‘Αρνολντ Νιούμαν: Ο ξεχωριστός φωτογράφος πορτρέτων της Αμερικής

Ο Νιούμαν ήταν Αμερικανός φωτογράφος διασήμων.

Γεννήθηκε το 1918 στη Νέα Υόρκη.

Ο  ‘Αρνολντ Νιούμαν ξεκίνησε την καριέρα του ως φωτογράφος κατά τη δεκαετία του 1940. Ο καλλιτέχνης καθιερώθηκε γρήγορα ως ηγέτης του κλάδου. Έγινε γνωστός για την ικανότητά του να αποτυπώνει στοχαστικά την προσωπικότητα των θεμάτων του μέσα από τις εκφράσεις και το περιβάλλον τους. Λόγω της χρήσης της βαθιάς εστίασης προκειμένου να δημιουργήσει μια αίσθηση του πλαισίου γύρω από τα θέματά του, ο  ‘Αρνολντ Νιούμαν  έγινε γνωστός ως περιβαλλοντικός πορτραίτος κατά τη διάρκεια της καριέρας του. Συνεχίστε να διαβάζετε για να εξερευνήσετε το φωτογραφικό του στυλ και να δείτε μερικά από τα πιο εμβληματικά έργα του.

Arnold Newman in his studio, via Widewalls

Ο Άρνολντ Νιούμαν ήταν ένας πρωτοπόρος φωτογράφος πορτρέτων. Έμεινε στην ιστορία για τις καινοτόμες, διαφωτιστικές και εκφραστικές εικόνες του που απεικονίζουν μερικές από τις πιο διάσημες προσωπικότητες του 20ού αιώνα. Γεννημένος στη Νέα Υόρκη το 1918, ο προσωπογράφος ξεκίνησε την καριέρα του ως φωτογράφος τη δεκαετία του 1940. Σπούδασε κοντά στην επιδραστική καλλιτέχνιδα Berenice Abbott, η οποία ήταν γνωστή για τα απίστευτα πορτρέτα και τις φωτογραφίες της αρχιτεκτονικής και του αστικού σχεδιασμού στη Νέα Υόρκη. Τα επόμενα χρόνια ο Newman εργάστηκε ως εμπορικός φωτογράφος για διάφορα έντυπα, όπως τα New Yorker, Life, Vanity Fair, Harper’s Bazaar, Esquire και New York Times Magazine.

Κατά τη διάρκεια της μακράς καριέρας του, ο  ‘Αρνολντ Νιούμαν έγινε γνωστός για τη χαρακτηριστική του προσέγγιση στη φωτογραφία πορτραίτου, η οποία συχνά περιελάμβανε την τοποθέτηση των θεμάτων του μέσα σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο που θα έδειχνε τη δουλειά τους ή το περιβάλλον τους. Δεν ζητούσε από τα θέματά του να του ποζάρουν απλώς σε ένα γενικό περιβάλλον στούντιο. Με την αριστοτεχνική χρήση του φόντου που υποτίθεται ότι θα βοηθούσε στην αφήγηση μιας διορατικής ιστορίας, ο Νιούμαν έγινε γνωστός ως περιβαλλοντικός πορτραίτος. Αυτό ήταν ένας φόρος τιμής στο γεγονός ότι το περιβάλλον χρησίμευε ως ένα τόσο σημαντικό μέρος των φωτογραφικών του έργων. Ωστόσο, ο προσωπογράφος δεν συμφωνούσε απόλυτα με το παρατσούκλι που του δόθηκε. Δεν του άρεσε αυτός ο τίτλος, γι’ αυτό και δεν τον υιοθέτησε ποτέ ο ίδιος. Ο καλλιτέχνης έκανε απλώς αυτό που του φαινόταν φυσικό, δείχνοντας τα θέματά του στο φυσικό τους περιβάλλον. Με τη συνεχή εξερεύνηση της τέχνης της φωτογραφίας πορτραίτων, ο Νιούμαν έγινε πραγματικά πρωτοπόρος στον τομέα αυτό.

 

Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της φωτογραφίας του  ‘Αρνολντ Νιούμαν  ήταν η χρήση του περιβάλλοντος στα πορτρέτα του. Αντιστεκόμενος στους περιορισμούς των παραδοσιακών φωτογραφικών στούντιο και του συμβατικού φωτισμού, ο Nιούμαν κατάφερε να συλλάβει την ουσία των θεμάτων του και των επιτευγμάτων τους, δίνοντας στις εικόνες που προέκυπταν ένα βάθος και έναν πλούτο που συχνά έλειπε από τα πιο παραδοσιακά πορτρέτα. Η σύνθεση ήταν το κλειδί σε όλα τα πορτραίτα του Νιούμαν.

