Ο Χαλεπάς επιστρέφει στην Τήνο….

Η έκθεση “Χαλεπάς – Το ανώτερο μάθημα της γλυπτικής” συγκεντρώνει δύο εξαιρετικά σημαντικές οντότητες στο έργο του Γιανούλη Χαλεπά: τη συλλογή του Πολιτιστικού Ιδρύματος Τήνου, που περιλαμβάνει έργα από την πρώτη και, κυρίως, τη δεύτερη περίοδο του καλλιτέχνη στην Τήνο, και τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση, από την οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά έργα από την τρίτη και αθηναϊκή περίοδο του γλύπτη.

Στην έκθεση “Χαλεπάς – Το ανώτερο μάθημα της γλυπτικής”, σε επιμέλεια της Αλεξάνδρας Γουλάκη-Βουτυρά, συγκεντρώνονται το σύνολο των σωζόμενων έργων του Χαλεπά από την πρώτη και τη δεύτερη περίοδό του στην Τήνο (1918-1930), δίνοντάς μας τη μοναδική ευκαιρία να παρακολουθήσουμε το ξεδίπλωμα της δημιουργικής του διαδρομής στην Αθήνα, με περισσότερα από 30 έργα που σηματοδοτούν την τρίτη καλλιτεχνική του περίοδο και ανήκουν στη Συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση.

Κυρίως όμως, με την έκθεση αυτή, είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε καλύτερα τη μεγάλη στροφή που έκανε ο καλλιτέχνης στο έργο του, όταν επανέλαβε την καλλιτεχνική του πρακτική στο νησί- να συνειδητοποιήσουμε ακόμη περισσότερο την επιτακτικότητα του υλικού, καθώς και τα εμπόδια που οδήγησαν στη διαμόρφωση της “καινοφανούς” πλαστικής γλώσσας του Χαλεπά.

Ο λαμπρός δημιουργός, συγκινημένος από μια σχεδόν αφοπλιστική αθωότητα μέσα στην ασκητική του απομόνωση στο νησί, εξερευνά και μετατρέπει όλα τα εμπόδια σε μια νέα μορφή έκφρασης.

Σε συνέχεια της έκθεσης “Γιανούλης Χαλεπάς: Debits and Credits”, που πραγματοποιήθηκε την άνοιξη του 2022 στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών στη Θεσσαλονίκη, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση, τα έργα του διακεκριμένου γλύπτη ταξιδεύουν στη γενέτειρά του, στον τόπο όπου έζησε και άντλησε έμπνευση, επινοώντας ως εκ τούτου μια έκθεση που είναι προετοιμασμένη να καλύψει μια σημαντική έκταση της καλλιτεχνικής του δημιουργίας. Ανήκοντας στη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση, τα έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά περιλαμβάνουν το εμβληματικό έργο “Οιδίπους και Αντιγόνη” – το πρώτο του έργο μετά τη μετεγκατάστασή του στην Αθήνα -, δύο απόπειρες με θέμα “Ο Σάτυρος παίζει με τον Έρωτα” (αρ. Χ, 1931- και ΧΙΙΙ, 1936), το πορτρέτο της ανιψιάς του Ευτυχίας, που φέρει την αυτοπροσωπογραφία του καλλιτέχνη στην πίσω όψη του γλυπτού, και η “Ωραία Κοιμωμένη” από το μοντέλο Στρέφη (1937)….