Σαράντης Γκάγκας – Rolana Čečkauskaitė / Στην γκαλερί Τεχνοχώρος
Τα ρέοντα του χρόνου – Σχετικά με τα βιβλία και άλλους στοχασμούς της ζωής
Εγκαίνια έκθεσης: Πέμπτη 14 Απριλίου 2022, 17:00-22:00
Διάρκεια έκθεσης: 14 Απριλίου έως 7 Μαΐου 2022
Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος παρουσιάζει την διατομική έκθεση των Σαράντη Γκάγκα, τα έργα του οποίου εκτίθενται με τίτλο «Τα ρέοντα του χρόνου» και Rolana Čečkauskaitė υπό τον τίτλο «Σχετικά με τα βιβλία και άλλους στοχασμούς της ζωής». Τα εγκαίνια της έκθεσης θα λάβουν χώρα την Πέμπτη 14 Απριλίου 17:00-22:00, και η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 7 Μαΐου. Ο Σαράντης Γκάγκας και η Rolana Čečkauskaitė δρουν εικαστικά τόσο μαζί όσο και χώρια εδώ και αρκετά χρόνια. Όντας ζευγάρι στην ζωή έχουν κοινές προσλαμβάνουσες, ταυτόχρονα όμως ο καθένας, δημιουργεί μέσα από τη δική του εικαστική ματιά.
Παρατηρώντας κανείς τα έργα του Σαράντη Γκάγκα, έρχεται αντιμέτωπος με τον ρέοντα κύκλο της ζωής. Ο καλλιτέχνης συνδημιουργεί με την φύση τα έργα του, τα οποία αποδεικνύουν πως μέσα από την φθορά έρχεται η γέννηση, συμβολίζοντας την πνευματική και υλική κατάπτωση του ανθρώπου στο πέρασμα της αιωνιότητας και ταυτόχρονα την εκ νέου δημιουργία του, ακολουθώντας αναπόφευκτα τον κύκλο της ζωής.
Η ιστορικός τέχνης Αρετή Λεοπούλου αναφέρει σχετικά: «Στα έργα του Σαράντη Γκάγκα διαπιστώνει κανείς με ευκολία πόσο ώριμα, πλήρη και έτοιμα να έρθουν στο φως είναι, σα να τα γονιμοποιεί ο καλλιτέχνης, να τα «τίκτει» η μητέρα-γη και να τα φροντίζει ο συντηρητής, μόλις έρθουν στη ζωή.»…«Κατά κάποιον τρόπο διακρίνουμε μια ιδιότυπη αρχαιολογική προσέγγιση και μεθοδολογία, με απολύτως αντίστροφη και σύγχρονη οπτική: τα έργα του Γκάγκα ουσιαστικά γεννιούνται, ξεκινάει η ζωή τους, μόλις έρθουν στο φως -σε αντίθεση με ένα αρχαιολογικό εύρημα, του οποίου τη ζωή και το ρόλο που αυτό διέθετε προτού θαφτεί, καλείται η αρχαιολογική επιστήμη να ερμηνεύσει.»… « Στη σειρά έργων που παρουσιάζει στην έκθεση «Τα ρέοντα τού χρόνου» είναι ολοφάνερη ακριβώς αυτή η δημιουργική προσέγγιση και μεθοδολογία: μεταξοτυπίες θάβονται στη γη για μήνες και επανέρχονται στο φως· έχοντας υποστεί τις φυσικές αλλοιώσεις που το έδαφος προξενεί στην ύλη, αλλά και των φυσικών παρεμβάσεων του καλλιτέχνη (έγχυση π.χ. χυμούς και χρωστικές από παντζάρι ή κάστανο) και φέροντας πάνω τους κάθε σημάδι του χρόνου και της κατάχωσής τους, αποκτούν νέα μορφή.» .
Η Rolana Čečkauskaitė εμπνέεται από τα βιβλία που αποτελούν για την ίδια το συμβολικό μέσο που ενώνει το πνεύμα με την ύλη. Στην παρούσα δουλειά της ζωγραφίζει είτε σε ξύλο είτε σε κεραμικές επιφάνειες που και στις δύο περιπτώσεις η μορφή τους παραπέμπει σε βιβλία.
