To παλιό Χόλυγουντ και οι κανόνες που όφειλαν οι ηθοποιοί να ακολουθούν

Το παλιό Χόλυγουντ είναι γνωστό για την πολυτέλεια και τη λάμψη του, και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα λαμπερά αστέρια του. Αλλά κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου οι αστέρες του είχαν να αντιμετωπίσουν αυστηρούς κανόνες, και συχνά να βάλουν σε δεύτερη μοίρα την προσωπική τους ζωή και τις επιθυμίες τους, προκειμένου να φτάσουν στην κορυφή και να απολαύσουν τα προνόμια της δόξας τους.

Η Χρυσή Εποχή του Χόλιγουντ διήρκησε μεταξύ της δεκαετίας του ’20 και του ’60 και κυρίαρχοι στη βιομηχανία του κινηματογράφου δεν ήταν άλλοι από τα μεγάλα στούντιο. Αυτές οι εταιρείες δημιούργησαν αστέρια όπως η Μέριλιν Μονρόε και η Τζούντι Γκάρλαντ, αλλά λόγω των αυστηρών συμβάσεών τους, περιόριζαν τους ηθοποιούς με πολλούς τρόπους.

Ποιοι ήταν οι κανόνες που έπρεπε να δεχτούν οι ηθοποιοί για να γίνουν πλούσιοι και διάσημοι;


Έπρεπε να υπογράψουν μακροπρόθεσμα συμβόλαια.
Σήμερα, οι ηθοποιοί μπορούν να δουλέψουν σε μια ταινία με ένα στούντιο και μετά να μεταβούν σε ένα νέο στούντιο για την επόμενη ταινία τους. Αλλά ήταν σύνηθες κατά τη διάρκεια της Χρυσής Εποχής του Χόλιγουντ, όταν τα κινηματογραφικά στούντιο ανακάλυπταν ένα νέο ταλέντο να υπέγραφαν μαζί τους συμβόλαια τεσσάρων έως επτά ετών.

Δεν μπορούσαν να δουλέψουν με άλλα στούντιο ενώ είχαν ήδη συμβόλαιο.
Ανάλογα με τα έργα που υποστήριζε το στούντιο και τις ευκαιρίες που δίνονταν στον ηθοποιό, αυτή η ρύθμιση θα μπορούσε είτε να απογειώσει είτε να καταστρέψει μια καριέρα.


Η αμαύρωση της φήμης κάποιου ήταν απαράδεκτο.
Καθώς τα στούντιο προσπάθησαν να παρουσιάσουν τους και τις ηθοποιούς με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, οι φήμες ή τα σκάνδαλα θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο μια καριέρα. Η ηθοποιός Clara Bow ήταν μια από τις πιο διάσημες γυναίκες τη δεκαετία του 1920, έως ότου η φημολογούμενη ασυμφωνία της την έκανε να χάσει το συμβόλαιό της με την Paramount.


Οι ηθοποιοί έπρεπε να χρησιμοποιήσουν βοηθούς από το στούντιο.
Τα στούντιο διορίζαν συχνά βοηθούς στους ηθοποιούς τους, οι οποίοι θα τους συμβούλευαν και θα τους φροντίζουν. Θα ανέφεραν επίσης τις κινήσεις τους στο στούντιο αφού ουσιαστικά ενεργούσαν ως κατάσκοποι. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Τζούντι Γκάρλαντ καταρρακώθηκε όταν ανακάλυψε ότι η νταντά της την πρόδωσε.


Ακόμα και τα παιδιά ήξεραν ότι δεν πρέπει να σπαταλάνε τον χρόνο του στούντιο.
Η Shirley Temple έμαθε από νεαρή ηλικία ότι δεν ήταν ποτέ καλή ιδέα να μην είσαι επαγγελματίας στο σετ. «Ο χρόνος είναι χρήμα. Ο σπαταλημένος χρόνος σημαίνει σπατάλη χρημάτων κι αυτό σημαίνει πρόβλημα», έγραψε στο βιβλίο της Child Star.


