Περλιμπλίν και Μπελίσα, το δημιούργημα του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα στο θέατρο Πορεία
Πρεμιέρα 19 Φεβρουαρίου 2024
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου
Περλιμπλίν, ο Χρήστος Σαπουντζής
Μπελίσα, η Μαριάννα Πουρέγκα και η Φαίδρα Αγγελάκη
Λοιποί συντελεστές: Δανάη Σαριδάκη, Γιολάντα Μπαλαούρα, Ελενα Μελά, Περικλής Σιούντας, Κώστας Νικολοπουλος.
Ο Περλιμπλίν και η Μπελίσα, είναι ένα δημιούργημα του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα, έργο που υμνεί τον έρωτα. Γράφτηκε το 1928 και παίχτηκε για πρώτη φορά το 1933 τρία χρόνια πριν την δολοφονία του συγγραφέα. Το τραγούδι «Πέρα στο θολό ποτάμι», μουσική Μάνου Χατζιδάκι, αποδίδει υπέροχα η Φιόρη Μεταλληνού. Στο πιάνο ο Σάκης Κοντονικόλας.
Ο μοναχικός Περλιμπλίν ζούσε με τα βιβλία του και την αφοσιωμένη οικονόμο του Μαρκόλφα που ανησυχούσε για αυτόν και τον παρότρυνε να παντρευτεί πριν πεθάνει και μείνει απροστάτευτος και συναισθηματικά μόνος. Εκείνος αλύγιστος πλούσιος και ηλικιωμένος μαγεύτηκε από την φωνή της όμορφης Μπελίσα όταν την άκουσε από το απέναντι σπίτι να τραγουδά την ερωτεύτηκε και αποφάσισε να την παντρευτεί.
Ο Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα ευτύχησε να έχει ένα ποιητή για μεταφραστή στην Ελλάδα: τον μεγάλο Νίκο Γκάτσο. Θέατρο και ποίηση, λοιπόν. Ματωμένος Γάμος (1948), Το σπίτι της Μπερνάντα Άλμα (1945), Περλιμπλίν και Μπελίσα (1960), θεατρικά έργα – ορόσημα του Λόρκα, ανεβασμένα στην Ελλάδα από το Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν, σε μετάφραση Νίκου Γκάτσου και μουσική Μάνου Χατζιδάκι. Ο Χατζιδάκις στον Μεγάλο Ερωτικό του (έργο 30, 1972), ενέταξε και το τραγούδι Πέρα στο θολό ποτάμι, από το έργο Περλιμπλίν και Μπελίσα.
Τι είναι αλήθεια, τι είναι ψέματα; Τι είναι όνειρο και τι πραγματικότητα; Τι είναι ποίηση και τι πεζή αναγκαιότητα; Τι μένει κρυφό και τι έρχεται στο φως; Τι είναι τελικά ο έρωτας – κάτι απτό ή κάτι φαντασιακό; Ο λατρεμένος του ελληνικού κοινού Ισπανός ποιητής και δραματουργός επανέρχεται με αυτό το έργο του 1929 στο αγαπημένο θέμα του, τον ανεκπλήρωτο έρωτα, και παραδίδει μια ιστορία τρυφερή και οδυνηρή από την αρχή μέχρι το τέλος της, γραμμένη στη μοναδική, τη γεμάτη ονειρικές εικόνες και λυρισμό γλώσσα του.
Ερωτικό αλληλούια χαρακτηρίζει στον υπότιτλο το έργο του ο Λόρκα, φανερώνοντας αφενός τη σύνδεση της ιστορίας του με τα αλληλούια, το άκρως συμβατικό και τυποποιημένο φαρσικό ισπανικό ανάγνωσμα του 18ου αιώνα, αφετέρου την πρόθεσή του να υπερβεί με αιρετικό και ποιητικό τρόπο την παράδοση αυτή.
Ο μεσόκοπος Περλιμπλίν (όνομα που προσιδιάζει στους ερωτοχτυπημένους γέρους της λαϊκής φάρσας) πείθεται να παντρευτεί τη νεαρή γειτόνισσά του, για να μη μείνει μόνος κι αβοήθητος στα γεράματα· η Μπελίσα πείθεται να παντρευτεί τον πλούσιο γείτονά της για να γίνει πιο ποθητή από τους άλλους άντρες χάρη στην ομορφιά που θα της χαρίσουν τα πλούτη του. Όμως, λαχταρώντας έναν έρωτα της ηλικίας της, γοητεύεται από τον μυστηριώδη ξένο που κρύβεται τις νύχτες στον κήπο και της γράφει φλογερές επιστολές. Ο Περλιμπλίν δεν αντέχει να ζει χωρίς την αγάπη της Μπελίσα και σκοτώνει τον ανώνυμο εραστή, ενώ η Μπελίσα ανακαλύπτει την αλήθεια χάνοντας διαμιάς σύζυγο και ερωμένο…