Home Blog Page 551

Θάνος Οικονομόπουλος: “Ξαναπουλάει” επικίνδυνα το Κυπριακό…

Σταθερό τσιτάτο των παλιών εφημεριδάδων, “το Κυπριακό, δεν πουλάει!” Και πράγματι, “δεν πουλούσε”, εκτός από τις περιπτώσεις που… ξεπουλούσε φύλλα και έκτακτες εκδόσεις. Όταν, δηλαδή, το τόπι έπιανε φωτιά, απειλώντας ισορροπίες και συμφέροντα διάσπαρτα σε πολύ μεγαλύτερες γεωπολιτικές περιφέρειες. Όταν, δηλαδή, οι “βαρετές”, κουραστικές και πολυδαίδαλες διαπραγματεύσεις στο προσκήνιο και το παρασκήνιο (που “δεν πουλούσαν”…) έφθαναν σε εκρηκτικό αδιέξοδο, και τον λόγο έπαιρναν η δυναμική της ισχύος, οι σχεδιασμένες προκλήσεις, το επικίνδυνο παιγνίδι της ανοιχτής σύγκρουσης…

Σήμερα, σε ποια φάση του “Κυπριακού” βρισκόμαστε; Πουλάει η δεν πουλάει το θέμα; Που ήταν πάντα ασφυκτικά αγκαλιασμένο με τις ελληνοκυπριακές σχέσεις και την ειρήνη στο Αιγαίο και την νοτιοανατολική Μεσόγειο;

Η Τουρκία, ένα σοβαρό κράτος (χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν έχει διαπράξει σοβαρά λάθη που του κόστισαν) με συνέχεια και προγραμματισμό, ξαναφέρνει όλο το “πακέτο” στην παγκόσμια επικαιρότητα με σχεδιασμό και πρωτοβουλίες που προβληματίζουν και ανησυχούν όχι μόνο τις άμεσα εμπλεκόμενες δυνάμεις της περιοχής (ιδίως λόγω της ενεργειακής παραμέτρου, που δίνει νέα διάσταση στο χρόνιο πρόβλημα) αλλά και ισχυρότερους παίκτες και συμφέροντα στην παγκόσμια σκακιέρα.

Η παρουσία του τουρκικού σκάφους “Μπαρμπαρός” σε προδιαγεγραμμένα κυπριακά “οικόπεδα” εντός της κυπριακής ΑΟΖ, οι απειλές(αν και δύσκολα πραγματοποιήσιμες) για εγκατάσταση σ’ αυτές τις περιοχές και τουρκικής εξέδρας ενεργειακών ερευνών, οι σε ανώτατο επίπεδο προκλητικές δηλώσεις στην Άγκυρα πως η λύση του Κυπριακού περνάει μέσα από την συνεκμετάλλευση των κυπριακών κοιτασμάτων (περί αυτού πρόκειται) και οι σαφέστατης προειδοποιητικής στόχευσης πλόες τουρκικών πολεμικών σκαφών…ανοικτά του Σουνίου, δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνειών: η Άγκυρα, ξεδιπλώνει πάλι το προσφιλές (και παραγωγικό, στο παρελθόν…) παιγνίδι των σχεδιασμένων προκλήσεων, ελπίζοντας σε εξασφάλιση ωφελημάτων, όχι μόνο για το παρόν,αλλά και για το μέλλον.

Η νέα τακτική πρωτοβουλία προκλήσεων της Τουρκίας, ενταγμένη στην από χρόνια επεξεργασμένη και δομημένη στρατηγική της, αποβλέπει:

  • στο άμεσο πάγωμα των διεθνών ενεργειακών ερευνών στην κυπριακή ΑΟΖ, την αναστολή της γεωπολιτικό-οικονομικής αναβάθμισης της Κύπρου,
  • στην επιδίωξη συνεκμετάλλευσης των κοιτασμάτων, με μοχλό την εμπλοκή της τουρκοκυπριακής κοινότητας,
  • την άμεση λύση (με τους δικούς της όρους) του κυπριακού προβλήματος, που θα της ανοίξει δρόμους, και όχι μόνο ευρωπαϊκούς,
  • την αναβάθμιση και ενίσχυση του πρωταγωνιστικού ρόλου της στην ευρύτερη ευαίσθητη περιοχή, που ενδυναμώθηκε αλλά ταυτόχρονα και δοκιμάζεται από την στάση της στο μέγα ζήτημα του ISIS και της απειλής των τζιχαντιστών,
  • την δημιουργία “τετελεσμένων” στο Αιγαίο, που θα της προσφερθούν για… μελλοντική εκμετάλλευση στις ελληνοτουρκικές θέσεις, και τέλος
  • στην δοκιμασία της αντοχής της αδύναμης λόγω κρίσης Ελλάδος, και ως προς τις δυνατότητες της “δυναμικής” απάντησης, αλλά και ως προς την στήριξη που είναι διατεθειμένοι να της προσφέρουν σύμμαχοι και εταίροι.

Η αλήθεια είναι ότι αυτή την φορά και υπό τις συγκεκριμένες συγκυρίες, η Τουρκία ερεθίζει και προκαλεί ισχυρούς παίκτες: τις πολυεθνικές (και απόλυτα στηριζόμενες από παντοδύναμες κυβερνήσεις…) εταιρίες ερευνών και εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων, την Ευρώπη, με μπροστάρη την Γερμανία, που έχει βλέψεις ενεργειακές και άλλες στην “γειτονιά”, την Ρωσία που έχει κι’ αυτή ανάλογα συμφέροντα, το Ισραήλ και την Αίγυπτο-φυσικά και την παραπαίουσα Ελλάδα.

Οι πρώτες επίσημες αντιδράσεις στην νέα δυναμική προκλητικότητα της Άγκυρας, είναι υπερβολικά προσεκτικές και αμφίσημες. Τόσο από πλευράς ΗΠΑ, ΕΕ και ΝΑΤΟ όσο και (ευρύτερα “θεσμικά”) από τον ΟΗΕ. Οι συνήθεις προτροπές για ψυχραιμία και νηφαλιότητα (όταν είναι πρόδηλο ότι πρόκειται για προσβολή της διεθνούς νομιμότητας…), “ιδέες” για εμπλοκή του ενεργειακού παράγοντα στις διαπραγματεύσεις για την λύση του Κυπριακού (κάτι που σαφώς κλίνει προς τις τουρκικές επιδιώξεις), μια δημόσια “ουδετερότητα” τουλάχιστον δυσάρεστη για την ελληνική και κυπριακή πλευρά.

Η Άγκυρα, έχει αποδείξει στο παρελθόν ότι είναι δυνατός και ριψοκίνδυνος παίκτης στην παγκόσμια σκακιέρα. Και γνωρίζει, σήμερα, ότι μπορεί μεν να έχουν θορυβήσει πολλούς ισχυρούς οι… σουλτανικής νοοτροπίας και στόχευσης μεταμορφώσεις του Ερντογάν, αλλά ο τουρκικός παράγοντας στην προσπάθεια αντιμετώπισης της παγκόσμιας απειλής των τζιχαντιστών, παραμένει ισχυρός και αποφασιστικός. Και η Άγκυρα, θα τον διαπραγματευθεί σκληρά και αποφασιστικά. Θα επιδιώξει να πάρει πολύ περισσότερα (και δυναμικά εκμεταλλεύσιμα στο μέλλον) απ’ όσα θα εμφανισθεί ότι προσφέρει. Ιδίως όταν η όποια “συμπόρευσή” της με τις δυνάμεις του μετώπου κατά του ISIS, είναι πιθανόν “αύριο” να της γυρίσει μπούμερανγκ στο εσωτερικό της,με τους Κούρδους.