Η ιστορικός πολιτισμού Fausta Čečkauskaitė μεταξύ άλλων αναφέρει: «Η δημιουργικότητα είναι μια αντανάκλαση της πραγματικότητας της ζωής, συνυφασμένη με τον εσωτερικό κόσμο της δημιουργού, τη φαντασία, τα συναισθήματα και την εμπειρία του»… «Στα έργα της Rolana Čečkauskaitė, τα κεραμικά γλυπτά αντικείμενα αποκτούν στοιχεία ζωγραφικής και η ζωγραφική αποκτά στοιχεία γλυπτικής, σαν να γίνεται μια έκρηξη από την επιφάνειά τους. Σαν μια σταματημένη στιγμή από την ταινία της ζωής, ένα σύντομο «πάγωμα» σε ένα πλάνο, που ξεχειλίζει από συναισθήματα και αισθήματα, περιμένοντας με ανυπομονησία τη συνέχεια ή μια ειδοποίηση για δράση».
Χορηγοί επικοινωνίας: Art22, www.Artpointview.gr, Arts & antiques CCR
Χορηγός οίνου εγκαινίων Wine o clock
Εγκαίνια έκθεσης: Πέμπτη 14 Απριλίου 17:00-22:00
Ημέρες και ώρες λειτουργίας:
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 11:00 – 14:30 & 17:30 – 20:30
Τετάρτη 11:00-17:00, Σάββατο 11:00-16:00
Κυριακή, Δευτέρα κλειστά
Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
Λεμπέση 12, Αθήνα | metro Ακρόπολη
Τηλέφωνο 211 182 38 18
www.technohoros.org | info@technohoros.org
Σαράντης Γκάγκας
Τα ρέοντα τού χρόνου
«Ῥέων ὁ χρόνος ἀκάθεκτα καὶ ἀεί τι κινούμενος παρασύρει καὶ παραφέρει πάντα τὰ ἐν γενέσει καὶ ἐς βυθὸν ἀφανείας καταποντοῖ ὅπου μὲν οὐκ ἄξια λόγου πράγματα, ὅπου δὲ μεγάλα τε καὶ ἄξια μνήμης, καὶ τά τε ἄδηλα φύων κατὰ τὴν τραγῳδίαν καὶ τὰ φανέντα ἀποκρυπτόμενος»
Άννα Κομνηνή, Αλεξιάδα του 1145
Είναι εντυπωσιακή η δυναμική με την οποία η δημιουργική διαδικασία και οι μορφολογικές καλλιτεχνικές επιλογές αμοιβαία ορίζουν το εικαστικό αποτέλεσμα –και τα έργα του Σαράντη Γκάγκα αποτελούν άρτια παραδείγματα αυτού του δημιουργικού συνδυασμού και κύκλου, της «νοητικής εικόνας» που επιχειρεί να αποδίδει.
Στη σειρά έργων που παρουσιάζει στην έκθεση «Τα ρέοντα τού χρόνου» είναι ολοφάνερη ακριβώς αυτή η δημιουργική προσέγγιση και μεθοδολογία: μεταξοτυπίες θάβονται στη γη για μήνες και επανέρχονται στο φως· έχοντας υποστεί τις φυσικές αλλοιώσεις που το έδαφος προξενεί στην ύλη, αλλά και των φυσικών παρεμβάσεων του καλλιτέχνη (έγχυση π.χ. χυμούς και χρωστικές από παντζάρι ή κάστανο) και φέροντας πάνω τους κάθε σημάδι του χρόνου και της κατάχωσής τους, αποκτούν νέα μορφή.
Πώς όμως η κυκλική και φυσική αυτή διαδικασία κατορθώνει να αλλάξει την ταυτότητα ενός εικαστικού έργου; Και εντέλει, πόσο τυχεροί είμαστε που η τέχνη σήμερα δεν αποσκοπεί μόνον στο αισθητικό αποτέλεσμα, αλλά εντάσσει ως αναπόσπαστη τη δημιουργική διαδικασία στην τελική φόρμα, δομή και όψη που το έργο τέχνης αποκτά; Από το μοντερνισμό έως και την process art, την arte povera και τις πολύμορφες κατακτήσεις της εννοιολογικής τέχνης, το στερεότυπο του θεού-δημιουργού-καλλιτέχνη επανειλημμένα αναιρείται· ελεύθεροι οι καλλιτέχνες δύνανται να αναδεικνύουν την πλήρη διαδικασία/πορεία παραγωγής του έργου τους, να «επιτρέπουν» στη χειρονομία, στη φύση, στη ζωή και σε βαθιά φιλοσοφικές όψεις να συνδιαμορφώνουν τον τρόπο που βλέπουμε την τέχνη, τη ζωή και τη δημιουργία εν γένει.
