Home Προβολεις  Θέατρο 2022: οι πρώτες πρεμιέρες της νέας χρονιάς στην Αθήνα και τον Πειραιά

 Θέατρο 2022: οι πρώτες πρεμιέρες της νέας χρονιάς στην Αθήνα και τον Πειραιά

by bot

 Θέατρο 2022: οι πρώτες πρεμιέρες της νέας χρονιάς στην Αθήνα και τον Πειραιά

Τι ελπίζουμε να δούμε στις θεατρικές σκηνές τους πρώτους έξι μήνες της νέας χρονιάς.

Ιωάννα Γκομούζα/ athensvoice.gr

Έρχονται στο Εθνικό Θέατρο το 2022

Στο κτίριο Τσίλερ, η Μαρία Μαγκανάρη καταπιάνεται με τον εμβληματικό «Ματωμένο γάμο» του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Έργο για τον απόλυτο έρωτα, που υπερβαίνει φραγμούς, νόμους και λογική, ανεβαίνει με τις Μαρία Κεγαχιόγλου, Σύρμω Κεκέ, Μαρία Σκουλά και Δήμητρα Βλαγκοπούλου στη διανομή (από 9/2). Στην Kεντρική Σκηνή, ο Γιάννης Χουβαρδάς σκηνοθετεί τους Αμαλία Μουτούση, Αργύρη Ξάφη, Άννα Μάσχα, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Κατερίνα Λέχου και Θανάση Δήμου στην αριστοτεχνική κωμωδία «Πονηρό πνεύμα» του Νόελ Κάουαρντ (από 11/2). Στο Ρεξ το «Τρωίλος και Χρυσηίδα», που σκηνοθετεί η Μαρία Πανουργιά, ζωντανεύει τα πάθη των ηρώων του Τρωικού Πολέμου μέσα από την πένα του Σαίξπηρ (από 25/2), ενώ «Ο Αυτόχειρ» του Νικολάι Έρντμαν (σε σκηνοθεσία Γιώργου Παπαγεωργίου) μιλά για την κοινωνική υποκρισία και την εργαλειοποίηση ακόμη και του θανάτου (από 9/3). Στην εφηβική σκηνή της οδού Πανεπιστημίου η Σοφία Βγενοπούλου ανεβάζει το «Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές» του Μαξ Φρις (από 19/2)

OTELLO

Η χορογραφία “Petite mort” του Γίρζι Κίλιαν από το τρίπτυχο χορού στην Εθνική Λυρική Σκηνή © Daisy Komen

Με σημαντικά έργα του λυρικού ρεπερτορίου («Αντρέα Σενιέ», «Οθέλλο» και «Φάουστ»), μια νέα όπερα του Άγγελου Τριανταφύλλου για τη μοναξιά στην τρίτη ηλικία («Μέσα χώρα»), ένα τρίπτυχο σύγχρονου χορού σε χορογραφίες Κωνσταντίνου Ρήγου, Γίρζι Κύλιαν και Οχάντ Ναχαρίν και το ορατόριο «Jus soli», μια ανάθεση σε Τούρκους καλλιτέχνες, μας υποδέχεται η Εθνική Λυρική Σκηνή στο ΚΠΙΣΝ, ενώ παράλληλα ετοιμάζει την καλοκαιρινή έξοδό της με «Ριγολέττο» και «Τόσκα» στο Ηρώδειο.

Στην Εναλλακτική Σκηνή o Φεβρουάριος και το πρώτο μισό του Μαρτίου ανήκουν στα «Φτηνά τσιγάρα», την ταινία του Ρένου Χαραλαμπίδη που γίνεται μιούζικαλ, σε μουσική Παναγιώτη Καλατζόπουλου και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου, ενώ τον Απρίλιο η περφόρμανς «Hello to Emptiness» εξερευνά διαπολιτισμικούς τρόπους διαχείρισης του πένθους.

