Γιατί απεργούν οι ηθοποιοί του Χόλιγουντ και τι φοβούνται περισσότερο;
Οι ηθοποιοί του Χόλιγουντ απεργούν για πρώτη φορά μετά από 43 χρόνια, σταματώντας την αμερικανική κινηματογραφική και τηλεοπτική βιομηχανία. ‘Ενας από τους βασικότερους λόγους που απεργούν είναι γιατί φοβούνται τις επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης (AI).
Το σκανάρισμα προσώπων και η…αιωνιότητα
Το συνδικάτο ηθοποιών Screen Actors Guild (SAG-AFTRA) δεν κατέληξε σε συμφωνία στις ΗΠΑ για καλύτερη προστασία των μελών του από την τεχνητή νοημοσύνη – και προειδοποίησε ότι “η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί υπαρξιακή απειλή για τα δημιουργικά επαγγέλματα”. Ο επικεφαλής διαπραγματευτής του συνδικάτου SAG-AFTRA επέκρινε τους παραγωγούς για τις ως τώρα προτάσεις τους σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη.
Ο επικεφαλής των διαπραγματεύσεων δήλωσε ότι τα στούντιο ζήτησαν να μπορούν να σκανάρουν τα πρόσωπα των καλλιτεχνών του παρασκηνίου με αμοιβή της μιας ημέρας και στη συνέχεια να μπορούν να χρησιμοποιούν το ομοίωμά τους “για το υπόλοιπο της… αιωνιότητας, σε οποιοδήποτε έργο θέλουν, χωρίς συναίνεση και χωρίς αποζημίωση”.
Αν αυτό ακούγεται σαν την πλοκή ενός επεισοδίου του Black Mirror του Charlie Brooker, είναι επειδή έτσι είναι.
Τα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης έσπευσαν να επισημάνουν ότι στο πρόσφατο επεισόδιο της έκτης σειράς “Joan Is Awful”, η σταρ του Χόλιγουντ Σάλμα Χάγιεκ παλεύει με την ανακάλυψη ότι το AI ομοίωμά της μπορεί να χρησιμοποιηθεί από μια εταιρεία παραγωγής εν αγνοία της.
Και δεν είναι μόνο η SAG-AFTRA που ανησυχεί για τη λεγόμενη “κλωνοποίηση επιδόσεων”.
Ο Liam Budd, του συνδικάτου υποκριτικής του Ηνωμένου Βασιλείου “Equity”, δήλωσε: “Η συγκεκριμένη τεχνολογία χρησιμοποιείται σε μια σειρά από πράγματα, όπως αυτοματοποιημένα ακουστικά βιβλία, συνθετική φωνητική εργασίας, ψηφιακά άβαταρ για εταιρικά βίντεο, ή επίσης για το ρόλο των deepfakes που χρησιμοποιούνται στις ταινίες” – Deepfakes: βίντεο ατόμου του οποίου το πρόσωπο ή το σώμα έχει αλλοιωθεί ψηφιακά ώστε να φαίνεται ότι είναι κάποιος άλλος και συνήθως χρησιμοποιείται κακόβουλα ή για τη διάδοση ψευδών πληροφοριών.
Ο κ. Budd δήλωσε ότι υπάρχει διάχυτος φόβος μεταξύ των μελών της Equity. Το συνδικάτο προσπαθεί να τους εκπαιδεύσει προκειμένου να κατανοήσουν τα δικαιώματά τους σε αυτόν τον ταχέως εξελισσόμενο κόσμο.
Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Justine Bateman, μιλώντας στην εκπομπή Tech Life του BBC νωρίτερα φέτος, δήλωσε ότι η βιομηχανία του θεάματος δεν χρειάζεται την τεχνητή νοημοσύνη.
“Η τεχνολογία πρέπει να λύνει ένα πρόβλημα και δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα που να λύνουν όσοι χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη. Δεν έχουμε έλλειψη συγγραφέων, δεν έχουμε έλλειψη ηθοποιών, δεν έχουμε έλλειψη σκηνοθετών – άρα δεν την χρειαζόμαστε”, είπε.
Ορισμένοι εκτιμούν ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα στερείται πάντα την ανθρωπιά που κάνει ένα κινηματογραφικό σενάριο σπουδαίο, αλλά υπάρχουν και εύλογες ανησυχίες ότι θα θέσει τους σεναριογράφους εκτός δουλειάς.
Η Συντεχνία Συγγραφέων της Μεγάλης Βρετανίας (WGGB) – συνδικάτο που εκπροσωπεί συγγραφείς για την τηλεόραση, τον κινηματογράφο, το θέατρο, τα βιβλία και τα βιντεοπαιχνίδια στο Ηνωμένο Βασίλειο – έχει διάφορες ανησυχίες, μεταξύ άλλων:
-Οι προγραμματιστές τεχνητής νοημοσύνης χρησιμοποιούν το έργο των συγγραφέων χωρίς την άδειά τους, παραβιάζοντας τα πνευματικά δικαιώματά τους.
-Τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης δεν προσδιορίζουν ακριβώς πού έχει χρησιμοποιηθεί η τεχνητή νοημοσύνη για τη δημιουργία περιεχομένου.
-Η αυξημένη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης θα οδηγήσει σε λιγότερες ευκαιρίες απασχόλησης για τους συγγραφείς.
-Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης θα ρίξει τις αμοιβές των συγγραφέων.
-Η τεχνητή νοημοσύνη θα αποδυναμώσει τη συμβολή της δημιουργικής βιομηχανίας στην οικονομία και την εθνική ταυτότητα του Ηνωμένου Βασιλείου.
Η WGGB ήδη έχει διατυπώσει σειρά από συστάσεις που στοχεύουν στην προστασία των συγγραφέων, συμπεριλαμβανομένων και των προγραμματιστών ΤΝ που θα μπορούν να χρησιμοποιούν το έργο των συγγραφέων μόνο εφόσον έχουν λάβει ρητή άδεια. Η αναπληρώτρια γενική γραμματέας της WGGB Lesley Gannon δήλωσε: “Όπως με κάθε νέα τεχνολογία, πρέπει να σταθμίσουμε τους κινδύνους και να διασφαλίσουμε ότι η ταχύτητα της ανάπτυξης δεν ξεπερνά τα όρια προστασίας στα οποία βασίζονται οι συγγραφείς και το ευρύτερο δημιουργικό εργατικό δυναμικό για την επιβίωση τους”
Με πληροφορίες από το BBC