Για τα ελληνικά συμφέροντα ( ο Ελευθέριος Βενιζέλος, είχε απαγορεύσει στους διπλωμάτες να επικαλούνται “εθνικά δίκαια”, και να επικαλούνται μόνο “εθνικά συμφέροντα”…) η σημερινή συγκυρία του “Κυπριακού”, είναι εξαιρετικά κρίσιμη και επικίνδυνη. Απαιτείται ψυχραιμία και νηφαλιότητα (την οποία, ευτυχώς, επιδεικνύουν κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση, έστω και σ’ αυτό μόνο το πρόβλημα…), που δεν σημαίνει σιωπή και αποχή, αλλά έλλογη παρεμβατική παρουσία και εκμετάλλευση ισορροπιών και μεγάλων ξένων συμφερόντων, κατά τρόπο μη βλαπτικό των δικών μας. Το παιγνίδι, είναι πολύ χοντρό, και οι παίκτες δυνατοί και αποφασισμένοι. Και η Τουρκία, δυστυχώς, αναδεικνύεται και πάλι αποφασιστικός, σχεδόν ρυθμιστικός παράγοντας των εξελίξεων…

Αυτό, θα πρέπει να το κατανοήσει και η πολύπαθη Κύπρος. Καλά κάνει και επιχειρεί να βρει ερείσματα όπου της προσφέρονται (φυσικά επ’ ανταλλάγματι…) και να ισχυροποιήσει συμμαχίες και κοινά συμφέροντα, αλλά τις κινήσεις και τα σχέδιά της θα πρέπει να τα χαρακτηρίζουν η πραγματικότητα, ο ρεαλισμός. Τυχόν μαξιμαλιστικοί στόχοι και αδιαπραγμάτευτες εμμονές (ακόμη και δίκαιοι) θα πρέπει να αναπροσαρμοσθούν στα νέα δεδομένα. Ως προϋπόθεση επιβίωσης…

Πηγή:  iefimerida.gr
[Widget_Twitter id=”1″]

«Ποτάμι ανθρώπων έτρεχε στα καΐκια»

Προβολή του ντοκιμαντέρ “Γεγονότα στη Φώκαια 1914 των Ανιές Σκλάβου και Στέλιου Τατάκη στο Γαλλικό Ινστιτούτο Σίνα 31 στις 20.00./ Εισιτήριο 6 ευρώ.

Ιούνιος 1914 στα παράλια της Μικράς Ασίας. Το σκηνικό θυμίζει από τη μια στιγμή στην άλλη εμπόλεμη ζώνη: καμένα σπίτια, πνιγηρός καπνός στην ατμόσφαιρα, άνθρωποι κατατρομαγμένοι που τρέχουν να σωθούν, αρπάζοντας όσα υπάρχοντα μπορούν να κουβαλήσουν με τα δυό τους χέρια. Δύο μήνες πριν από την κήρυξη του Α Παγκοσμίου Πολέμου, επιθέσεις τουρκικών ομάδων οδηγούν μεγάλη μερίδα του ελληνικού πληθυσμού να εγκαταλείψει τα σπίτια και τις περιουσίες του και να βρει καταφύγιο στην Ελλάδα. Προπομπός της Μικρασιατικής καταστροφής σκέφτονται όσοι έζησαν και μελέτησαν τα άγνωστα ως σήμερα για πολλούς Ελληνες “Γεγονότα στη Φώκαια”.

Την ίδια περίοδο, ο Φελίξ Σαρτιό, ερασιτέχνης αρχαιολόγος που το 1912-14 έκανε ανασκαφές στην Παλαιά Φώκαια της Μικράς Ασίας αναζητώντας την αρχαία μητρόπολη της Μασσαλίας, αποικία των Φωκαέων Μικρασιατών γίνεται με τους συνεργάτες του μάρτυρας της αναπάντεχης θηριωδίας. ” Ιούνιος 1914. Ώρα 10 το πρωί συμπλήρωνα το ημερολόγιο ανασκαφής. Ακούω φωνές. Βλέπω στην αμμουδιά ποτάμι ανθρώπων να σπεύδουν προς τα καΐκια που ήταν δεμένα στο λιμάνι και να σηκώνουν πανιά. Συνέβη τον περασμένο Ιούνιο στις ακτές της Μικράς Ασίας και το σκέπασες μέχρι τώρα η σιωπή” παραδέχεται στον κινηματογραφικό φακό των σκηνοθετών Ανιές Σκλάβου και Στέλιου Τατάκη ο Φελίξ Σαρτιό με τη φωνή του Nicolas Mugni.

Το αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ προβάλλεται σήμερα στο Γαλλικό Ινστιτούτο….

 

Πηγή : Τα Νέα

Γεωργία Γεωργακαράκου

[Widget_Twitter id=”1″]

Paul Auster: «Η ενοχή μας κάνει πιο ανθρώπινους»

Tου Νίκου Κουρμουλή. – Ο Πολ Όστερ βυθισμένος χαλαρά στη πολυθρόνα του αρχοντικού σαλονιού στο Ίδρυμα Ωνάση στη Πλάκα, κάπνιζε αρειμανείως το ηλεκτρονικό του τσιγάρο. Από πάνω του κρεμόταν ο γεμάτος χειρονακτική στωϊκότητα, πίνακας του Εμμανουήλ Ζαϊρη: «Γυναίκα που γνέθει». Αντίθετα ο ίδιος με όρεξη εφήβου, απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Έκανε χιούμορ και εξομολογήθηκε εκείνα που τον παθιάζουν. Ένας στιβαρός συγγραφέας, που έχει αυτοπεποίθηση και δεν το κρύβει. Η φράση που τον εκφράζει διαχρονικά, την έχει κλέψει από τον μεγάλο Ρώσο σκηνοθέτη Αντρέι Ταρκόφσκι: «Κάνω τέχνη γιατί ο κόσμος δεν είναι τέλειος»

.pol2

Παραδέχθηκε χωρίς περιστροφές, ότι ζούμε σε ταραγμένους καιρούς. Σε μια εποχή, που έχει χάσει τις ισορροπίες της. Στις Η.Π.Α ιδιαίτερα όπως τόνισε, τα πράγματα δεν είναι καλύτερα από την Ευρώπη. Για παράδειγμα «τα πανεπιστήμια κοστίζουν πολύ. Είναι πανάκριβα. Οι νέοι για να σπουδάσουν, χρειάζονται μια περιουσία. Δανείζονται για να σπουδάσουν και με υψηλό επιτόκιο. Είναι τραγικό, αρπάζεται στιγμιαία ο Πολ Όστερ, φανταστείτε ένα μικρό παιδί να ξεκινά τη ζωή του, χρεωμένο. Και αν δεν είναι αυτό, θα είναι σίγουρα η οικογένεια του. Ας σημειώσουμε δε, ότι το επίπεδο των σπουδών έχει πέσει αισθητά».

pol

Ένα επίσης σημαντικό πρόβλημα που εντοπίζει ο Πολ Όστερ, δεν είναι άλλο από την ανεργία. Τόσο στις μεσ οδυτικές πολιτείες, όπου η καρδιά της βιομηχανικής Αμερικής χειμάζεται όσο και στην Νέα Υόρκη, που τα πράγματα δεν πάνε καλύτερα. «Δυστυχώς πλέον οι Η.Π.Α είναι μια χώρα που δεν παράγει πνευματικό έργο. Ίσως πάντα έτσι να ήταν εκτός από μερικές φωτεινές εξαιρέσεις, κατά τη διάρκεια της ιστορίας μας. Δεν μας ενδιαφέρουν οι ιδέες, λέει κατηγορηματικά. Μας ενδιαφέρουν μόνο οι εμπορικές συναλλαγές και ότι μπορεί να αποφέρει χρήματα με οποιοδήποτε κόστος. Για μένα όμως που έχω την ιδιότητα του συγγραφέα τόσα χρόνια, δεν είναι απαραίτητα κακό. Με διατηρεί σε εγρήγορση, αυξάνει τα επίπεδα της οργής μου και κρατά τα μάτια μου ανοιχτά».