Και αυτό καταρχάς με εντυπωσιάζει βαθύτατα στο έργο του Σαράντη Γκάγκα, πέρα από τις –κυριολεκτικά ριζωμένες– γήινες πτυχές του. Γιατί απαιτεί εξαιρετικά ειλικρινή και γενναιόδωρη φιλοσοφική και οντολογική απελευθέρωση, για να επιτρέπεις στη φύση και σε κάθε αστάθμητη δυναμική της να λειτουργούν παρεμβατικά στα έργα σου. Όπως επίσης και δημιουργική αυταπάρνηση, απόλυτη συναίσθηση ότι η γη μπορεί να είναι φύσει συν-δημιουργός και συνοδοιπόρος κατά τη δημιουργία του έργου τέχνης. Ενός έργου τέχνης με –μορφολογικά και αισθητικά– ακραιφνή τα χαρακτηριστικά ενός καλοδομημένου αφαιρετικού και εξπρεσιονιστικού ύφους, όπου η νόηση του καλλιτέχνη και η φύση συνδέονται άρρηκτα, δραστικά, καταλυτικά.
Ακόμη και η αμφίσημη «συμβίωση» της πατίνας του χώματος, με το κείμενο και με φύλλα χρυσού στα έργα του καλλιτέχνη, είναι ενδεικτική ακριβώς των στόχων του: η αλλοίωση της αρχικής μορφής του Λόγου (τα αγαπημένα του αποσπάσματα από την επιστολή του Επίκουρου προς τον Ηρόδοτο, αλλά και οι ημερομηνίες ταφής και εκταφής κάθε έργου), η φθορά αλλά συνάμα ο πνευματικός και υλικός πλούτος, όλα τους αποτελούν συμβολισμούς τού –πάντα ρέοντα– κύκλου της ζωής, της υλικής και συμπαντικής αιωνιότητας που τόσο επισταμένα ο Επίκουρος αναλύει.
Τα έργα του Σαράντη Γκάγκα διαπιστώνει κανείς με ευκολία πόσο ώριμα, πλήρη και έτοιμα να έρθουν στο φως είναι, σα να τα γονιμοποιεί ο καλλιτέχνης, να τα «τίκτει» η μητέρα-γη και να τα φροντίζει ο συντηρητής, μόλις έρθουν στη ζωή.
Κατά κάποιον τρόπο διακρίνουμε μια ιδιότυπη αρχαιολογική προσέγγιση και μεθοδολογία, με απολύτως αντίστροφη και σύγχρονη οπτική: τα έργα του Γκάγκα ουσιαστικά γεννιούνται, ξεκινάει η ζωή τους, μόλις έρθουν στο φως -σε αντίθεση με ένα αρχαιολογικό εύρημα, του οποίου τη ζωή και το ρόλο που αυτό διέθετε προτού θαφτεί, καλείται η αρχαιολογική επιστήμη να ερμηνεύσει.
Ιανουάριος 2022
Αρετή Λεοπούλου, Ιστορικός της Τέχνης
Rolana Čečkauskaitė
Σχετικά με τα βιβλία και άλλους στοχασμούς της ζωής
Η δημιουργικότητα είναι μια αντανάκλαση της πραγματικότητας της ζωής, συνυφασμένη με τον εσωτερικό κόσμο του δημιουργού, τη φαντασία, τα συναισθήματα και την εμπειρία του.
Τα βιβλία (λογοτεχνία) ίσως αντικατοπτρίζουν καλύτερα αυτήν την ιδέα, το βιβλίο ως αντικείμενο αποκτά συμβολικό νόημα – συνδυάζει το λόγο με τις εικαστικές τέχνες, μια συνένωση τόσο του πνευματικού, συναισθηματικού, όσο και του σωματικού απτού υλικού.
Στα έργα της Rolana Čečkauskaitė, τα κεραμικά γλυπτά αντικείμενα αποκτούν στοιχεία ζωγραφικής και η ζωγραφική αποκτά στοιχεία γλυπτικής, σαν να γίνεται μια έκρηξη από την επιφάνειά τους.
