


Η Boeing τις τελευταίες δεκαετίες άλλαξε εταιρική κουλτούρα και από εταιρεία που επενδύει σε έρευνα και δίνει έμφαση στην τεχνική αρτιότητα και την λεπτομέρεια, έγινε μια παραδοσιακή επιχείριση που κόβει κόστη από παντού για να δίνει τα μεγαλύτερα δυνατά μερίσματα στους μετόχους της και να επαναγοράζει τις μετοχές της για να αυξήσει την τιμή της μετοχής. Πράγμα που είχε ως αποτέλεσμα η ποιότητα των αεροπλάνων που κατασκευάζει να πέσει απότομα, πράγμα που είχε ως αποτέλεσμα τραγελαφικά δυστυχήματα αλλά και κάποια σοβαρά, θανατηφόρα. Αλλά μην ακούτε εμένα. Ο Τζον Όλιβερ εδώ λέει την ιστορία αναλυτικά, απολαυστικά. Η ιστορία της Boeing είναι μια από τις τραγωδίες του ύστερου καπιταλισμού.
Είμαι κι εγώ μια γυναίκα σαν όλες εσάς. Σε πολύ νεαρή ηλικία, σχεδόν κοριτσόπουλο έχασα τον άνδρα μου. Σκοτώθηκε σε τροχαίο έξω από τη Στυλίδα. Κι έμεινα πίσω θυμωμένη, ερωτευμένη, φορτισμένη, απογοητευμένη, με δύο μωρά στην αγκαλιά και μύρια όσα προβλήματα γύρω μου. Μια μητέρα με αλτζχάιμερ που την φρόντισα επί δέκα χρόνια ανελλιπώς και μια γιαγιά που σήμερα στα 109 της εξακολουθώ να την φροντίζω, χωρίς να την έχω στείλει σε θλιβερά γηροκομεία. Δύσκολα χρόνια με γεύσεις πικρές στο στόμα, δίχως ίχνος χαράς. Έπρεπε να βγω στη δημοσιά, όπως έλεγε ο πατέρας μου, να αποδείξω ότι δεν είμαι ελέφαντας, ότι δεν είμαι σενάριο επιστημονικής φαντασίας, αλλά μια γυναίκα με σάρκα και οστά, μια συνηθισμένη γυναίκα που όφειλε να προστατεύσει παιδιά και γονιούς. Και φυσικά, ούτε λόγος να πέσω στο γκρεμό. Έμοιαζα με μουλάρι και όφειλα να ακροπατώ στο χείλος του γκρεμού, ν’αλαφιάζω. Ήταν πολλές οι υπόγειες διαδρομές, υπήρχαν δάκρυα τις νύχτες στο μαξιλάρι, υπήρχαν όμως και χαμόγελα το πρωί στα δυό αγόρια. Ζωή και ελπίδα μαζί, ένα κουβάρι που ακόμη και σήμερα δύσκολα το ξεμπερδεύει κανείς.
Προχώρησα όμως, όπως προχωρήσατε κι εσείς.Κι έγινα κοινωνική, δούλεψα και δουλεύω σκληρά: εξυψώσεις, ταπεινώσεις, χαστούκια, μπράβο…. Μια φορά, όταν διευθυντής της « Κ» ήταν ο Α. Καρκαγιάννης, κάτι είχα γράψει, μάλλον χάλι θάταν, οπότε μπήκε στην αίθουσα σύνταξης και μου είπε, παρουσία των συναδέλφων μου ότι δεν έχω τομή στον εγκέφαλό μου! Εκτοτε χρειάστηκε να αποκτήσω τομή και νά μαι σήμερα μπροστά σας. Όχι για να σας πω στοιχεία από έρευνες, όχι να αναφερθώ πανεπιστημιακά βιβλία, αλλά να σας μιλήσω απ’ την καρδιά μου. Δεν μου πέρασε από το μυαλό να σας αναπτύξω πολεμικές στρατηγικές που θα εκτινάξουν τη γυναίκα στην κορυφή της πυραμίδας. Να κάνει τι εκεί πάνω μονάχη; Προτιμώ να πω να κάτι κοινότοπο, αλλά αληθινό: ΟΤΙ Η ΖΩΗ ΕΚΠΟΡΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΥΝΑΙΚΑ. Γι αυτό, οι ευθύνες και οι υποχρεώσεις μας είναι περισσότερες από τα δικαιώματα για τα οποία δώσαμε και δίνουμε σημαντικούς αγώνες.
Ξέρετε, έχει περάσει πολύς ανθρώπινος χρόνος από την εποχή που η Ρόζα Παρκς, η μαύρη ράφτρα από το Μοντγκόμερι της Αλαμπάμα αρνήθηκε να σηκωθεί από τη θέση της στο λεωφορείο και να την παραχωρήσει σ ‘ ένα λευκό, ως όφειλε. Κι έχει περάσει πολύς χρόνος από τότε που εμείς τα θηλυκά βγήκαμε από την σπηλιά και πήραμε στο κατόπι τον άνδρα, πιστεύοντας ότι μπορούμε αν όχι να τον αντικαταστήσουμε στο κοινωνικό του ρόλο, τουλάχιστον να τον ανταγωνιστούμε. Και φυσικά πέρασε καιρός από την παιγνίδι με την τυφλόμυγα. Ωραία ήταν όταν μας έκλειναν τα μάτια κι εμείς λέγαμε ψέματα ότι όλα τα βλέπουμε – τίποτα δεν βλέπαμε, απλώς είχαμε εξασκήσει τη φαντασία μας. Το ίδιο συνέβη και με τους παραμορφωτικούς καθρέφτες. Άλλες εμείς από εδώ, άλλες οι γυναίκες που βλέπαμε στον καθρέφτη, πότε παραμορφωμένες, λίγο επηρμένες, λίγο πόρνες, λίγο επιστημόνισες, λίγο λαϊκές, λίγο κυριλέ…
Πάνε αυτά, ξεχάστε τα. Πάμε παρακάτω. Οι παιδικές ασθένειες μας τέλειωσαν. Σε ποιόν αρέσει η ακινησία; Είστε καλά με το να νοιώθετε βολεμένες ; Το σπιτάκι σας, τον αντρούλη σας, το παιδάκια σας, τα βράδια του Σαββάτου στην ταβερνούλα της γειτονιάς… Ωραία όλα αυτά και σεβαστά. Αλλά ανήκουν στο χώρο δίπλα στο εικονοστάσι, ποια στιγμή λέτε; Τη στιγμή που μια ατίθαση έφηβη που λέγεται ζωή κάνει πάρτι ξυπόλητη στα πλακάκια της κουζίνας και μάλιστα εν τη απουσία σας. Σας αρέσει αυτό ; Σας αρέσει η φωτογραφία σας στο κάδρο, με ένα προσποιητό μειδίαμα στα χείλη; Ημι-ικανοποίηση ; Ημι-χαρά; Ημι-απαγοήτευση ;
Έχω μια πρόταση να σας κάνω. Ελάτε να βγούμε από το κάδρο και ν’ ακουμπήσουμε τις πλάτες μας δίπλα στο λευκό τοίχο, δηλαδή να μην απομακρυνθούμε πολύ, όχι γιατί φοβόμαστε, αλλά για να μην χαθεί η σταθερά της σιγουριάς μας. Η πρόταση μου δεν αναφέρεται τόσο πολύ στις νέες γυναίκες που έχουν αρπάξει τη ζωή απ τα μαλλιά και το παλεύουν. Να σας προτείνω να στηθείτε μια μέρα έξω από την καγκελόπορτα ενός λυκείου σε ώρα διαλείμματος. Δείτε τα κορίτσια μας πόσο όμορφα και πόσα δυναμικά είναι.
Αυτό επομένως που θα πω αφορά τις λίγο μεγαλύτερες, πούχουν μεγαλώσει τα παιδιά τους, που η σχέση τους μέσα στο σπίτι με το σύζυγο είναι επιεικώς μέτρια και που στο κομμωτήριο ξεφυλλίζουν με ανάμεικτα συναισθήματα τα περιοδικά με τα λίφτινγκ, τις μεθόδους λιποαναρρόφησης χωρίς νυστέρι και τα μεσημέρια παρακολουθούν τα τηλεοπτικά σκουπίδια..
Ακούστε με και κρατήστε το. Η πιο ωραία γυναίκα σήμερα είναι η γυναίκα στα 50 της που πιάνει τον εαυτό της να σκέφτεται ότι θα μπορούσε να παρακολουθήσει μαθήματα στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο (έχουμε τρία στην Αθήνα) που θα μπορούσε να μάθει μια κάποια τέχνη, να ενταχθεί σ ένα πολιτιστικό σύλλογο ή πολιτικό σχήμα. Να βγει, σας λέω, να εκτεθεί, να δοκιμαστεί διαφορετικά μακριά από την επιρροή του συζύγου – γιατί υπάρχουν και σύζυγοι που θέλουν τη γυναίκα υποτακτικό πλάσμα στο σπίτι, ναι, ναι, υπάρχουν. Να βρει το θάρρος ν’ανοίξει κουβέντα με την περιπτερού – που είναι σαν ναχει βγάλει τρία πανεπιστήμια και να μιλάει τρεις ξένες γλώσσες. Κι ύστερα να πάει πιο κάτω στη φουρνάρισσα κι ανάμεσα στο ψωμί, στο γάλα, στον κόσμο στην ουρά να πει δύο κουβέντες παραπάνω μαζί της για την οικονομική κρίση. Να αφουγκραστεί τη ζωή, έξω από το σπίτι, μακριά από την τηλεόραση, όχι όμως υπό τη μορφή της προστατευόμενης κυρίας, αλλά της γυναίκας που ποθεί να μετεξελιχθεί σε ενεργό πολίτη. Το αντίθετο του ΑΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΝΕΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΗ
Υπάρχουν τρόποι αν πραγματικά το θέλουμε. Όπως υπάρχουν τρόποι να πείσουμε την κακοποιημένη γυναίκα να μοιραστεί το πρόβλημα της, δίχως ντροπή. Να ξανοιχτεί στα αρμόδια κέντρα. Θα την ακούσουν, μπορεί και να την αγκαλιάσουν. Δεν ξέρετε. Σίγουρα όμως θα απελευθερωθεί η ίδια και θα αναλάβει από κει και πέρα τις ευθύνες της, γιατί οι ευθύνες δεν ποτέ του ενός, είναι και του άλλου.
