Αναζητώντας στον Ευριπίδη τα αίτια του πολέμου/Φεστιβάλ Επιδαύρου στις 5 και 6 Ιουλίου
Ένας από τους πιο ταλαντούχους σύγχρονους Ρώσους σκηνοθέτες, ο 40χρονος Τιμοφέι Κουλιάμπιν, ανοίγει το φετινό Φεστιβάλ Επιδαύρου στις 5 και 6 Ιουλίου, σε παγκόσμια πρεμιέρα σχεδιασμένη ειδικά για το αργολικό θέατρο, αναζητώντας μέσα από ένα αρχαίο κείμενο, την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη, το γιατί σήμερα «θεωρείται κανονικό να ξεκινά ένας πόλεμος. Αυτό είναι χειρότερο από το τίμημα του πολέμου. Νόμιζα ότι στον αιώνα μας δεν θα έπρεπε να έχουμε πολέμους. Γι’ αυτό ανατρέχουμε σ’ αυτό το κείμενο, γιατί δεν έχουμε πάρει το μάθημά μας».Δομές εξουσίας: Δεν έκανε spoiler για το πώς παρουσιάζει τη θεά Άρτεμη, είπε μόνο ότι «κανείς δεν μπορεί να στραφεί εναντίον της. Σήμερα δεν υπάρχουν θεοί, αλλά υπάρχουν δομές εξουσίας και κυριαρχίας, πολιτικοί και κυβερνητικοί οργανισμοί, που βάζουν κανόνες απ’ όπου δεν μπορεί να ξεφύγει κανείς». Και ήταν αυτή η πιο προσεκτικά διατυπωμένη πολιτική τοποθέτησή του.
Γνώριμος στο ελληνικό κοινό: Ο Ρώσος σκηνοθέτης, (που πρωτογνωρίσαμε το 2018 με τις «Τρεις αδελφές» του Τσέχωφ στο Φεστιβάλ Αθηνών, ολόκληρο σε νοηματική γλώσσα, και μερικά χρόνια αργότερα, το 2023, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση με τη «Μοναξιά των κάμπων με βαμβάκι» του Μπερνάρ Μαρί-Κολτές), είχε δίπλα την καλλιτεχνική διευθύντρια του ΦΑΕ, Κατερίνα Ευαγγελάτου, όλους τους σημαντικούς έλληνες ηθοποιούς με τους οποίους δουλεύει γι’ αυτή την παράσταση και τον μεταφραστή της τραγωδίας Παντελή Μπουκάλα, που έβαλε τη δική του πινελιά στη συζήτηση για τον πόλεμο:«Ο πόλεμος για τον Ευριπίδη είναι πτώματα, ήττα, αρπαγή γυναικών και καμία νίκη για κανέναν». Πάντα αυτό δεν είναι ο πόλεμος;