Στιγμιότυπο από την χορογραφία “Point of no return” του Γιάννη Μανταφούνη στο τρίπτυχο σύγχρονου χορού “Human behaviour” στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ © Ανδρέας Σιμόπουλος

Οι Παραβάσεις, το θεατρικό αναλόγιο του ΚΠΙΣΝ, επιστρέφουν και τρεις σκηνοθέτριες της νέας γενιάς ασχολούνται με κείμενα-σταθμοί που θέτουν στο επίκεντρο τη μητρότητα και τη συναισθηματική ανάπτυξη του ανθρώπου. Τον Φεβρουάριο κάνει πρεμιέρα το αριστούργημα του Ευγένιου Ο’ Νηλ «Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα» σε σκηνοθεσία Γεωργίας Μαυραγάνη και ακολουθούν ο «Πατέρας» του Αύγουστου Στρίντμπεργκ από την Μαρία Μαγκανάρη και η «Άλκηστις» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Έλενας Μαυρίδου.

Στη Στέγη η Αργυρώ Χιώτη ενορχηστρώνει μια σύγχρονη μουσική τραγωδία για τον πολυκύμαντο βίο του γλύπτη Γιαννούλη Χαλεπά (10-27/2) σε λιμπρέτο του Αλέξανδρου Βούλγαρη (The Boy) και με μια ομάδα εξαιρετικών ερμηνευτών (Σίμος Κακάλας, Κώστας Κορωναίος, Χαρά Κότσαλη, Αντώνης Μυριαγκός κ.ά.), πριν η Λένα Κιτσοπούλου μιλήσει για τη μοναξιά, τον ναρκισσισμό, την απελπισία και τη βία στο δικής της σύλληψης «Φράνκενσταϊν – Ο χαμένος παράδεισος» (14/5 – 10/6).

Η παράσταση «Φράνκενσταϊν – Ο χαμένος παράδεισος» της Λένας Κιτσοπούλου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση © Ανδρέας Σιμόπουλος

Για τους φίλους του χορού, η νέα δημιουργία του Χρήστου Παπαδόπουλου «Larsen C» (30/3-3/4) και η άφιξη από τη Βραζιλία του διεθνώς αναγνωρισμένου Bruno Beltrão και της ομάδας του (29-30/4).

Χρήστος Παπαδόπουλος, “Larsen C” στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση © Πηνελόπη Γερασίμου

Εκτός έδρας, στο Christmas Theatre, επιστρέφει (9/2 – 10/4) μια παραγωγή του Onassis Culture για όλη την οικογένεια, το «Moby Dick, The musical» του Δημήτρη Παπαδημητρίου, σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα.

Μιούζικαλ και στο Μέγαρο Μουσικής (9-25/2) με την «Αυλή των θαυμάτων» του Ιάκωβου Καμπανέλλη σε μουσικοθεατρική εκδοχή από τον σκηνοθέτη Χρήστο Σουγάρη, τον συνθέτη Στέφανο Κορκολή και με δημοφιλείς πρωταγωνιστές (Γιώργος Γάλλος, Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Κατερίνα Παπουτσάκη, Ρούλα Πατεράκη, Φιλαρέτη Κομνηνού, Δημήτρης Πιατάς, Κόρα Καρβούνη, Μαρία Διακοπαναγιώτου).

“Η αυλή των θαυμάτων” του Ιάκωβου Καμπανέλλη παρουσιάζεται ως μιούζικαλ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών © Πάνος Γιαννακόπουλος, Μιχάλης Γκούμας 

Εδώ περιμένουμε να δούμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα (22-25/2) και την Λετίσια Καστά να ξεδιπλώνει άγνωστες πτυχές της ζωής της διεθνούς φήμης πιανίστριας Κλάρα Χάσκιλ πατώντας στο κείμενο του Serge Kribus. Μαζί της στη σκηνή η πιανίστρια Isil Bengi. Η παράσταση «Μαντώ: La bella Greca» για τη Μαντώ Μαυρογένους που σκηνοθετεί ο Λευτέρης Γιοβανίδης καταφθάνει στον κύκλο Θέατρο στο Megaron Underground (21-23/3). Δεν θα λείψουν οι αναμεταδόσεις από τις πλατφόρμες του National Theatre Live και του The Bolshoi Ballet Live from Moscow και οι παραστάσεις χορού – το «Loom» από το Gesamt Atelier (3-12/2) και το περίφημο Nederlands Dans Theater (10-13/3).