Τα παιδιά δούλευαν συχνά πολλές ώρες.
Η ελάχιστη νομοθεσία για την παιδική εργασία σήμαινε ότι τα στούντιο θα μπορούσαν να απαιτούν από τα παιδιά να εργάζονται τον ίδιο χρόνο με τους ενήλικες ομολόγους τους. Για την Τζούντι Γκάρλαντ, αυτό σήμαινε εργασία έξι ημερών την εβδομάδα και βάρδιες έως 18 ώρες γεμάτες με τραγούδι και χορό. Τα «χάπια Pep» (αμφεταμίνη) της έδιναν ενέργεια και τα υπνωτικά χάπια τη βοηθούσαν όταν δεν μπορούσε να ξεκουραστεί τη νύχτα.


Οι άδειες λόγω ασθενείας ήταν ένα γεγονός για τιμωρία.

Αφού έπαιρνε τα “χάπια pep” που της έδινε η MGM, η Τζούντι Γκάρλαντ αγωνίστηκε με τον εθισμό. Δήλωσε άδεια ασθενείας για 16 ημέρες ενώ εργαζόταν στο Meet Me in St. Louis και η παραγωγή του The Pirate καθυστέρησε από την ηθοποιό. Όλες οι καθυστερήσεις των γυρισμάτων λόγω της απουσίας της αφαιρέθηκαν από τον μισθό της, ένα ποσό που έφτασε τα 100.000 $.


Τα φιλιά στην οθόνη είχαν αυστηρούς κανόνες.
Τα φιλιά δεν προορίζονταν να φαίνονται πολύ «λαμπερά», πράγμα που σήμαινε ότι δεν μπορούσαν να διαρκέσουν περισσότερο από τρία δευτερόλεπτα.

Οι εραστές δεν μπορούσαν να αισθανθούν πολύ άνετα.
Ο κανόνας “ένα πόδι στο πάτωμα” εφαρμόστηκε για να αποτρέψει τους ηθοποιούς να κοιτάνε πολύ οριζόντια ενώ γύριζαν μια ερωτική σκηνή.

Ακόμα και τα παντρεμένα ζευγάρια έπρεπε να ακολουθούν τους κανόνες.

Η Lucille Ball και ο Desi Arnaz, που ήταν παντρεμένοι στην πραγματική ζωή, έπρεπε να ακολουθήσουν τον κανόνα που ήθελε τους ηθοποιούς που απεικονίζουν παντρεμένα ζευγάρια να κοιμούνται σε ξεχωριστά κρεβάτια.

Οι γυναίκες έπρεπε να παραμένουν αδύνατες.

Η Marlene Dietrich ήταν ένα από τα πρώτα γνωστά αστέρια του κινηματογράφου που τους ζητήθηκε να χάσουν βάρος. Ως παιδί ηθοποιός, η Τζούντι Γκάρλαντ ενθαρρύνθηκε να καπνίζει τσιγάρα για να περιορίσει την όρεξή της.

Τους ενθάρρυναν να γυμνάζονται.

Οι starlets ασκούνταν συχνά για να διατηρήσουν ένα ωραίο σώμα, αν και δεν ήταν συνηθισμένο να μιλάνε γι ‘αυτό τότε. Η Katharine Hepburn είχε επιλέξει το τένις και το κολύμπι, ενώ η Μέριλιν Μονρόε ήταν μια από τις πρώτες ηθοποιούς που έκανε  τακτικά βάρη.

Οι δίαιτες ήταν συχνά περιορισμένες.

Τα στούντιο θα έβαζαν τις ηθοποιούς να ακολουθήσουν αυστηρές δίαιτες εάν έπαιρναν βάρος. Η Marlene Dietrich ακολουθούσε μια διατροφή με ζωμό, τυρί cottage και φρυγανισμένο ψωμί που της υπαγόρευε το στούντιο της.

Το στούντιο αποφάσιζε αν θα έχουν χρόνο εκτός.