Εκείνο που προέχει να βρούμε, είναι τρόπους επικοινωνίας. Να δικτυωθούμε, ανάλογα με τις δυνατότητες της γυναίκας και τις εμπειρίες της κάθε μιας μας, με στόχο τη διάχυση των ιδεών, με στόχο την εμπέδωση του νέου ήθους, το οποίο η γυναίκα οφείλει να ξετυλίξει μπροστά μας. Ναι, αυτή, ο Βαστάζος της Γης.
Να σας πω ένα παράδειγμα: είστε στην παραλία, ένα ζευγάρι με τις πετσετούλες σας, τις κουβεντούλες σας…. νομίζετε ότι είστε μόνοι και είστε έτοιμοι για τα παραπέρα. Αίφνης εμφανίζεται μια ομάδα από άλλους κολυμβητές, όχι απαραιτήτως ζευγάρια και σας ζητούν φωτιά για το τσιγάρο. Η γυναίκα μουτρώνει, ο άνδρας δίνει φωτιά και θέλει να πιάσει κουβέντα. Η γυναίκα τον αποτρέπει. Κι εκείνος με ευγένεια της εξηγεί ότι έχουν όλο το χρόνο να τα πούνε αργότερα, ας μην χάσουν την ευκαιρία που τους δίνει ένας αναπτήρας για να ακούσουν τις κουβέντες των άλλων. Αν και εφόσον αξίζουν βεβαίως…. Έτσι είναι και στη ζωή, στην καθημερινότητά μας. Απλά πράγματα που εμείς τα κάνουμε σύνθετα, γιατί τρελαινόμαστε για τις αποκλειστικότητες…
Η ενεργοποίηση, λοιπόν, της γυναίκας (το ζητούμενο) η οποία μέρα τη μέρα προχωράει, πρέπει να γίνεται με ομαλό τρόπο, όπως σας είπα προηγουμένως: με τη μετακίνηση μας λίγο πιο πέρα από το κάδρο. Να πείσουμε τους άνδρες μας ότι αξίζουμε κάτι καλύτερο, ότι έχουμε κάθε λόγο να συμμετάσχουμε στα κοινά, να καταθέσουμε το λιθαράκι της γνώσης και κυρίως το ένστικτο της γυναίκας- μάνας που νομίζω ότι όμοιο του δεν υπάρχει πουθενά.
Παλιότερα διάβαζα συχνά Σοπενχάουερ. Με εντυπωσίαζε ο μισογυνισμός του. Τότε, μου ήταν αδύνατον να εξηγήσω γιατί ένας σπουδαίος στοχαστής έβαλλε κατά της γυναίκας με τόσο αιχμηρό τρόπο. Έλεγε ο Σοπενχάουερ : «Πρέπει να σκοτίστηκε από τον έρωτα ο νους των ανδρών για να ονομάσουν ωραίο αυτό το μικρόσωμο φύλο, με τους στενούς ώμους, τους φαρδιούς γοφούς και τις κοντές γάμπες. Όλη η ομορφιά του έγκειται στο ερωτικό ένστικτο. Αντί να το ονομάζουν ωραίο, θα ήταν πιο σωστό να το αποκαλούν αντιαισθητικό. Οι γυναίκες δεν διαθέτουν συναίσθημα, δεν ξέρουν ούτε από μουσική, ούτε από ποίηση. Σ’ αυτές, τα πάντα είναι σκέτος πιθηκισμός, προσχήματα και επιτήδευση που αντανακλά την επιθυμία τους να αρέσουν»
Εκ των υστέρων κι έχοντας κοντραριστεί με τη ζωή, όπως σας προανέφερα, ζώντας πλέον σ’ έναν πολυεστιακό τόπο με τις πολυμορφικές συμπεριφορές αναρωτιέμαι πώς θα αντιδρούσε αυτός ο μοναχικός περιπατητής της Βαϊμάρης, όχι τόσο στην απελευθέρωση των γυναικών, όσο στην εκμετάλλευση τους από τη διαφήμιση. Η μάλλον, να το διατυπώσω καλύτερα : πώς θα αντιδρούσε στην προώθηση μέσω της διαφήμισης ενός προτύπου γυναίκας που νομίζω ότι ο φιλόσοφος αποδίδει στην τελευταία του πρόταση : Πιθηκισμός, προσχήματα και επιτήδευση που αντανακλά την επιθυμία τους να αρέσουν.
Αναφέρομαι γενικότερα στην εκμετάλλευση του γυναικείου σώματος και στον τρόπο που ο διαφημιστής στοχεύει στη διέγερση του θεατή για να πουλήσει το προϊόν. Με απασχολεί το πώς η γυναίκα πέφτει στην παγίδα της ωραιοποιημένης ζωής. Παλιότερα στην Ποσειδώνος υπήρχε μια διαφήμιση με μια πολύ ωραία κοπέλα με κόκκινα εσώρουχα κι από κάτω η εξής πρόταση : Τι σημασία έχει αν δεν ξέρω να μαγειρεύω ; Ναι, με τέτοια εσώρουχα, και τέτοιο κορμί, τί να την κάνω τη μαγειρική, ευτυχώς υπάρχουν και τα ντελίβερι.
Κανείς όμως από τους διαφημιστές δεν σκέφτηκε το πώς μια τέτοια αντίληψη φιλτράρεται από μια έφηβη, μια νεαρή κοπέλα που δεν έχει προλάβει να διυλίσει την πληροφορία και που κάποιος την έχει πείσει ότι το όνειρο της ζωής ξεκινάει από το ρόλο μιας πανελίστριας ή μιας τηλεοπτικής γλάστρας. Θα μου πείτε, εσένα τώρα αυτό σε ενόχλησε ; Σιγά. Μήπως στα περίπτερα δεν κυκλοφορούν περιοδικά αντίστοιχου περιεχομένου ; Για να φτάσουμε στο χρήμα πρέπει πρώτα να διεγείρουμε το κοινό. Απλά μαθηματικά. Δεν παύει όμως νάναι ένας βραχνάς. Κι εδώ οι μητέρες είναι αυτές που θα πρέπει να εξηγήσουν στα κορίτσια εγκαίρως και με θάρρος ένα μικρό κομμάτι της αλήθειας τούτου του κόσμου. Ποτέ όλη τη αλήθεια, γιατί μετά η ζωή θα είναι βαρετή.
Ας είμαστε ρεαλιστές κι ας ξαναστήσουμε τους κανόνες του παιγνιδιού. Όχι παλαιομοδίτικα, όχι αναχρονιστικά, όχι βιαστικά και τυχαία. Μέσα από τη συζήτηση, μέσα από τη ΣΥΝΑΝΤΙΛΗΨΗ για έναν πακτωλό θεμάτων, μέσα από την κοινή δράση, από τη διεκδίκηση θέσεων στους δημόσιους χώρους, στο δημαρχείο, στη Βουλή. Να βγούμε από τη νιρβάνα που μας στήνουν γύρω μας. Όχι να πολεμήσουμε τους άνδρες. Όποιος λέει τέτοιες κουβέντες, είναι χαμένος από χέρι. Δεν έχουμε καιρό για πολέμους. Έχουμε λίγο χρόνο να σμίξουμε, να αγαπηθούμε ξανά, να γνωριστούμε μεταξύ μας, να απλώσουμε τα χέρια και να στήσουμε εκείνο το κοινωνικό δίχτυ ασφάλειας που κάθε φορά, μα κάθε φορά θα μας βοηθάει να ξεπερνάμε με σύνεση και υπομονή τις μεγάλες κρίσεις. Σε πλαίσιο τιμιότητας και με γνώμονα την ευθύνη. Δεν θα κερδίσουμε αλλιώς το σεβασμό της κοινωνίας όλης. Η αντίληψη, βαθιά πατριαρχική, ότι η γυναίκα είναι ο αγρός και ο άνδρας είναι το αλέτρι φθίνει, αλλά δεν αντικαθίσταται. Οι κυβερνήσεις θεσπίζουν νόμους και επαίρονται για τις ποσοστώσεις υπέρ των γυναικών, αλλά οι ποσοστώσεις αποκτούν τη μορφή δουλείας για τα κόμματα. Επομένως δεν αρκούν οι μεγάλες κουβέντες, τη στιγμή που η γυναίκα αγγίζει με σχεδόν παιδικό φόβο την περιοχή της κοιλιάς της και κοιτάζει τον άνδρα χωρίς το πλεονέκτημα της εμπιστοσύνης ; Η σημερινή ημέρα είναι ίσως μια ευκαιρία για μικρές, αλλά ουσιαστικές αναθεωρήσεις.
Πολλές από εμάς, ήδη τις έχουμε κάνει. Ας το τολμήσουν όσες θέλουν κι όσες νοιώθουν έτοιμες να δράσουν διαδραστικά σ’ ένα πολυμορφικό πια κόσμο. Στο κάτω κάτω είμαστε πια – σωματικά τουλάχιστον – στον αντίποδα του μοντέλου-γυναίκα του Σοπενχάουερ, άρα οι μετοχές μας έχουν κάθε λόγο να εκτιναχθούν. Τολμήστε και να ξέρετε ότι όλο και κάποιος θα βρεθεί δίπλα σας να σας στηρίξει.
