Home Κοινωνια Σουηδία, friskolor: Αποτυχημένο το σύστημα των ελεύθερων σχολείων

Σουηδία, friskolor: Αποτυχημένο το σύστημα των ελεύθερων σχολείων

by bot

Σουηδία, friskolor: Αποτυχημένο το σύστημα των ελεύθερων σχολείων 

“Δεν θα είναι δυνατόν σε ένα μελλοντικό  μεταρρυθμισμένο σύστημα να προκύπτουν κέρδη εις βάρος της καλής εκπαίδευσης”, δήλωσε στον Guardian το υπουργείο Παιδείας και Έρευνας στη Στοκχόλμη

Η Σουηδία και η αρμόδια υπουργός Παιδείας Lotta Edholm, κήρυξε αποτυχημένη την πολιτική των δωρεάν σχολείων, υποσχόμενη τη μεγαλύτερη αναδιοργάνωση των τελευταίων 30 ετών και θέτοντας υπό αμφισβήτηση ένα μοντέλο στο οποίο κερδοσκοπικές εταιρείες διαχειρίζονται την κρατική εκπαίδευση.

Τα “friskolor¨της Σουηδίας – ιδιωτικά σχολεία που χρηματοδοτούνται με δημόσιο χρήμα – έχουν προσελκύσει διεθνή αναγνώριση, μεταξύ άλλων και από την Βρετανία, με τον πρώην υπουργό Παιδείας Μάικλ Γκόουβ να τα χρησιμοποιεί ως πρότυπο για εκατοντάδες νέα βρετανικά ελεύθερα σχολεία που άνοιξαν επί κυβέρνησης Ντέιβιντ Κάμερον.

Αλλά τα τελευταία χρόνια, η πτώση των σουηδικών εκπαιδευτικών προτύπων, η αύξηση της ανισότητας και η αυξανόμενη δυσαρέσκεια μεταξύ των εκπαιδευτικών και των γονέων οδηγούν μάλλον σε σοβαρές μεταρρυθμίσεις.

Εκθεση του μεγαλύτερου συνδικάτου εκπαιδευτικών της Σουηδίας, του Sveriges Lärare, προειδοποίησε τον Ιούνιο για τις αρνητικές συνέπειες του γεγονότος ότι το ισχύον σύστημα έχει εξελιχθεί ένα από τα πιο αγοραία σχολικά συστήματα στον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της θεώρησης των μαθητών και των σπουδαστών ως πελατών και της έλλειψης πόρων με αποτέλεσμα την αύξηση της δυσαρέσκειας.

Η Lotta Edholm, φιλελεύθερη που κατα τον περσινό σχηματισμό κυβέρνησης μειοψηφίας  διορίστηκε υπουργός αρμόδια για τη λειτουργία των σχολείων ξεκίνησε έρευνα για το θέμα, η οποία, όπως είπε, θα επιβλέπει τα σχέδιά της για τη μεταρρύθμιση.

“Δεν θα είναι δυνατόν [στο μεταρρυθμισμένο σύστημα] να προκύπτουν κέρδη εις βάρος της καλής εκπαίδευσης”, δήλωσε στον Guardian το υπουργείο Παιδείας και Έρευνας στη Στοκχόλμη. Η αρμόδια υπουργός δήλωσε ότι σχεδιάζει να περιορίσει “αυστηρά” τη δυνατότητα των σχολείων να παίρνουν τυχόν κέρδη που προκύπτουν από τα σχολεία και σχεδιάζει να θεσπίσει πρόστιμα για τις διοικήσεις των ελεύθερων σχολείων που δεν συμμορφώνονται. “Δεν μπορεί το κράτος να διοχετεύει πολλά χρήματα για να βελτιώσετε εσείς την επιχείρησή σας και την ίδια στιγμή ένα μέρος αυτών των χρημάτων να σας επιστρέφεται ως κέρδος. Σε αυτό θα βάλουμε ένα τέλος”, δήλωσε η  υπουργός.

Τα μεγαλύτερα κέρδη καταγράφονται στα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, γνωστά στη Σουηδία ως gymnasieskola, είπε. “Εκεί ήταν πιο εύκολο να βγάλεις κέρδη έχοντας κακή ποιότητα”

Υπάρχουν χιλιάδες friskolor – που μεταφράζονται απευθείας ως “ανεξάρτητα σχολεία” αλλά είναι γνωστά ως “ελεύθερα σχολεία” – σε όλη τη Σουηδία, με μεγαλύτερο ποσοστό στις πόλεις. Περίπου το 15% του συνόλου των μαθητών του δημοτικού σχολείου (έξι έως 16 ετών) και το 30% του συνόλου των μαθητών της ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (16 έως 19 ετών) φοιτούν σε ελεύθερα σχολεία.

Η Edholm δήλωσε ότι δεν μπορεί να προσδιορίσει τον αριθμό των σχολείων που αντιμετωπίζουν αυτά τα προβλήματα, αλλά δήλωσε ότι το πρόβλημα έγκειται στο ίδιο το σύστημα. “Δεν είναι μόνο ένα πρόβλημα που αφορά έναν αριθμό σχολείων, αλλά γίνεται μια αποτυχία του συστήματος των πάντων”.

Δεσμεύτηκε επίσης να αυστηροποιήσει τους κανόνες σχετικά με τη θρησκευτική επιρροή στη διδασκαλία στα θρησκευτικά σχολεία και να ενισχύσει τους κανόνες σχετικά με την ιδιοκτησία των σχολείων.

Η Edholm κατηγόρησε επίσης ορισμένα ελεύθερα σχολεία για πληθωρισμό βαθμών, με τους εκπαιδευτικούς να δίνουν στα παιδιά βαθμούς που ήταν πολύ υψηλοί – δημιουργώντας ανισορροπία σε ολόκληρο το σύστημα. Αυτό θεωρείται ότι αποτελεί ιδιαίτερο πρόβλημα στα ελεύθερα σχολεία με χαμηλό ποσοστό ειδικευμένων εκπαιδευτικών και στα σχολεία που λειτουργούν ως ανώνυμες εταιρείες.

Με πληροφορίες από τον βρετανικό Guardian

You may also like

artpointview.gr @ 2024