχρονο νεαρό διανομέα τηλεγραφημάτων στην “Ανθρώπινη Κωμωδία”, το βαθιά ουμανιστικό και αντιπολεμικό βιβλίο του Ουίλιαμ Σαρογιάν, έτσι και ο δικός μου έφηβος ποδηλάτης, στο φωτεινό κουτί, “Η εποχή της αθωότητας”, περνάει μέσα από τις συμφορές του πολέμου, στις παραδοξότητες και τα πάθη του καθημερινού βίου, αλώβητος, προστατευμένος από την αύρα της αθωότητας της ηλικίας του, προσδίδοντας νόημα στην καθημερινότητα, φωτίζοντας το φευγαλέο και το μη ορατό.

Τα “σχέδια πολέμου”, οι “Εφιάλτες”, οι χειροποίητες εφημερίδες  “Dazibao”, ακόμα και “Η εποχή της αθωότητας”, έχουν έναν κοινό παρονομαστή.  Πρόκειται για συμβάντα που επηρεάζουν έμμεσα ή άμεσα τον βίο μας, με την ικανότητα να καταργούν τον γραμμικό χρόνο, ούτως ώστε τα “σχέδια πολέμου” του 2003 να μιλούν και για τους τωρινούς πολέμους, οι “Εφιάλτες” να επανέρχονται και οι τίτλοι των “Dazibao”, Handmade Newspapers, να επαναλαμβάνουν μια αέναη πραγματικότητα.

Όλα αυτά τα καταγράφω στο προσωπικό μου άχρονο και παρόλα αυτά διαρκές Βιβλίο Συμβάντων.

Μάριος Σπηλιόπουλος

Νοέμβριος, 2023

Μάριος Σπηλιόπουλος

“Behold, I will undercut the inhabitants of this land in affliction, as thy pestilence is fulfilled;”

-Jeremiah 10:18

 Wars are the great events of history. They are the events that define historical moments. In the “war plans” that began in 2003 with the second Gulf War, which ended with the capture and hanging of Saddam Hussein, my narrative is diverted to the nightmare of brute force. Drawn in red ink, these drawings are torturous, naked, wild, without embellishments, bones and fleshy rags. Like a comic strip of naked life, a peculiar memento mori, where everyone feels “shock and awe” in the face of the uncontrolled violence of terrorism and the death spread by war. And the horrors of war continue, they insist. In 2014 with the Crimean War, which last year led to the invasion of Ukraine on 24 February 2022, a war that continues to leave behind piles of rubble, and dead civilians under the light of television crews. Today, the spotlight has turned to the massacre of young people in the Israeli desert by Hamas and the attack on the kibbutz on 7 November 2023, which provoked the merciless bombing of Gaza as retaliation. The 4 bright boxes with the bloody drawings are the frozen images of the television horror that continues to enter our homes, where we the viewers are reflected on their glossy surface, as if in front of a switched-off TV screen. These major events disrupt our daily lives, plunge us into uncertainty and bring nightmares in our sleep.
The 5 blue light boxes are the drawings from the dreams I had after my father’s death, dreams that upset me and I named them “Nightmares”. The “war plans” and the “Nightmares” are subcutaneously united by death. Simultaneously, everyday and ephemeral events are recorded in “Dazibao”, a work that was presented in January 2020 and continues to this day. The word “Dazibao” comes from the Chinese word which means wall newspaper. Starting from the process of selecting the pages of the newspapers, I realized that many of the everyday events were not inferior in brutality to those of the war, while at the same time, with the many incongruous and contradictory themes coexisting on the same page, along with the tragedy, the ridiculousness, the futility, the irony, all of which I wanted to bring to the surface by intervening in my handmade newspapers. Just like the fourteen-year-old young telegram deliverer in The Human Comedy, the profoundly humanist and anti-war book by William Saroyan, so my own teenage cyclist, in the light box, The Age of Innocence, passes through the calamities of war, the oddities and passions of everyday life, unscathed, protected by the aura of innocence of his age, giving meaning to everyday life, illuminating the fleeting and the unseen.   The “War plans”, “Nightmares”, “Dazibao” handmade newspapers and even “The Age of Innocence” have a common thread. It is about events that directly or indirectly affect our lives, with the ability to abolish linear time, so that the “war plans” of 2003 speak of the current wars, the “Nightmares” re-emerge and the headlines of the “Dazibao”, Handmade Newspapers, repeat a perpetual reality.

I record all this in my personal timeless yet enduring Book of Events.

Marios Spiliopoulos
November, 2023

You may also like

artpointview.gr @ 2024