Μιλώντας για την οικογένεια του σημειώνει, πως «δεν προέρχομαι από φύτρα διανοουμένων. Μπορεί και να είναι καλύτερα έτσι. Από μικρός όμως πήγαινα στην κοντινότερη βιβλιοθήκη και διάβαζα με τις ώρες». Τον συνάρπαζε ο κόσμος του βιβλίου. «Όταν γράφεις από μικρός, αναλογίζεται, νιώθεις πιο κοντά στο να συνδεθείς με τον κόσμο και να κατασκευάσεις ευκολότερα έναν δικό σου». Αν και ο ίδιος ο Πολ Όστερ, αποτρέπει τους νεότερους στο να ασχοληθούν με τη τέχνη. «Θέλει χρόνο λέει, σκληρό στομάχι και χρήμα. Επίσης είναι διαπιστωμένο, μονολογεί, το να γράφεις και να ζεις σ’ένα δωμάτιο όλη τη μέρα παλεύοντας με δαίμονες, δεν είναι ο πιο «ενδεδειγμένος» τρόπος να μεγαλώνει κανείς. Χρειάζεται να έχεις έναν πολύ ισχυρό καταναγκασμό για να γίνεις συγγραφέας», συμπληρώνει ο Πολ Όστερ. «Εξάλλου στα είκοσι, εύκολα γίνεσαι ποιητής. Στα τριάντα που αρχίζουν οι συμβατικές υποχρεώσεις, τα πράγματα δυσκολεύουν. Αν περάσεις τα σαράντα δε και έχεις εκδώσει αξιόλογα βιβλία, τότε μπορείς να λέγεσαι λογοτέχνης και με τη βούλα». Τα βιβλία του περιλαμβάνουν πλήθος αυτοβιογραφικών στοιχείων, χωρίς να συγκαταλέγονται στα αυτοαναφορικά. «Σκέφτομαι τον εαυτό μου σαν τον καθένα, ένας «anybody», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά. Μου αρέσει να μοιράζομαι πράγματα και όχι να κρατώ για έμενα βαθυστόχαστες αναλύσεις».

Η πλοκή στα βιβλία του που διαπερνά τους χαρακτήρες, «είμαι περισσότερο storyteller παρά novelist» όπως τόνισε, προσεγγίζει έναν οικείο ρεαλισμό, για να τον ανατρέψει στη συνέχεια. Αυτό που διαβάζουμε είναι μια παλλόμενη μεμβράνη, μέσα σε μια αυξανόμενη σιωπή. Εκεί όπου οι ανθρώπινες ταυτότητες αλλάζουν, μετατίθενται ραγδαία. Μπορεί και να μην έχουν καμία σημασία εντέλει. «Η έννοια της ταυτότητας με απασχόλησε σοβαρά, ιδιαίτερα στην «Τριλογία της Νέας Υόρκης». Εν είδη ισοδυνάμων, την τοποθετώ να είναι μέρος μιας κυκλικής αλυσιδωτής αντίδρασης: Ταυτότητα-Μεταμφίεση-Απαλειφή-Κρίση».

Είναι γνωστό ότι ο Πολ Όστερ έχει «κατηγορηθεί» για τεχνοφοβία. Έχει μια συγκεκριμένη φιλοσοφία πίσω από αυτό, ενώ παραδέχεται ότι είναι εκτός τεχνολογίας. «Χρησιμοποιώ ελάχιστα τον υπολογιστή, καθόλου το κινητό και το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Παραμένω πιστός στην παλιά μου γραφομηχανή, μάρκας Olympia. Παλεύω με το μολύβι και το μελάνι να καρφιτσώσω τις λέξεις, χαράσσοντας τις με κόπο πάνω στο χαρτί. Από το μέσο που χρησιμοποιείς, εξαρτάται και ως ένα βαθμό ο τρόπος σκέψης σου. Με τον υπολογιστή, οι λέξεις τρέχουν. Μπορείς να τις βάλεις όπου θέλεις να να παίξεις μαζί τους. Με την αναλογική μέθοδο, για να παραδώσεις στο τέλος της μέρας ένα καθαρό χειρόγραφο, πρέπει να το γράψεις μπόλικες φορές από την αρχή», σημειώνει. Πρόσφατα εκφράστηκε αναφανδόν υπέρ του μποϋκοτάζ στην Amazon. «Έχουν καταντήσει πορτιέρηδες» λέει με το γνωστό του φλέγμα ο Πολ Όστερ. «Εκτός του ότι τα βιβλιοπωλεία έχουν άμεσο κίνδυνο λουκέτου, οι κύριοι της Amazon θα αποφασίζουν τι θα εκδίδεται και τι όχι. Ποιοι συγγραφείς θα διανέμονται και ποιοι όχι.  Μια κατάσταση απαράδεκτη, που εφαρμόζει κατά γράμμα τις σκοτεινότερες μορφές λογοκρισίας».

Οι ιδέες δεν έρχονται όποτε τις θέλει. Ή μάλλον δεν ξέρει το παραμικρό γι αυτές πριν τον επισκεφτούν. «Έρχονται πάντως αργά. Δεν ξέρω λίγο πριν έρθει η στιγμή να ξεκινήσω ένα βιβλίο, αρχίζει να γεννιέται μέσα μου κάτι σαν μουσική. Ίσως ο ήχος της πρώτης πρότασης. Και μετά οι λέξεις αρχίζουν και μου φωνάζουν: Κοίταξε μας, εμείς είμαστε οι κατάλληλες για σένα. Και κάπως έτσι αρχίζει να γράφω». Ο Πολ Όστερ θεωρεί πως το αστείο ως δομή και ως εκφορά, είναι η βασική αφηγηματική φόρμα. Και είναι εξαιρετικά δύσκολο να το πετύχεις στην εντέλεια. Στην κοινή ερώτηση των τελευταίων χρόνων τουλάχιστον, για τον ρόλο των διανοουμένων στις Η.Π.Α και στο κόσμο γενικότερα, ο Πολ Όστερ, χαμογελά ειρωνικά λέγοντας: «Μα σας είπα, μην κουράζεστε άδικα. Δε ακούν εμάς, αλλά τους σταρ του Χόλυγουντ». Ένας κορυφαίος συγγραφέας που με λόγια σταράτα αποδίδει με ευκρίνεια, το περίγραμμα της μοναδικής συλλογιστικής του.

 

[Widget_Twitter id=”1″]

Πόλη γλυκειά, παρατημένη

Νίκος Ξυδάκης – Πέρυσι αισθάνθηκα αύρα παλαιοβαλκάνια να πνέει πάνω από το μαραμένο κέντρο της Αθήνας. Το ξανάνιωσα. Κατήφεια και εσωστρέφεια, εγκατάλειψη, καθυστέρηση, φτώχεια. Ολο το Σάββατο και την Κυριακή περπατούσα πάλι στο κέντρο. Εξάρχεια, Χαυτεία, Στουρνάρη, Κάνιγγος, Βάθη, Ομόνοια, Ακαδημίας, Σόλωνος, Χ. Τρικούπη, Ασκληπιού. Από την Αθηναϊκή Τριλογία έως την πλατεία Βάθη, κι από τη λεωφόρο Αλεξάνδρας έως την Ιερά Οδό.