Σαν μια σταματημένη στιγμή από την ταινία της ζωής, ένα σύντομο «πάγωμα» σε ένα πλάνο, που ξεχειλίζει από συναισθήματα και αισθήματα, περιμένοντας με ανυπομονησία τη συνέχεια ή μια ειδοποίηση για δράση.
Ανά πάσα στιγμή ένα χέρι θα κάνει ένα νεύμα, ένα πρόσωπο θα φωτιστεί από ένα χαμόγελο, χείλη θα ενωθούν σε ένα φιλί ή οι χαρακτήρες θα προσκαλέσουν ο ένας τον άλλον να χορέψουν ή να ξεκινήσουν μια ανάλαφρη συζήτηση.
Απαλοί παστέλ τόνοι και «ευαίσθητες» πινελιές έρχονται σε μια «λεπτή» αντίθεση με τη λάμψη του χρυσού, δίνοντας έμφαση και αλληλοσυμπληρώνοντας το ένα το άλλο.
Μάρτιος 2022
Fausta Čečkauskaitė, ΒΑs of Cultural History and Anthropology
Σύντομα βιογραφικά:
Σαράντης Γκάγκας
Γεννήθηκε (1966), ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Εκθέτει σε παγκόσμιο επίπεδο από το 1989. Μεταξύ των εκθέσεων που έχει παρουσιάσει, έμφαση δίνει στην συμμετοχή του στην 25η Alexandria biennale “aftermath” 2009-2010, στην 15η Lulea biennale-Sweden 2011 και στην 1η Sofia Paper Art Biennale, όπως και στην ατομική του έκθεση «Λόγος-Χρόνος» στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης το 2013. Σε συνεργασία με το Land Art Delft Foundation στην Ολλανδία έχει δημιουργήσει ένα τρίπτυχο από Land art εγκαταστάσεις (Τοπίο ως ανάμνηση, 2012, Ο κήπος του Επίκουρου, 2014 και το Τόπος, 2016). Έχει συμμετάσχει σε πολλά workshops ανά τον κόσμο.
Rolana Čečkauskaitė
Γεννήθηκε το 1972 στο Šiauliai στη Λιθουανία. Το 1990 αποφοίτησε από τη σχολή τεχνών M. K. Čiurlionis στο Βίλνιους ενώ το 1995 αποφοίτησε από την Ακαδημία Καλών Τεχνών του Βίλνιους. Από το 1993, έχει λάβει μέρος σε 200 ομαδικές εκθέσεις και έχει πραγματοποιήσει 65 ατομικές εκθέσεις σε Λιθουανία, ΗΠΑ, Λετονία, Δανία, Ιρλανδία, Ιταλία, Ρουμανία, Γερμανία, Σλοβενία, Ανδόρα, Ισπανία, Γαλλία, Πορτογαλία, Ελλάδα, Αίγυπτο, Ιαπωνία , Βουλγαρία, Σουηδία, Ελβετία, Ουζμπεκιστάν, Τουρκία, Ηνωμένο Βασίλειο και Λευκορωσία. Από το 2000, έχει συμμετάσχει σε πολλούς διεθνείς διαγωνισμούς, καλλιτεχνικά συμπόσια, σεμινάρια και συνέδρια. Από το 2003, έχει δώσει διαλέξεις, οργανώνει και συντονίζει σεμινάρια καλλιτεχνικής εκπαίδευσης για εκπαιδευτικούς. Είναι μέλος της Λιθουανικής Ένωσης Καλλιτεχνών από το 1999 αλλά και της Ένωσης Καλλιτεχνών Βορείου Ελλάδος από το 2010. Το 2009 έλαβε ειδικό βραβείο για υψηλό επίπεδο δημιουργικότητας και χιούμορ κατά τη διάρκεια της XXV Διεθνούς Μπιενάλε “Humor in art” στο Τολεντίνο της Ιταλίας. Το 2007 έλαβε το Δίπλωμα της Επιτροπής της Ρουμανίας της UNESCO και του Δήμου Calimanesti για συμμετοχή δημιουργικότητας στο International Art Camp Vlaicu Ionescu. Ζει και εργάζεται μεταξύ Ελλάδας και Λιθουανίας.