Σας ευχαριστώ.
Ρίτσα Μασούρα
Η ΟΜΙΛΙΑ ΜΟΥ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΟΥΣ ΑΝΟΙΚΤΟΥΣ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ.
“Εκ γυναικός τα κρείττω”. Ομαδική έκθεση στην αίθουσα τέχνης Artvisione
Η αίθουσα τέχνης Artevisione (Πηλίου 5, Πλ. Κολιάτσου) εγκαινιάζει στις 8 Μαρτίου 2024 και ώρα 7 -10 μμ την ομαδική έκθεση “Εκ γυναικός τα κρείττω”, σε σύλληψη και επιμέλεια Ευαγγελίας Θ. Καϊράκη. Σαράντα σύγχρονοι εικαστικοί τιμούν την «Ημέρα της Γυναίκας», εικονοποιώντας την πολυπρισματική της φύση και την ελευθερία της στην αυτοδιάθεση.
Η επιμελήτρια σημειώνει για την έκθεση:Το χρωμόσωμα Χ που οροθετεί φυλετικά τον ένα πόλο της ζωής. Πολλές περισσότερες, όμως, οι υποστάσεις του θήλεος από αυτό το ένα και μόνο ιδεόγραμμα της βιολογίας. Η άφατη πλευρά της φύσης, η Σεληνιακή, κατά την αποκρυφιστική ερμηνεία του κόσμου. Χθόνια ως Εκάτη, παμμήτωρ ως Γαία, που στέργει στη θαλπωρή της “μήτρας” της την υλικότητα, ηγέτιδα σε μια οργιαστική λατρεία η Πότνια Θηρών. Το “αιώνιο θήλυ” των Ορφικών ύμνων που κινητοποιεί ως «νόμιμος» αποδέκτης τον έρωτα, την αρσενική έκφανση της ενόρμησης, τη βορβορώδη.Ηδονιστικό αρχέτυπο της ενοχής η πρωτόπλαστη, κατά τη βιβλική αφήγηση. Χρεώθηκε ως εξιλαστήριο θύμα την έκπτωση από την παραδείσια ευδαιμονία, φέροντας το στίγμα της αμαρτίας, για να εξακοντιστεί με χρυσόβουλο από τον νόμο του ισχυρού στη σκιώδη πλευρά της ιστορίας.Κυρίαρχη μούσα στα ερωτικά ανθολογήματα- από τις σαπφικές ωδές στην Αφροδίτη έως τη Μαντάμ ντε Μποβαρύ- η αέναη αγαπημένη των δραματουργών, εκείνες οι “τρελές” που “κάνουν όρκους και ύστερα ξεχνούν”, όπως -o tempora- έγραφε ο Χρήστος Χαιρόπουλος στο γνωστό αποκριάτικο tango του 1930. Πανάχραντη, ως ηθικό αντιστάθμισμα, η Πλατυτέρα των Ουρανών, ανυψούται εν δόξη στην αψίδα, δεόμενη για τη Σωτηρία.
Η Μαρία της Pieta ή η Εκάβη ολοφυρόμενη στα τείχη της Τροίας σείουν το άχθος του συλλογικού πόνου μέσα από την αρχετυπική εικόνα τους ως θρηνωδών, ακόμη κι αν ο πόνος “είναι άνδρας”, όπως αυτογνωσιακά έλεγε ο Γιαννούλης Χαλεπάς. Γυναίκες που καθαγιάζονται μέσα από την προσφορά και την υπομονή τους, που λυτρώνονται από το προπατορικό αμάρτημα, συντρέχοντας για να σπογγίσουν ως παραμυθία τα δάκρυα της Εύας.Η ομήρεια Πηνελόπη που καρτερεί, η αναγεννησιακή Σιμονέττα στο πρόσωπο της οποίας ταυτίζεται πλατωνικά το ωραίο με το ηθικό, η Θηρεσία που έχει, λόγω πνευματικής τελείωσης, το προνόμιο της θείας ενόρασης.Η γυναίκα ως θεματοφύλακας της αρετής, φρόνιμη, άσπιλη και αμόλυντη, που αποκαθίσταται ως τίκτουσα στις συνειδήσεις, αλλά επωμίζεται τη δυστοκία ευθυνών και συμβάσεων. Πολλοί οι ρόλοι που έχουν από κτίσεως αποδοθεί σε αυτό το χρωμόσωμα Χ, είτε με το φορτίο της χάρης, είτε με τον ψόγο της ενοχής. Μάταια, όμως. Καθώς η θηλυκή φύση δεν είναι θέμα προ-, αλλά αυτο-διάθεσης στη νεωτερική διανόηση. “Γυναίκα δεν γεννιέσαι, αλλά γίνεσαι”, κατά τη Σιμόν ντε Μπουβουάρ, σε μια υπαρξιακή αντιπρόταση, που αποβάλλει τα πρόσημα και τα προσχήματα, κατοχυρώνοντας το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού της στην κοινωνία ως αυτεξούσιας οντότητας. Δίνοντάς της την επιλογή να ενδυθεί πέρα από το φωτοστέφανο του ανυψούντος Αγγέλου, τα λαβωμένα φτερά του εκπέσοντος Εωσφόρου και να διεκδικεί με θέρμη τα κρείττω, όχι -πια -κατά συνθήκη, αλλά κατά βούληση…Συμμετέχουν αλφαβητικά οι εικαστικοί: Angelo Saracini, Νατάσα Αγγελάκη, Κώστας Αγγελάκης, Εύη Αθανασίου, Χρήστος Αλατσάκης, Γιάννης Αντωνόπουλος, Μαρία Αργυρακοπούλου, Ανδρέας Βεντούρης, Γιάννης Δημουλάς, Αργυρώ Δρίβα, Μαρίλη Ζ., Κρυσταλλία Ιωαννίδου, Άννα Καζάκου, Δημήτρης Καρυστινός, Σταμάτης Καρυστινός, Γιώργος Κεβρεκίδης, Κατερίνα Κονδύλη, Καλλιόπη Κουκλινού, Φίλιππος Κούτρικας, Χάρης Μανωλίδης, Μαίρη Μαραγκουδάκη, Άγγελος Μαυραειδής, Σταυρούλα Μητσάκου, Ορφέας Μπάτσιος, Γεωργία Μπλιάτσου, Ισμήνη Μπονάτσου, Χριστόφορος Μπότσης, Μιχάλης Νικολινάκος, Γιώτα Ντάτσικα, Άγγελος Παπαδημητρίου, Ελένη Παπαγιαννοπούλου, Τζένη Πετροπούλου, Χαρίκλεια Πίνιου, Μαρίνα Ροβίθη, Σπύρος Ρωμάνος, Νίκος Σιαλακάς, Νάντια Σκιαδά, Άγγελος Σκούρτης, Βασίλης Σούλης, Νίκος Τσιώτας, Ρόζμαρι Φάκα, Άννα -Μαρία Χατζηστεφάνου, Νίκος Χιωτίνης
Εγκαίνια: Παρασκευή, 8/3/24, 19.00-22.00 Διάρκεια έως 22/3/24 Πηλίου 5, Πλ. Κολιάτσου Δυνατότητα Πάρκιν στην οδό Κέας (πλαϊνός δρόμος ) Ώρες λειτ: Τρίτη, Πέμπτη & Παρασκευή: 16.00-20.00 Τετάρτη & Σάββατο: 11.00-15.00
Οι ιστορικοί απολαμβάνουν συχνά το να περιγράφουν τις θαυμάστριες του Λιστ, θαυμάζοντας την παραφροσύνη τους. Έδιναν βέβαια κι αυτές την αφορμή:
Συμπεριφέρονταν υστερικά, ήταν παράλογες. Μάλωναν για τα μαντήλια του, φορούσαν βραχιόλια από σπασμένες χορδές πιάνου και πολλά ακόμα χειρότερα.
ΓΡΑΦΕΙ Η ΕΦΗ ΑΓΡΑΦΙΩΤΗ
Η λέξη Lisztomania ισχύει και σήμερα αλλά αναφέρεται στο κοινό που ακούει φανατικά.
Ο ποιητής Heinrich Heine ζήτησε από «έναν γιατρό, του οποίου η ειδικότητα ήταν οι γυναικείες ασθένειες» να εξηγήσει γιατί ο Λιστ μάγευε τις γυναίκες. Παθογένεια και φαντασιώσεις, ήταν η γενική απάντηση.
Οι γυναίκες του περιβάλλοντος του Λιστ δεν ήταν όλες δείγμα γελοίας γραφής. Τον προσέγγισαν & για πνευματικούς λόγους πολλές , μεταξύ αυτών μια αυτοδίδακτη συγγραφέας και ιστορικός που συνέβαλε στον εκκολαπτόμενο χώρο της μουσικολογίας και το πρωτοποριακό της έργο εξακολουθεί να εγείρει επίκαιρα ερωτήματα ακόμη και σήμερα. Το όνομά της ήταν Marie Lipsius, είχε ωραία φωνή και βασικές γνώσεις μουσικής αλλά και συνέθεσε με την καρδιά ωραία σύντομα κομμάτια. Αυτό είναι λιγότερο σημαντικό στο πέρασμά της.
Η Ida Marie Lipsius γεννήθηκε στη Λειψία το 1837. Ο παππούς της από τη μητέρα της ήταν διευθυντής του θρυλικού Thomasschule και πριν από τον πρόωρο θάνατό του, ο πατέρας της ανέβηκε επίσης στην ίδια υψηλή θέση. Ας θυμηθούμε ότι ο Μπαχ ήταν Thomaskantor – Thomaskantor is the common name for the musical director of the Thomanerchor, now an internationally known boys’ choir founded in Leipzig in 1212.