Αρκετά μαγαζιά στα Χαυτεία ήταν ανοιχτά την Κυριακή, τα περισσότερα κλειστά. Πολύς κόσμος στους δρόμους, λίγος στα μαγαζιά για ψώνια. Γεμάτοι οι φούρνοι, γεμάτα τα καφενεία με τραπέζια στη λιακάδα. Η πλατεία Ομονοίας έλαμπε, παράξενα ωραία, κυριακάτικη. Στους δρόμους που δεν τους λάμπρυνε ο ήλιος, δυσοίωνη υγρασία τρύπωνε στα κόκαλα: σπασμένα ρείθρα, βρώμικα πεζοδρόμια, κλειστές βιτρίνες σκεπασμένες με αφίσες και γκράφιτι, αραιά και πού κανένα πωλείται ή ενοικιάζεται, σχισμένα, δεν περιμένουν πια αγοραστές και ενοίκους. Πόλη παρατημένη.

Η αγορά στο υπογάστριο του ιστορικού κέντρου έχει χαρακτήρα τριτοκοσμικό, μικρό Κάιρο· τα φτηνοεμπορεύματα απλωμένα στον δρόμο, κινέζικα με χάρτινες ταμπέλες φωνάζουν την τιμή, πέντε ευρώ φούτερ, είκοσι ευρώ παπούτσια, τυρόπιτες, σουβλάκια, φραπέδες όλα ένα ευρώ. Οι κυριακάτικοι πελάτες σε αυτό το παζάρι μιλούν γλώσσες της μετανάστευσης, τη μοναδική ημέρα σχόλης ξοδεύουν φειδωλά τα λιγοστά του μόχθου.

Το βράδυ της Κυριακής, η Ακαδημίας είναι σκοτεινή, έρημη, μόνο τα σινεμά και η Λυρική κρατούν φως και ανθρώπους. Αδεια, σκοτεινά τα Εξάρχεια, η Νεάπολη, μέχρι την Αλεξάνδρας. Στις σκαλωσιές, Βουλής και Κολοκοτρώνη, άστεγοι-στρουθία έχουν καταλάβει τις θέσεις στα μαδέρια της σκαλωσιάς, έστρωσαν το κρεβάτι τους, κλείνουν τα μάτια κι ακούνε τις μουσικές απ’ τα μπαρ.

Η θλίψη αυτής της πτωχευμένης, αχτένιστης, παρατημένης πόλης αντισταθμίζεται από κρυφές χάρες, αυτές που δεν πολυνιώθαμε στους αμέριμνους καιρούς. Πόλη σε μέτρα ανθρώπινα, μια γειτονιά, αγκαλιά, ακόμη και το κέντρο, μικρές πολυκατοικίες, απρόοπτα ξέφωτα όπου προβάλλουν με χάρη και μεγαλείο οι λόφοι, ο Βράχος. Πόλη με κλίμα διαρκώς γλυκύ, θερμή άνοιξη με διαβαθμίσεις. Πόλη διαρκώς αναμμένη – να, αυτό λιγοστεύει τώρα, το φως, ο βόμβος, η κίνηση, αυτοί οι ζωτικοί χυμοί εγκαταλείπουν τις αρτηρίες του κέντρου. Αυτή η εγκατάλειψη πλακώνει το στήθος και πονάει. Πόλη μου παρατημένη.

Τη Δευτέρα η πόλη ξυπνάει άλλη. Το πρωινό την ωθεί, της σταλάζει κουράγιο. Να όμως και η συμφόρηση: στα χαμηλά της Σόλωνος η αριστερή λωρίδα είναι μονίμως κατειλημμένη από σταθμευμένα οχήματα· λεωφορεία και γιώτα-χι ελίσσονται, αργοπορούν, εκνευρίζονται, το ποτάμι φρακάρει στο δέλτα αντί να ανοίγει. Στην Ακαδημίας τα φορτηγά ξεφορτώνουν μέρα μεσημέρι. Στο κέντρο δεν υπάρχει Τροχαία, ποτέ. Δεν χρειάζεται. Μόνο πάνοπλοι φρουροί.

Η Κομνηνών είναι όρυγμα σε πεδίο πολέμου, ο χειρότερος δρόμος των Αθηνών. Από την Αλεξάνδρας και μετά, σε όλα τα φανάρια που αργούν, άνθρωποι συνωστίζονται για μερικά δεκάλεπτα. Καποδιστρίου: Λεωφόρος της Επαιτείας και της Πρέζας. Αθόρυβα, ταπεινά πλησιάζουν τ’ ανοιχτά παράθυρα των οδηγών. Λέει: «Με τα πενήντα λεπτά, κύριε, συμπλήρωσα να πάρω τσιγάρα, είμαι εκατομμυριούχος, υγεία να ’χετε…». Ενας κούριερ ξεπεζεύει σοβαρός, ανοίγει το πορτ μπαγκάζ της βέσπας, στο εσωτερικό του καπακιού τρεις εικόνες προσεκτικά κολλημένες, η μεγάλη του Χριστού, οι μικρές των προστατών αγίων.

Στην Πειραιώς μια γυναίκα: «Ευλογημένος του Θεού να είσαι, καλό δρόμο, υγεία στην οικογένειά σου, όλες τις ευλογίες του Θεού, κύριε».

Η πόλη λειτουργεί μαγικά, με την εγκαρτέρηση των κατοίκων.

 

Πηγή: Καθημερινή

Γιώργος Πρεβελάκης – Επικίνδυνη Τουρκία

 