Όταν η Τζούντι Γκάρλαντ παντρεύτηκε τον συνθέτη Ντέιβιντ Ρόουζ το 1941, η MGM δεν το ενέκρινε, οπότε τι έκανε; Την ανάγκασαν να επιστρέψει στη δουλειά 24 ώρες μετά το γάμο τους. Κανένας μήνα του μέλιτος για το ευτυχισμένο ζευγάρι.

Η προώθηση των ταινιών τους ήταν το παν.

Μερικοί stars, όπως η Ελίζαμπεθ Τέιλορ, έφτασαν πολύ μακριά για να προωθήσουν τις ταινίες τους. Ο πρώτος γάμος της star της MGM με τον Conrad Hilton ήταν μια  εκδήλωση που δημοσιεύτηκε παντού και που συνέπεσε βολικά με την κυκλοφορία της νέας ταινίας της, Father of the Bride, και που επίσης πληρώθηκε από το στούντιο.

Δεν επιτρεπόταν στις γυναίκες να φοράνε παντελόνια.

Η Katharine Hepburn απέρριψε τις οδηγίες του στούντιο για τον ενδυματολογικό κώδικα και φέρεται να περπατούσε με το εσώρουχό της, αρνούμενη να ντυθεί, αφού κάποιος στο τμήμα κοστουμιών της RKO Radio Pictures πήρε το παντελόνι της.

Η εμφάνιση ήταν το παν.

Τα στούντιο ήθελαν να βεβαιωθούν ότι οι ηθοποιοί τους ήταν πάντα έτοιμοι να φωτογραφηθούν, καθώς η φιλοσοφία του Χόλιγουντ είχε μια φιλοσοφία κατά την οποία η εμφάνιση ήταν πάνω από το ταλέντο. Στα συμβόλαια σημειωνόταν και η διατήρηση του βάρους.

Έπρεπε να παρακολουθήσουν μαθήματα υποκριτικής.

Μερικές φορές τα στούντιο έβλεπαν τις δυνατότητες σε έναν ηθοποιό πριν τον αναδείξουν. Έτσι ήταν συνηθισμένο τα ανερχόμενα αστέρια που είχαν ήδη υπογράψει συμβόλαια με μεγάλα στούντιο να παρακολουθήσουν μαθήματα υποκριτικής.Μερικές φορές οι γάμοι απαγορεύονταν.
Η Jean Harlow άκουσε ότι ένας γάμος θα αλλοίωνε το sex appeal της και λόγω της ηθικής ρήτρας στο συμβόλαιό της με την MGM, επετράπη στο στούντιο να αρνηθεί το γάμο της με τον William Powell.

Και μαθήματα φωνητικής.
Η Lauren Bacall έκανε μια σειρά από μαθήματα φωνής όταν υπέγραψε για πρώτη φορά με τον σκηνοθέτη Howard Hawks στην Warner Bros. Μέσα από αυτές τις συνεδρίες η ηθοποιός ανέπτυξε τη χαρακτηριστική χαμηλή φωνή για την οποία έγινε γνωστή και που την ξεχώρισε από τους συναδέλφους της.

Οι ερωτικές ζωές τους ήταν συχνά οργανωμένες.

Κατά τη διάρκεια της προώθησης του Babes in Arms, ο Mickey Rooney και η Judy Garland συμπεριφερόντουσαν σαν ζευγάρι, όμως στην πραγματικότητα ο Rooney ήταν γνωστός playboy.

Ακόμα και ορισμένοι γάμοι κανονίστηκαν.

Δυστυχώς, τα στούντιο ανάγκασαν πολλούς ηθοποιούς της LGBTQ σε ετεροφυλόφιλους γάμους. Ο Ροκ Χάντσον αναγκάστηκε να παντρευτεί τη γραμματέα του ατζέντη του, Phyllis Gates. Μόλις ανακοινώθηκε δημόσια η διάγνωση για AIDS αποκάλυψε ότι ήταν ομοφυλόφιλος.

ΠΗΓΗ