Το εκπληκτικό νησί της Μάγχης που ενέπνευσε τον Ρενουάρ
Μια νέα έκθεση αποκαλύπτει πώς το φως, τα χρώματα και το περίγραμμα του νησιού Γκέρνζι (Guernsey) σηματοδότησαν ένα σημείο καμπής στο έργο του ιμπρεσιονιστή.
Ήταν το 1883 όταν ο Ρενουάρ στα 42 του κι ενώ είχε ήδη γίνει γνωστός μέσα από τα πορτρέτα του και τις σκηνές της παρισινής κοινωνίας και έχοντας κάνει το όνομά του γνωστό με πορτραίτα και σκηνές της παρισινής κοινωνίας βρισκόταν σε κρίση ταυτότητας. “Είχα χορτάσει τόσο πολύ από τον ιμπρεσιονισμό ώστε είχα φτάσει στο σημείο να μην γνωρίζω ούτε πώς ζωγραφίζω ούτε πώς σχεδιάζω”, έγραψε μια μέρα εκείνη την εποχή στον έμπορο τέχνης Ambroise Vollard. Τότε, τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, ο Ρενουάρ πέρασε πέντε εβδομάδες στο Γκέρνσεϊ, και τα 15 έργα που δημιούργησε στο νησί της Μάγχης – τα περισσότερα από αυτά απεικονίζουν τον κόλπο Moulin Huet – θα άλλαζαν για πάντα την πορεία της καριέρας του.
Μια έκθεση που εγκαινιάστηκε το Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου στο Μουσείο Candie στο Guernsey παρουσιάzει δέκα από αυτά τα έργα (μέχρι τις 17 Δεκεμβρίου, artforguernsey.com)
Το Γκέρνζι ( Guernsey) είναι νησί του Αγγλικού Καναλιού, στα ανοικτά των ακτών της Νορμανδίας. Βρίσκεται βόρεια του Σαιν-Μαλό και δυτικά του Τζέρσεϊ και της Χερσονήσου Κοταντέν. Γύρω του βρίσκονται πολλά μικρότερα νησιά, ενώ το ίδιο αποτελεί μέρος του Βαϊλάτου του Γκέρνζι, Κτήσης του Στέμματος.
Ο David Ummels ίδρυσε τη φιλανθρωπική οργάνωση Art for Guernsey πριν από επτά χρόνια. Μαζί με τον Cyrille Sciama – διευθυντή του Μουσείου Ιμπρεσιονισμού στο Giverny της βόρειας Γαλλίας – συνέβαλε καθοριστικά στο να έρθουν σχεδόν όλοι οι πίνακες στο Γκέρνζι για την έκθεση Ρενουάρ. Κάποια έργα έφτασαν στο νησί για τις ανάγκες της έκθεσης από το Σινσινάτι.
Σχεδόν όλα είναι τοπία. “Ο Ρενουάρ ήθελε να μετακινηθεί προς τα τοπία επειδή ένιωθε ότι θα έβρισκε μεγαλύτερη ελευθερία”, λέει ο Ummels. “Η προσωπογραφία είναι επίσης υπέροχη, αλλά κάποια στιγμή κάθε καλλιτέχνης που ξοδεύει δέκα χρόνια σε ένα θέμα θα νιώσει ότι έχει τελειώσει. Νομίζω ότι ήταν η αρχή για κάτι που κράτησε τις επόμενες τρεις δεκαετίες”.
Πολλά από τα έργα ζωγραφίστηκαν επί τόπου. Στο έργο La Baie du Moulin Huet, Guernsey, ο Ρενουάρ πρόσθεσε μορφές στο θαλάσσιο τοπίο ενώ το χρώμα ήταν ακόμα υγρό, αλείφοντας ροζ χρώμα σε μπλε ωκεανό. Το Baigneuse assise sur un rocher (Κολυμβήτρια καθισμένη σε βράχο) είναι μια πιο λεπτομερής μελέτη μιας από τις γυμνές λουόμενες στο Moulin Huet. “Αυτό τον συγκλόνισε, γιατί δεν ήταν αυτό που περίμενε από τον βικτοριανό πουριτανισμό και σίγουρα δεν ήταν αυτό που είχε συνηθίσει να βλέπει στην άλλη πλευρά της θάλασσας”, λέει ο Ummels. “Τον έφερε πίσω στην αρχαιότητα, στους παλιούς δασκάλους, και ένιωσε ότι θα ζωγράφιζε γυμνά σε τοπία. Οι επόμενες δύο δεκαετίες της καριέρας του αφορούσαν λίγο πολύ τα γυμνά. Είναι σπουδαίο για εμάς που βρήκε λίγη έμπνευση από το τοπίο μας και τις ιδιόμορφες συνήθειές μας”.