Η σημερινή κρίση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις πρέπει να ερμηνευθεί και με γνώμονα τις γεωπολιτικές απόψεις του Αχμέτ Νταούτογλου, όπως αναπτύσσονται στο Στρατηγικό Βάθος. Η Διεθνής Θέση της Τουρκίας, το βιβλίο που δημοσίευσε το 2001. Συγκρατούμε τα εξής :
1. Η Τουρκία μπορεί και πρέπει να αποτελέσει μεγάλη γεωπολιτική δύναμη. Aυτο-υποβαθμίστηκε εστιάζοντας στον ελληνοτουρκικό ανταγωνισμό, «σαν να προπονείται ο παλαιστής βαρέων βαρών να αντιμετωπίσει κατηγορίες μεσαίων βαρών» (σ. 235).
2. Οι Μεγάλες Δυνάμεις χρησιμοποίησαν την Ελλάδα και την Συρία για να περιορίσουν τις τουρκικές φιλοδοξίες: «η Τουρκία, η οποία αφέθηκε να αγωνιστεί με μια κοντινή απειλή που την ενοχλεί, βρέθηκε ανίκανη να ανοίξει τους ορίζοντές της…σε μεγάλης κλίμακας και παγκόσμιας εμβέλειας πολιτικές» (σ. 237).
3. Η Κύπρος έχει ζωτική σημασία για την Τουρκία, λόγω της κεντρικής της θέσης σε
γεωστρατηγικά και γεωπολιτικά δίκτυα: «ακόμη κι αν δεν υπήρχε ούτε ένας μουσουλμάνος Τούρκος εκεί, η Τουρκία όφειλε να διατηρεί ένα κυπριακό ζήτημα» (σ. 279).
Η τουρκική πολιτική ηγεσία αντιμετωπίζει την εντεινόμενη αστάθεια ως ευκαιρία για να καθιερώσει ένα ηγεμονικό γεωπολιτικό τουρκικό ρόλο. Το κενό ισχύος, το οποίο έχει προκύψει από την επιφυλακτικότητα των Ηνωμένων Πολιτειών και από την εγγενή γεωστρατηγική αδυναμία της Ευρώπης, ενισχύει τις τουρκικές ελπίδες. Χάρη στην περιφερειακή αποσταθεροποίηση, το ένα από τα δύο, κατά Νταούτογλου, «εμπόδια» στον δρόμο της ηγεμονίας, το συριακό, έχει ήδη εξουδετερωθεί.
Το δεύτερο εμπόδιο, το ελληνικό, έχει αντιθέτως ενεργοποιηθεί. Με άξονα το φυσικό αέριο νοτίως της Κύπρου, σχηματίζεται μια συμμαχία η οποία περιλαμβάνει την Αίγυπτο και το Ισραήλ. Σύμφωνα με την θεώρηση του Αχμέτ Νταούτογλου, συγκαλύπτει δυνάμεις οι οποίες αποσκοπούν να θέσουν φραγμό στις τουρκικές φιλοδοξίες.
Ο ελληνικός παράγων εμφανίζεται, επομένως, ως μείζων όχληση. Με τις πρόσφατες δηλώσεις του, μείγμα απειλής και εξαγοράς, ο Αχμέτ Νταούτογλου ζητεί από το ελληνικό στοιχείο να αυτο-εξουδετερωθεί: διχοτόμηση ή συνεκμετάλλευση. Στο ενδεχόμενο της διχοτόμησης, έναντι της τουρκικής κυριαρχίας στον βορρά, οι Ελληνοκύπριοι θα αποκτούσαν αποκλειστική εκμετάλλευση του ενεργειακού πλούτου και την ασφάλεια ενός «κανονικού» κράτους. Εναλλακτικά, η συνεκμετάλλευση, με δεδομένη πάντα την γεωστρατηγική ισορροπία στον κυπριακό περίγυρο, είναι σαφώς περισσότερο μειονεκτική για την Κύπρο. Και στις δύο περιπτώσεις, η ηθική μείωση της ελληνικής πλευράς αναιρεί το ελληνικό «εμπόδιο».
Η Τουρκία προτείνει, δηλαδή, στην ελληνική πλευρά μια «φινλανδοποίηση», έναντι της ειρήνης και της ευημερίας των Ελληνοκυπρίων. Ακόμη και αν ο προτεινόμενος συμβιβασμός κρινόταν συζητήσιμος, δύσκολα μπορεί να ελπίζει ο Αχμέτ Νταούτογλου ότι το δίκτυο των συμμαχιών, στο οποίο εντάσσονται η Ελλάδα και η Κύπρος, θα τον επιτρέψει. Τι μένει επομένως; Μήπως μια επανάληψη της τουρκικής πολιτικής «της δεκαετίας του 1970», την οποία εξαίρει το Στρατηγικό Βάθος; (σ. 280)
Η τελεσφόρος παραβίαση του διεθνούς δικαίου από την Ρωσία εγείρει απαντοχές· μια ανάλογη τουρκική επιχείρηση έχει πιθανότητες να εξασφαλίσει την διεθνή ανοχή – με απαραίτητη προϋπόθεση, βέβαια, μια κατάλληλη συγκυρία: πολιτική αστάθεια και συνακόλουθη οικονομική αστοχία στην Ελλάδα; συνεπαγόμενη υποβάθμιση της ελληνικής διεθνούς εικόνας; στρατιωτική παρέμβαση της Τουρκίας για λογαριασμό της Δύσης στις ζώνες τις οποίες ελέγχει το «Ισλαμικό Κράτος του Ιράκ και του Λεβάντε»; όλα μαζί;
Αν αυτά ισχύουν, αναμφιβόλως, πρόκειται για τυχοδιωκτικούς σχεδιασμούς. Όμως, ούτως ή άλλως, η Τουρκία λειτουργεί σε ένα κυκεώνα ο οποίος απειλεί να καταλύσει τα θεμέλια του κεμαλικού εδαφικού οικοδομήματος. Η τουρκική ηγεσία μπορεί να επιδιώξει μια παράτολμη στρατηγική φυγής προς τα πρόσω, διαμορφωμένη από ένα Αρχιτέκτονα της Γεωπολιτικής· τον Πρωθυπουργό της.
Οι πρόσφατες τουρκικές κινήσεις συνιστούν την αρχή μιας διαδικασίας, την εξέλιξη της οποίας θα πρέπει να παρακολουθήσουμε προσεκτικά. Παραλλήλως προς την στρατιωτική και διπλωματική οχύρωση, η Ελλάδα οφείλει να αναδείξει διεθνώς και, ει δυνατόν, και εντός της Τουρκίας, τους ευρύτερους κινδύνους από την εφαρμογή θεωρητικών σχημάτων μεγαλοϊδεατικής εμπνεύσεως. Σε μια τέτοια προσπάθεια, το Στρατηγικό Βάθος το οποίο, περιέργως, δεν έχει ακόμη μεταφραστεί στην αγγλική, αποκαλύπτει τον δογματικό και, επομένως, επικίνδυνο χαρακτήρα της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής.

Το άρθρο του καθηγητή Γεωπολιτικής στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης, Γιώργου Πρεβελάκη δημοσιεύτηκε στην ΕΣΤΙΑ

55ο φεστιβάλ: Συγκλονιστικές, σοκαριστικές αλληγορίες

Νίνος Φένεκ Μικελίδης  – Αλληγορίες πάνω σε καταπιεστικά κομουνιστικά αλλά και μετα-κομουνιστικά καθεστώτα, προβλήματα δυσλειτουργικών οικογενειών και πολιτικά μανιφέστα ήταν τα θέματα που κυριάρχησαν στις ταινίες του πρώτου τριημέρου του 55ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Την έναρξη κήρυξε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, ενώ ο διευθυντής του φεστιβάλ, Δημήτρης Εϊπίδης (απουσίαζε ο πρόεδρος του φεστιβάλ Γιάννης Σμαραγδής) παρουσίασε το φετινό πρόγραμμα, τονίζοντας πως το «ορόσημο της φετινής οργάνωσης» είναι το αφιέρωμα στην επέτειο των 100 χρόνων του Ελληνικού Κινηματογράφου. Το ερώτημα όμως που, πολύ σωστά, θέτουν αρκετοί, είναι πώς και από ποιούς επελέγη το 1914 ως το ξεκίνημα του ελληνικού κινηματογράφου, τη στιγμή που οι πρώτες ελληνικές ταινίες γυρίστηκαν πολύ νωρίτερα, από τους ελληνικής (βλάχικης στην πραγματικότητα) καταγωγής αδερφούς Μανάκη, που γύρισαν τις πρώτες τους ταινίες τους στην υπό τουρκική κατοχή Μακεδονία το 1905 – εκτός και αν θέλουμε να τους χαρίσουμε στα Σκόπια που επιμένουν πως οι Μανάκη ήταν Σλαβομακεδόνες. Ενώ, εκτός από τους αδερφούς Μανάκη, ελληνικές ταινίες γυρίζονταν από το 1908, μαζί και διάφορες κωμωδίες («Κβο Βάντις Σπυριντιόν», 1911).

Δυνατή αλληγορία είναι η βραβευμένη στο «`Ενα κάποιο βλέμμα» των Κανών, ταινία «Λευκός θεός» του Ούγγρου σκηνοθέτη Κόρνελ Μούντρουτσο. Με αφορμή τον Χάγκεν, τον ημίαιμο σκύλο της 12χρονης Λίλης, που ο πατέρας της την αναγκάζει να τον εγκαταλείψει, ο Μούντρουτσο έφτιαξε μια συγκλονιστική ταινία, χρησιμοποιώντας τους σκύλους για να κάνει ένα καυστικό σχόλιο πάνω στα αντικομφορμιστικά, συχνά σπρωγμένα στο περιθώριο άτομα, που μια καταπιεστική κοινωνία θέλει να «εξημερώσει». Η ταινία αρχίζει με μια όμορφη, δοσμένη με λυρισμό, σκηνή, με τη Λίλη να τρέχει πάνω σε ένα ποδήλατο, σε έρημους δρόμους, ακολουθούμενη από εκατοντάδες σκυλιά, σκηνή που επαναλαμβάνεται προς το φινάλε, όπου και δίνεται η απρόβλεπτη εξήγηση. Πρόκειται για ένα συγκλονιστικό κοινωνικό δράμα, δοσμένο με έντονο ρεαλισμό και αρκετές σκηνές ωμής βίας, τόσο όταν ένας κυνικός «δαμαστής» προσπαθεί με διάφορα απάνθρωπα μέσα να μετατρέψει τον απαχθέντα, μέχρι τότε ήσυχο και συμπαθητικό Χάγκεν σε άγριο σκυλί για σκυλομαχίες, όσο και όταν τα εξεγερμένα σκυλιά αρχίζουν να κομματιάζουν τους βασανιστές τους.