Η κόρη του πρύτανη του Thomasschule, λοιπόν, είχε δάσκαλο στη μουσική τον συνθέτη Richard Müller. Το 1856, σε ηλικία δεκαοκτώ ετών, γνώρισε τον Λιστ σε συναυλία. Στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα, έπαιξε σημαντικό ρόλο στη γερμανική μουσική σκηνή, δουλευοντας στην Αυλή της Βαϊμάρης και στον κύκλο γύρω από τον Ρίχαρντ Βάγκνερ στο Μπαϊρόιτ.
Ήταν αδελφική φίλη με τη σύντροφο του Λιστ, την πριγκίπισσα Carolyne Wittgenstein.
Η μουσικολογική της διαδρομή και η συγγραφή είναι εντυπωσιακή. Της χρωστάμε μεταξύ πολλών, την φροντίδα και την έκδοση της αλληλογραφίας του Λιστ, βιβλία με ξεχωριστό ενδιαφέρον για προσωπικότητες, όπως οι Hans von Bülow, και ο Johann Sebastian Bach κ.α. αλλά και το βιβλίο που φωτίζει ως σήμερα την εποχή του Λιστ, όσο κι αν μοιάζει… κουτσομπολίστικος ο τίτλος: Liszt und die Frauen.
Οταν ήταν νέα χρησιμοποιούσε το ψευδώνυμο “La Mara”, αυτό τη βοηθούσε να δημοσιεύει ήδη το 1867 βιογραφίες μουσικών, παλαιών και σύγχρονων της με γενικό τίτλο σειράς το Musikalische Studienköpfe (Πορτρέτα μουσικής μελέτης) στον εκδοτικό οίκο Breitkopf & Härtel.
Τα όμορφα αυτά πορτρέτα σε περιπτώσεις ζώντων τότε μουσικών, τα εμπνεύστηκε από την προσωπική γνωριμία με πολλούς, είναι επομένως αυθεντικές μαρτυρίες μιας σύγχρονης γυναίκας που συμμετέχει στη γερμανική μουσική κοινωνία της εποχής της.
Η Marie Lipsius ήταν η πρώτη που διεξήγαγε συστηματική έρευνα για να αναγνωρίσει τη μυστηριώδη «Αθάνατη αγαπημένη» του Μπετόβεν: Το 1909 δημοσίευσε τα Απομνημονεύματα της Therese Brunsvik και ερμήνευσε τον θαυμασμό της για τον συνθέτη ως κρυφή αγάπη. Αυτό αναθεωρήθηκε μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν ανακαλύφθηκαν επιστολές και άλλα έγγραφα στο κτήμα των Brunsvik, τα οποία παρέπεμπαν στην αδελφή της Therese, την Josephine Brunsvik.
Μέρος από τα πρωτότυπα αξιόλογα γραπτά της, εκτίμησαν οι ενδιαφερόμενοι με την πρώτη έκδοση της αλληλογραφίας του Φραντς Λιστ.
Το 1917, δέκα χρόνια πριν πεθάνει, εξέδωσε τη δική της αυτοβιογραφία όπου σε πλούσια και γεμάτα ουσιαστικές λεπτομέρειες κείμενα πενήντα ετών, σκιαγραφείται η σοβαρή, υπεύθυνη και χωρίς ίχνος υστεροβουλίας προσπάθεια ζωής.
Το Υπουργείο Πολιτισμού ανακοινώνει τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας, Λογοτεχνικής Μετάφρασης και Παιδικού Βιβλίου έτους 2023 (για τις εκδόσεις 2022).
Τα Κρατικά Λογοτεχνικά Βραβεία, θεσμός κύρους και ουσίας στο χώρο των Γραμμάτων, αποτελούν την έμπρακτη αναγνώριση της Πολιτείας προς το έργο και την προσφορά των δημιουργών και αποσκοπούν στην προβολή και τη διάδοση της Ελληνικής γραφής και σκέψης και στην υποστήριξη της ελληνικής βιβλιοπαραγωγής.
Στη διαδικασία εφαρμόζεται η νομοθεσία που διέπει τον θεσμό των Κρατικών Λογοτεχνικών Βραβείων (ν. 3905/23-12-2010, άρθρο 40), και βάσει αυτής ορίστηκαν οι αρμόδιες Επιτροπές (ΦΕΚ 447/ Υ.Ο.Δ.Δ./12.05.2023, ΦΕΚ 1129/ Υ.Ο.Δ.Δ./19.10.2023, ΦΕΚ 1269/Υ.Ο.Δ.Δ/23-11-2023 και ΦΕΚ 58/ΥΟΔΔ/26.1.2024), που εξέτασαν διεξοδικά τη βιβλιοπαραγωγή του έτους 2022.
Αναλυτικά
Ι. ΚΡΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ 2023
Α. Το Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων απονέμεται στη Ρέα Γαλανάκη για τη συνολική προσφορά της στα Γράμματα.
Β. Το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος 2023 απονέμεται ομόφωνα στην Ισμήνη Καρυωτάκη, για το έργο της Φυγόδικος δεν ήμουν, εκδόσεις Ποταμός.
Γ. Το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος-Νουβέλας 2023 απονέμεται κατά πλειοψηφία στον Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, για το έργο του Το όνομά σου, εκδόσεις Το Ροδακιό.
Δ. Το Κρατικό Βραβείο Ποίησης 2023 απονέμεται ομόφωνα στον Σταύρο Ζαφειρίου, για το έργο του Πράσινος ουρανός, μπλε χορτάρι, εκδόσεις Νεφέλη.
Ε. Το Κρατικό Βραβείο Δοκιμίου-Κριτικής 2023 απονέμεται κατά πλειοψηφία στον Χρήστο Λούκο, για το έργο του Η Ερμούπολη της Σύρου (1821-1950). Από το Λίβερπουλ της Ανατολικής Μεσογείου στη βαμβακούπολη των Κυκλάδων, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
ΣΤ. Το Κρατικό Βραβείο Μαρτυρίας-Bιογραφίας-Χρονικού-Ταξιδιωτικής Λογοτεχνίας 2023 απονέμεται κατά πλειοψηφία στους Σπύρο Παπαϊωάννου – Κώστα Βλησίδη για το έργο τους Το φρικτόν τέμενος της αμαρτίας (Α’ Μέρος: Το πορνείο των Βούρλων Δραπετσώνας μέσα από γραπτές πηγές, Β’ Μέρος: Ιχνηλάτηση του τόπου και του χρόνου των «Βούρλων» της Δραπετσώνας), έκδοση Ινστιτούτου Μελέτης της Τοπικής Ιστορίας και της Ιστορίας των Επιχειρήσεων.
Ζ. Το Κρατικό Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα 2023 απονέμεται κατά πλειοψηφία στον Άρη Αλεξανδρή, για το έργο του Πώς ο Ιγνάτιος Καραθοδωρής έχασε τα πάντα, εκδόσεις Μεταίχμιο.
Η. Το Ειδικό Κρατικό Βραβείο 2023 για βιβλίο που προάγει σημαντικά τον διάλογο πάνω σε ευαίσθητα κοινωνικά ζητήματα, απονέμεται ομόφωνα στον Γιάννη Πάσχο, για το έργο του Το χρονικό ενός δυσλεκτικού, εκδόσεις Περισπωμένη.
Θ. Τέλος, η Επιτροπή αποφάσισε κατά πλειοψηφία την απονομή τιμητικής διάκρισης στο λογοτεχνικό περιοδικό Κοράλλι.
ΙΙ. ΚΡΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗΣ 2023
Α) Το Κρατικό Βραβείο Μετάφρασης Έργου Ξένης Λογοτεχνίας στην Ελληνική Γλώσσα 2023 απονέμεται ομόφωνα εξ ημισείας στη Μυρτώ Καλοφωλιά, για τη μετάφραση του έργου του Anthony Doerr Νεφελοκοκκυγία, εκδόσεις Πατάκη, και στον Σωτήρη Σουλιώτη, για τη μετάφραση του έργου του Jon Fosse Το άλλο όνομα, εκδόσεις Gutenberg.
Β) Το Κρατικό Βραβείο Απόδοσης Έργου της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας στα Νέα Ελληνικά 2023 απονέμεται ομόφωνα εξ ημισείας στον Παύλο Καλλιγά, για τη μετάφραση του έργου του Πλάτωνα Παρμενίδης, εκδόσεις Στιγμή, και στον Θεόδωρο Κ. Στεφανόπουλο, για τη μετάφραση του έργου του Ηρώνδα Μιμίαμβοι, εκδόσεις Κίχλη.
Γ) Το Κρατικό Βραβείο Μετάφρασης Έργου Ελληνικής Γλώσσας σε Ξένη Γλώσσα 2023 απονέμεται ομόφωνα εξ ημισείας στον Jean–Marc Laborie, για τη μετάφραση του έργου του Χριστόφορου Μηλιώνη Καλαμάς κι Αχέρων στη γαλλική γλώσσα [Christoforos Milionis Kalamás et Achéron, εκδόσεις L’Harmattan], και στην Riikka Pulkkinen, για τη μετάφραση ανθολογίας σύγχρονων ελλήνων ποιητών στη φινλανδική γλώσσα [Aurinkokello: Nykykreikkalaisia, εκδόσεις Enostone Kustannus].
ΙΙI. ΚΡΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ 2023
Α. Το Κρατικό Βραβείο Παιδικού Λογοτεχνικού Βιβλίου 2023 απονέμεται κατά πλειοψηφία στον Κυριάκο Χαρίτο για το έργο με τίτλο Για φαντάσου, (εικονογράφηση Ντανιέλα Σταματιάδη), εκδόσεις Μεταίχμιο.