 

Παρά το γεγονός ότι δούλευε με τα θέματά του στο φυσικό τους περιβάλλον με τρόπο που φαίνεται αβίαστος και ειλικρινής, ο καλλιτέχνης ήταν γνωστός για την αριστοτεχνική σύλληψη των έργων του με λεπτομέρεια, σχεδιάζοντας κατόψεις, εξοπλισμό, χρονοδιαγράμματα και πιθανές πόζες πριν καν πραγματοποιηθεί η πραγματική φωτογράφηση. Για πολλά από τα έργα του, ο καλλιτέχνης αφιέρωσε χρόνο για να στήσει τη σύνθεση πολύ πριν τοποθετηθεί σε αυτήν το θέμα. Αυτό αναδεικνύει πόσο πολύ εκτιμούσε τη σημασία της φωτογραφικής αλληλεπίδρασης μεταξύ του θέματος και του φόντου σε μια εικόνα.

Ο Νιούμαν είχε την ευκαιρία να φωτογραφίσει μερικές από τις διασημότερες προσωπικότητες του 20ού αιώνα. Απεικόνισε καλλιτέχνες, διανοούμενους, πολιτικές προσωπικότητες και διασημότητες. Όλες οι φωτογραφίες του από αυτά τα άτομα αποτυπώνουν τις μοναδικές ιδιότητες που έκαναν τον καθένα τόσο σημαντικό στον τομέα του. Μερικές από τις διάσημες προσωπικότητες που απεικόνισε περιλαμβάνουν τον John F. Kennedy, τη Marilyn Monroe, τον Albert Einstein, τον Pablo Picasso, τον Salvador Dali και τον Elvis Presley.

Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικά παραδείγματα αυτών των έργων.

Κατά τη διάρκεια της καλλιτεχνικής του θητείας, ο Άρνολντ Νιούμαν φιλοτέχνησε αρκετά απίστευτα πορτρέτα του Πάμπλο Πικάσο, του Ισπανού ζωγράφου και γλύπτη που θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα. Το 1954 ο Νιούμαν όμως ξέφυγε από τη συνήθη χρήση του φόντου και επικεντρώθηκε απευθείας στον ίδιο τον Πικάσο. Συγκεκριμένα, επικεντρώθηκε στις λεπτομέρειες του προσώπου του Πικάσο και στην έκφρασή του. Σε αυτό το πορτραίτο, ο Πικάσο κοιτάζει απευθείας την κάμερα με το χέρι ακουμπισμένο στο μέτωπό του, δείχνοντας πιο σοβαρός από ό,τι σε πολλές άλλες φωτογραφίες του.

Σε μια άλλη περίπτωση, το 1956, ο  ‘Αρνολντ Νιούμαν απαθανάτισε τον Πικάσο στο στούντιό του, όπου ήταν περιτριγυρισμένος από πίνακες και γλυπτά. Η φωτογραφία μεταφέρει μια αίσθηση της έντασης, του πάθους και της εμμονής που οδήγησε τον Πικάσο να δημιουργήσει το σύνολο του έργου του. Η εικόνα χρησιμεύει επίσης ως μια απίστευτη απόδειξη της ικανότητας του ‘Αρνολντ Νιούμαν   να συλλαμβάνει την ουσία των θεμάτων του μέσα από τα αντικείμενα που τα περιβάλλουν.

Στο πλάνο, ο Πικάσο απεικονίζεται καθισμένος σε μια καρέκλα σε ένα μεγάλο δωμάτιο γεμάτο με τελειωμένα και ημιτελή έργα τέχνης. Ο καλλιτέχνης είναι ντυμένος με καθημερινή ενδυμασία. Φαίνεται να έχει φορέσει τις παντόφλες του σπιτιού του, ενώ κάθεται ανάποδα στην καρέκλα με έναν άτυπο τρόπο. Η φωτογραφία μας δείχνει τον συνηθισμένο Πάμπλο Πικάσο. Το πορτρέτο του Πικάσο στο εργαστήριό του είναι ένα παράδειγμα του χαρακτηριστικού στυλ του φωτογράφου. Η φωτογραφία αποτυπώνει τον Πικάσο ως καλλιτεχνική ιδιοφυΐα στο φυσικό του περιβάλλον. Το πορτρέτο του Πικάσο από τον Newman είναι μια αξέχαστη εικόνα που έχει γίνει μια εμβληματική αναπαράσταση του καλλιτέχνη και της κληρονομιάς του.