Οι πρεμιέρες το 2022 στο Θέατρο Τέχνης

Στην σκηνή της Φρυνίχου, η ζωή της ρεμπέτισσας Μαρίκας Νίνου προσφέρει υλικό στην παθιασμένη «Παράξενη κοπέλα» του Γιώργου Μπλάνα που σκηνοθετεί η Μαριάννα Κάλμπαρη (14/1-1/3), ενώ ο «Δράκος» του Γιώργου Βαλαή, που επικεντρώνεται στο ζήτημα της σεξουαλικής βίας και παρενόχλησης, έχει ως αφετηρία την περίφημη ταινία του Νίκου Κούνδουρου, το βιβλίο «2666» του Ρομπέρτο Μπολάνιο και το κίνημα #MeToo (28/2 – 19/4). Ανάθεση του Θεάτρου Τέχνης, το «Μοτέλ» του Βασίλη Μαυρογεωργίου παρακολουθεί τη συνύπαρξη ανάμεσα σε έναν περιπλανώμενο ειδικό στην αποκατάσταση χώρων όπου έχουν διαπραχθεί εγκλήματα και σε ένα εικοσάχρονο κορίτσι (4/3-17/4). Στο υπόγειο της οδού Πεσμαζόγλου η Μαρία Πρωτόπαππα προσεγγίζει ένα από τα κορυφαία κείμενα της σύγχρονης δραματουργίας σχετικά με την εξουσία, την «Αντιγόνη» του Ανούιγ (από τον Φεβρουάριο). Στη διανομή απαντούμε τους Χρήστο Στέργιογλου, Γιάννη Τσορτέκη και Κίττυ Παϊταζόγλου. Εδώ και το «Κόκκαλο», ο μονόλογος που συνυπογράφουν η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης, με τον Γεράσιμο Γεννατά στον ρόλο του επιδραστικού διανοητή και καλλιτέχνη Αντονέν Αρτώ (14/2 – 12/4).

Με δύναμη από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος υπογράφει ως σκηνοθέτης το ντεμπούτο στην Ελλάδα του «Amadeus» (από 2/2) και οι Νίκος Ψαρράς και Γιάννης Νιάρρος μπλέκονται στην ανηλεή σύγκρουση Σαλιέρι και Αμαντέους, στο δημοφιλές θεατρικό έργο του Πήτερ Σάφερ που έγινε και οσκαρική ταινία.

Στο πνεύμα των επετειακών εκδηλώσεων για τη Μικρασιατική Καταστροφή η έτερη πρεμιέρα στην κεντρική σκηνή του ΔΘΠ, καθώς ο Γιώργος Παλούμπης σκηνοθετεί το μυθιστόρημα «Ματωμένα χώματα» της Διδώς Σωτηρίου (27/4 – 5/6). Έργα σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας φέρνουν στην σκηνή Ωμέγα η βασισμένη σε επιστολές της βασίλισσας Αμαλίας παράσταση «Amalia melancholia, η βασίλισσα των φοινίκων» της Ζωής Χατζηαντωνίου (από 4/2, ερμηνεύουν οι Έμιλυ Κολιανδρή και Ρίτα Λυτού) και οι εμπνευσμένοι από τις Παιδοπόλεις της βασίλισσας Φρειδερίκης και την περίοδο του εμφυλίου πολέμου «Αριστερόχειρες» της Νεφέλης Μαϊστράλη από την ομάδα 4Frontal (1/4 – 22/5).

Τι ετοιμάζουν οι θεατρικές σκηνές του κέντρου τους επόμενους μήνες

Το… σώσε αναμένεται στο Παλλάς στη Βουκουρεστίου από τον Μάρτιο με το «Noises off», τη σπαρταριστή κωμωδία του Μάικλ Φρέιν που σκηνοθετεί ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης και συμπρωταγωνιστεί με έναν all-star θίασο (Σμαράγδα Καρύδη, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Γιώργος Χρυσοστόμου, Στεφανία Γουλιώτη, Λένα Παπαληγούρα). Γέλιο υπόσχεται και η «Δημοκρατία του Μπακλαβά», το σουρεάλ θεατρικό ψευδοντοκιμαντέρ των Ανέστη Αζά και Γεράσιμου Μπέκα που, μετά την πρεμιέρα στο περσινό Φεστιβάλ Αθηνών, επιστρέφει (από 27/1) για 15 παραστάσεις στο Αμφιθέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου. Εδώ και ο Θανάσης Τσαλταμπάσης και η Μαρίνα Καλογήρου στο «Όσκαρ και η κυρία Ροζ» του Έρικ-Εμμάνουελ Σμιτ που σκηνοθετεί ο Τσέζαρις Γκραουζίνις (πρεμιέρα: 18/2).