Β. Το Κρατικό Βραβείο Εφηβικού-Νεανικού Λογοτεχνικού Βιβλίου 2023 απονέμεται κατά πλειοψηφία στον Θοδωρή Κούκια για το έργο με τίτλο Τετράγωνα κύματα, ιπτάμενες μέδουσες, εκδόσεις Κέδρος.
Γ. Το Κρατικό Βραβείο Εικονογραφημένου Παιδικού Βιβλίου 2023 απονέμεται κατά πλειοψηφία στην εικονογράφο Χρύσω Χαραλάμπους και στη συγγραφέα Δανάη Δάσκα για το έργο με τίτλο 1000 τρόποι να στύψεις ένα λεμόνι,, εκδόσεις Παπαδόπουλος.
Δ. Το Κρατικό Βραβείο Βιβλίου Γνώσεων για παιδιά 2023 απονέμεται κατά πλειοψηφία στη Μαρίζα Ντεκάστρο για το έργο με τίτλο Οι δικοί μου άνθρωποι, (εικονογράφηση Χαρά Μαραντίδου), εκδόσεις Καλειδοσκόπιο.
Υπενθυμίζεται η σύνθεση των αρμόδιων Επιτροπών:
Επιτροπή για τα ετήσια Βραβεία Λογοτεχνίας και το Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων, το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα, το Ειδικό Θεματικό Βραβείο και τα Βραβεία Δοκιμίου – Μαρτυρίας
Η σύνθεση της εννεαμελούς Επιτροπής, αρμόδιας για τα ετήσια Βραβεία Λογοτεχνίας, το Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων, το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα, το Ειδικό Θεματικό Βραβείο και τα Βραβεία Δοκιμίου-Μαρτυρίας, έχει ως εξής (ΦΕΚ 447/ΥΟΔΔ/12.5.2023) :
1. Ευριπίδης Γαραντούδης, Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Μέλος Δ.Ε.Π. Α.Ε.Ι. συναφούς γνωστικού αντικειμένου), Πρόεδρος
2. Ανδρέας Μήτσου, Συγγραφέας, Αντιπρόεδρος
3. Λητώ Ιωακειμίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια Συγκριτικής Φιλολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας (Τομέας Νεοελληνικής Φιλολογίας) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Μέλος Δ.Ε.Π. Α.Ε.Ι. συναφούς γνωστικού αντικειμένου), Μέλος
4. Ελένη Κουτριάνου, Καθηγήτρια Νεοελληνικής Λογοτεχνίας: Θεωρίας της Λογοτεχνίας – Συγκριτικής Γραμματολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (Μέλος Δ.Ε.Π. Α.Ε.Ι. συναφούς γνωστικού αντικειμένου), Μέλος
5. Καλλιόπη (Πόπη) Αρωνιάδα, Συγγραφέας, Μέλος
6. Ηλίας Καφάογλου, Συγγραφέας, Μέλος
7. Γεώργιος Ρούσκας, Κριτικός, Μέλος
8. Κωνσταντίνα (Ντίνα) Σαρακηνού, Κριτικός, Μέλος
9. Σταύρος Σταμπόγλης, Κριτικός, Μέλος
Επιτροπή για τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνικής Μετάφρασης
H σύνθεση τη αρμόδιας εννεαμελούς Επιτροπής Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνικής Μετάφρασης (ΦΕΚ/Υ.Ο.Δ.Δ./447/12-5-2023, ΦΕΚ 1269/Υ.Ο.Δ.Δ/23-11-2023, ΦΕΚ 58/ΥΟΔΔ/26.1.2024) έχει ως εξής:
Τέλος, όπως ορίζει η νομοθεσία που διέπει τον θεσμό των Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας (ν. 3905/2010), δίνεται στη δημοσιότητα το σκεπτικό βράβευσης των αρμόδιων Επιτροπών για κάθε κατηγορία.
Εμείς, οι Αφροέλληνες: η μαύρη λογοτεχνία ως γέφυρα πολιτισμών
Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος (ΕΒΕ) έχοντας ως στόχο την ενεργή συμβολή της, μέσω της λογοτεχνίας, στην κατανόηση μεταξύ των πολιτισμών προσκαλεί το αναγνωστικό κοινό να μελετήσει τη μαύρη λογοτεχνία.
Η ΕΒΕ ανέλαβε το έργο Εμείς, οι Αφροέλληνες: η μαύρη λογοτεχνία ως γέφυρα πολιτισμών, το οποίο βραβεύτηκε και συγχρηματοδοτείται από την υποτροφία «Hidden Stories Fund 2023» του Συνδέσμου Ευρωπαϊκών Εθνικών Βιβλιοθηκονόμων (CELN).
Η Δανειστική Συλλογή της ΕΒΕ εμπλουτίστηκε με καινούργια βιβλία συγγραφέων αφρικανικής καταγωγής που κινούνται θεματικά γύρω από ζητήματα ενσωμάτωσης, αλλά και ρατσισμού στις χώρες υποδοχής. Η προβολή της συλλογής που θα διαρκέσει μέχρι το τέλος Απριλίου γίνεται σε ειδικές βιβλιοθήκες προβολής (παιδική και ενηλίκων) στο ισόγειο της ΕΒΕ και συνοδεύεται από προωθητικό υλικό.
Σειρά podcast που προσκαλεί σε κριτικό διάλογο γύρω από θέματα ταυτότητας, εθνότητας και διαπολιτισμικής ανεκτικότητας είναι διαθέσιμα στο επίσημο κανάλι της ΕΒΕ στο Youtube και στο Spotify και θα μεταδίδονται μέχρι το τέλος Απριλίου στις φωλιές της Δανειστικής Συλλογής στο ισόγειο της ΕΒΕ, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ).
Το έργο κορυφώνεται με την εκδήλωση «Η Μαύρη Λογοτεχνία ως γέφυρα Πολιτισμών. Λογοτεχνικές και μουσικές Συν-ομιλίες» που θα πραγματοποιηθεί στις 15 Μαρτίου 2024 στις 18:30 στον Πύργο Βιβλίων της ΕΒΕ στο ΚΠΙΣΝ. Η αφιερωματική βραδιά θα περιλαμβάνει ένα πάνελ ομιλητών αποτελούμενο από την κ. Κατερίνα Σχινά, κριτικό λογοτεχνίας και διακεκριμένη μεταφράστρια βιβλίων μαύρης λογοτεχνίας, την κ. Ιωάννα Ηλιάδη, μεταφράστρια βραβευμένων μαύρης λογοτεχνίας και τον κ. Μενέλαο Καραμαγγιώλη, σκηνοθέτη, παραγωγό και σεναριογράφο. Τη βραδιά θα πλαισιώσουν μουσικά οι Yinka & Alex Dermanis acoustic set με τη συμμετοχή της Anna Paspati.
Νέος κύκλος συναντήσεων 2024
Οι Εκδόσεις Πατάκη σας προσκαλούν να συμμετάσχετε στη Διαδικτυακή Λέσχη Ανάγνωσης Λογοτεχνίας crossover και μυθιστορημάτων για εφήβους και νέους, ένα βιβλιοφιλικό ραντεβού για ενήλικες αναγνώστες.
Τον σχεδιασμό και συντονισμό έχει ο Μάνος Κοντολέων, συγγραφέας και κριτικός με σημαντικό έργο στη λογοτεχνία crossover.
3η συνάντηση
Κοσμοναύτης
του Σπύρου Γιαννακόπουλου
Λίγα λόγια για το βιβλίο Κοσμοναύτης
Ο Κοσμοναύτης ΔΕΝ είναι ένα βιβλίο επιστημονικής φαντασίας. Είναι ένα βιβλίο ΓΙΑ την επιστημονική φαντασία. Είναι μία ωδή σε αυτό το υπέροχο είδος, ένα ταξίδι εσωτερικής αναζήτησης με φόντο τα βιβλία της Λε Γκεν, του Ασίμοφ, του Φίλιπ Κ. Ντικ, αλλά και τα κόμικς του Moebius και του Bilal, το έπος του Τζορτζ Λούκας, τα έργα των μεγάλων δημιουργών sci-fi.
Παράλληλα, είναι ένα βιβλίο για την απόλαυση της ανάγνωσης, την αγωνία της συγγραφής και το άγχος της έκθεσης. Και τελικά ένα βιβλίο για τη χαρά του να βρίσκεσαι εκεί όπου ανήκεις και να κάνεις αυτό που αγαπάς.
Ένας νέος αναζητά τη θέση του στην Αθήνα. Βαλτωμένος στην πρωινή δουλειά γραφείου, η μόνη του συγκίνηση είναι η μανιώδης ανάγνωση sci-fi βιβλίων. Όταν ξεκινάει το Κοσμοδρόμιο, περιοδικό επιστημονικής φαντασίας και όχι μόνο, τον οδηγεί στη μεγάλη περιπέτεια της ζωής του.
Ο Κοσμοναύτης έχει μυστήριο, χιούμορ, περιπλάνηση, νέες φιλίες, έρωτες… και μπορεί να έχει και εξωγήινους.
Βρείτε το βιβλίο εδώ.