Με μια το ίδιο δυνατή, γοητευτική, ταυτόχρονα τρομακτική, σοκαριστική για ορισμένους, ταινία ξεκίνησε το διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ. Η ουκρανική, βραβευμένη στην «Εβδομάδα της Κριτικής» των Κανών, ταινία «Η φυλή» του Μιροσλάβ Σλαποσπίτσκι, αφηγείται, χωρίς διαλόγους, με τη νοηματική γλώσσα, τις περιπέτειες ενός κωφάλαλου νεαρού που φτάνει σε μια σχολή κωφών και αναγκάζεται να ενταχθεί στη «φυλή», μια συμμορία αναρχικών κωφαλάλων με δικούς της κώδικες, που κλέβουν, επιδίδονται σε διάφορα εγκλήματα και εκδίδουν δυο από τα κωφάλαλα κορίτσια της σχολής. Με μεγάλα πλάνα-σεκάνς, με συνεχή τράβελινγκ, με την κάμερα στο χέρι, ο πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης καταγράφει με τρόπο έντονα νατουραλιστικό, που σόκαρε πολλούς (τόσο στις ερωτικές σκηνές όσο και σε μια φριχτή, δοσμένη με κάθε λεπτομέρεια, σκηνή παράνομης έκτρωσης), τη βασανιστική πορεία του ήρωά του, που τελικά, χάρη στον έρωτά του για ένα από τα εκδιδόμενα κορίτσια, εξεγείρεται και οδηγείται σε σκηνές άγριας ωμότητας. Με πραγματικούς κωφάλαλους που ερμηνεύουν τους ρόλους τους με τις εκφράσεις και τις κινήσεις του σώματος (θυμίζοντας τον βωβό κινηματογράφο), με πλάνα εικαστικά εντυπωσιακά, με ρυθμό που κυλάει άνετα, ο σκηνοθέτης παρακολουθεί τα παιδιά, στις καθημερινές «απασχολήσεις» τους σε μια σχολή όπου οι δάσκαλοι είναι σχεδόν απόντες, για να μας οδηγήσει σε ένα εκπληκτικό φινάλε που κυριολεκτικά σε παγώνει.

Στις καλές ταινίες και η «Μόντρις» του Γιούρις Κουρσιέτις, συμπαραγωγή ανάμεσα στη Λατβία, τη Γερμανία και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Ο σκηνοθέτης καταγράφει με λιτότητα και ευαισθησία το καθημερινό δράμα ενός εξεγερμένου, εθισμένου στο τζόγο, έφηβου μαθητή, που αρνείται να επικοινωνήσει με τη μοναχική μητέρα του αλλά και με την υπόλοιπη κοινωνία και ο οποίος, κάποια στιγμή, προσπαθεί να ανακαλύψει τον εξαφανισμένο πατέρα του. Στην κάπως άνιση, αμερικανική «Εκτός ελέγχου» της Ανία Μαρκάντ, μια γυναίκα, αναπληρώτρια/θεραπεύτρια του σεξ, που βοηθά άντρες με σεξουαλικά προβλήματα, αρχίζει να αντιμετωπίζει η ίδια προβλήματα με τον άντρα που προσπαθεί να βοηθήσει.

Ανιση και η πρώτη ταινία του κύριου ελληνικού προγράμματος, «Η εκδίκηση του Διονύσου» του Δημήτρη Κολλάτου. Είδος πολιτικής μπροσούρας ενάντια στο Μνημόνιο και τους υπεύθυνους για την επιβολή του. Ενα είδος επιφανειακού, γκονταρικού μανιφέστου (της μαοϊκής περιόδου), με τον Κολλάτο να στήνει στο «εκτελεστικό του απόσπασμα» τους κύριους υπεύθυνους για την κρίση, αν και από αυτό λείπουν πρόσωπα όπως ο Κώστας Καραμανλής ενώ καμιά αναφορά δεν γίνεται στη Χρυσή Αυγή. Στα συν της ταινίας (θα μπορούσε άνετα να περιοριστεί σε 70-75 λεπτά), οι αναφορές στη Θράκη και την προδοσία της Κύπρου από την εποχή της καραμανλικής πολιτικής.

 

Πηγή: Ελευθεροτυπία

[Widget_Twitter id=”1″]

Θ. Βασιλείου – Πανεπιστήμιο: Μεταρρυθμίζοντας τις παρεκτροπές

Γύρω στη δεκαετία του 1930, τότε που είχε δημοσιευθεί «Η Εξέγερση των Μαζών», ο Ισπανός φιλόσοφος και καθηγητής του Πανεπιστημίου της Μαδρίτης, Ορτέγκα υ Γκασσέτ, σε ένα δοκίμιό του με τίτλο «Η αποστολή του Πανεπιστημίου» (Μεταίχμιο, 2006) συστηματοποιούσε τη σκέψη του για το «Πανεπιστήμιο του 21ου αιώνα», ύστερα από πρόσκληση της Πανεπιστημιακής Ομοσπονδίας Φοιτητών. Πέραν της επικαιρότητάς του, ο τρόπος διαπραγμάτευσης της συζήτησης δείχνει τη φτώχεια του ημέτερου διαλόγου πάνω στα προβλήματα της παιδείας και του Πανεπιστημίου. Αν κάποιος θέλει να είναι ειλικρινής, πρέπει να αναγνωρίσει ότι το Πανεπιστήμιό μας σήμερα διαφέρει αρκετά από αυτό που ήταν κάποτε, αν και απέχει ακόμα πολύ από εκείνο που οφείλει και θα μπορούσε να είναι. Και εάν κάποιος θέλει να αναζητήσει τη ρίζα του κακού στο Κράτος ή στην παιδεία, στους φοιτητές ή στον πρύτανη –κάτι που μπορεί να λάβει ποικιλία ονομάτων– θα μπορούσε να τη συνοψίσει επιεικώς σε δύο λέξεις: προχειρότητα και ανευθυνότητα των εμπλεκομένων πλευρών.

Ο Ορτέγκα υ Γκασσέτ μιλώντας, τότε, στους Ισπανούς φοιτητές είχε τονίσει: «Τίποτα απολύτως δεν μας δωρίζεται… Το πάθος, το υψηλό δημιουργικό πάθος για ένα Πανεπιστήμιο του 21ου αιώνα, θα πρέπει να επιδιώξει να συμπληρωθεί με τις πιο ψυχρές αρετές, να έχει την πολυτέλεια να καταβροχθίσει τη σκέψη χωρίς να χάσει τη θερμοκρασία του, και η φλόγα του να διαπερνάται από την καθαρή αντίληψη και την ανόθευτη θέληση».