Μετά το Φεστιβάλ Αθηνών “H Δημοκρατία του Μπακλαβά” των Ανέστη Αζά και Γεράσιμου Μπέκα παρουσιάζεται στο Αμφιθέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου © Πηνελόπη Γερασίμου

Στο ΕΛΕΡ, στην Πλάκα, το «Belle equipe» της Μάρθας Μπουζιούρη ποντάρει στο θέατρο ντοκιμαντέρ με αφετηρία τις τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι το 2015 (11/2 – 13/3), ενώ ο Άρης Λάσκος και η ομάδα Ubuntu μας συστήνουν το «ENRON» που βασίζεται στα γεγονότα του διαβόητου οικονομικού σκανδάλου (από 24/3).

Στη γειτονική Σφενδόνη η Αγγελική Παπούλια και ο Χρήστος Πασσαλής κινούνται σε ρυθμούς νυχτερινής βάρδιας σε νοσοκομείο στην «Έκλειψη» (από 19/2), ενώ η Άντζελα Μπρούσκου σκηνοθετεί τους Θάνο Παπακωνσταντίνου και Παρθενόπη Μπουζούρη στον «Μισάνθρωπο» του Μολιέρου (από 24/3). Για την άνοιξη μετατέθηκε ο «Αφανισμός», η παράσταση της Άννας Κοκκίνου πάνω στο τελευταίο μυθιστόρημα του Τόμας Μπέρνχαρντ, που εκκινεί από ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα.

Παραστάσεις στον άξονα Κυψέλη-Αμπελόκηποι

Στην «Επαρχία», τη μαύρη κωμωδία του Μιχάλη Βιρβιδάκη που σκηνοθετεί ο Γιώργος Σκεύας στο Θέατρο οδού Κυκλάδων – Λευτέρης Βογιατζής (από τον Φεβρουάριο) μια παρέα νέων σχεδιάζουν να ληστέψουν μια τράπεζα. Στο γειτονικό Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας οι Μπέτυ Αρβανίτη, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Βασίλης Μαγουλιώτης, Ελίνα Ρίζου και Αινείας Τσαμάτης επιχειρούν «Το μακρύ ταξίδι της μέρας μέσα στη νύχτα» ακολουθώντας τον λόγο του Ευγένιου Ο’Νηλ (από 25/2). Δύο νέα ελληνικά έργα στην σκηνή του Πορεία από τον Μάιο: η «σκοτεινή» κωμωδία «Νυχιάνγκ» της δεκαοκτάχρονης Ευαγγελίας Γατσωτή, που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Τάρλοου (6/5 – 5/6) και το «Labor» με τους Στέλιο Μάινα, Ιωάννα Παππά και Ορέστη Χαλκιά (3/5 – 2/6). Θα έχει προηγηθεί ο «Αρίστος», η παράσταση του Γιώργου Παπαγεωργίου με θέμα τη ζωή του Αριστείδη Παγκρατίδη, του φερόμενου ως «δράκου του Σέιχ Σου» (επαναλαμβάνεται από 31/1).

Στο Αλκυονίς επιστρέφει (από 28/1) για λίγες παραστάσεις η ιστορία της διπολικής «Κατερίνας» με τη Λένα Παπαληγούρα, σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη και στο Πόρτα «Η μεταμόρφωση» του Κάφκα σε σκηνοθεσία Τάσου Σαγρή (από 15/1). Στον Φούρνο η Φένια Παπαδόδημα ερμηνεύει Παπαδιαμάντη στη μουσική παράσταση «Φλανδρώ – Το αγνάντεμα και το άνθος του γιαλού» (από 15/1).

Αυλαία από τον Κεραμεικό ως το Ρουφ

“Τα κόκκινα φανάρια” σε σκηνοθεσία Βασίλη Μπισμπίκη στον Cartel Πολυχώρος © Γιώργος Καλφαμανώλης

Τα «Κόκκινα φανάρια» ανάβουν τα queer φώτα τους στον Cartel Τεχνοχώρο (15/1-10/4) και ο Βασίλης Μπισμπίκης συντονίζει τη Μαντάμ Παρί και τα κορίτσια της καθώς τραγουδούν, ονειρεύονται, ελπίζουν, διαψεύδονται σε έναν κόσμο παλλόμενο, γεμάτο φως και σκοτάδια, τραύματα και θαύματα.