Alfried Krupp

Ένα άλλο διάσημο πορτρέτο του φωτογράφου είναι αυτό του Alfried Krupp, Γερμανού βιομήχανου και επικεφαλής της οικογενειακής επιχείρησης Krupp. Η φωτογραφία αυτή είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή και αξιοσημείωτη, δεδομένου ότι η επιχείρηση Krupp προμήθευε για χρόνια τη ναζιστική Γερμανία με πολεμικά είδη, πολλά από τα οποία κατασκευάζονταν με τη χρήση εργασίας σκλάβων. Ο ίδιος ο Νιούμαν ήταν Εβραίος, οπότε αυτή η ανησυχητική φωτογραφία του Krupp γίνεται ένα από τα πιο εντυπωσιακά πορτρέτα του Νιούμαν, το οποίο σχολίασε αργότερα λέγοντας: Ήταν η εντύπωσή μου για έναν Ναζί που κατάφερε να επιβιώσει αλλά σκότωσε εκατομμύρια ανθρώπους.

Το πορτρέτο τραβήχτηκε το 1963 και δείχνει τον Krupp καθισμένο στο γραφείο του στο εργοστάσιο της οικογένειας Krupp στο Essen της Γερμανίας. Ο άνδρας απεικονίζεται με σοβαρή έκφραση στο πρόσωπό του, τα χέρια του διπλωμένα μπροστά του, ενώ κοιτάζει κατευθείαν την κάμερα. Η φωτογραφία είναι αξιοσημείωτη για τη χρήση του φωτισμού chiaroscuro, με τμήματα του προσώπου και των χεριών του Krupp να είναι καλά φωτισμένα, ενώ το υπόλοιπο πρόσωπό του, μαζί με το απόκοσμο εργοστάσιο στο πίσω μέρος, είναι στις σκιές. Η εικόνα τον παρουσιάζει με ένα φως που μοιάζει με το κακό, ως υπενθύμιση των τερατουργημάτων που δημιούργησαν οι Ναζί. Περιττό να πούμε ότι ο Krupp, ο οποίος δίσταζε να φωτογραφηθεί από έναν Εβραίο εξ αρχής, δεν ήταν ευχαριστημένος με το πορτραίτο του. Ο.’Αρνολντ Νιούμαν από την άλλη πλευρά, σχολίασε ότι η λήψη ενός τέτοιου πορτρέτου ήταν η δική του μικρή στιγμή εκδίκησης.

Στα πιο εμβληματικά έργα του Άρνολντ Νιούμαν παρουσιάζονται τα διάφορα πορτρέτα του 35ου προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών Τζον Φ. Κένεντι. Οι οικείες και διεισδυτικές φωτογραφίες του Newman για τον Kennedy θεωρούνται μερικές από τις πιο εντυπωσιακές και αξιομνημόνευτες εικόνες του προέδρου. Οι φωτογραφίες του Newman τον έδειχναν σε διάφορες τοποθεσίες, συμπεριλαμβανομένου του Λευκού Οίκου.

Τραβηγμένες τόσο λίγο πριν όσο και μετά την ορκωμοσία του Κένεντι το 1961, οι φωτογραφίες αποτυπώνουν τη νεανική ενέργεια και τη χαρισματική προσωπικότητα για την οποία ήταν γνωστός ο Κένεντι. Η ικανότητα του Νιούμαν να συλλαμβάνει την ουσία του θέματός του μέσα από τις ειλικρινείς εκφράσεις και το περιβάλλον του, σε συνδυασμό με την επιδέξια χρήση της φωτογραφικής μηχανής, καθιστά τα πορτρέτα του Κένεντι μερικές από τις πιο εμβληματικές και διαχρονικές εικόνες του 20ού αιώνα.

Ο Νιούμαν φωτογράφισε επίσης τη Μέριλιν Μονρόε, μια από τις πιο διάσημες ηθοποιούς όλων των εποχών. Η φωτογραφία του Νιούμαν με τη Μονρόε και τον Καρλ Σάντμπεργκ είναι μια διάσημη εικόνα που τραβήχτηκε το 1951. Η φωτογραφία δείχνει τη Μονρόε να κάθεται σε έναν καναπέ με το κεφάλι της γερμένο στο πλάι, αντικρίζοντας τον Σάντμπεργκ, έναν διάσημο ποιητή και μυθιστοριογράφο.

Marilyn Monroe and Carl Sandburg, by Arnold Newman, 1951

Η φωτογραφία τραβήχτηκε στο σπίτι του Sandburg στο Flat Rock της Βόρειας Καρολίνας, όπου η Monroe ήρθε για να συλλέξει πληροφορίες για ένα άρθρο που έγραφε σε περιοδικό για τον ποιητή. Η φωτογραφία είναι αξιοσημείωτη για τη σύνθεσή της, που δείχνει μια οικεία ματιά μεταξύ των δύο προσώπων. Το κομμάτι δείχνει επίσης την αντίθεση μεταξύ της γοητευτικής δημόσιας περσόνας της Monroe και της πιο σοβαρής και επιστημονικής εικόνας του Sandburg.

By Selin Oguz  the collector.com BSc, Minor in Art History and Visual Culture