Στο δοκίμιό του, μιλώντας για μεταρρυθμίσεις στην παιδεία και το Πανεπιστήμιο, είχε θέσει καταρχήν το ζήτημα μιας ισόρροπης σχέσης που οφείλει να υπάρχει μεταξύ εκπαιδευτικού περιβάλλοντος και του γενικότερου δημόσιου χώρου στον οποίο βαπτίζεται η παιδαγωγική και επιστημονική πράξη. Και ― κάτι που δεν γίνεται στα καθ’ ημάς ― είχε κάνει μια ουσιώδη διάκριση μεταξύ μεταρρυθμίσεων και διόρθωσης ποικίλων παρεκτροπών. «Η μεταρρύθμιση» έλεγε στους Ισπανούς φοιτητές «είναι πάντοτε δημιουργία νέων πρακτικών. Δεν μπορεί να περιοριστεί, ούτε ακόμα να αποτελεί διόρθωση των παρεκτροπών. Οι παρεκτροπές έχουν πάντα ήσσονα σημασία. Διότι μπορεί να συμβαίνει ένα από τα ακόλουθα δύο: είτε θα πρόκειται για παρεκτροπές με την κυριολεκτική σημασία της λέξης, δηλαδή για περιπτώσεις μεμονωμένες, σπάνιες, αντίθετες προς τις σωστές πρακτικές, είτε για τόσο συχνές, τακτικές, επίμονες και ανεκτές παρεκτροπές, που πλέον δεν πρέπει να αποκαλούνται έτσι. Στην πρώτη περίπτωση τα πράγματα διορθώνονται αυτόματα. Στη δεύτερη, όμως, κάθε προσπάθεια για επανόρθωση θα ήταν μάταιη, αφού η συχνότητα και η αποδοχή των παρεκτροπών υποδεικνύουν ότι δεν αποτελούν ανωμαλίες, αλλά αποτέλεσμα πρακτικών που είναι εν γένει κακές. Αυτές πρέπει να αντιμετωπίσουμε και όχι τις παρεκτροπές. Κάθε μεταρρυθμιστικό κίνημα που θα περιοριζόταν στο να διορθώσει πρόχειρα και απρόσεκτα τις παρεκτροπές εντός του Πανεπιστημίου μας θα οδηγούσε αναπόφευκτα σε μια, ομοίως, πρόχειρη μεταρρύθμιση».

Σε εμάς ο πρύτανης κ. Φορτσάκης, με έντονη πολιτική τοποθέτηση δεξιού φιλοκυβερνητικού προσήμου, συγκρούστηκε με τη μειοψηφία σαράντα αριστερών φοιτητών, εφαρμόζοντας τον νόμο. Δέχθηκε συγχαρητήρια για αυτή του την «τόλμη» από τον πρωθυπουργό και τον υπουργό της παιδείας οι οποίοι αγνοούν ότι salus populi suprema lex-υπέρτατος νόμος, η ευημερία του λαού. Ενώ ο ίδιος ο πρύτανης έχει ξεχάσει ότι… «το θείον και οι νόμοι, ευ μεν αγόντων, εισίν ωφέλιμοι, κακώς δε αγόντων ουδέν ωφελούσιν» (Σόλων).

Προφανώς, αντί του διαλόγου, προεκρίθη η οδός των πειθαρχικών και ποινικών διώξεων κατά φοιτητών, δηλαδή, η σύγκρουση σε μια προσπάθεια να διευθετηθούν μόνον οι έμμονες παρεκτροπές. Το αποτέλεσμα θα είναι το Πανεπιστήμιο να τανίζεται ανάμεσα στον χαρακτήρα του ως μείζον δημόσιο αγαθό και στην ταυτόχρονη αυτοακύρωσή του. Προκειμένου να επιτύχουμε «προοδευτικά πρόσημα», ακυρώνουμε ή και επαναφέρουμε «νεωτερισμούς» που δυσαρεστούν ή προκαλούν την ευαρέσκεια των ψηφοφόρων μας ― με τον υπουργό Παιδείας να διατάσσει ΕΔΕ για να δει γιατί δεν παρέστη στη δοξολογία της 28ης.

Όταν η πολιτική και μάλιστα η πολιτική για την παιδεία και το Πανεπιστήμιο γίνεται ένα αυτοτροφοδοτούμενο καθοδικό σπιράλ, και οι πολιτικές και πρυτανικές αρχές με υπευθυνότητα που ευνοεί μάλλον προσωπικές πόζες, οργανώνουν και επιβάλλουν επιδεικτικά μιντιακές παραστάσεις «σκληρών παλικαριών» που δίνουν «φιλολαϊκές» μάχες μόνον για τον εαυτό τους, το δημόσιο συμφέρον, το summum bonum, παραδίδεται σε ιστορικές στιγμές εγκατάλειψης.

Επιπλέον, ακυρώνουν και υπονομεύον οποιαδήποτε συνεργασία, οποιονδήποτε «συνεταιρισμό», όπως θα έλεγε ακόμη και ο συντηρητικός Έντμουντ Μπερκ, πολλών παραγόντων: κυβέρνησης, πανεπιστημιακών αρχών, καθηγητών, λοιπού διδακτικού προσωπικού, ερευνητών, φοιτητών, διοικητικών, βιβλιοθηκονόμων, υπηρεσιών καθαριότητας, υγείας, σίτισης. Ακυρώνεται όλο αυτό το «εμείς» που διακηρύσσει την ύπαρξή του στο δημόσιο χώρο, με την παιδεία και το Πανεπιστήμιο να γίνονται φευγαλέα σκιά της αποστολής τους.

Και ένα τελευταίο. Στα κείμενά του ο Ορέγκα υ Γκασσέτ, δεν είχε περιοριστεί μόνον στο Πανεπιστήμιο ή την παιδεία εν γένει. Θεωρούσε πως η απάντηση στο ερώτημα για την αποστολή ή, τις αποστολές της παιδείας και του Πανεπιστημίου, προϋπέθετε καταρχήν μια περισσότερο σαρκωμένη απάντηση στο ερώτημα «τι χώρα θέλουμε;» Αυτά τα πράγματα δεν συνηθίζουμε να τα συζητάμε.

[Widget_Twitter id=”1″]

MINOR DISPUTE by Petros Klampanis

A brand new blend of Jazz, World and Classical music. Minor Dispute is essentially a musical study on Honesty.

THE GOAL:

We are aiming to release Minor Dispute in February 2015. Music videos of all tunes will be released a month before the album, one per week. We are working on setting up tours during the year 2015 (US, Canada, Mexico, Germany, Spain, Greece, France, Poland, Japan etc) in order to present Minor Dispute.

For more info please visit: petrosklampanis.com.

Jean-Michel Pilc, John Hadfield, Gilad Hekselman, Petros Klampanis
Jean-Michel Pilc, John Hadfield, Gilad Hekselman, Petros Klampanis

THE MUSIC:

The album consists of 7 tunes: 4 originals and 3 covers. Piano, guitar and bass mix with the sounds of drums and world percussion, together with the distinctive sound of the string quartet. The music was composed and arranged during 2012-2014.

Minor Dispute is essentially a musical study on Honesty. The music of the album is about embracing the bright and dark aspects of ones self and the people around him or her.  

THE TEAM:

Petros Klampanis’ group (aka “Contextual”) is a formation that combines the jazz sound, with the world and classical music traditions. The members of the band are all exceptional musicians:

Jean Michel PilcGilad HekselmanJohn Hadfield, Bodek JankeMaria ManousakiMegan GouldLev “Ljova” ZhurbinYoed Nir, Max ZT.

From our 1st videoshooting of "Thalassaki" folk song (NYC, 2/2012)
From our 1st videoshooting of “Thalassaki” folk song (NYC, 2/2012)

The recording took place at Bunker Studios and the recording engineer was Aaron Nevezie.

Grammy awarded mixing engineer Fab Dupont, is going to mix and master Minor Dispute.

Photographer Shervin Lainez is part of Minor Dispute’s creative team, as well as designer Marinos Kolokotsas, who will design the album cover.

The videos will be realized by awarded cinematographer, Daniel Hilsinger.

 

[Widget_Twitter id=”1″]

Οι ζωές της Χλόης, Σάντρα Βούλγαρη

Μια σπουδή πάνω στον έρωτα και το όνειρο είναι το τρίτο βιβλίο της Σάντρας Βούλγαρη «Οι ζωές της Χλόης» ( εκδόσεις Φίλντισι) που μετά τον «Ισμαήλ» και τον «Κήπο με τα Όνειρα»  καλεί το αναγνωστικό κοινό σε μια περιπλάνηση στον γοητευτικό κόσμο των ηρώων της συγγραφέως.