Ο Γιώργος Κουτλής σκηνοθετεί το “Talk show” του Suyako στo θέατρο Αθηναΐς © Χρήστος Συμεωνίδης

Το «Blackout» που ετοίμαζε στο Άττις ο Θεόδωρος Τερζόπουλος μετατίθεται για το φθινόπωρο, αλλά από τα μέσα Φεβρουαρίου η Σοφία Χιλλ και η Αγλαΐα Παππά αναμένεται να ξαναμπούν στα κοστούμια και τη μέχρις εσχάτων σύγκρουση των ηρωίδων του «Alarme».

«Ποιος φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ» με τον Άκι Βλουτή και τη Δήμητρα Χατούπη στο θέατρο Αθηναΐς © Βάσια Αναγνωστοπούλου

Στην Αθηναΐδα ο Γιώργος Κουτλής καθοδηγεί σκηνοθετικά τους Στέλιο Ιακωβίδη, Άρη Μπαλή και Πανάγο Ιωακείμ στο «Talk show», μια κωμωδία τηλεοπτικής (υπο)κουλτούρας (από 1/2) και ο Άκις Βλουτής συμπρωταγωνιστεί με τη Δήμητρα Χατούπη στο διάσημο έργο του Έντουαρντ Άλμπι «Ποιος φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ» (από 11/2).

Σε πανελλήνια πρώτη έρχονται στο Σύγχρονο Θέατρο το «Ανάμεσα σε δύο κόσμους», το ερωτικό μεταφυσικό δράμα του Ιβάν Τουργκένιεφ που σκηνοθετεί η Κωνσταντίνα Νικολαΐδη (από 17/1), και στο Χυτήριο το βραβευμένο «Παιχνίδια στη σοφίτα» της Λίλιαν Χέλλμαν, μια οικογενειακή ιστορία στην Αμερική της Μεγάλης Ύφεσης, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Κοέν (από 15/1). Το ψυχολογικό θρίλερ «Ο θάνατος και η κόρη» του Άριελ Ντόρφμαν, γνωστό και από την κινηματογραφική μεταφορά του σε σκηνοθεσία Ρομάν Πολάνσκι, ανεβάζει η Θάλεια Γρίβα στο Θέατρο 104 (έναρξη: Φεβρουάριος 2022). Ο Γιώργος Σίμωνας υπογράφει τη σκηνοθεσία στο «Αβυσσαλέο κτήνος» του Τζακ Λόντον στο Rabbithole (από 14/1), ενώ ο Δημήτρης Μυλωνάς στο Από Μηχανής διασκευάζει για το θέατρο το μυθιστόρημα του Νίκου Σκορίνη «Όπου κι αν πας να μη χαθείς», μια προσωπική διαδρομή στη σύγχρονη ελληνική ιστορία (έναρξη: τέλος Φεβρουαρίου).

Το «Αβυσσαλέο κτήνος» του Τζακ Λόντον ανεβάζει στο Rabbithole ο Γιώργος Σίμωνας © Μαρία Τούλτσα

Ως «Κατά φαντασίαν ασθενής» φθάνει ο Θανάσης Τσαλταμπάσης με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης στο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Κώστα Γάκη (από 31/1). Στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης ο Γιάννης Μπέζος συναντά τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη στις «Αινιγματικές παραλλαγές» του Έρικ-Εμάνουελ Σμιτ, ένα έργο που επιδιώκει να μας φέρει αντιμέτωπους με τον διχασμό, την απομόνωση, τις ανθρώπινες σχέσεις και τα μυστήρια του έρωτα (από 4/2). Στο υπόγειο του Ιδρύματος ο Νικόλας Βαγιονάκης αναμετριέται με το «Μεφίστο», το σκοτεινό, αντιφασιστικό μυθιστόρημα του Κλάους Μανν (από 20/1). Μονόλογος και για την Σύνθια Μπατσή στο Άβατον με τα κείμενα «Φροσύνη/Πασού» του Στέφανου Παπατρέχα (από 7/2).

«Φροσύνη/Πασού» του Στέφανου Παπατρέχα με τη Σύνθια Μπατσή στο θέατρο Άβατον © Ναταλία Β

 

You may also like

artpointview.gr @ 2024