Τα μυθιστορήματα crossover είναι εκείνα τα σύγχρονα λογοτεχνικά έργα στα οποία το κεντρικό πρόσωπο είναι άτομο που διανύει την εφηβεία του, δηλαδή άτομο το οποίο αναζητά την ταυτότητά του μέσα σε έναν έντονα μεταβαλλόμενο εσωτερικό και εξωτερικό κόσμο. Γραμμένα με όλες τις απαιτητικές όσο και σύγχρονες προδιαγραφές μιας μυθιστορηματικής αφήγησης, προσφέρουν την ευκαιρία στους κάθε ηλικίας αναγνώστες τους να επικοινωνήσουν μεταξύ τους, να αναζητήσουν –ή και να επανατοποθετήσουν– τη δική τους ταυτότητα.Βασικός στόχος της «Λέσχης Ανάγνωσης Μυθιστορημάτων crossover» των Εκδόσεων Πατάκη είναι να γνωρίσουν τα μέλη της ενδιαφέροντα λογοτεχνικά έργα αυτής της κατηγορίας, τα οποία και θα διευρύνουν τα λογοτεχνικά ενδιαφέροντα των ενηλίκων, αλλά και θα προσφέρουν έναν ουσιαστικό και ευαίσθητο τρόπο γεφύρωσης του χάσματος των γενεών.Βασικές πληροφορίες >Οι συναντήσεις απευθύνονται σε ενήλικα άτομα. > Η συμμετοχή στη λέσχη είναι δωρεάν. > Οι συναντήσεις θα πραγματοποιούνται μέσω πλατφόρμας ZOOM και οι συμμετέχοντες θα παραλαμβάνουν τον σχετικό σύνδεσμο με τη δήλωση συμμετοχής τους. > Καλό (αν και όχι αναγκαίο) είναι οι συμμετέχοντες να έχουν διαβάσει το έργο που θα συζητηθεί. |
Το brunch σε μεγάλα ξενοδοχεία συνδυάζει γευστική απόλαυση με πολυτελή ατμόσφαιρα και έχει γίνει κομμάτι του lifestyle της πόλης.
Το brunch αποδείχθηκε ότι ήλθε για να μείνει σαν μια σούπερ απολαυστική ανάπαυλα από την καθημερινότητα. Ειδικά, το brunch που προσφέρουν τα μεγάλα πολυτελή ξενοδοχεία, είναι μια εμπειρία που συνδυάζει τη γευστική απόλαυση με την κοσμοπολίτικη, εκλεπτυσμένη ατμόσφαιρα, την ωραία μουσική και πολλές φορές, την εκπληκτική θέα.
Όσο περνάει ο καιρός μάλιστα, το brunch απομακρύνεται από τον μονόδρομο των κλασικών- pancakes, muffins, αυγά δημητριακά, κέικ κλπ. Οι executive chefs των ξενοδοχείων, όλοι με θεαματικά βιογραφικά και ορισμένοι βαρυφορτωμένοι με βραβεία, παίρνουν σοβαρά το θέμα. Οι ξεχωριστές δημιουργίες τους εντάσσουν την ελληνική παράδοση στον πολυεθνικό γαστρονομικό ορίζοντα με εντυπωσιακά fusion, κάποτε gourmet αποτελέσματα.
Είτε πρόκειται για ένα πλούσιο καλοστρωμένο μπουφέ, είτε σερβίρεται σε καλοστρωμένα τραπέζια, τα ωραία σερβίτσια, η ποικιλία στις γεύσεις, το socializing και η αίσθηση της χαλάρωσης και της άνεσης έχουν γίνει ένα χαρούμενο κομμάτι του lifestyle της πόλης με κύρια στοιχεία την εμπειρία του καλού φαγητού και της πολυτέλειας.
Λίγα μέτρα μακριά από την πολυσύχναστη πλατεία Συντάγματος, σχεδόν κρυμμένο από την πολύβουη ζωή της πόλης, το bar restaurant «Geco» βρίσκεται στο ισόγειο του πεντάστερου boutique ξενοδοχείου Gatsby Athens. Το όμορφο παλιό κτήριο του 1930, όπου στεγάζεται, υπόσχεται από την πρώτη ματιά classy ατμόσφαιρα και το εσωτερικό επιβεβαιώνει την υπόσχεση. Αστική κομψότητα, κοσμοπολίτικη πολυτέλεια σε μοντέρνο ύφος και μια αίσθηση που αφήνει πίσω την ταραχώδη ατμόσφαιρα της Αθήνας.
Χαλαρωτικός φωτισμός, πολύ πράσινο, μουσικές μπλουζ, τζαζ, ποπ με dj μέχρι την Παρασκευή, live άρπα το Σάββατο και live τσέλο την Κυριακή. Το μικρό μενού του brunch (όπως και όλα τα μενού του ξενοδοχείου) έχει τη δυνατή γαστρονομική υπογραφή του executive chef του ξενοδοχείου, Παναγιώτη Φλάκα, σε συνεργασία με τους διάσημους σεφ Γεωργιάννα Χιλιαδάκη και Νίκο Ρούσσο (2 αστέρια Michelin για το αξέχαστο εστιατόριο Funky Gourmet).
Πιάτα έξω από τα συνηθισμένα, νόστιμα, κάποια με πιο οικεία ελληνική ταυτότητα, πολλά με fusion διάθεση, πάντα με εξαιρετικά υλικά. Μπορείτε να ποντάρετε στο «Πεϊνιρλί με πέστο φιστικιού, burrata, ντοματίνια ψητά και μαρμελάδα σύκο», στο «USA prime skirt με αυγά ελευθέρας βοσκής, chips, γιαούρτι και chimichurri», ή στα «Αυγά ποσέ, αγγλικό muffin, καπνιστό σολομό, πανσέτα και σάλτσα hollandaise». Τα απαραίτητα pancakes σερβίρονται με σπιτική πραλίνα σοκολάτας, σιρόπι σφενδάμου (maple syrup) και μούρα.
Ξενοδοχείο Gatsby, εστιατόριο Geco, Λέκκα 2, Πλατεία Συντάγματος, 210 3216001, Παρασκευή Σάββατο Κυριακή, 12.00 -17.00
Αrtsy ατμόσφαιρα στο Rooftop του «New Hotel» στην οδό Φιλελλήνων, με πανοραμική θέα 360° από τον 7o όροφο σε ολόκληρη την Αθήνα. Φερ φορζέ έπιπλα σε λευκό και βίντατζ ύφος στη βεράντα, στη σάλα έργα του Jeff Koons και μια μοναδική βιβλιοθήκη με 2.000 περίπου σπάνιες καλλιτεχνικές εκδόσεις, art books και περιοδικά από το αρχείο του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ, που μπορείς να ξεφυλλίσεις. Το μενού εμπλουτίζεται με πιάτα που έχουν άρωμα Ελλάδας: παραδοσιακή πίτα ημέρας, καγιανά με σύγκλινο και φέτα Καλαβρύτων και πολλά άλλα πιάτα με αυγά όλα οργανικής προέλευσης, ωραία προζυμένια ψωμιά, french toast που φτιάχνεται με καραμελωμένο παραδοσιακό τσουρέκι, λουκουμάδες με παγωτό βανίλια και μαριναρισμένες σταφίδες σε κονιάκ.
Προσθέστε τις κλασικές αλλά και όχι τόσο κλασικές γεύσεις του brunch, όπως τα pancakes και το «smashed beef burger» με American Angus, mini vegan burger με κινόα, μεγάλη ποικιλία από σαλάτες και sandwiches (executive chef o Μπάμπης Κουντούρης). Το brunch σερβίρεται και στο εστιατόριο του ισογείου με την πρωτοποριακή αισθητική των αδερφών Campana, γνωστοί παγκοσμίως για την καινοτόμο προσέγγιση τους στο σύγχρονο design που επικεντρώνεται στην επανάχρηση και αναβάθμιση ανακυκλώσιμων υλικών –το λεγόμενο upcycling.
NEW Hotel, Φιλελλήνων 16 & Ναυάρχου Νικοδήμου 1 (είσοδος από Ναυάρχου Νικοδήμου), 210 3273170, 6946379500, Σάββατο και Κυριακή, 12.00 – 17.00
Μια απίστευτη θέα στην Ακρόπολη, το Λυκαβηττό, το Καλλιμάρμαρο μέχρι τη θάλασσα στο βάθος του ορίζοντα και την Αίγινα ακόμα πιο μακριά, είναι το σκηνικό για ένα απίστευτα γενναιόδωρο brunch. Φέτος, το ξενοδοχείο βάζει στο επίκεντρο την μακροζωία (longevity) και ενσωματώνει το Blue Zone Project στο κυριακάτικο Brunch. Οι 5 μπλε ζώνες (blue zone) είναι περιοχές του κόσμου που συγκεντρώνουν τους περισσότερους αιωνόβιους ανθρώπους. Το μενού του brunch περιλαμβάνει πιάτα από τις 5 «μπλε ζώνες» -Ικαρία (Ελλάδα), Οκινάουα (Ιαπωνία), Σαρδηνία (Ιταλία), Χερσόνησος Νικόγια (Κόστα Ρίκα) και Λόμα Λίντα (Καλιφόρνια, ΗΠΑ) και τα συγκεντρώνει στη ειδική γωνιά «Blue Zone».
Έτσι, θα απολαύσετε αυγά ψητά στο φούρνο με σάλτσα ντομάτα, ρίγανη και φέτα (Ικαρία), την παραδοσιακή Pinsa (Καλιφόρνια), gnoccheti με ντομάτα κονφί και φρέσκο βασιλικό (Σαρδηνία). Ακόμη, μια μεγάλη ποικιλία υπερ-τροφών (superfood) και θρεπτικά πιάτα εμπνευσμένα από την διατροφή των μπλε ζωνών (Avocado toast με στραπατσάδα και προζυμένιο ψωμί, overnight oats, γιαούρτι με φρούτα του δάσους, σπόρους τσία, γκρανόλα και φιστίκι Αιγίνης, τηγανιτά αυγά με κρέμα στάκας κ.ά. Εκτός από τα διεθνή υγιεινά, όλα τα γνωστά και απαραίτητα για ένα γερό brunch δίνουν το παρών. Εggs benedict, pancakes, red velvet cake, μια μεγάλη ποικιλία αλμυρών και γλυκών εδεσμάτων κλπ. Η επιμέλεια του brunch από τον executive chef του ξενοδοχείου Στέφανο Παπανικολάου και την Ερασμία Μπαλάσκα.