Η παρουσίαση του βιβλίου θα γίνει την Τρίτη 4 Νοεμβρίου 8μ.μ. στο Polis Art Café (Πεσμαζόγλου 5, Στοά του Βιβλίου). Για το βιβλίο θα μιλήσουν η δημοσιογράφος Ρίτσα Μασούρα και η παραμυθού Σάσα Βούλγαρη. Αποσπάσματα θα διαβάσει η ηθοποιός Ρηνιώ Κυριαζή. Θα συνοδεύσει στο πιάνο η σολίστ Μιμή Ρουφογάλη.

Το νέο της βιβλίο είναι γραμμένο, όπως λέει η ίδια, περισσότερο ως ένα σενάριο για μια ταινία ή ένα θεατρικό έργο και σαν ένας πίνακας με πολλά επίπεδα. Σκηνές, εικόνες από τις παράλληλες πραγματικότητες μιας γυναίκας που αναζητεί τον εαυτό της κυρίως μέσα από τον έρωτα. Η Χλόη, ο Μιχαήλ και ο Ερμής, είναι οι πρωταγωνιστές της ιστορίας που εκτυλίσσεται στο παρόν. Ανάμεσα στα κεφάλαια που εξιστορούν στιγμές της ζωής τους, εναλλάσσονται οι μονόλογοι μιας γυναίκας, οι αναδρομές σε προηγούμενες «ζωές» της Χλόης αλλά και εικόνες ονειρικές που συμπληρώνουν την ιστορία.

Μια τρυφερή, πολύπλευρη ιστορία που κινείται ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα και συμφιλιώνει τη θεωρία για άλλες ζωές με το σήμερα.

Τα σχέδια που κοσμούν την έκδοση φιλοτέχνησαν ο Φαέθων Γρυπάρης, η Ελένη Ζερβού και η Κατερίνα Σωτηρίου.

Λίγα λόγια για την συγγραφέα

H Σάντρα Βούλγαρη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Η μητέρα της είναι Αγγλίδα, ο πατέρας της ήταν ο δημοσιογράφος Κώστας Βούλγαρης, ανηψιός του Τήνιου γλύπτη Ιωάννη Βούλγαρη. Σπούδασε χορό στο επαγγελματικό τμήμα της Κρατικής Σχολής Χορού με δασκάλους της τον Γιάννη Μέτση, την Βίκυ Μαραγκοπούλου, τον Λεωνίδα Ερενίδη, την Ντένυ Ευθυμίου, την Ζουζού Νικολούδη, την Σοφία Σπυράτου κ.ά. Με υποτροφία του ιδρύματος Ωνάση συνέχισε τις σπουδές της στο Laban Centre του Λονδίνου.

«Οι ζωές της Χλόης» είναι το τρίτο της βιβλίο. Από τις εκδόσεις Κέδρος κυκλοφορεί η νουβέλα της με τίτλο «Ισμαήλ» (2012) και από τις εκδόσεις Πατάκη το βιβλίο με ιστορίες για παιδιά «Ο κήπος με τα όνειρα» (2012). Tα τελευταία δεκατέσσερα χρόνια η Σάντρα Βούλγαρη εργάζεται ως δημοσιογράφος στο Πολιτιστικό Τμήμα της εφημερίδας «Καθημερινή».

 

[Widget_Twitter id=”1″]

Αννίτα Παναρέτου – Κράτος -πατρίδα: σημειώσατε 1(δυστυχώς)

Τι είναι η πατρίδα; Όχι η δική μας, όπως επιχείρησε να την περιγράψει στο ποιηματάκι του ο Ιωάννης Πολέμης, η κάθε πατρίδα.
Η πατρίδα είναι το τοπίο -ο τόπος. Η πατρίδα είναι η ιστορία -ο χρόνος.
Και όταν λέω ιστορία εννοώ το ανθρώπινο πέρασμα μέσα στον χρόνο, την πορεία και το εντύπωμα των περισσότερο ή λιγότερο κοντινών προγόνων, από τους οποίους προερχόμαστε.
Όσο ο χρόνος περνά και τα γεγονότα απομακρύνονται, τόσο αμβλύνεται η ψυχική εγγύτητα που μας συνδέει με αυτά και με τους πρωταγωνιστές τους (τους απλούς ανθρώπους που τα βίωσαν και, μόνο σε σπάνιες περιπτώσεις, τους στρατιωτικούς και πολιτικούς λήπτες των αποφάσεων). Είναι φυσικό, εξάλλου.
Και εδώ είναι που έρχεται η Ιστορία να αποκαταστήσει τα πράγματα.
Η σύνδεσή μας με την Ιστορία είναι δεσμός με την ίδια την πατρίδα.
Πιστεύω ότι, ατυχώς, είμαστε ανιστόρητοι. Ανιστόρητοι και ως προς το γράμμα της Ιστορίας μας, κυριότατα όμως ως προς την ουσία της, ως προς την ψυχή της.
Την ίδια στιγμή που, μαζί με τη γενιά του 1940, εκλείπουν και οι τελευταίες άμεσες, συγκινησιακά φορτισμένες μαρτυρίες του αλβανικού έπους, η αμήχανη, άτολμη παιδεία μας, με τα σχολικά εγχειρίδια που αναμασούν τον παρωχημένο, ανούσιο και ανέμπνευστο τρόπο απόδοσης και μετάδοσης των ιστορικών στοιχείων, εγγυάται την αποστασιοποίηση και την αδιαφορία των νέων γενιών.
(Εις επίρρωσιν, η αντίληψη της παντοδύναμης ιδιωτικής τηλεόρασης για τον «εορτασμό» των εθνικών επετείων –συνήθως χωρίς παρεκκλίσεις από το καθιερωμένο πρόγραμμα-, με την προβολή ελληνικών ταινιών πατριωτικού περιεχομένου της δεκαετίας του ΄70, που δεν έχουν καμιά απολύτως απήχηση σε κανέναν, μόνο θυμηδία μπορεί να προκαλέσει. Θυμηδία και, τελικά, στρέβλωση και απαξίωση.)
Η πολιτική υπόσταση της πατρίδας είναι το κράτος. Είναι όμως άστοχο να την ταυτίζουμε μαζί του –με ένα κράτος που ποτέ δεν πρέπει να ήταν ιδιαιτέρως συμπαθές στους υπηκόους του και που οι σημερινές περιστάσεις, τόσο βλαπτικές για το σύνολο των Ελλήνων, το έχουν δικαίως καταστήσει απεχθές.
Άστοχο και, εν τέλει τόσο άδικο, για την πατρίδα και για εμάς τους ίδιους.
Η πατρίδα ΔΕΝ είναι το κράτος, όπως κατέδειξε και η αντίστιξη της 28ης Οκτωβρίου 2014: από τη μια η ιλαροτραγική τροπή που ήρθε να προστεθεί στον χαβαλέ των μαθητικών παρελάσεων και, από την άλλη, οι δυο κουβέντες –έστω και πιθανώς όχι αυθόρμητες- του χειριστή του F16 στη διάρκεια της στρατιωτικής παρέλασης στη Θεσσαλονίκη.
Πάντα βρίσκεται τρόπος να μιλήσει μέσα μας η πατρίδα (όπως επίμονα εξακολουθεί να αποδεικνύει το ασύγκριτο φυσικό της κάλλος και όπως πολλοί από εμάς πολύ καλά γνωρίζουμε). Και τότε θα γινόμασταν και πολίτες συνειδητότεροι.
Δεν χρειάζεται κόπος ούτε τιτάνια προσπάθεια.
Ανοιχτό και πρόθυμο πνεύμα χρειάζεται.
Είναι κρίμα που οι κάθε λογής «ταγοί» μας αδυνατούν να πιάσουν το νόημα.
Αννίτα Π. Παναρέτου

[Widget_Twitter id=”1″]