Ξενοδοχείο Saint George Lycabettus, Kλεομένους 2, Κολωνάκι, 2107416000, Κυριακή, 12.00 – 16.00
Από τον τρίτο όροφο, όπου βρίσκεται το Rooftop του κομψοτάτου ξενοδοχείου, ακριβώς απέναντι από την πλατεία μπροστά στη Μητρόπολη, η οπτική επαφή με την Ακρόπολη είναι συναρπαστική. Στα όρια της Πλάκας, εντάσσεται και «συνομιλεί» με το ιστορικό αστικό τοπίο. Το ξενοδοχείο εικάζεται πως είναι έργο του διάσημου Γερμανού αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλλερ και έχει επανασχεδιαστεί υποδειγματικά από το αρχιτεκτονικό γραφείο Struct Architecture (Κώστας Βλαχογιάννης και Θάνος Μπαμπανέλος). Σε γαστρονομικό επίπεδο, o διάσημος executive chef του ξενοδοχείου, Παύλος Κυριάκης (αστέρι Michelin), επιμελείται και το brunch.
Μια συλλογή από νόστιμα πιάτα που φλερτάρουν με τον γαστρονομικό χαρακτήρα διατηρώντας όμως την αλαφράδα που απαιτεί ο ξένοιαστος χρόνος του brunch, με fancy συνδυασμούς υλικών από την ελληνική και μεσογειακή κουζίνα: τοστ με προζυμένιο ψωμί, κολοκύθα, αυγό ποσέ, σπόρους κολοκύθας, πραλίνα φουντουκιού και λαχανίδα, τα κλασικά αυγά Florentine σε ελληνική απόδοση με κουλούρι Θεσσαλονίκης, αυγά ποσέ, άγρια χόρτα, και σάλτσα hollandaise sauce, ένα μπέργκερ μπακαλιάρου με μαγιονέζα άνηθο, κάπαρη και ένα μοσχαρίσιο μπέργκερ, black Angus, με μπέικον, κρέμα τσένταρ, ντομάτα, αυγό, μαρούλι, χειροποίητη κέτσαπ και τηγανιτές πατάτες. Οι vegetarian και οι vegan εύκολα θα βρουν τα δικά τους αγαπημένα. Τα γλυκά είναι δημιουργίες του διάσημου pastry chef Γιώργου Πλατινού (έχει στήσει το σούπερ ζαχαροπλαστείο «Τhe Zillers Pastry Bar» με περίτεχνα, μοναδικά γλυκά). Από το μενού του brunch, σημειώστε την κρεμ μπρουλέ με μαύρη τρούφα και το french toast με τσουρέκι, κρέμα λεμονοθύμαρο και μαρμελάδα από κόκκινα φρούτα.
Ξενοδοχείο Zillers, Rooftop, Αθήνα, Mητροπόλεως 54, 21 0322 2277, Δευτέρα -Παρασκευή 12.00 -15.00 και Σαββατοκύριακο 12.00 -15.30
Στο ισόγειο του ιστορικού ξενοδοχείου, ακριβώς κάτω από το Σύνταγμα, το ανανεωμένο brunch σερβίρεται στο all day café «Terra» με τη θερμή, φιλόξενη αίσθηση που του προσφέρει το ξύλο, το οποίο κυριαρχεί στο χώρο. Οι προτάσεις του Group Executive Chef Σάκη Βενέτη και του Chef De Cuisine Δημήτρη Σιώζου, ποντάρουν στις απλές (αλλά και κάποιες φορές ευρηματικές) και νόστιμες γεύσεις δίνοντας μεγάλη προσοχή στην επιλογή των πρώτων υλών. Τα αυγά είναι ελευθέρας βοσκής από την Κρήτη, το ψωμί είναι ημέρας από παραδοσιακό φούρνο του Λυκαβηττού, η σάλτσα hollandaise είναι χειροποίητη στο εστιατόριο και το προσούτο έρχεται από ελληνική φάρμα.
Κάτι που ξεχωρίζει απολύτως το brunch στο Electra Athens -και γενικά είναι δυσεύρετη απόλαυση- είναι τα πολλά πρωτότυπα και γευστικότατα ροφήματα που προσφέρει και που είναι μεγάλη απόλαυση ιδιαίτερα τον χειμώνα: Spicy σοκολάτα με whisky (σοκολάτα, γάλα, σιρόπι καυτερής πιπεριάς, bourbon, σαντιγί και τριμμένη βάφλα), Σοκολάτα με ρούμι και βανίλια (σοκολάτα, γάλα, παλαιωμένο ρούμι, σιρόπι βανίλιας, σαντιγί και τρούφα), Ρόφημα λευκής σοκολάτας με καφέ και τρούφα και Ρόφημα λευκής σοκολάτας «vegan» με γάλα αμυγδάλου, Σοκολάτα με πικραμύγδαλο και πορτοκάλι, Αλμυρή σοκολάτα με πορτοκάλι, ζεστό αρωματικό κρασί «Glühwein» (κόκκινο κρασί, λικέρ πορτοκαλιού, brandy, μέλι, κανέλα, γαρύφαλλο μοσχοκάρυδο. Μοναδική η χορτοφαγική βάφλα πατάτας με πατάτα, λιαστή ντομάτα, φρέσκο κρεμμυδάκι, άνηθο και γιαούρτι με λεμόνι.
Electra Athens, «Terra» all day café, Σύνταγμα, Ερμού 5, 21 0337 8000, Καθημερινά, 10.00 -15.00
Η ατμόσφαιρα είναι ό,τι θα περίμενες από ένα πολυτελές ξενοδοχείο στο πιο ωραίο σημείο της Αττικής. Μια hi-end από άποψη διακόσμησης τρατορία, αεράτη, με υπέροχο φυσικό φως από τις τεράστιες τζαμαρίες, λάμψη και αναπαυτικούς γαλάζιους καναπέδες που συνδέουν τη σάλα με το γαλάζιο της απέραντης θέας στη θάλασσα και στη μοναδική Αθηναϊκή Ριβιέρα. Το Pranzo Della Domenica, η κατά παράδοση γαστρονομική και πολιτιστική ψυχή της ιταλικής κοινωνίας, ένα μεσημεριανό γεύμα που διαρκεί για ώρες, συστήνεται ως brunch και προσφέρει μια πληθωρική εμπειρία ορισμένων από τα πιο θεαματικά πιάτα και προϊόντα της κοσμαγάπητης ιταλικής γαστρονομίας.
Λαζάνια με 100 στρώσεις από pasta fresca, ραγού μπολονέζ και μοτσαρέλα σε μαντεμένιο τηγάνι, ιταλικά τυριά, γουρουνόπουλο σε ιταλικό στιλ (porchetta), μια εξαιρετική επιλογή αλλαντικών στο Chef Gianmaria’s Salumeria (από πανσέτα και finocchiona, ένα σαλάμι αρωματισμένο με φινόκιο μέχρι salsiccia και soppressata, μέχρι μια γιγάντια μορταδέλα 60 κιλών που έρχεται από την εποχή της Αναγέννησης). Hi light, το «Crudo Di Pesce Bar» με σεβίτσε και καρπάτσιο ψαριών και πολλά θαλασσινά -στρείδια, μαριναρισμένα μύδια, κλπ.
Επιστέγασμα, το γλυκό τρόλεϊ Mercato Tiramisu, πολυτελές και τεράστιο που σερβίρεται απευθείας από το δίσκο. Head Chef ο Σικελός Sergio Favata και μαζί του οι Ιταλοί σεφ Gianmaria Martinez και Manuel Del Campo. Pastry chef o Ροδίτης Μιχάλης Χατζηκαλημέρης. Executive chef του Four Seasons ο Απόστολος Δήμου.
Four Seasons Astir Palace, Ξενοδοχείο Nafsika, εστιατόριο Mercato, Βουλιαγμένη, Απόλλωνος 80, 21 0890 1199, Κυριακή, 13.00- 15.00 και 15.30 -17.30
Ακριβώς στη συμβολή δύο από τους πιο πολυσύχναστους δρόμους της Αθήνας, το Gallerie Café στο ισόγειο του ξενοδοχείου, βλέπει από τις μεγάλες τζαμαρίες του την αέναη κίνηση μέσα από το ήσυχο, comfort εσωτερικό του καφέ. Εδώ, είναι που σερβίρεται το απολαυστικό brunch που ετοιμάζουν ο Executive Chef του ξενοδοχείου Δημήτρης Μπούτσαλης σε συνεργασία με τον Chef de Cuisine, Δημήτρη Αρσενίδη και την Pastry Chef Κωνσταντίνα Μακρυγιάννη.
Τα signature πιάτα περιλαμβάνουν ενδιαφέροντα burgers, poke bowls (έχουν προέλευση από τη Χαβάη και είναι μπολάκια με ρύζι και διάφορες γαρνιτούρες συνήθως ωμά ψάρια όπως τόνος -ένα αποδομημένο σούσι- ή κοτόπουλο και λαχανικά) αλλά και acai bowls, γλυκά εδέσματα σε μπολάκι με acai berries, γκρανόλα και διάφορα άλλα φρέσκα φρούτα, αρκετές σαλάτες, πιάτα με πρωταγωνιστές τα αυγά σε διάφορες παραλλαγές, όπως τα αυγά benedict αλλά και τα chef’s signature αυγά καγιανά, φρεσκοψημένα αρτοσκευάσματα και κέικ, με ένα μπουφέ πλούσιο σε viennoiseries. Όλα βρίσκουν τη θέση τους σε αυτό το multi ethnic brunch με τις vegetarian και vegan επιλογές που ανταποκρίνεται άνετα στο διεθνή χαρακτήρα της πόλης.
Athens Capital-MGallery Collection, Ελευθερίου Βενιζέλου 4 και Κριεζώτου 2, Σύνταγμα, 21 4444 2000, καθημερινά, 12.30 -16.00. Κάθε Σάββατο υπάρχει live Dj set
Είναι η ιστορικότητα, είναι η θέση απέναντι από τη Βουλή, είναι οι πορσελάνες, είναι η πολυτέλεια, το αίθριο, η απαλή μουσική. Το Winter Garden στο ισόγειο του ιστορικού ξενοδοχείου έχει, και μόνο ως χώρος, μια μεγαλοπρέπεια πολύ καλοδεχούμενη και το brunch που προσφέρει με την υπογραφή του Executive Chef Αστέριου Κουστούδη, ένα μενού ισάξιο της φήμης του. Η εμπειρία ξεκινά με ένα πλούσιο breadbasket, το οποίο περιέχει χειροποίητες δημιουργίες με σπιτικό προζύμι που φτιάχνονται στο εργαστήριο του ξενοδοχείου. Φρεσκοψημένα κρουασάν βουτύρου και σοκολάτας, brioche με πολίτικα μπαχαρικά και μπαγκετίνι ωρίμασης σερβίρονται μαζί με ντόπιο φρέσκο βούτυρο, σπιτικές μαρμελάδες, ελληνικό στραγγιστό γιαούρτι, κρέμα βανίλια και πραλίνα φουντουκιού με σοκολάτα- μια τέλεια συνοδεία για τον καφέ, το τσάι ή το χυμό.
Από τα κύρια πιάτα, φορτωμένα με πολυτελή υλικά, ελληνικά και ξένα, ξεχωρίζουν οπωσδήποτε ο καπνιστός και μαρινάτος σολομός με χαβιάρι και αυγό ορτυκιού, η τάρτα με σπανάκι, γκοργκοντζόλα και μανιτάρια του δάσους, η ομελέτα με παλαιωμένο κασέρι, πιπεριά Φλωρίνης και χειροποίητο prosciutto, τα φρέσκα ζυμαρικά που γεμισμένα με μοσχάρι, σάλτσα τρούφας και μπεσαμέλ με κατσικίσιο τυρί καθώς και τα «all time favourite» βιολογικά αυγά «Βenedict» με αστακό, σπαράγγια και σάλτσα hollandaise. Η γαστρονομική πολυτέλεια που χαρακτηρίζει τα πιάτα του brunch, ζητά και έχει ως συνοδεία, ένα ποτήρι γαλλική σαμπάνια, ενώ η συλλογή των γλυκών από το ζαχαροπλαστείο του ξενοδοχείου, προσφέρει απολαυστική συνέχεια στην εμπειρία «Weekends at Winter Garden».
Μεγάλη Βρετανία, Winter Garden, Βασιλέως Γεωργίου 1, Σύνταγμα, 21 0333 0000, Σαββατοκύριακο, 11.00 -14.00
Η Βάσω Πανουργιά είναι ιδιοκτήτρια του παλαιότερου βιβλιοδετείου της πόλης, το οποίο λειτουργεί από το 1960
Η ιδιοκτήτρια του βιβλιοδετείου «Ο Πλάτων», Βάσω Πανουργιά, μιλάει στο travel.gr για τη βιβλιοδεσία και το ιστορικό εργαστήριό της στα Ιωάννινα. Στον ήσυχο και κεντρικό πεζόδρομο της Μάρκου Μπότσαρη στα Γιάννενα, υπάρχει ένα ιδιαίτερο μικρό εργαστήριο που τραβάει, θέλοντας και μη, τα βλέμματα των περαστικών.
Αν και για τους περισσότερους Γιαννιώτες, -και φοιτητές φυσικά-, είναι λίγο έως πολύ γνωστό και οικείο, λίγοι εκτός Ιωαννίνων έχουν ακούσει για το ιστορικό βιβλιοδετείο με το χαρακτηριστικό όνομα «Ο Πλάτων». Ένα γραφικό μικρό εργαστήριο με ένα κόκκινο σιδερένιο ποδήλατο παρκαρισμένο απ’ έξω, σε μια εικόνα που θυμίζει Παρίσι, το βιβλιοδετείο «Ο Πλάτων» είναι ένα μικρό, αλλά δημιουργικό κομμάτι της ταυτότητας της πόλης.
Μέσα σε αυτόν το μικρό χώρο γεμάτο μεγάλα ψαλίδια, χοντρές κλωστές βιβλίων και βιβλιοδετικές πρέσες, γνώρισα τη Βάσω. Βιβλιοδέτρια στο επάγγελμα και ίσως μία από τις λίγες γυναίκες στον μικρό χώρο της συντήρησης βιβλίων -πόσο μάλλον μία από τους λίγους ανθρώπους που διασώζουν μια ιστορική τέχνη-, η Βάσω μιλά για την τέχνη-λειτούργημα της βιβλιοδεσίας, αλλά και για το μικρό, πλην όμως ιστορικό, εργαστήριο στο οποίο περνά το μεγαλύτερο μέρος της μέρας της.
Ξεκινώντας τη συζήτησή μας, ρωτάω αρχικά τη Βάσω -για να μου φύγει και η απορία- τι είναι η βιβλιοδεσία και εκείνη μου απαντά: «Η βιβλιοδεσία είναι το δέσιμο βιβλίων και ξεκινάει από τη στιγμή που το χειρόγραφο παύει να είναι κύλινδρος και αποκτά τη μορφή βιβλίου. Σήμερα, εφαρμόζεται, για να προστατεύσει τα φθαρμένα βιβλία και να προσδώσει σε παλιά βιβλία μία πιο καλαίσθητη εμφάνιση αλλά και να τα κάνει πιο ανθεκτικά στο χρόνο. Η βιβλιοδεσία έχει πολλά στάδια. Πρώτα, αφαίρεση του παλιού καλύμματος και ξήλωμα των τυπογραφικών, ξάκρισμα, ράψιμο του βιβλίου, πρεσάρισμα, μαρμαρόκολλες και στο τέλος το ντύσιμο του βιβλίου και η χρυσοτυπία. Η καλλιτεχνική βιβλιοδεσία αποτελεί ένα βασικό στοιχείο του πολιτισμού -είναι η τέχνη που ομορφαίνει, προστατεύει και συντηρεί τα βιβλία μας από τη φθορά του χρόνου».
«Πώς ξεκίνησες να ασχολείσαι με τη βιβλιοδεσία;», είναι η δεύτερη ερώτησή μου: «Σπούδασα Γραφιστική Ηλεκτρονικής Σχεδίασης Εντύπου και ασχολήθηκα με τη σελιδοποίηση εφημερίδων για ακριβώς 15 χρόνια, αλλά η αγάπη μου για το χαρτί, το βιβλίο και τις εφημερίδες είχε ξεκινήσει ακόμα νωρίτερα, όταν από μόνη μου έφτιαχνα χειροποίητα βιβλία και κουτιά βιβλιοδεσίας. Όταν οι τελευταίοι κάτοχοι του μοναδικού στα Ιωάννινα βιβλιοδετείου συνταξιοδοτήθηκαν το 2014, αποφάσισα να αναλάβω το βιβλιοδετείο «Ο Πλάτων», έμαθα από το μηδέν την τέχνη της βιβλιοδεσίας και από τότε εργάζομαι ως βιβλιοδέτρια εδώ».
Κρίνοντας από την παλαιότητα των μηχανημάτων, καταλαβαίνω ότι ο μικρός ζεστός χώρος που βρισκόμαστε έχει τη δική του ιστορία και δεν χάνω την ευκαιρία να ρωτήσω την Βάσω σχετικά με αυτόν: «Το βιβλιοδετείο «Ο Πλάτων» άρχισε να λειτουργεί το 1960, όταν ο Χρήστος Πλάτωνας -στον οποίο οφείλει και το όνομά του- ξεκίνησε να ασχολείται με την βιβλιοδεσία. Πολλές ήταν η ατελείωτες συζητήσεις στον χώρο του βιβλιοδετείου, μιας και ο χώρος έχει αποτελέσει διαχρονικά στέκι για τους ανθρώπους του πνεύματος, καθώς και ο ίδιος ο κύριος Πλάτων ήταν άνθρωπος πνευματώδης και λάτρης του Τύπου, καθώς αρθρογραφούσε σε τοπικές εφημερίδες».
Λίγο πριν τελειώσουμε και με εμφανή περιέργεια, ρωτάω τη Βάσω ποιο ήταν το παλαιότερο βιβλίο που έπεσε στα χέρια της: «Το παλαιότερο βιβλίο που έχω κρατήσει στα χέρια μου είναι του 1637 -ανεκτίμητης αξίας- τυπωμένο στη Βενετία. Αρκετοί ήταν οι Γιαννιώτες τυπογράφοι που δραστηριοποιήθηκαν στην Βενετία από τον 17ο έως τον 19ο αιώνα ιδρύοντας τα δικά τους τυπογραφεία και πολύ νεότερες κυκλοφορίες τέτοιων βιβλίων και, κυρίως, ευαγγελίων έρχονται στο βιβλιοδετείο για συντήρηση και πολλές φορές με την συνεργασία Γιαννιωτών Αργυροχρυσοχόων γίνονται και τα γυαλίσματα των παλαιών μετάλλων που κοσμούν τα εξώφυλλα».